REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Propozycje zmian w finansowaniu oświaty - stanowisko ZNP

Propozycje zmian w finansowaniu oświaty - stanowisko ZNP /Fot. Shutterstock
Propozycje zmian w finansowaniu oświaty - stanowisko ZNP /Fot. Shutterstock
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Związek Nauczycielstwa Polskiego wystosował list do Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawie propozycji finansowania oświaty. Przypomina o zgłoszonym przez siebie w 2016 r. obywatelskim projekcie ustawy o zmianie finansowania wynagrodzeń nauczycielskich z formuły subwencji oświatowej na dotację celową.

27 sierpnia br. odbyło się spotkanie strony społecznej z ministrem edukacji, podczas którego szef MEN przedstawił kilka projektów modeli finansowania oświaty. Teraz, 9 września br. Związek Nauczycielstwa Polskiego w liście do ministra edukacji przedstawia swoje stanowisko w tej sprawie.

REKLAMA

REKLAMA

W bieżącej kadencji parlamentu nasz projekt Obywatelskiego Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej był ponownie procedowany na posiedzeniu Sejmu 15 kwietnia 2020 r. i ponownie został skierowany do dalszych prac w komisjach edukacji i samorządu terytorialnego.

Związek Nauczycielstwa Polskiego opowiada się za koniecznością zmiany systemu finansowania oświaty poprzez dokonanie takich zmian w obowiązującym prawie, które umożliwią finansowanie wynagrodzeń nauczycieli objętych systemem wynagrodzenia określonym w Karcie Nauczyciela – w formie dotacji celowej, zgodnie z treścią naszego obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych innych ustaw.

Polecamy: Seria poradników z prawa pracy

Treść listu ZNP do MEN:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W nawiązaniu do przedmiotu posiedzenia Zespołu do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty dotyczącego finansowania oświaty, które odbyło się w dniu 27 sierpnia br., a także w odniesieniu do zaprezentowanych projektów modeli finansowania oświaty, Związek Nauczycielstwa Polskiego przedstawia następujące stanowisko.

REKLAMA

20 czerwca 2016 r. powołany przez Związek Nauczycielstwa Polskiego Obywatelski Komitet Inicjatywy Ustawodawczej skierował do Marszałka Sejmu RP zawiadomienie o wniesieniu obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 732). Projekt poparło ponad 340.000 obywateli.

Celem obywatelskiego projektu ustawy była zmiana finansowania wynagrodzeń nauczycielskich z formuły subwencji oświatowej na dotację celową. Jednocześnie utrzymana zostaje formuła finansowania pozostałych zadań związanych z oświatą ze środków części ogólnej subwencji oświatowej.

Wprowadzenie zmiany finansowania wynagrodzeń nauczycielskich z formuły subwencji oświatowej na dotację celową, zdejmuje z jednostek samorządu terytorialnego ciężar finansowania wynagrodzeń nauczycielskich, a tym samym zmniejsza presję ze strony organów prowadzących odnośnie podejmowania, często sprzecznych z prawem, działań dotyczących zmiany statusu szkół samorządowych, likwidacji lub ograniczania etatów nauczycielskich – jak ma to miejsce obecnie. Jednocześnie skanalizuje transfer środków publicznych na ściśle określone cele ustawowe, co również umożliwi nadzór państwa nad ich wydatkowaniem.

Zaproponowana zmiana ma charakter jakościowy, a jednocześnie – jako, że nie dokonuje likwidacji subwencji oświatowej, ani nie dokonuje innych rewolucyjnych zmian wymagających zmiany Konstytucji RP (tak jak to wynika z niektórych modeli zaprezentowanych przez MEN), nie jest propozycją iluzoryczną i nierealną.

Pierwsze czytanie obywatelskiego projektu odbyło się we wrześniu 2016 r. Wówczas decyzją wszystkich klubów parlamentarnych projekt został skierowany do dalszych prac w komisjach edukacji i samorządu terytorialnego. Niestety od momentu przesłania projektu do prac w komisjach, nie był on procedowany aż do końca kadencji poprzedniego parlamentu.

W nowej kadencji aktualnego parlamentu projekt Obywatelskiego Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej był ponownie procedowany na posiedzeniu Sejmu w dniu 15 kwietnia 2020 r. i ponownie został skierowany do dalszych prac w komisjach edukacji i samorządu terytorialnego (druk sejmowy nr 33). Niestety od momentu przesłania projektu do prac w komisjach, nie był on procedowany aż do chwili obecnej.

Mimo, że przedmiot obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej był znany Ministrowi Edukacji Narodowej nie został on uwzględniony w żadnym z modeli finansowania zaprezentowanych na posiedzeniu Zespołu do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty, które odbyło się w dniu 27 sierpnia br.

W związku z tym ZNP stwierdza, że jedynym – procedowanym już w Sejmie – rozwiązaniem dotyczącym zmiany w systemie finansowania oświaty jest projekt ustawy wniesiony do Marszałka Sejmu RP przez Obywatelski Komitet Inicjatywy Ustawodawczej w dniu 20 czerwca 2016 r.

Oczywiście w związku z czteroletnim okresem zawieszenia procedowania nad projektem, wymaga on stosownych zmian uwzględniających zmiany w treści ustawy o systemie oświaty i uchwaleniem ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, ale w głównym swym założeniu jest on nadal aktualny, a potrzeba wprowadzenia pilna – zwłaszcza biorąc pod uwagę obecny stan budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Reasumując: Związek Nauczycielstwa Polskiego opowiada się za koniecznością zmiany systemu finansowania oświaty poprzez dokonanie takich zmian w obowiązującym prawie, które umożliwią finansowanie wynagrodzeń nauczycieli objętych systemem wynagrodzenia określonym w Karcie Nauczyciela – w formie dotacji celowej, zgodnie z treścią obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 732).

Sławomir Broniarz, Prezes ZNP

Źródło: ZNP

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Globalna awaria systemów Microsoft. Czy mamy się czym martwić w Polsce?

Wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski uspokaja, że obecnie w Polsce systemy infrastruktury informatycznej działają płynnie. 

Jak uczniowie Szkoły w Chmurze poradzili sobie z maturą? "Wyniki są dramatyczne"

Kilkanaście procent polskich maturzystów nie zdało egzaminu maturalnego. Jak poszło uczniom Szkoły w Chmurze? 

Coraz większa liczba dzieci ukraińskich w polskich szkołach

Od 1 września 2024 r. do polskich szkół może pójść między 20 tys. a 60 tys. ukraińskich dzieci - szacuje Paulina Chrostowska z Centrum Edukacji Obywatelskiej. Zdaniem nauczycieli największym wyzwaniem w edukacji uczniów z doświadczeniem migracji jest bariera językowa.

Ta substancja wydłużyła życie myszy ok. 25%, wyszczupliła i zmniejszyła podatność na nowotwory. Teraz testy na ludziach

Międzynarodowa grupa badaczy aktualnie testuje nowy lek hamujący interleukinę 11, który wydłuża życie myszy prawie o jedną czwartą. Nie wiadomo jeszcze jak działa on u ludzi, ale rozpoczęto pierwsze badania kliniczne - informuje tygodnik „Nature” - ukazujące się od 1869 r. jedno z najbardziej prestiżowych czasopism naukowych.

REKLAMA

Co czwarty uczeń nie zdał matury w tej szkole. A oceny końcowe były wysokie. MEN: kuratoria przyjrzą się jakości kształcenia

Minister edukacji Barbara Nowacka poinformowała 18 lipca 2024 r., że kuratoria przyjrzą się wynikom egzaminów maturalnych w Szkole w Chmurze oraz temu, jak mają się one do ocen końcowych uczniów. Oceny te były wyjątkowo wysokie i nie przekładają się na wyniki matur - dodała.

Co oznaczają tajemnicze paski na tubkach past do zębów?

Większość Polaków nie wie, co oznaczają kolorowe paski na tubkach past do zębów. Jakie informacje przekazuje klientowi kolor tajemniczego paska na tubce? Czy konsumenci mogą być wprowadzani w błąd? 

Coś takiego raz na 5-10 tysięcy lat: Asteroida przeleci bliżej Ziemi niż satelity geostacjonarne 13 kwietnia 2029 roku. ESA przyśpiesza misję Ramses

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) przyspiesza realizację nowej misji o nazwie Ramses, która ma na celu dotarcie do asteroidy Apophis – podał portal Space.com. W 2029 r. obiekt będzie bardzo blisko Ziemi, bliżej niż satelity geostacjonarne. Asteroida nie zagraża jednak naszej planecie.

Rodzice coraz rzadziej szczepią swoje dzieci. Najnowsze dane WHO

Alarmujące dane Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). Wyszczepialność dzieci i młodzieży na świecie wciąż nie może odzyskać poziomu sprzed pandemii. 

REKLAMA

Blisko 5 tys. zgłoszeń związanych ze zdarzeniami atmosferycznymi

We wtorek i środę strażacy w całym kraju mieli ręce pełne roboty. Do godz. 6 odnotowano 4998 zgłoszeń związanych z pogodą. Obrażenia odniosły cztery osoby. 

Wojsko Polskie to trzecia armia NATO pod względem liczebności

Polska ma trzecią największą co do liczebności armię w NATO - przekazał szef BBN Jacek Siewiera, powołując się na dane zebrane przez NATO. Z szacunków Sojuszu wynika, że Wojsko Polskie z ponad 216 tys. żołnierzy to trzecia armia NATO - po USA i Turcji.

REKLAMA