REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reforma edukacji 2017 – podstawa programowa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Reforma edukacji 2017 – podstawa programowa./  fot. Fotolia
Reforma edukacji 2017 – podstawa programowa./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Znane są podstawy programowe, które będą obowiązywały od roku szkolnego 2017/2018. Na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano już część opinii do projektu rozporządzenia w sprawie podstawy programowej. Oceniany jest on jako obszerny treściowo, wręcz nie dający się zrealizować. Nowej podstawie programowej zarzuca się także brak właściwej korelacji międzyprzedmiotowej.

Projekt rozporządzenia obejmuje podstawę programową:

REKLAMA

REKLAMA

  • wychowania przedszkolnego,
  • kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej,
  • kształcenia ogólnego w szkole podstawowej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
  • kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia,
  • kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy,
  • kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.

Omawiana podstawa programowa ma obowiązywać już w roku szkolnym 2017/2018. Podstawa programowa ma obowiązywać w:

  • przedszkolach,
  • oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych,
  • w innych, niż wymienione powyżej, formach wychowania przedszkolnego,
  • w klasach I, IV, oraz VII szkoły podstawowej,
  • szkołach podstawowych, do których uczęszczają uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym.

Po „nowemu” uczyć się będą także uczniowie branżowych szkół I stopnia oraz szkół specjalnych przysposabiających do pracy. Nowa podstawa programowa dotyczy także uczniów szkoły policealnej, ale tylko I semestru. Uczniów kolejnych semestrów szkół policealnych w roku szkolnym 2017/2018 będzie obowiązywała podstawa programowa określona w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 roku. Z podstawy programowej, o której mowa w zdaniu poprzednim, w roku szkolnym 2017/2018 korzystać będą także klasy II, III, V i VI szkoły podstawowej oraz klasy zasadniczej szkoły zawodowej.

Przepisy rozporządzenia nie obejmują podstawy programowej 4 – letniego liceum oraz 5 letniego technikum. Zmiany programowe w tych szkołach rozpoczną się dopiero od roku szkolnego 2019/2020. O branżowej szkole II stopnia także nie ma mowy w omawianym projekcie rozporządzenia. A to dlatego, że w przypadku branżowej szkoły II stopnia zmiany programowe rozpoczną się począwszy od roku szkolnego 2020/2021.

REKLAMA

Zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego głównym celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie ma być realizowane przez zapewnienie odpowiedniej opieki, wychowania oraz nauczania, a prowadzić ma oczywiście do osiągnięcia przez dzieci dojrzałości niezbędnej do podjęcia nauki w szkole na początkowym etapie edukacji. Zajęcia w przedszkolach mają być prowadzone w takich sposób, aby dzieci rozwinęły dobre nawyki, jak również zachowania prowadzące do dbania o zdrowie, bezpieczeństwo, czy też sprawność ruchową. Zajęcia dla przedszkolaków mają na celu budowanie wrażliwości dzieci (w tym wrażliwości estetycznej), poznanie wartości oraz norm społecznych, czy też poznanie kultury i języka regionalnego. Przedszkolak powinien być oczywiście samodzielny, jeść sztućcami, zgłaszać swoje potrzeby oraz komunikować się z osobami dorosłymi i rówieśnikami. Przedszkolaki mają znać literki, odczytywać cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, także rozpoznawać symbole narodowe. Z kolei uczniowie 8 – letniej szkoły podstawowej już od I klasy będą się uczyć języka obcego nowożytnego. Drugi język obcy dojdzie dopiero w VII klasie, a biologia i geografia w V. Uczniowie szkół podstawowych będą się uczyć także historii, matematyki, informatyki,  chemii, fizyki, a także mieć zajęcia wychowania fizycznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych będą mieć zajęcia rozwijające komunikowanie się oraz kreatywność. Wśród zajęć edukacyjnych przewidziana została religia oraz wychowanie fizyczne. W podstawie programowej nie zabrakło zajęć edukacyjnych rozwijających funkcjonowanie osobiste oraz społeczne.

W podstawie programowej kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia przewidziano następujące przedmioty:

  • język polski,
  • język obcy nowożytny,
  • historia,
  • WOS,
  • podstawy przedsiębiorczości,
  • geografia,
  • biologia,
  • chemia,
  • fizyka,
  • matematyka,
  • informatyka,
  • wychowanie fizyczne,
  • edukacja dla bezpieczeństwa,
  • wychowanie do życia w rodzinie,
  • etyka,
  • język mniejszości narodowej lub etnicznej,
  • język regionalny – język kaszubski.

Projekt rozporządzenia w sprawie podstawy programowej został skierowany do konsultacji publicznych. Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowane zostały stanowiska zgłoszone w ramach konsultacji publicznych. I tak Komitet Nauk o Literaturze PAN wyraził sprzeciw wobec lekceważenia przez MEN opinii środowiska naukowego w sprawie reformy edukacji i tworzenia nowych podstaw programowych. Komitet Nauk o Literaturze PAN wskazał w podstawie programowej błędy oraz wiele niespójności. W uwagach podkreślono także, że wiele z proponowanych lektur jest przestarzała jak na dzisiejsze czasy. Co istotne podstawa programowa – zdaniem KNoL PAN – nie spełnia wymogów dydaktycznych, jak również będzie uczyć ucznia odtwórczości, a nie samodzielnego myślenia.

Związek Nauczycielstwa Polskiego także krytycznie podchodzi do szybkości wprowadzanych zmian. W uwagach podnosi kwestię braku przepisów przejściowych. ZNP wskazuje na niejasności w wychowaniu przedszkolnym, mianowicie nie wiadomo, co powinien potrafić przedszkolak kończący edukację na tym etapie i jakie umiejętności powinien posiadać, aby uzyskać gotowość rozpoczęcia edukacji wczesnoszkolnej. W uwagach do edukacji wczesnoszkolnej podkreślono nieodpowiedni dobór lektur do wieku dzieci oraz otaczającej je rzeczywistości. W klasach wyższych szkoły podstawowej, zdaniem ZNP, zauważalny jest nacisk na wiedzę encyklopedyczną.

Uwag wpłynęło bardzo dużo. Dotyczą one zarówno przedmiotów humanistycznych, jak i ścisłych. Zauważono wiele braków, niejasności oraz nieścisłości  w projekcie MEN. Podkreślano, że za szybko wprowadzane są zmiany.

Opracowano na podstawie:

  1. Projektu rozporządzenia w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
  2. Stanowisk do w/w projektu rozporządzenia zgłoszonych w ramach konsultacji publicznych.
Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko 61 punkty dla niewidomej (znaczny stopień niepełnosprawności i stałe orzeczenie. Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

REKLAMA

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS: Prawo do świadczenia pielęgnacyjnego także dla 40-latków, 50-latków, 60-latków, 70-latków i 80-latków. I oczywiście 100-latków

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

REKLAMA

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i z branży farmaceutycznej, podpisało list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy

Planów ogólnych nie da się uchwalić do 30 czerwca 2026 r. Ten ustawowy termin, do którego gminy mają uchwalić plany ogólne, jest nierealistyczny - mówi o tym wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros podczas posiedzenia senackich komisji samorządu oraz infrastruktury. Stwierdził, że konieczne będzie jego wydłużenie.

REKLAMA