reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Oświata > Sposób ustalania wysokości stypendium szkolnego

Sposób ustalania wysokości stypendium szkolnego

Upoważnienie rady gminy do określenia sposobu ustalenia wysokości stypendium oznacza umocowanie tego organu do określenia metod, mechanizmów umożliwiających realizację celu, jakim jest zróżnicowanie wysokości kwot stypendiów w zależności od indywidualnego położenia osób, które mają ją otrzymać.

Rada gminy jest uprawniona i zarazem zobowiązana do zróżnicowania wysokości stypendium szkolnego, przy uwzględnieniu zarówno przedziału kwotowego, o którym mowa w art. 90d ust. 9 ustawy o systemie oświaty, jak i kryterium dochodowego na osobę w rodzinie, określonego w art. 90d ust. 7 tej ustawy oraz różnych okoliczności osobistych, o jakich mowa w art. 90d ust. 1 ustawy o systemie oświaty (rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Lubelskiego z 21 grudnia 2012 r., znak NK-II.4131.335.2012).

W regulaminie należy zatem, uwzględniając przedział kwotowy, o którym mowa w art. 90d ust. 9 ustawy o systemie oświaty, ustalić określony system stawek stypendiów, w podziale według progów dochodowych oraz różnych okoliczności osobistych.

Jest również możliwe ustalenie określonych przedziałów, w których należy udzielać stypendiów (przykładowo: uczniom z rodzin niepełnych przysługuje od 75 do 100 zł, uczniom z rodzin wielodzietnych – od 90 do 110 zł), z tym że przyjęte kryteria podziałów powinny mieć oparcie na obiektywnych okolicznościach różnicujących, tak aby nie dyskryminować uprawnionych do pomocy.

Polecamy serwis: Oświata

Nie jest dozwolone sztywne określenie stawek stypendium, które nie uwzględniają okoliczności, o których mowa w art. 90d ust. 1 ustawy o systemie oświaty, tj. bezrobocie, niepełnosprawność, ciężka lub długotrwała choroba, wielodzietność, brak umiejętności wypełniania funkcji opiekuńczo-wychowawczych, alkoholizm lub narkomania, a także gdy rodzina jest niepełna lub wystąpiło zdarzenie losowe (rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego z 2 listopada 2012 r., znak NK-N14.4131.963.2012.MW2). Zapis uzależniający wysokość stypendium szkolnego wyłącznie od wysokości dochodu na osobę w rodzinie ucznia nie wypełnia dyspozycji art. 90f pkt 1 ustawy o systemie oświaty (rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z 5 października 2011 r., znak NP/II/0911/358/11).

PRZYKŁAD

Rada gminy w regulaminie ustaliła, że kwotę stypendium szkolnego przyznaje się w zależności od wysokości dochodu na osobę w rodzinie. W przypadku dochodu na osobę w rodzinie do 287,00 zł – wypłaca się 100% wysokości stypendium liczonego od podstawy, od 287,01 zł do 456,00 zł – 80% wysokości stypendium liczonego od podstawy.

Ten sposób ustalania wysokości stypendium szkolnego jest wadliwy. Sztywne określenie stawek stypendium uniemożliwia uwzględnienie, przy określaniu indywidualnej wysokości stypendium, okoliczności, o których mowa w art. 90d ust. 1 ustawy o systemie oświaty. Tym samym uczniowie o takich samych dochodach w rodzinie otrzymywaliby stypendium tej samej wysokości, bez względu na fakt występowania w ich rodzinie dodatkowej okoliczności wpływającej na jej trudną sytuację.

Zobacz również: Zamiar likwidacji szkoły - zawiadomienie rodziców

reklama

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2021

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Roman Przasnyski

Główny analityk Gold Finance.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama