REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla nauczyciela, czyli tzw. trzynastka

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adwokat Dariusz Makulec
Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla nauczyciela, trzynastka.
Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla nauczyciela, trzynastka.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dodatkowe wynagrodzenie roczne potocznie nazywane trzynastką przysługuje nauczycielom zgodnie z treścią art. 48 KN. Przepis ten jednak nie zawiera zasad, podstaw ustalania i wysokości tego świadczenia, a odsyła do przepisów ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U. 1997 r., Nr 160, poz. 1080, z późn. zm.).

Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla nauczyciela  - "trzynastka"

REKLAMA

Nauczyciel nabywa prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego w pełnej wysokości po przepracowaniu u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego. W sytuacji gdy nauczyciel nie przepracował u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego, nabywa prawo do trzynastki po warunkiem, że ten okres wynosi co najmniej 6 miesięcy. W takim jednak przypadku dodatkowe wynagrodzenie roczne przysługuje w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego.

Zasadnym jest wskazanie, że przesłanka przepracowania całego roku kalendarzowego zostanie spełniona również w przypadku gdy pracodawca zawarł z nauczycielem dwie kolejne umowy o pracę na czas określony, nawet jeśli pomiędzy tymi umowami wystąpi przerwa w dniu ustawowo wolnym od pracy (Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 7 września 1995 r. I PZP 23/95).

Polecamy: INFORRB Platforma Rachunkowości Budżetowej i Prawa Pracy

REKLAMA

Przepisy ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej w art. 2 ust. 3 przewidują wyjątki, zgodnie z którymi dla uzyskania prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego przez nauczyciela nie jest wymagane przepracowanie co najmniej 6 miesięcy, natomiast w art. 3 tej ustawy przewidują przypadki, w który pomimo przepracowania co najmniej 6 miesięcy nauczyciel nie nabędzie prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego za dany rok kalendarzowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W pierwszym przypadku jedną z sytuacji dotyczącą nauczycieli, a uprawniającą do uzyskania prawa do trzynastki będzie nawiązanie stosunku pracy w trakcie roku kalendarzowego z nauczycielem i nauczycielem akademickim zgodnie z organizacją pracy szkoły (szkoły wyżej). W przedmiotowym zakresie występują wątpliwości dotyczące sytuacji faktycznej gdy stosunek pracy z nauczycielem został zawarty po dniu 01 września danego roku kalendarzowego np. 17 września. Według przeważającego stanowiska, w takim przypadku nauczyciel nie nabywa prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego za rok kalendarzowy, w którym rozpoczął pracę w szkole.

Innymi przypadkami często spotykanymi w praktyce, a uprawniającym do dodatkowego wynagrodzenia rocznego pomimo nie przepracowania u danego pracodawcy co najmniej 6 miesięcy jest rozwiązanie stosunku pracy w związku z przejściem na emeryturę, rentę szkoleniową albo rentę z tytułu niezdolności do pracy lub świadczenie rehabilitacyjne.

REKLAMA

Dodatkowe wynagrodzenie roczne przysługiwać będzie również w przypadku korzystania przez nauczyciela u danego pracodawcy:
1. z urlopu wychowawczego;
2. z urlopu macierzyńskiego;
3. z dodatkowego urlopu macierzyńskiego;
4. z urlopu ojcowskiego;
5. z urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego;
6. z dodatkowego urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego;
7. z urlopu dla poratowania zdrowia;
8. przez nauczyciela lub nauczyciela akademickiego z urlopu do celów naukowych, artystycznych lub kształcenia zawodowego;
9. korzystania z urlopu rodzicielskiego.

W drugim przypadku art. 3 powyższej ustawy enumeratywnie określa przypadki, w których nauczyciel nie nabędzie prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego pomimo przepracowania co najmniej 6 miesięcy u danego pracodawcy. Przedmiotowe dotyczą:

1. nie usprawiedliwionej nieobecności w pracy trwającej dłużej niż dwa dni;
2. stawienia się do pracy lub przebywania w pracy w stanie nietrzeźwości;
3. wymierzenia pracownikowi kary dyscyplinarnej wydalenia z pracy lub ze służby;
4. rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika.

Sposób ustalania dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Sposób ustalenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego został określony w art. 4 powyższej ustawy. Zgodnie z tym przepisem wynagrodzenie roczne ustala się w wysokości 8, 5% sumy wynagrodzenia za pracę otrzymanego przez pracownika w ciągu roku kalendarzowego, za który przysługuje to wynagrodzenie, uwzględniając wynagrodzenie i inne świadczenia ze stosunku pracy przyjmowane do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy.

Polecamy: Forum

W związku z użytym w powyższym przepisie zwrotem „przyjmowane do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy” należy przy ustalaniu sumy wynagrodzenia nauczyciela wyłączyć składniki wynagrodzenia zgodnie z § 6 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz. U. 1997, Nr 2 poz. 14 z późn. zm.).

W sytuacji natomiast wystąpienia przypadków wymienionych w art. 2 ust. 3 powyższej ustawy tj. przypadków, które uprawniają nauczyciela do dodatkowego wynagrodzenia rocznego pomimo nie przepracowania co najmniej 6 miesięcy wynagrodzenie ustala się proporcjonalnie do okresu przepracowanego u danego pracodawcy.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne zgodnie z treścią art. 5 powyższej ustawy pracodawca wypłaca nie później niż w ciągu pierwszych trzech miesięcy kalendarzowych następującego po roku, za który przysługuje to wynagrodzenie. W przypadku natomiast gdy z nauczycielem rozwiązano stosunek pracy w związku z likwidacją pracodawcy wpłata tego świadczenia winna nastąpić w dniu rozwiązania stosunku pracy.

Podstawa prawna:

1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. 2006 r., Nr 97, poz. 674 z późn. zm.) (stan prawny na dzień 21 września 2013 r.).
2. Ustawa z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U. 1997 r., Nr 160, poz. 1080, z późn. zm.) (stan prawny na dzień 21 września 2013 r.).
3. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz. U. 1997, Nr 2 poz. 14 z późn. zm.) (stan prawny na dzień 21 września 2013 r.).

Polecamy: Ściąga Kadrowego - Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla pracowników jednostek sfery budżetowej (PDF)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

REKLAMA

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

REKLAMA