REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zespoły obsługi szkół - dostosowanie do nowych przepisów do końca 2016 roku

Zespoły obsługi szkół - dostosowanie do nowych przepisów do końca 2016 roku
Zespoły obsługi szkół - dostosowanie do nowych przepisów do końca 2016 roku

REKLAMA

REKLAMA

Istniejące zespoły obsługi szkół mogą funkcjonować na dotychczasowych zasadach do 31 grudnia 2016 r. Do tego czasu samorządy organizujące wspólną obsługę muszą podjąć konkretne czynności w celu dostosowania zespołów obsługi do nowych uregulowań.

Zasady dostosowania istniejących jednostek obsługi uregulowane zostały w art. 48 ustawy z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym (dalej: ustawa o zmianie ustawy o samorządzie gminnym). Jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek, utworzone przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie art. 5 ust. 9 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dalej ustawa o systemie oświaty), w brzmieniu obowiązującym sprzed nowelizacji, mogą działać na dotychczasowych zasadach, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym – tj. do 31 grudnia 2016 r.

REKLAMA

REKLAMA

Wspólna obsługa administracyjna, finansowa i organizacyjna szkół i placówek, zorganizowana przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie art. 5 ust. 9 ustawy o systemie oświaty, w brzmieniu obowiązującym przed nowelizacją, może być prowadzona na dotychczasowych zasadach, nie dłużej jednak niż przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym.

Rozwiązania te zostały wprowadzone w celu zapewnienia ciągłości obecnie funkcjonujących zespołów obsługi.

Okres dostosowawczy zakończy się z dniem 31 grudnia 2016 r. Z dniem 1 stycznia 2017 r. istniejące zespoły obsługi muszą funkcjonować w oparciu o nowe rozwiązania.

REKLAMA

Zasady funkcjonowania wspólnej obsługi objęły również żłobki, kluby dziecięce oraz ich zespoły – w przypadku gdy obsługa ta zorganizowana jest przez jednostki samorządu terytorialnego. Na podstawie art. 48 ust. 4 ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, wspólna obsługa administracyjna, finansowa i organizacyjna żłobków, klubów dziecięcych lub ich zespołów zorganizowana przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie art. 9a ust. 1 ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (dalej: ustawa o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3), w brzmieniu obowiązującym przed nowelizacją, może być prowadzona na dotychczasowych zasadach, nie dłużej jednak niż przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W konsekwencji przepisy ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 od 1 stycznia 2016 r. zawierają regulacje dotyczące wyłącznie żłobków, klubów dziecięcych lub ich zespołów, w przypadku gdy są one zakładane i prowadzone przez:

• osoby fizyczne,

• osoby prawne,

• jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

Obsługa ta może być również wykonywana przez jednostki prowadzące obsługę szkół i placówek oświatowych, o których mowa w art. 5 ust. 9 ustawy o systemie oświaty, a więc tych szkół i placówek, dla których organem prowadzącym są podmioty prywatne. W przypadku gdy organem prowadzącym jest gmina – zastosowanie znajdują przepisy ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Gmina musi dostosować zasady funkcjonowania istniejących zespołów obsługi do 31 grudnia 2016 r.

Ustawa o zmianie ustawy o samorządzie gminnym wprowadziła również zmiany w zakresie centrów administracyjnych do obsługi placówek opiekuńczo-wychowawczych, utworzonych przez powiat na podstawie art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Zgodnie z art. 48 ust. 7 ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw, centra te mogą działać na dotychczasowych zasadach, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie powołanej ustawy – tj. do 31 grudnia 2016 r. W wyniku dokonanej nowelizacji powiaty będą mogły tworzyć centra obsługi placówek opiekuńczo-wychowawczych w oparciu o przepisy ustawy o samorządzie powiatowym.

Polecamy: Rachunkowość Budżetowa

Polecamy: Poradnik Rachunkowości Budżetowej


Na poziomie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej wprowadzono możliwość zlecenia realizacji obsługi ekonomiczno-administracyjnej i organizacyjnej prowadzonych przez powiat placówek opiekuńczo-wychowawczych, na podstawie ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom pozarządowym lub następującym podmiotom:

• osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym działającym na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;

• stowarzyszeniom jednostek samorządu terytorialnego;

• spółdzielniom socjalnym;

• spółkom akcyjnym i spółkom z ograniczoną odpowiedzialnością oraz klubom sportowym będącym spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie, które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

Agata Piszko,  prawnik, członek stowarzyszenia audytorów wewnętrznych IIA Polska, prowadzi własną firmę szkoleniowo--doradczą, posiada wieloletnie doświadczenie na stanowisku kierowniczym w jednostce samorządu terytorialnego

PODSTAWY PRAWNE

• art. 48 ustawy z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2015 r. poz. 1045)

• art. 5 ust. 9 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2015 r. poz. 2156; ost.zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 1010)

• art. 9a ust. 1 ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 157)

• art. 94 ust. 1 ustawy z 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 575)

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

REKLAMA

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA