REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odprawa dla nauczyciela - w jakich okolicznościach i na jakich zasadach przysługuje?

Adwokat Dariusz Makulec
Odprawa dla nauczyciela.
Odprawa dla nauczyciela.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Odprawa dla nauczyciela, okoliczności uzasadniające jej wypłatę oraz szczegółowe zasady określone zostały w Karcie Nauczyciela. Wysokość odprawy zależy od podstawy rozwiązania z nauczycielem stosunku pracy.

Karta Nauczyciela w kilku przypadkach przewiduje prawo nauczyciela do świadczenia w postaci odprawy pieniężnej. Okoliczności i zasady powstania obowiązku zapłaty nauczycielowi odprawy zostały zasadniczo uregulowane w treści art. 20 KN, art. 28 KN i art. 87 KN.

REKLAMA

REKLAMA

1. Odprawa w związku z rozwiązaniem stosunku pracy na podstawie art. 20 ust. 1 KN

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Dyrektor szkoły rozwiązując stosunek pracy z nauczycielem w przypadku wystąpienia w kierowanej przez niego szkole okoliczności określonych w art. 20 ust. 1 KN musi liczyć się z obowiązkiem zapłaty odprawy zgodnie z treścią art. 20 ust. 2 KN. Przepis ten uzależnia wysokość odprawy od rodzaju stosunku pracy nauczyciela, z którym dyrektor szkoły podjął decyzję o rozwiązaniu stosunku pracy. Należy wskazać, iż przepisy Karty Nauczyciela wyróżniają dwa rodzaje stosunków pracy: na podstawie umowy o pracę, który dotyczy nauczycieli stażystów, kontraktowych i zatrudnionych na czas określony oraz na podstawie mianowania, który dotyczy nauczycieli mianowanych i dyplomowanych zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy na czas nieokreślony.

REKLAMA

Zobacz również: Zastępstwo nauczyciela w pytaniach i odpowiedziach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku nauczycieli zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, nauczyciel ma prawo do odprawy zgodnie z treścią art. 20 ust. 2 KN w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U. 2003 r., Nr 90, poz. 844 z późn. zm.). W tym przypadku wysokość odprawy uzależniona jest od okresu zatrudnienia nauczyciela w danej szkole i kształtuje się w następujący sposób:
1. jednomiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy krócej niż 2 lata;
2. dwumiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy od 2 do 8 lat;
3. trzymiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy ponad 8 lat.

W przypadku nauczycieli zatrudnionych na podstawie mianowania przysługuje odprawa w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego.

Wielokrotnie w praktyce pojawia się pytanie o prawo do odprawy w przypadku przeniesienia nauczyciela na podstawie art. 18 ust. 1 KN, która to czynność następuje przed likwidacją szkoły, jak również w przypadku zaistnienia okoliczności określonych w art. 20 ust. 1 pkt 2 KN. Podobnie wygląda sytuacja, gdy nauczyciel przechodzi w stan nieczynny. W takich przypadkach odprawa nie przysługuje (Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 12 grudnia 2001 r. I PKN 712/2000).

2. Odprawa w związku z rozwiązaniem stosunku pracy na podstawie art. 28 KN

Obowiązek wypłaty odprawy w przypadkach określonych w treści art. 28 KN dotyczy jedynie nauczycieli zatrudnionych na podstawie mianowania. Nie nabywają prawa i tym samym roszczenia do zapłaty odprawy w przypadkach określonych w powyższym przepisie prawa nauczyciele, których stosunek pracy został zawarty na podstawie umowy o pracę.

Przepis art. 28 KN przewiduje prawo do odprawy w następujących przypadkach:
1. rozwiązania stosunku pracy w związku z orzeczeniem przez lekarza przeprowadzającego badanie okresowe lub kontrolne o niezdolności nauczyciela do wykonywania dotychczasowej pracy - art. 28 ust. 1 KN;
2. rozwiązania stosunku pracy z przyczyn określonych w art. 70 ust. 2 KN tj. w sytuacji, gdy nauczyciel kieruje do pracodawcy podanie o przeniesienie – art. 18 ust. 1 KN – do miejscowości, będącej miejscem stałego zamieszkania współmałżonka, a podanie nie może zostać uwzględnione z uwagi na brak możliwości zatrudnienia nauczyciela w tej miejscowości powodując po stronie dyrektora szkoły obowiązek udzielenia nauczycielowi urlopu bezpłatnego, który jeśli trwa dłużej niż 2 lata i w tym okresie nauczyciel nie podejmuje ponownie pracy czy okoliczność niemożliwości przeniesienia nadal istnieje dyrektor szkoły rozwiązuje z nauczycielem stosunek pracy;
3. rozwiązania stosunku pracy z przyczyn określonych w art. 23 ust. 1 pkt 6 KN tj. cofnięcia skierowania do nauczania religii w szkole na zasadach określonych w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. 2004 r. Nr 256 poz. 2572 z późn. zm.) – art. 12 ust. 1 i wydanego na podstawie art. 12 ust. 2 tej ustawy § 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U. 1992 r. Nr 36 poz. 155);

W zależności od wskazanej powyżej podstawy rozwiązania z nauczycielem stosunku pracy, nauczycielowi przysługuje odprawa w różnej wysokości:

Ad. 1 jednomiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego ostatnio pobieranego w czasie trwania stosunku pracy - za każdy pełny rok pracy na stanowisku nauczyciela, w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w art. 1 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 1 i 1a, nieprzekraczającą jednak sześciomiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego;
Ad. 2 odprawę pieniężną na zasadach określonych jak w przypadku ad. 1 (art. 28 ust. 1 KN) nieprzekraczającą jednak:
a. trzymiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego, jeżeli okres pracy nauczycielskiej nie przekroczył 10 lat;
b. sześciomiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego, jeżeli okres pracy nauczycielskiej przekroczył 10 lat.
Ad. 3 jednomiesięcznego wynagrodzenia za każdy rok pracy na stanowisku nauczyciela religii, nie więcej jednak niż w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia.

3. Odprawa w związku w związku z ustaniem stosunku pracy na podstawie art. 87 KN

Ustanie stosunku pracy w związku z okolicznościami wskazanymi w treści art. 87 ust. 1 i ust. 2 KN – przejściem na emeryturę, rentę z tytułu niezdolności do pracy czy nauczycielskie świadczenie kompensacyjne – powoduje powstanie prawa do odprawy, której wysokość uzależnionej od okresu pracy w szkole.

Jeżeli nauczyciel przepracował w szkole co najmniej 20 lat przysługuje mu odprawa w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia ostatnio pobieranego w szkole będącej podstawowym miejscem jego pracy. W sytuacji gdy okres tej pracy jest niższy od 20 lat nauczycielowi przysługuje odprawa w wysokości dwumiesięcznego ostatnio pobieranego wynagrodzenia w szkole będącej podstawowym miejscem jego pracy.

W przypadku zbiegu prawa do odprawy na podstawie art. 87 ust. 1 i ust. 2 KN nauczycielowi przysługuje tylko jedna odprawa, korzystniejsza dla nauczyciela - art. 87 ust. 4 KN.

Należy również zwrócić uwagę, iż w przypadku nauczycieli zatrudnionych na podstawie mianowania, z którymi pracodawca rozwiązuje stosunek pracy na podstawie art. 28 ust. 1 KN tj. związku z orzeczeniem przez lekarza przeprowadzającego badanie okresowe lub kontrolne o niezdolności nauczyciela do wykonywania dotychczasowej pracy i na tej podstawie nauczyciel otrzymał odprawę, nauczycielowi nie przysługuje odprawa na podstawie art. 87 KN, jeżeli następnie nauczyciel przechodzi na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy (Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 7 lutego 2006 r. I PZP 4/2005).

Podstawa prawna:

1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. 2006 r., Nr 97, poz. 674 z późn. zm.) (stan prawny na dzień 21 września 2013 r.).
2. Ustawa z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U. 2003 r., Nr 90, poz. 844 z późn. zm.) (stan prawny na dzień 21 września 2013 r.).
3. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. 2004 r. Nr 256 poz. 2572 z późn. zm.) (stan prawny na dzień 21 września 2013 r.).
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U. 1992 r. Nr 36 poz. 155) (stan prawny na dzień 21 września 2013 r.).

Polecamy: Forum

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA