REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak kontroli w domach pomocy społecznej

Renata Maciejczak

REKLAMA

REKLAMA

Założenie domu pomocy społecznej wiąże się z koniecznością uzyskania zezwolenia od wojewody i rejestracją ośrodka. W czasie działania ośrodka jego działalność jest systematycznie kontrolowana, a dalsze funkcjonowanie placówki zależy od pozytywnej oceny. Problemy zaczynają się, gdy placówkę prowadzi osoba prywatna na zasadach komercyjnych, ponieważ nad takim ośrodkiem organy administracji nie mają żadnego nadzoru.

REKLAMA

Dom dla osób starszych może założyć prawie każdy, spełniający warunek o niekaralności. Do wniosku składanego u wojewody należy dołączyć podstawowe zaświadczenia, takie jak: NIP, REGON, PESEL i wypis z rejestru gruntów. To wystarczy, by złożyć wniosek o rejestrację domu opieki społecznej (dalej: DPS). Więcej formalności wymaga spełnienie standardów dla usług, jakie mają być świadczone w takich domach. Na początku roku opinią publiczną wstrząsały doniesienia o złym traktowaniu pensjonariuszy DPS przez personel. Sygnały te nie są już pojedynczymi przypadkami, dlatego Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej zleciło przeprowadzenie kontroli.

REKLAMA

W domach pomocy społecznej pojawili się kontrolerzy wojewodów, by w niezapowiedzianym terminie sprawdzić, jakie warunki tam panują i jak traktowani są mieszkańcy ośrodków. To zadanie zostało wykonane i na jego podstawie powstał raport, który jest niekompletny, ponieważ zawiera jedynie informacje o placówkach zarejestrowanych. Największy problem dotyczy prywatnych pensjonatów spokojnej starości, które świadczą usługi opiekuńcze i nad którymi nie ma kontroli organów administracji.

Obecnie rozróżniamy dwie kategorie placówek całodobowego wsparcia dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji:

REKLAMA

1) domy pomocy społecznej, funkcjonujące w systemie pomocy społecznej prowadzone przez samorządy terytorialne lub na ich zlecenie przez inne podmioty niepubliczne, np. organizacje pozarządowe (art. 57 ust. 1 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, dalej: ustawa o pomocy społecznej; Dz.U. nr 64, poz. 593; ost.zm. Dz.U. 2007 r. nr 221, poz. 1649),

2) placówki całodobowego wsparcia działające na podstawie ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (j.t. Dz.U. z 2007 r. nr 155, poz. 1095; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. nr 180, poz. 1280), które funkcjonują poza systemem pomocy społecznej; placówki te są prowadzone przez osoby prywatne i funkcjonują na zasadach wolnorynkowych, a więc osoba lub rodzina zawiera z podmiotem prowadzącym dwustronną umowę cywilnoprawną mającą zapewnić pensjonariuszowi takiego ośrodka określone usługi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dom pomocy społecznej świadczy usługi bytowe, opiekuńcze, wspomagające i edukacyjne na poziomie obowiązującego standardu, w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb osób w nim przebywających.

Osoby, które chcą umieścić bliskich w domu pomocy spocznej, powinny sprawdzić, czy dany ośrodek ma zezwolenie i jest wpisany do rejestru.Taki rejestr prowadzi każdy urząd wojewódzki, a dane zamieszczane są na stronach internetowych urzędu.

Kto może prowadzić dom pomocy

Domy pomocy społecznej mogą być prowadzone, po uzyskaniu zezwolenia wojewody, przez:

1) jednostki samorządu terytorialnego,

2) Kościół katolicki, inne kościoły, związki wyznaniowe oraz organizacje społeczne, fundacje i stowarzyszenia,

3) inne osoby prawne oraz osoby fizyczne.

Wraz z wnioskiem o zezwolenie na prowadzenie DPS wojewodzie właściwemu ze względu na miejsce położenia domu należy przedstawić:

1) dokumenty potwierdzające tytuł prawny do nieruchomości, na której jest usytuowany dom,

2) dokumenty potwierdzające spełnianie wymagań określonych odrębnymi przepisami,

3) regulamin organizacyjny DPS lub jego projekt.

Jeśli wniosek w sprawie domu pomocy społecznej składają np. kościoły, osoby prawne lub osoby fizyczne, to konieczne jest dołączenie:

1) dokumentów potwierdzających status prawny tego podmiotu,

2) informacji o sposobie finansowania domu i niezaleganiu z płatnościami wobec urzędu skarbowego oraz składkach do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,

3) informacji z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności za przestępstwo umyślne osoby, która będzie kierowała domem, oraz zaświadczenie, że ze względu na stan zdrowia jest ona zdolna do kierowania domem.

Strukturę organizacyjną i szczegółowy zakres zadań poszczególnych typów domów określa opracowany przez dyrektora domu regulamin organizacyjny, przyjęty przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego, a w przypadku domu gminnego przez wójta, burmistrza lub prezydenta. W przypadku gdy prowadzącym dom jest podmiot niepubliczny, regulamin organizacyjny ustala ten podmiot.

Wojewoda warunkowo dopuszcza działalność domu pomocy społecznej, gdy:

1) przestał on spełniać warunki określone w ustawie o pomocy społecznej,

2) przestał spełniać standardy świadczenia usług,

3) nie zostały przedstawione na żądanie wojewody w wyznaczonym terminie aktualne dokumenty lub informacje dotyczące DPS.

Po bezskutecznym upływie terminu, wojewoda cofa zezwolenie na prowadzenie domu pomocy społecznej, a następnie wykreśla dom z rejestru domów pomocy społecznej.

Placówki, całodobowo opiekujące się ludźmi starszymi, które nie są zarejestrowane u wojewody - działają nielegalnie. Nie ma tutaj znaczenia nazwa placówki: pensjonat, gospodarstwo agroturystyczne, zakład rekonwalescencyjny, inne. Liczy się fakt, czym w rzeczywistości zajmuje się dany podmiot.

Służby wojewody w przypadku powzięcia informacji o działającej nielegalnie placówce podejmują działania zmierzające do ukarania właściciela karą pieniężną w wysokości 10 tys. złotych, jeśli nie posiada on wymaganego zezwolenia. To jedyny rodzaj kary, jaką może nałożyć wojewoda.

Obecnie jedynie 85 prywatnych placówek po złożeniu wymaganych dokumentów legitymuje się wydanym przez właściwego wojewodę zezwoleniem na prowadzenie DPS.

Sposób finansowania

Mieszkaniec domu pomocy społecznej ponosi częściową odpłatność miesięczną za pobyt. Kwota odpłatności ulega zmianom, ale nie może być wyższa niż 70 proc. dochodu mieszkańca. Pozostałe 30 proc. stanowi tzw. kieszonkowe, czyli dochód pensjonariusza, z którego może swobodnie korzystać. Gdy osoba dorosła nie posiada własnego dochodu, opłatę za pobyt ponoszą osoby zobowiązane do opieki.

Rodzaje domów pomocy społecznej

Domy, w zależności od tego, dla kogo są przeznaczone, dzielą się na domy dla:

1) osób w podeszłym wieku,

2) osób przewlekle somatycznie chorych,

3) osób przewlekle psychicznie chorych,

4) dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie,

5) dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie,

6) osób niepełnosprawnych fizycznie.

Kto kieruje do DPS

Decyzję o skierowaniu do domu pomocy społecznej i decyzję ustalającą opłatę za pobyt w nim wydaje organ gminy właściwej dla tej osoby w dniu jej kierowania. Decyzję o umieszczeniu w DPS wydaje organ gminy prowadzącej ośrodek lub starosta powiatu, a w przypadku regionalnych domów pomocy społecznej decyzję wydaje marszałek województwa.

Do domów pomocy społecznej prowadzonych przez podmioty niepubliczne, czyli m.in. przez firmy prywatne, jeżeli nie są one prowadzone na zlecenie organu jednostki samorządu terytorialnego, nie stosuje się opisanych w artykule zasad obowiązujących przy wydawaniu skierowań do DPS oraz ustalaniu odpłatności, które obowiązują w publicznych domach pomocy.

W przypadku braku miejsc w ośrodku o zasięgu gminnym lub powiatowym gmina może kierować osoby tego wymagające do DPS, który nie jest prowadzony na zlecenie wójta (burmistrza, prezydenta miasta) lub starosty. W takim przypadku wysokość opłaty za pobyt określa umowa zawarta przez gminę z podmiotem prowadzącym dom.

W razie niemożności umieszczenia w DPS z powodu braku wolnych miejsc powiadamia się osobę o wpisaniu na listę oczekujących oraz o przewidywanym terminie oczekiwania.

Standardy

Dom pomocy społecznej musi funkcjonować w sposób zapewniający właściwy zakres usług, zgodny ze standardami określonymi dla danego typu domu, na podstawie indywidualnych potrzeb jego mieszkańców. W celu określenia indywidualnych potrzeb mieszkańca domu oraz zakresu usług konieczne jest powołanie zespołu terapeutyczno-opiekuńczego składającego się w szczególności z pracowników domu, którzy bezpośrednio zajmują się pomocą dla mieszkańców. Indywidualny plan wsparcia powinien być przygotowany w terminie sześciu miesięcy od dnia przyjęcia danej osoby do domu pomocy społecznej.

Po kontroli

Z danych pokontrolnych wynika, że obecnie w domach pomocy społecznej jest 1200 wolnych miejsc. Dlaczego więc wiele rodzin decyduje się na umieszczanie swoich bliskich w prywatnych ośrodkach? Być może decydującym czynnikiem jest tutaj cena, która często jest niższa nawet o 50 proc.

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej apeluje do osób, które chcą umieścić bliskich w domu pomocy, by sprawdziły w pierwszej kolejności, czy dany ośrodek ma zezwolenie i jest wpisany do rejestru. Przestrzega przed podpisaniem umowy z prywatnym ośrodkiem, zanim nie dokona się pogłębionego wywiadu o standardzie i zasadach w nim panujących.

Z kontroli przeprowadzonych przez wojewodów w styczniu i lutym br. wynika, że w Polsce:

• funkcjonuje 1040 domów pomocy społecznej,

• 812 domów to ośrodki prowadzone przez samorząd jako organ założycielski,

• 228 domów świadczących usługi opiekuńcze to jednostki prowadzące działalność gospodarczą na zasadzie umowy cywilnoprawnej z zainteresowaną osobą lub z jej rodziną, z czego tylko 109 jest zarejestrowanych, czyli 119 jest domami, których nikt nie nadzoruje.

Renata Maciejczak

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZNP: wynagrodzenia nauczycieli za wycieczki szkolne. I utrzymanie pensum bez zmian

Problemem wymagającym szybkiego rozstrzygnięcia jest zapewnienie wynagrodzenia nauczycielom za pracę podczas wycieczek szkolnych – podkreśliła.

Dopłaty bezpośrednie 2024 - ARiMR informuje o zmianach w katalogu płatności

Dopłaty bezpośrednie w 2024 roku – ARiMR informuje, że na chwilę obecną blisko 248 tys. rolników złożyło wnioski. Agencja podaje również, że planowane są zmiany w płatnościach bezpośrednich.

Krajowa Lista Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego w Polsce – czym jest, co zawiera. Co nowego w 2024 roku?

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego poinformowało 23 kwietnia 2024 r. o dokonaniu pięciu nowych wpisów na Krajową Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego. Lista ta (tworzona od 2013 roku) liczy już 93 pozycje.

Komunikat MEN: Zmiana podstawy programowej kształcenia ogólnego nabiera tempa. Zaczęły się konsultacje projektów rozporządzeń. Czego dotyczą zmiany?

Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekty rozporządzeń zmieniających podstawę programową kształcenia ogólnego dla 18 przedmiotów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Jednocześnie z opublikowaniem projektów rozpoczęły się konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe.

REKLAMA

Model “weź - zużyj - wyrzuć” niszczy środowisko i społeczeństwo. Czym jest cyrkularność?

W ciągu ostatnich pięciu lat liczba debat i publikacji na temat gospodarki o obiegu zamkniętym wzrosła niemal trzykrotnie - wynika z tegorocznego The Circularity Gap Report. Autorzy opracowania podkreślają jednak, że trend na cyrkularność nie idzie w parze z praktycznymi działaniami. Jak to zmienić? Podpowiedzi udziela Mariusz Ryło, CEO Fixit. 

ZNP: Rodzice oczekują od nauczyciela e-odpowiedzi po godzinach pracy. Nawet w nocy

Dlaczego praca nauczycieli nigdy się nie kończy? Bo elektroniczne dzienniki są cały czas dostępne i rodzice piszą wiadomości do nauczycieli o różnych porach dnia i nocy, często oczekując natychmiastowej odpowiedzi.

Dodatkowe 50 mln zł z rezerwy Funduszu Pracy na działania dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe

Są zwolnienia grupowe na rynku pracy, jest też reakcja rządowa. "Chcemy dmuchać na zimne, dlatego podjęłam decyzję, żeby prewencyjnie uruchomić dodatkowe 50 mln zł dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe" - przekazała ministra rodziny Agnieszka Dziemianowicz-Bąk.

Podwyżka zasiłku pogrzebowego do 7000 zł już pewna. Czy jeszcze w 2024 roku?

22 kwietnia 2024 r. (w odpowiedzi na interpelację poselską) Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało, że projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw - przewidujący podwyższenie kwoty zasiłku pogrzebowego z 4000 zł do 7000 zł zostanie w najbliższych dniach skierowany do opiniowania w ramach uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.

REKLAMA

PFRON +15%: Nowe stawki dofinansowań dla przedsiębiorców. [dopłaty do etatów osób niepełnosprawnych]

PFRON: zwiększenie stawek dofinansowań: dla stopnia znacznego kwota bazowa 2760 zł (do tej pory: 2400 zł), dla stopnia umiarkowanego kwota bazowa 1550 zł (do tej pory: 1350 zł), dla stopnia lekkiego kwota bazowa 575zł (do tej pory: 500zł)

Około 6000 zł minimalnego wynagrodzenia od 1 maja 2024 r. Dla kursanta w Straży Granicznej. Ze wszystkimi stałymi dodatkami. Wyższy mnożnik kwoty bazowej [rozporządzenie MSWiA]

Opublikowany 22 kwietnia 2024 r. projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji przewiduje podwyższenie mnożnika kwoty bazowej dla grupy uposażenia zasadniczego 01 w I kategorii uposażenia zasadniczego z 1,372 do 1,862, co stanowi kwotę wzrostu uposażenia zasadniczego o 1.020 zł  oraz w II kategorii z 1,322 do 1,862, co daje wzrost o 1.130 zł. Te zmiany spowodują podwyższenie uposażenia zasadniczego funkcjonariusza Straży Granicznej zaszeregowanego na stanowisku kursanta do ok. 6.000 zł (z dodatkami o charakterze stałym). 

REKLAMA