REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PFRON dopłaca 110 500 zł do samochodu wartego 130 000 zł. Wkład własny tylko 19 500 zł

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
PFRON dopłaca 110 500 zł do samochodu wartego 130 000 zł. Wkład własny tylko 19 500 zł
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 sierpnia 2023 r. ruszył kolejny nabór wniosków o dopłaty do samochodów służących osobom niepełnosprawnym. Górna wartość samochodu do której dołoży się PFRON, to 300 000 zł (dofinansowanie 185 000 zł) albo 230 000 zł (dofinansowanie 154 500 zł).

Można kupić samochód za np. 400 000 zł. Ale powyżej limitu 230 000 zł albo 300 000 zł nie ma dofinansowania.

REKLAMA

REKLAMA

Czy jest minimalna wartość samochodu, do którego dopłaci PFRON

Nie ma minimalnej wartości samochodu. Może on kosztować 70 000 zł, 90 000 zł, 110 000 zł itd. W takim przypadku do wartości samochodu stosujemy wskaźnik 80% albo 85% i otrzymujemy kwotę dofinansowania.

Dla samochodu wartego 80 000 zł dofinansowanie więc może wynieść 64 000 zł (80% od 80 000 zł) albo 68 000 zł (85% od 80 000 zł). 

W praktyce cena samochodu w okolicach 100 000 zł jest możliwa tylko dla samochodów używanych.

REKLAMA

Program funkcjonuje w dwóch wersjach:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wersja 1 - Dopłata do samochodu wartego do 300 000 zł 

Fragment o warunkach dofinansowania:

Progi cenowe zakupu dostosowanego samochodu osobowego są dofinansowywane kumulatywnie w następującej wysokości: 

  1. dla samochodów dostosowanych do ich prowadzenia przez osobę niepełnosprawną, o których mowa w par. 10 ust. 3 pkt 1 Programu:
    1. do kwoty 150.000,00 zł - 80%,
    2. nadwyżka ponad kwotę 150.000,00 zł do kwoty 250.000,00 zł - 50%,
    3. nadwyżka ponad kwotę 250.000,00 zł do kwoty 300.000,00 zł - 30%,
    4. nadwyżka ponad kwotę 300.000,00 zł - 0%;

Oznacza to, że dofinansowanie do samochodu wartego 150 000 zł wynosi 120 0000 zł. Wkład własny beneficjenta to 30 000 zł.

To jest mniej popularny wariant programu. Bo zakłada, że osoba niepełnosprawna będzie kierowała tym samochodem. A wsparcie otrzymuje osoba niepełnosprawna, która "nie jest w stanie w żadnej sytuacji i na żadnym dystansie przemieszczać się bez użycia wózka inwalidzkiego oraz nie jest w stanie samodzielnie przesiąść się z wózka inwalidzkiego na siedzenie samochodu". Prowadzenie samochodu jako kierowca w takim stanie zdrowia jest często niemożliwe.

Wersja 2 - Dopłata do samochodu wartego do 230 000 zł

Tu osoba niepełnosprawna jest pasażerem. Dopłaty są do samochodów dostosowanych do podróży osoby z niepełnosprawnością jako pasażera, o których mowa w par. 10 ust. 3 pkt 2 Programu. 

Poziom dopłat jest następujący 

  1. do kwoty 130.000,00 zł - 85%,
  2. nadwyżka ponad kwotę 130.000,00 zł do kwoty 200.000,00 zł - 50%,
  3. nadwyżka ponad kwotę 200.000,00 zł do kwoty 230.000,00 zł - 30%,
  4. nadwyżka ponad kwotę 230.000,00 zł - 0%

Przy samochodzie wartym 130 000 zł dopłata według wskaźnika 85%, to 110 500 zł. Wkład własny nabywcy wynosi więc 19 500 zł

Program „Samodzielność – Aktywność – Mobilność!” Mobilność osób z niepełnosprawnością

Podstawą wypłaty wsparcia do zakupu samochodu na rzecz osoby niepełnosprawnej jest program PFRON Program „Samodzielność – Aktywność – Mobilność!” Mobilność osób z niepełnosprawnością

Celem tego programu jest wzrost niezależności beneficjentów oraz ułatwienie im aktywności społecznej lub zawodowej poprzez zapewnienie dostępu do korzystania z samochodu osobowego.

O programie Infor.pl informował w poniższych publikacjach:

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA