REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Uzyskanie pozwolenia na budowę a obowiązek remediacji./ fot. Shutterstock
Uzyskanie pozwolenia na budowę a obowiązek remediacji./ fot. Shutterstock
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę uzależnione jest od spełnienia szeregu warunków. W praktyce pojawiają się wątpliwości czy organ może uzależnić wydanie takiej decyzji od uprzedniego wykonania przez inwestora obowiązku remediacji.

Zasady odpowiedzialności administracyjnej za zanieczyszczenia powierzchni ziemi regulowane są w zależności od czasu wystąpienia zanieczyszczenia:

REKLAMA

1. w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska [dalej jako: „poś”] – w odniesieniu do zanieczyszczeń gleby i ziemi spowodowanych przed 30 kwietnia 2007 r. (tzw. historyczne zanieczyszczenia powierzchni ziemi);

REKLAMA

2. w ustawie z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie – w odniesieniu do zanieczyszczeń gleby i ziemi po 30 kwietnia 2007 r., tzw. szkody w środowisku w powierzchni ziemi (ustawa odnosi się również do tzw. szkód w środowisku w wodach).

Przepisy poś, które znajdują zastosowanie w przypadku wystąpienia historycznego zanieczyszczenia powierzchni ziemi, wskazują na obowiązek przeprowadzenia remediacji przez władającego powierzchnią ziemi (art. 101h ust. 1 poś), którą to remediację przeprowadza się zgodnie z ustalonym (w drodze decyzji) planem remediacji (art. 101l ust. 1 i ust. 4 poś).

REKLAMA

Ustawa poś definiuje remediację jako „poddanie gleby, ziemi i wód gruntowych działaniom mającym na celu usunięcie lub zmniejszenie ilości substancji powodujących ryzyko, ich kontrolowanie oraz ograniczenie rozprzestrzeniania się, tak aby teren zanieczyszczony przestał stwarzać zagrożenie dla zdrowia ludzi lub stanu środowiska, z uwzględnieniem obecnego i, o ile jest to możliwe, planowanego w przyszłości sposobu użytkowania terenu; remediacja może polegać na samooczyszczaniu, jeżeli przynosi największe korzyści dla środowiska” (art. 3 pkt 31b poś).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wątpliwości może budzić kwestia, czy obowiązek ten musi być zrealizowany już na etapie ubiegania się o wydanie pozwolenia na budowę i czy organ może odmówić wydania takiej decyzji, gdy na danym obszarze występuje historyczne zanieczyszczenie ziemi, a podmiot władający powierzchnią ziemi nie zgłosił tego faktu regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska.

Zobacz: Zadania

W kontekście powyższego, warto zwrócić uwagę, że art. 35 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane [dalej jako: „Pb”] określa zakres obowiązków organu, zawartych w fazie wyjaśniającej prowadzonego postępowania administracyjnego w sprawie wydania pozwolenia na budowę lub odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego. Organ ten musi dokonać wielu czynności, których celem jest kompleksowe sprawdzenie projektu budowlanego. Wyraża się to przede wszystkim w ocenie zgodności tego projektu z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku jego braku – z ustaleniami decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, a także wymaganiami ochrony środowiska, w szczególności określonymi w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Przedmiotowa regulacja ogranicza zakres weryfikacji projektu budowlanego do określonych w niej kryteriów. Ustalając dopuszczalność wydania pozwolenia na budowę, organ administracji architektoniczno-budowlanej nie może badać dodatkowych przesłanek niewymienionych przez ustawodawcę, gdyż stanowiłoby to przekroczenie jego kompetencji. Powinien jedynie zweryfikować kompletność wniosku o wydanie pozwolenia na budowę w kontekście brzmienia art. 33 Pb oraz wyczerpać zakres sprawdzenia projektu budowlanego w granicach wyznaczonych przez art. 35 Pb.

Z zestawienia powyższych regulacji wynika, że ani przepisy Prawa budowlanego ani ustawy – Prawo ochrony środowiska nie ustanawiają jako warunku uzyskania pozwolenia na budowę obowiązku przeprowadzenia remediacji, w przypadku gdy występuje historyczne zanieczyszczenie ziemi.

Należy jednak podkreślić, że zdaniem Ministerstwa Środowiska, niezależnie od spełnienia ww. wymagań wyartykułowanych w Prawie budowlanym (art. 35 Pb), rozpoczęcie na terenie, na którym występuje historyczne zanieczyszczenie powierzchni ziemi budowy budynku bez zgłoszenia istnienia zanieczyszczenia do RDOŚ i bez podjęcia remediacji, jest naruszeniem art. 101e poś (obowiązek zgłoszenia zanieczyszczenia do RDOŚ) oraz art. 101h poś (obowiązek przeprowadzenia remediacji)[1].

W ocenie Ministerstwa, obecność budynku w oczywisty sposób utrudni, a w niektórych przypadkach uniemożliwi, dostęp do zanieczyszczonej gleby i ziemi oraz przeprowadzenie remediacji. Zatem jakkolwiek samo uzyskanie pozwolenia na budowę nie zależy od uprzedniego przeprowadzenia remediacji, to rozpoczęcie budowy na zanieczyszczonym terenie, w przypadku gdy istnieje świadomość i wiedza o istniejącym zanieczyszczeniu gleby i ziemi, może zostać zinterpretowana jako chęć ominięcia przepisów o ochronie powierzchni ziemi.

[1] Odpowiedź Ministra Środowiska na interpelację z dnia 28 lutego 2017 r., znak: DGO-IV.070.2.2017.KN

Kinga Grzelak

aplikant radcowski w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kandydat na prezydenta: ograniczyć 800+, zamiast tego darmowe obiady dla dzieci w szkołach [Gość Infor.pl]

Ograniczenie wysokości świadczenia - z 800 do 500 złotych oraz wprowadzenie progu dochodowego, od którego świadczenie by obowiązywało. To pomysł Piotra Szumlewicza, przewodniczącego związku zawodowego Związkowa Alternatywa, a także kandydata na prezydenta RP w 2025 roku. 

MSWiA: na pewno nie będzie podwyżki +15% w służbach mundurowych. Możliwe zmiany w świadczeniach mieszkaniowych

Związki zawodowe służb mundurowych zdecydowały o rozpoczęciu akcji protestacyjnej. Domagają się m.in. 15-proc. podwyżek i świadczenia mieszkaniowego na wzór tego w Siłach Zbrojnych RP. Wiceszef MSWiA Wiesław Szczepański zapewnił, że resort chce rozmawiać o postulatach, ale przyjęto już zapisy o 5-proc. podwyżce.

Cyfryzacja. Kluczowe wyzwania i szanse dla polskich przedsiębiorstw. Podsumowanie 2024 r. Co przyniesie rok 2025?

Cyfryzacja. Kluczowe wyzwania i szanse dla polskich przedsiębiorstw. Podsumowanie 2024 r. Co przyniesie rok 2025? Transformacja cyfrowa redefiniuje sposób, w jaki działają firmy na całym świecie. Jak polscy przedsiębiorcy mogą wykorzystać cyfryzację do zwiększenia konkurencyjności i innowacyjności?

Nie będzie podwyższenia stawki VAT przy sprzedaży żywych zwierząt koniowatych

Nie będzie podwyższenia stawki VAT przy sprzedaży żywych zwierząt koniowatych. Resort rolnictwa poinformował, że po kilkukrotnej interwencji i zdecydowanym sprzeciwie ministra rolnictwa i rozwoju wsi Czesława Siekierskiego odstąpiono od podwyższenia stawki VAT na sprzedaż żywych zwierząt koniowatych.

REKLAMA

Brak porozumienia w sprawie lekcji religii. MEN ogłasza koniec konsultacji

Komisja Wspólna Przedstawicieli Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i Konferencji Episkopatu Polski nie osiągnęła porozumienia w sprawie lekcji religii. Episkopat zapowiedział, że wobec naruszenia obowiązujących przepisów, strona kościelna będzie podejmować dalsze kroki prawne. MEN zakończyło proces konsultacji publicznych dotyczących organizacji lekcji religii i etyki w szkołach.

11 nowych wyrobów z województwa lubelskiego wpisanych na ministerialną listę produktów tradycyjnych

Na ministerialną listę produktów tradycyjnych trafiło 11 nowych wyrobów z województwa lubelskiego. Są to między innymi bandzwoły z fasolą, trawnicka lemieszka i szczodroki karczmiskie. 

Doustne i donosowe produkty immunostymulujące (szczepionki) w zaktualizowanym wykazie substancji czynnych wchodzących w skład produktów leczniczych, które można sprzedawać w placówkach obrotu pozaaptecznego i w aptekach. [Projekt rozporządzenia]

Doustne i donosowe produkty immunostymulujące (szczepionki) w zaktualizowanym wykazie substancji czynnych wchodzących w skład produktów leczniczych, które można sprzedawać w placówkach obrotu pozaaptecznego i w aptekach. Projekt trafił do konsultacji.

Poniosłeś straty w wyniku deszczu nawalnego lub powodzi? Złóż wniosek do 31 stycznia 2025 r. Dopłaty od 1 tys. zł do 3 tys. zł na ha upraw rolnych

Poniosłeś straty w wyniku deszczu nawalnego lub powodzi? Złóż wniosek do 31 stycznia 2025 r. Dopłaty od 1 tys. zł do 3 tys. zł na ha upraw rolnych. Jak złożyć wniosek? Jakie są stawki dopłat do powierzchni zniszczonych upraw?

REKLAMA

Dlaczego Polska sprzeciwia się umowie UE-Mercosur? Trzy główne powody, a także możliwe scenariusze

Polska jednoznacznie mówi "nie" umowie handlowej UE-Mercosur. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi ostrzega przed jej konsekwencjami dla rolnictwa i standardów produkcji w UE. Co budzi największe obawy? Jakie będą dalsze kroki Unii Europejskiej i polskiego rządu?

D. Trump: rozważę wycofanie się z NATO, jeśli Europejczycy nie będą traktować nas uczciwie

Jeśli Europejczycy będą traktować nas uczciwie, zostaniemy w NATO, ale jeśli nie, absolutnie rozważę wyjście z Sojuszu - oświadczył prezydent elekt USA Donald Trump w wywiadzie w NBC. Trump powiedział też, że Ukraina może spodziewać się mniejszego wsparcia i że "aktywnie" stara się doprowadzić do końca wojny.

REKLAMA