Nauczyć się uczyć
REKLAMA
W zglobalizowanym, dynamicznym świecie państwo i jego instytucje muszą szybko wyciągać wnioski z sukcesów i niepowodzeń. Muszą efektywnie oddziaływać na czynniki i procesy, które są kluczowe dla rozwoju i dobrobytu obywateli. Uczenie się oparte na danych, badaniach, doświadczeniu i krytycznej refleksji jest zatem niezbędnym warunkiem rozwoju kraju.
REKLAMA
REKLAMA
Aby wspierać mechanizm uczenia się w naszych organizacjach publicznych, potrzebujemy dwóch rzeczy. Po pierwsze, musimy zrozumieć procesy powstawania i wykorzystywania wiedzy oraz czynniki, które je wspierają. Po drugie, powinniśmy stosować skuteczne i sprawdzone narzędzia uczenia się. Jak to zrobić? Eksperci z Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych Uniwersytetu Warszawskiego (EUROREG) oraz Małopolskiej Szkoły Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie opracowali poradnik zawierający narzędzia, które w tym pomogą.
Podręcznik składa się z dwóch tomów. Pierwszy „Jak diagnozować mechanizm uczenia się w organizacjach rządowych” daje dyrektorom organizacji publicznych narzędzia i procedurę diagnostyczną, pozwalające ocenić sytuację panującą w danej organizacji. Odpowiada na pytanie, do jakiego stopnia potrafi ona wykorzystać wiedzę pracowników, doświadczenie i informacje płynące z otoczenia do poprawiania skuteczności działań.
Tom drugi „Jak wzmacniać organizacyjne uczenie się w administracji rządowej” to narzędzie naprawcze. Zawiera pakiet trzynastu przetestowanych w polskiej administracji rządowej praktyk wzmacniających organizacyjne uczenie się. Jest skierowany do wszystkich pracowników administracji rządowej, którzy chcą samodzielnie lub w swoich zespołach wzmacniać kompetencje, umiejętności i procesy związane z organizacyjnym uczeniem się. Rozwiązania przedstawiane w drugim tomie poradnika mogą być też wykorzystywane w procesie kształcenia przyszłych kadr administracji rządowej.
Jak podkreśla dr Karol Olejniczak z EUROREG UW, poradnik MUS to kompleksowy, a jednocześnie łatwy w użyciu zestaw narzędzi i praktyk poprawiający działania zespołów, które realizują różne projekty i programy publiczne. Co istotne, zestaw ten opiera się na dobrych doświadczeniach międzynarodowych dostosowanych do polskiej praktyki.
Poradniki można pobrać bezpłatnie ze strony www.mus.edu.pl.
Wiadomości zawarte w obu tomach są wynikiem projektu „Ministerstwa Uczące Się”, zrealizowanego w latach 2010–2014, dzięki środkom z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – Priorytet V „Dobre Rządzenie”.
Publikacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
REKLAMA
REKLAMA