REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centralny rejestr wolnych miejsc w rodzinnych formach opieki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Centralny rejestr wolnych miejsc w rodzinnych formach opieki./ fot. Fotolia
Centralny rejestr wolnych miejsc w rodzinnych formach opieki./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

System pieczy zastępczej nie funkcjonuje najlepiej. Najwyższa Izba Kontroli wskazała na najsłabsze punkty systemu pieczy zastępczej. W raporcie NIK zaproponowano konkretne zmiany przepisów. Mają one na celu poprawę sytuacji rodzinnych form opieki.

Zbyt wolny w stosunku do potrzeb rozwój rodzinnych form opieki, niedostateczne wsparcie rodziców oraz długotrwały pobyt dzieci – to według NIK najsłabsze strony systemu pieczy zastępczej. Przygotowany przez izbę raport zawiera też rekomendacje co do zmiany konkretnych przepisów, które mogłyby poprawić jego funkcjonowanie. Co istotne, jest duża szansa, że część z nich zostanie uwzględniona, bo jak wynika z pisma Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej do NIK, są one zbieżne z modyfikacjami, które resort zamierza wprowadzić.

REKLAMA

REKLAMA

Więcej szkoleń

Jedną z takich propozycji jest wymóg przydzielania asystenta rodziny tym osobom, których dzieci trafiły do rodziny zastępczej lub domu dziecka. Co do zasady asystent ma bowiem wspierać rodzinę na tym etapie, gdy jest ona zagrożona odebraniem potomków i poprzez oferowaną pomoc można temu zapobiec. Natomiast gdy już dojdzie do zabrania dzieci, praca z rodziną biologiczną jest często przerywana. Aby więc nie dochodziło do takich przypadków, resort rozważa zmianę przepisów polegającą na tym, że praca asystenta byłaby obligatoryjnie kontynuowana na mocy postanowienia sądu, po umieszczeniu dziecka w pieczy zastępczej.

– Każda rodzina, która dobrze rokuje i może nadrobić zaległości wychowawcze, powinna mieć zapewnioną pomoc ze strony asystenta. Zresztą on sam, o ile wcześniej miał do czynienia z daną rodziną biologiczną, może ocenić, jakie są szanse na powrót dzieci – mówi Mirosława Zielony, dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie (PCPR) w Koszalinie.

Zobacz również: Finanse

REKLAMA

Kolejny postulat NIK, który pokrywa się z zamierzeniami MRPiPS, to wprowadzenie centralnego banku danych o wolnych miejscach w rodzinnej pieczy zastępczej. Resort jest teraz w trakcie badania technicznej możliwości stworzenia takiego narzędzia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Rejestr byłby szczególnie przydatny dla tych powiatów, które mają na swoim terenie mało rodzin zastępczych i muszą szukać miejsc dla dzieci w innych jednostkach. Sprowadza się to do wysyłania wielu zapytań, a czekanie na odpowiedź trwa. Dlatego skorzystanie z ogólnopolskiej bazy danych przyspieszyłoby i usprawniło proces umieszczania dzieci w rodzinach – podkreśla Agnieszka Zygarowicz, dyrektor PCPR w Krośnie.

Również zdaniem Ewy Rybczak, dyrektor PCPR w Przeworsku, rejestr byłby przydatny, chociaż w skrajnych przypadkach może skutkować tym, że dziecko będzie trafiać do opiekunów na drugim końcu Polski.

Ponadto MRPiPS przychyla się do rekomendacji NIK o wprowadzeniu obowiązkowych szkoleń dla rodzin zastępczych spokrewnionych z dzieckiem. Obecnie ustawa z 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 575 ze zm.) przewiduje taki wymóg tylko w odniesieniu do rodzin zastępczych niezawodowych i zawodowych. W ocenie resortu szkolenia dla dziadków czy rodzeństwa mogłyby wzmacniać ich kompetencje opiekuńcze, nie powinny natomiast stanowić warunku zawiązania przez nich rodziny zastępczej.

Koordynator na wniosek

Są jednak i takie propozycje ze strony NIK, których ministerstwo nie podziela. Resort nie widzi np. potrzeby przyznawania koordynatora każdej rodzinie zastępczej. Zgodnie z przepisami ustawy jego przydzielenie następuje po złożeniu wniosku przez opiekunów i tak powinno pozostać.

Tak samo uważają też powiaty.

– Obowiązkowy koordynator mógłby zostać odczytany przez rodzinę, która nie zgłasza nam żadnych problemów, jako przejaw braku zaufania i nadmiernej kontroli. Zresztą podczas przeprowadzania okresowej oceny sytuacji dziecka w pieczy sami widzimy, gdzie koordynator może być potrzebny, i sugerujemy rodzinie skorzystanie z jego wsparcia – wskazuje Ewa Rybczak.

Andrzej Smulczyński, dyrektor PCPR w Busku-Zdroju, dodaje, że nie bez znaczenia są kwestie finansowe, bo przy obligatoryjności koordynatora samorządy musiały zwiększyć liczbę takich pracowników.

Wreszcie resort nie zamierza skracać okresu, po którego upływie powiat zgłasza do sądu wniosek o uregulowanie sytuacji prawnej dziecka (w przypadku braku szansy na powrót do domu, co otwiera drogę do jego adopcji). Czas ten wynosi 18 miesięcy od umieszczenia dziecka w pieczy, a jego skrócenie mogłoby zakłócić pracę z rodziną biologiczną, która podjęła działania umożliwiające powrót dzieci. ⒸⓅ

Michalina Topolewska

michalina.topolewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA