REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uchwała o karcie dużej rodziny a data wejścia w życie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Tomaszewski
Krzysztof Tomaszewski
Karta Dużej Rodziny/www.premier.gov.pl
Karta Dużej Rodziny/www.premier.gov.pl
Domena Publiczna

REKLAMA

REKLAMA

Uchwała rady gminy dotycząca programu Karta Dużej Rodziny wchodzi w życie z dniem podjęcia. Taka uchwała nie jest aktem prawa miejscowego, więc nie można ustalać terminu jej wejścia w życie po 14 dniach od ogłoszenia – uznał w rozstrzygnięciu nadzorczym wojewoda wielkopolski.

Na sesji rady jednej z gmin województwa wielkopolskiego podjęto uchwałę w sprawie programu Karta Dużej Rodziny. Jednocześnie rada postanowiła, że uchwała wejdzie w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.

REKLAMA

REKLAMA

Jednak przyjęty przez radnych termin wejścia w życie uchwały zakwestionował wojewoda wielkopolski. W jego ocenie, wspomniany zapis w istotny sposób naruszał art. 4 ust. 1 i art. 13 pkt 2 i 10 ustawy z 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych. Z art. 13 pkt 2 i 10 wymienionej ustawy wynika bowiem, że w wojewódzkim dzienniku urzędowym ogłasza się m.in.: akty prawa miejscowego stanowione przez organy gminy oraz inne akty prawne, informacje, komunikaty, obwieszczenia i ogłoszenia, jeżeli tak stanowią przepisy szczególne.

W opinii wojewody, akty normatywne zawierające przepisy powszechnie obowiązujące, ogłaszane w dziennikach urzędowych, wchodzą w życie po upływie 14 dni od ich ogłoszenia, chyba że dany akt normatywny określi termin dłuższy (art. 4 ust. 1 ustawy).

Polecamy serwis: Opieka społeczna

REKLAMA

Z zakwestionowanego sformułowania dotyczącego wspomnianego terminu wejścia w życie wynika, że rada gminy przy podejmowaniu uchwały zastosowała przepisy właściwe dla aktów normatywnych zawierających przepisy powszechnie obowiązujące. Za taki właśnie akt rada uznała uchwałę, określając termin jej wejścia w życie w sposób określony w art. 4 ust. 1 ustawy, czyli po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wojewoda podkreślił, że nie wszystkie akty podjęte przez radę gminy na podstawie prawa i w jego granicach zaliczają się do prawa miejscowego. Akt takiego prawa musi posiadać cechę powszechnego obowiązywania na obszarze działania organów, które je ustanowiły (art. 87 ust. 2 i art. 94 Konstytucji RP). Jednocześnie również pojęcie powszechnego obowiązywania nie zostało zdefiniowane, ale jest to określenie mające ugruntowane znaczenie w doktrynie i w orzecznictwie. Otóż powszechnie obowiązuje akt, z którego wynika norma adresowana do podmiotów określonych rodzajowo, np. obywateli, kształtując ich sytuacją prawną.

Wojewoda uznał, że uchwała rady gminy w sprawie przyjęcia programu Karta Dużej Rodziny nie ustanawia przepisów powszechnie obowiązujących. Zatem nie korzysta z przymiotu aktu prawa miejscowego. Uchwała taka jest aktem kierownictwa wewnętrznego. Świadczy o tym chociażby treść uchwały, zgodnie z którą w celu realizacji działań wspierających rodziny wielodzietne zamieszkałe na terenie gminy przyjmuje się program Karta Dużej Rodziny.

Także z analizy postanowień programu wynika, że określa on konkretne cele do wykonania, wskazując przy tym jedynie ogólnie sposób ich realizacji. Ponadto z programu wynika, że informacja na jego temat, w tym dotycząca realizowanych działań, będzie dla zainteresowanych udostępniana za pośrednictwem strony internetowej oraz w gablotach sołectw. Jednoznacznie przesądza to o tym, że nie są to przepisy o charakterze normatywnym.

Na tej podstawie wojewoda unieważnił paragraf uchwały stanowiący, że wchodzi ona w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego. Jednocześnie wojewoda uznał, że uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia (rozstrzygnięcie nadzorcze nr KN.I. 4131.1.134.2015.16 Wojewody Wielkopolskiego z 24 kwietnia 2015 r., opublikowane w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego z 30 kwietnia 2015 r. poz. 2966).

KRZYSZTOF TOMASZEWSKI

Autor jest dziennikarzem specjalizującym się w tematyce samorządowej i podatkowej

Zobacz również: „Złotówka za złotówkę” – zmiany w świadczeniach rodzinnych

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać.

REKLAMA

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA