REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Organizacja roku szkolnego 2017/2018 - przeszkody prawne

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Organizacja roku szkolnego 2017/2018 - przeszkody prawne./ fot. Fotolia
Organizacja roku szkolnego 2017/2018 - przeszkody prawne./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli budzi poważne wątpliwości. Chodzi o to, że dyrektorzy szkół i przedszkoli, jak również samorządy muszą stosować przepisy, które mają obowiązek wykonać wcześniej, niż te w ogóle zaczną obowiązywać.

Szefowie placówek oświatowych muszą organizować nowy rok według określonego harmonogramu. Tyle że nie mają do tego podstawy prawnej.

REKLAMA

REKLAMA

Nowe rozporządzenie szefowej MEN w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, które jest w konsultacjach społecznych, wywołuje kontrowersje. Zgodnie z par. 23 projektu arkusz organizacji szkoły lub przedszkola opracowany na rok szkolny 2017/2018 przez dyrektora oraz zaopiniowany przez radę pedagogiczną i zakładowe organizacje związkowe musi zostać przekazany do 21 kwietnia 2017 r. do organu prowadzącego. Oświatowe związki zawodowe w terminie 10 dni od otrzymania arkusza, ale najpóźniej do 19 kwietnia 2017 r., mają wydać opinię. Gmina na zatwierdzenie arkusza ma czas do 29 maja 2017 r. Wcześniej musi dostać opinię kuratora oświaty. Ten ma się uporać z jej wydaniem do 8 maja 2017 r.

Problem polega na tym, że art. 111 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59), na podstawie którego wydane ma być rozporządzenie, zacznie obowiązywać... dopiero od 1 września 2017 r. – To jeden z przykładów na zbytni pośpiech przy wprowadzaniu reformy edukacji. Nakłada się na nas obowiązki od kwietnia, ale przepisy, które do tego obligują, zaczną obowiązywać od 1 września – dziwi się Izabela Leśniewska, dyrektor publicznej Szkoły Podstawowej nr 23 w Radomiu. – Rozwiązanie jest absurdalne, bo przy takiej konstrukcji prawnej nikt nie musi z nami w tych terminach uzgadniać arkuszy organizacyjnych – ani związki, ani gmina, ani kuratorium – komentuje.

– Nie można podejmować decyzji na podstawie nieistniejących przepisów – dodaje Marek Pleśniar, dyrektor biura Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty.

REKLAMA

Samorządy również się głowią, jak stosować przepisy, które trzeba wykonać wcześniej, niż zaczną obowiązywać. – Powinna się zmienić data wejścia w życie rozporządzenia, ale to jest mało prawdopodobne, bo przepis ustawy upoważniający do jego wydania zacznie obowiązywać dopiero we wrześniu. Wydaje się więc, że zatwierdzanie arkuszy organizacyjnych na przyszły rok będzie się odbywało na dotychczasowych zasadach, czyli bez obowiązku konsultacji z kuratorium oświaty i ze związkami zawodowymi – przekonuje Tadeusz Kołacz, zastępca burmistrza Chrzanowa, były naczelnik wydziału oświaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoby, które powinny się stosować do terminów wskazanych w rozporządzeniu, mają nadzieje, że błędy zostaną jeszcze poprawione na etapie konsultacji. – Dawno się nie spotkałem z takim kuriozum. Zupełnie nie rozumiem tego 23 paragrafu, który wprowadza terminy wcześniejsze niż wejście w życie rozporządzenia – oburza się Jacek Rudnik, dyrektor Gimnazjum nr 3 w Puławach. – Mam nadzieję, że takie rozwiązanie zablokują prawnicy z Rządowego Centrum Legislacji – dodaje.

– Rząd zapomniał o tym, aby część przepisów prawa oświatowego zaczęła wcześniej obowiązywać. Dlatego MEN ma teraz taki kłopot – wyjaśnia prof. Walerian Sanetra, były sędzia Sądu Najwyższego. – Resort może jedynie prosić dyrektorów i samorządy w specjalnym piśmie, aby zastosowali się do terminów zaproponowanych w rozporządzeniu. Inne rozwiązanie nie wchodzi w grę – dodaje.

MEN czeka do 6 lutego na uwagi do projektu i dopiero wtedy będzie się zastanawiało, co dalej zrobić z kłopotliwym paragrafem 23. ⒸⓅ

Artur Radwan

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

REKLAMA

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA