REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reforma edukacji 2017 – podstawa programowa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Reforma edukacji 2017 – podstawa programowa./  fot. Fotolia
Reforma edukacji 2017 – podstawa programowa./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Znane są podstawy programowe, które będą obowiązywały od roku szkolnego 2017/2018. Na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano już część opinii do projektu rozporządzenia w sprawie podstawy programowej. Oceniany jest on jako obszerny treściowo, wręcz nie dający się zrealizować. Nowej podstawie programowej zarzuca się także brak właściwej korelacji międzyprzedmiotowej.

Projekt rozporządzenia obejmuje podstawę programową:

REKLAMA

REKLAMA

  • wychowania przedszkolnego,
  • kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej,
  • kształcenia ogólnego w szkole podstawowej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
  • kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia,
  • kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy,
  • kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.

Omawiana podstawa programowa ma obowiązywać już w roku szkolnym 2017/2018. Podstawa programowa ma obowiązywać w:

  • przedszkolach,
  • oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych,
  • w innych, niż wymienione powyżej, formach wychowania przedszkolnego,
  • w klasach I, IV, oraz VII szkoły podstawowej,
  • szkołach podstawowych, do których uczęszczają uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym.

Po „nowemu” uczyć się będą także uczniowie branżowych szkół I stopnia oraz szkół specjalnych przysposabiających do pracy. Nowa podstawa programowa dotyczy także uczniów szkoły policealnej, ale tylko I semestru. Uczniów kolejnych semestrów szkół policealnych w roku szkolnym 2017/2018 będzie obowiązywała podstawa programowa określona w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 roku. Z podstawy programowej, o której mowa w zdaniu poprzednim, w roku szkolnym 2017/2018 korzystać będą także klasy II, III, V i VI szkoły podstawowej oraz klasy zasadniczej szkoły zawodowej.

Przepisy rozporządzenia nie obejmują podstawy programowej 4 – letniego liceum oraz 5 letniego technikum. Zmiany programowe w tych szkołach rozpoczną się dopiero od roku szkolnego 2019/2020. O branżowej szkole II stopnia także nie ma mowy w omawianym projekcie rozporządzenia. A to dlatego, że w przypadku branżowej szkoły II stopnia zmiany programowe rozpoczną się począwszy od roku szkolnego 2020/2021.

REKLAMA

Zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego głównym celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie ma być realizowane przez zapewnienie odpowiedniej opieki, wychowania oraz nauczania, a prowadzić ma oczywiście do osiągnięcia przez dzieci dojrzałości niezbędnej do podjęcia nauki w szkole na początkowym etapie edukacji. Zajęcia w przedszkolach mają być prowadzone w takich sposób, aby dzieci rozwinęły dobre nawyki, jak również zachowania prowadzące do dbania o zdrowie, bezpieczeństwo, czy też sprawność ruchową. Zajęcia dla przedszkolaków mają na celu budowanie wrażliwości dzieci (w tym wrażliwości estetycznej), poznanie wartości oraz norm społecznych, czy też poznanie kultury i języka regionalnego. Przedszkolak powinien być oczywiście samodzielny, jeść sztućcami, zgłaszać swoje potrzeby oraz komunikować się z osobami dorosłymi i rówieśnikami. Przedszkolaki mają znać literki, odczytywać cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, także rozpoznawać symbole narodowe. Z kolei uczniowie 8 – letniej szkoły podstawowej już od I klasy będą się uczyć języka obcego nowożytnego. Drugi język obcy dojdzie dopiero w VII klasie, a biologia i geografia w V. Uczniowie szkół podstawowych będą się uczyć także historii, matematyki, informatyki,  chemii, fizyki, a także mieć zajęcia wychowania fizycznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych będą mieć zajęcia rozwijające komunikowanie się oraz kreatywność. Wśród zajęć edukacyjnych przewidziana została religia oraz wychowanie fizyczne. W podstawie programowej nie zabrakło zajęć edukacyjnych rozwijających funkcjonowanie osobiste oraz społeczne.

W podstawie programowej kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia przewidziano następujące przedmioty:

  • język polski,
  • język obcy nowożytny,
  • historia,
  • WOS,
  • podstawy przedsiębiorczości,
  • geografia,
  • biologia,
  • chemia,
  • fizyka,
  • matematyka,
  • informatyka,
  • wychowanie fizyczne,
  • edukacja dla bezpieczeństwa,
  • wychowanie do życia w rodzinie,
  • etyka,
  • język mniejszości narodowej lub etnicznej,
  • język regionalny – język kaszubski.

Projekt rozporządzenia w sprawie podstawy programowej został skierowany do konsultacji publicznych. Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowane zostały stanowiska zgłoszone w ramach konsultacji publicznych. I tak Komitet Nauk o Literaturze PAN wyraził sprzeciw wobec lekceważenia przez MEN opinii środowiska naukowego w sprawie reformy edukacji i tworzenia nowych podstaw programowych. Komitet Nauk o Literaturze PAN wskazał w podstawie programowej błędy oraz wiele niespójności. W uwagach podkreślono także, że wiele z proponowanych lektur jest przestarzała jak na dzisiejsze czasy. Co istotne podstawa programowa – zdaniem KNoL PAN – nie spełnia wymogów dydaktycznych, jak również będzie uczyć ucznia odtwórczości, a nie samodzielnego myślenia.

Związek Nauczycielstwa Polskiego także krytycznie podchodzi do szybkości wprowadzanych zmian. W uwagach podnosi kwestię braku przepisów przejściowych. ZNP wskazuje na niejasności w wychowaniu przedszkolnym, mianowicie nie wiadomo, co powinien potrafić przedszkolak kończący edukację na tym etapie i jakie umiejętności powinien posiadać, aby uzyskać gotowość rozpoczęcia edukacji wczesnoszkolnej. W uwagach do edukacji wczesnoszkolnej podkreślono nieodpowiedni dobór lektur do wieku dzieci oraz otaczającej je rzeczywistości. W klasach wyższych szkoły podstawowej, zdaniem ZNP, zauważalny jest nacisk na wiedzę encyklopedyczną.

Uwag wpłynęło bardzo dużo. Dotyczą one zarówno przedmiotów humanistycznych, jak i ścisłych. Zauważono wiele braków, niejasności oraz nieścisłości  w projekcie MEN. Podkreślano, że za szybko wprowadzane są zmiany.

Opracowano na podstawie:

  1. Projektu rozporządzenia w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
  2. Stanowisk do w/w projektu rozporządzenia zgłoszonych w ramach konsultacji publicznych.
Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA