reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Oświata > Obowiązek szkolny i obowiązek nauki po reformie

Obowiązek szkolny i obowiązek nauki po reformie

Toczące się aktualnie prace legislacyjne obejmujące ustawę o systemie oświaty dotyczą w głównej mierze ustroju szkolnego a konkretnie obowiązku szkolnego, który od 1 września 2019 roku polegać ma na uczęszczaniu do szkoły podstawowej – publicznej albo niepublicznej.

W myśl reformy systemu oświaty z 1999 roku wprowadzenie do polskiego systemu edukacyjnego nowego typu szkoły – samodzielnie funkcjonującego gimnazjum miało być metodą na wyrównanie szans edukacyjnych uczniów oraz podniesienie jakości nauczania. Gimnazjum miało być szkołą programowo związaną z liceum ogólnokształcącym, a tam gdzie to możliwe, postulowano tworzenie gimnazjów przy liceach ogólnokształcących lub otwieranie klas licealnych przy dużych gimnazjach na wsi.

Wdrożenie nowego typu szkoły (gimnazjum) spotkało się z negatywną oceną znacznej części społeczeństwa. Równocześnie niepokojąca jest diagnoza obecnego stanu kształcenia ogólnego w liceach ogólnokształcących. Uczelnie informują, że muszą uruchamiać tzw. Lata zerowe, gdyż potrzebują studentów z pogłębioną wiedzą ogólną.

Najważniejszą zmianą w stosunku do obowiązującego stanu prawnego są zawarte w projektowanej ustawie rozwiązania dotyczące nowego ustroju szkolnego oraz związanych z tym modyfikacji w organizacji i funkcjonowaniu szkół i placówek oświatowych. Przewiduje się także zmiany systemowe w wybranych obszarach oświaty, wzmacniające i uzupełniające zmiany ustroju szkolnego.

Polecamy produkt: Karta Nauczyciela z komentarzem

Ustrój szkolny z obecnego systemu 6-cio letniej szkoły podstawowej, 3-letniego gimnazjum, 3-letniego liceum ogólnokształcącego, 4-letniego technikum i 3-letniej szkoły zawodowej ulegnie przekształceniu w system 8-letniej szkoły podstawowej, 4-letniego liceum ogólnokształcącego, 5-letniego technikum, 3-letniej branżowej szkoły I stopnia i 2-letniej branżowej szkoły II stopnia. Docelowa struktura szkolnictwa obejmować ma także szkołę policealną.

Istotą rozwiązań ujętych w projekcie jest stworzenie spójnej struktury organizacji szkół oraz wydłużenie okresu kształcenia i wychowania w jednej szkole i tej samej grupie rówieśniczej. Rozwiązania mają na celu ograniczenie konieczności częstej adaptacji uczniów do nowych warunków uczenia się i będą sprzyjać uzyskiwaniu wyższych efektów kształcenia.

W konsekwencji zmiany ustroju szkolnego konieczne są dostosowania w zakresie m.in. organizacji kształcenia w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, w tym funkcjonowania oddziałów dwujęzycznych, międzynarodowych, sportowych; określenia czasu trwania obowiązku szkolnego oraz form spełniania obowiązku szkolnego i obowiązku nauki; mechanizmów rekrutacyjnych do szkół; podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego; podstawy programowej kształcenia w zawodach; systemu egzaminacyjnego.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Artykuł Partnerski

Compliance 2021

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Pikus

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama