REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak kontroli w domach pomocy społecznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Renata Maciejczak

REKLAMA

REKLAMA

Założenie domu pomocy społecznej wiąże się z koniecznością uzyskania zezwolenia od wojewody i rejestracją ośrodka. W czasie działania ośrodka jego działalność jest systematycznie kontrolowana, a dalsze funkcjonowanie placówki zależy od pozytywnej oceny. Problemy zaczynają się, gdy placówkę prowadzi osoba prywatna na zasadach komercyjnych, ponieważ nad takim ośrodkiem organy administracji nie mają żadnego nadzoru.

REKLAMA

Dom dla osób starszych może założyć prawie każdy, spełniający warunek o niekaralności. Do wniosku składanego u wojewody należy dołączyć podstawowe zaświadczenia, takie jak: NIP, REGON, PESEL i wypis z rejestru gruntów. To wystarczy, by złożyć wniosek o rejestrację domu opieki społecznej (dalej: DPS). Więcej formalności wymaga spełnienie standardów dla usług, jakie mają być świadczone w takich domach. Na początku roku opinią publiczną wstrząsały doniesienia o złym traktowaniu pensjonariuszy DPS przez personel. Sygnały te nie są już pojedynczymi przypadkami, dlatego Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej zleciło przeprowadzenie kontroli.

REKLAMA

W domach pomocy społecznej pojawili się kontrolerzy wojewodów, by w niezapowiedzianym terminie sprawdzić, jakie warunki tam panują i jak traktowani są mieszkańcy ośrodków. To zadanie zostało wykonane i na jego podstawie powstał raport, który jest niekompletny, ponieważ zawiera jedynie informacje o placówkach zarejestrowanych. Największy problem dotyczy prywatnych pensjonatów spokojnej starości, które świadczą usługi opiekuńcze i nad którymi nie ma kontroli organów administracji.

Obecnie rozróżniamy dwie kategorie placówek całodobowego wsparcia dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji:

REKLAMA

1) domy pomocy społecznej, funkcjonujące w systemie pomocy społecznej prowadzone przez samorządy terytorialne lub na ich zlecenie przez inne podmioty niepubliczne, np. organizacje pozarządowe (art. 57 ust. 1 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, dalej: ustawa o pomocy społecznej; Dz.U. nr 64, poz. 593; ost.zm. Dz.U. 2007 r. nr 221, poz. 1649),

2) placówki całodobowego wsparcia działające na podstawie ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (j.t. Dz.U. z 2007 r. nr 155, poz. 1095; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. nr 180, poz. 1280), które funkcjonują poza systemem pomocy społecznej; placówki te są prowadzone przez osoby prywatne i funkcjonują na zasadach wolnorynkowych, a więc osoba lub rodzina zawiera z podmiotem prowadzącym dwustronną umowę cywilnoprawną mającą zapewnić pensjonariuszowi takiego ośrodka określone usługi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dom pomocy społecznej świadczy usługi bytowe, opiekuńcze, wspomagające i edukacyjne na poziomie obowiązującego standardu, w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb osób w nim przebywających.

Osoby, które chcą umieścić bliskich w domu pomocy spocznej, powinny sprawdzić, czy dany ośrodek ma zezwolenie i jest wpisany do rejestru.Taki rejestr prowadzi każdy urząd wojewódzki, a dane zamieszczane są na stronach internetowych urzędu.

Kto może prowadzić dom pomocy

Domy pomocy społecznej mogą być prowadzone, po uzyskaniu zezwolenia wojewody, przez:

1) jednostki samorządu terytorialnego,

2) Kościół katolicki, inne kościoły, związki wyznaniowe oraz organizacje społeczne, fundacje i stowarzyszenia,

3) inne osoby prawne oraz osoby fizyczne.

Wraz z wnioskiem o zezwolenie na prowadzenie DPS wojewodzie właściwemu ze względu na miejsce położenia domu należy przedstawić:

1) dokumenty potwierdzające tytuł prawny do nieruchomości, na której jest usytuowany dom,

2) dokumenty potwierdzające spełnianie wymagań określonych odrębnymi przepisami,

3) regulamin organizacyjny DPS lub jego projekt.

Jeśli wniosek w sprawie domu pomocy społecznej składają np. kościoły, osoby prawne lub osoby fizyczne, to konieczne jest dołączenie:

1) dokumentów potwierdzających status prawny tego podmiotu,

2) informacji o sposobie finansowania domu i niezaleganiu z płatnościami wobec urzędu skarbowego oraz składkach do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,

3) informacji z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności za przestępstwo umyślne osoby, która będzie kierowała domem, oraz zaświadczenie, że ze względu na stan zdrowia jest ona zdolna do kierowania domem.

Strukturę organizacyjną i szczegółowy zakres zadań poszczególnych typów domów określa opracowany przez dyrektora domu regulamin organizacyjny, przyjęty przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego, a w przypadku domu gminnego przez wójta, burmistrza lub prezydenta. W przypadku gdy prowadzącym dom jest podmiot niepubliczny, regulamin organizacyjny ustala ten podmiot.

Wojewoda warunkowo dopuszcza działalność domu pomocy społecznej, gdy:

1) przestał on spełniać warunki określone w ustawie o pomocy społecznej,

2) przestał spełniać standardy świadczenia usług,

3) nie zostały przedstawione na żądanie wojewody w wyznaczonym terminie aktualne dokumenty lub informacje dotyczące DPS.

Po bezskutecznym upływie terminu, wojewoda cofa zezwolenie na prowadzenie domu pomocy społecznej, a następnie wykreśla dom z rejestru domów pomocy społecznej.

Placówki, całodobowo opiekujące się ludźmi starszymi, które nie są zarejestrowane u wojewody - działają nielegalnie. Nie ma tutaj znaczenia nazwa placówki: pensjonat, gospodarstwo agroturystyczne, zakład rekonwalescencyjny, inne. Liczy się fakt, czym w rzeczywistości zajmuje się dany podmiot.

Służby wojewody w przypadku powzięcia informacji o działającej nielegalnie placówce podejmują działania zmierzające do ukarania właściciela karą pieniężną w wysokości 10 tys. złotych, jeśli nie posiada on wymaganego zezwolenia. To jedyny rodzaj kary, jaką może nałożyć wojewoda.

Obecnie jedynie 85 prywatnych placówek po złożeniu wymaganych dokumentów legitymuje się wydanym przez właściwego wojewodę zezwoleniem na prowadzenie DPS.

Sposób finansowania

Mieszkaniec domu pomocy społecznej ponosi częściową odpłatność miesięczną za pobyt. Kwota odpłatności ulega zmianom, ale nie może być wyższa niż 70 proc. dochodu mieszkańca. Pozostałe 30 proc. stanowi tzw. kieszonkowe, czyli dochód pensjonariusza, z którego może swobodnie korzystać. Gdy osoba dorosła nie posiada własnego dochodu, opłatę za pobyt ponoszą osoby zobowiązane do opieki.

Rodzaje domów pomocy społecznej

Domy, w zależności od tego, dla kogo są przeznaczone, dzielą się na domy dla:

1) osób w podeszłym wieku,

2) osób przewlekle somatycznie chorych,

3) osób przewlekle psychicznie chorych,

4) dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie,

5) dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie,

6) osób niepełnosprawnych fizycznie.

Kto kieruje do DPS

Decyzję o skierowaniu do domu pomocy społecznej i decyzję ustalającą opłatę za pobyt w nim wydaje organ gminy właściwej dla tej osoby w dniu jej kierowania. Decyzję o umieszczeniu w DPS wydaje organ gminy prowadzącej ośrodek lub starosta powiatu, a w przypadku regionalnych domów pomocy społecznej decyzję wydaje marszałek województwa.

Do domów pomocy społecznej prowadzonych przez podmioty niepubliczne, czyli m.in. przez firmy prywatne, jeżeli nie są one prowadzone na zlecenie organu jednostki samorządu terytorialnego, nie stosuje się opisanych w artykule zasad obowiązujących przy wydawaniu skierowań do DPS oraz ustalaniu odpłatności, które obowiązują w publicznych domach pomocy.

W przypadku braku miejsc w ośrodku o zasięgu gminnym lub powiatowym gmina może kierować osoby tego wymagające do DPS, który nie jest prowadzony na zlecenie wójta (burmistrza, prezydenta miasta) lub starosty. W takim przypadku wysokość opłaty za pobyt określa umowa zawarta przez gminę z podmiotem prowadzącym dom.

W razie niemożności umieszczenia w DPS z powodu braku wolnych miejsc powiadamia się osobę o wpisaniu na listę oczekujących oraz o przewidywanym terminie oczekiwania.

Standardy

Dom pomocy społecznej musi funkcjonować w sposób zapewniający właściwy zakres usług, zgodny ze standardami określonymi dla danego typu domu, na podstawie indywidualnych potrzeb jego mieszkańców. W celu określenia indywidualnych potrzeb mieszkańca domu oraz zakresu usług konieczne jest powołanie zespołu terapeutyczno-opiekuńczego składającego się w szczególności z pracowników domu, którzy bezpośrednio zajmują się pomocą dla mieszkańców. Indywidualny plan wsparcia powinien być przygotowany w terminie sześciu miesięcy od dnia przyjęcia danej osoby do domu pomocy społecznej.

Po kontroli

Z danych pokontrolnych wynika, że obecnie w domach pomocy społecznej jest 1200 wolnych miejsc. Dlaczego więc wiele rodzin decyduje się na umieszczanie swoich bliskich w prywatnych ośrodkach? Być może decydującym czynnikiem jest tutaj cena, która często jest niższa nawet o 50 proc.

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej apeluje do osób, które chcą umieścić bliskich w domu pomocy, by sprawdziły w pierwszej kolejności, czy dany ośrodek ma zezwolenie i jest wpisany do rejestru. Przestrzega przed podpisaniem umowy z prywatnym ośrodkiem, zanim nie dokona się pogłębionego wywiadu o standardzie i zasadach w nim panujących.

Z kontroli przeprowadzonych przez wojewodów w styczniu i lutym br. wynika, że w Polsce:

• funkcjonuje 1040 domów pomocy społecznej,

• 812 domów to ośrodki prowadzone przez samorząd jako organ założycielski,

• 228 domów świadczących usługi opiekuńcze to jednostki prowadzące działalność gospodarczą na zasadzie umowy cywilnoprawnej z zainteresowaną osobą lub z jej rodziną, z czego tylko 109 jest zarejestrowanych, czyli 119 jest domami, których nikt nie nadzoruje.

Renata Maciejczak

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

Podatek od nieruchomości 2026 – znamy nowe maksymalne stawki. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

REKLAMA

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

Leczenie gruźlicy wielolekoopornej – projekt nowelizacji przedłuża pilotaż do połowy 2026 roku [Projekt rozporządzenia MZ]

Resort zdrowia przedstawił projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczący programu pilotażowego leczenia gruźlicy wielolekoopornej w warunkach ambulatoryjnych. Projekt trafił do uzgodnień i konsultacji.

"Nie wrzucaj banana do czarnego worka" - o bioodpadach, które mogą zasilać Twoją żarówkę

Dlaczego wciąż tak wielu z nas ignoruje brązowy pojemnik? Co dzieje się z obierkami po ziemniakach i jak jedna skórka z banana może oświetlić pokój przez sześć godzin? O mitach, błędach i przyszłości bioodpadów rozmawiamy z Katarzyną Gromadzką, ekspertką z firmy Bioodpady.pl.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

REKLAMA

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Społeczni opiekunowie zabytków – cisi partnerzy systemu ochrony dziedzictwa

W ustawie istnieją od lat, ale często traktowani są jako margines. Tymczasem dziś, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, potrzebujemy ich obecności. Społeczni opiekunowie zabytków mogą być realnym wsparciem państwowego systemu ochrony dziedzictwa – jeśli tylko będą traktowani na poważnie.

REKLAMA