REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stosowanie przepisów przejściowych do ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach według RIO

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Stosowanie przepisów przejściowych do ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach według RIO./ fot. Shutterstock
Stosowanie przepisów przejściowych do ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach według RIO./ fot. Shutterstock
Media

REKLAMA

REKLAMA

W ocenie Regionalnej Izby Obrachunkowej podjęta po 6 września 2019 roku uchwała ustalająca stawki opłaty za pojemniki dla wprowadzonej nowej frakcji odpadów, nie jest objęta 12-miesięcznym okresem na dostosowanie jej do nowych przepisów.

Regionalna Izba Obrachunkowa (dalej: RIO) orzekła częściową nieważność uchwały Zgromadzenia Związku Międzygminnego z dnia 26 września 2019 roku, która ustalała wysokość stawki opłaty za pojemnik na popiół, jako nowej frakcji opadów. Jednocześnie nie zakwestionowała zmiany stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi uiszczanych przez właścicieli nieruchomości zamieszkałych.

REKLAMA

Uchwała RIO zapadła w następującym stanie faktycznym i prawnym.

Zgromadzenie Związku Międzygminnego uchwałą z dnia 26 września 2019 r. zmieniło uchwałę z dnia 4 czerwca 2018 rok w sprawie metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ustalenia stawki tej opłaty oraz ustalenia stawki opłaty za pojemnik o określonej pojemności.

Zobacz: Zadania

Związek Międzygminny ustalił stawkę opłaty za pojemnik na popiół, jako nową frakcję w następującej wysokości: pojemnik o pojemności 120 l – w wysokości 30,00 zł za jeden pojemnik; pojemnik o pojemności 240 l – w wysokości 60,00 zł za jeden pojemnik; pojemnik o pojemności 1100 l – w wysokości 250,00 zł za jeden pojemnik. Powyższe zmiany miały wejść w życie z dniem 1 października 2019. Ponadto Związek zmienił wysokość opłat za gospodarowanie odpadami uiszczanych przez właścicieli nieruchomości zamieszkałych. Opłaty za gospodarowanie odpadami w sposób selektywny ustalił w następującej wysokości: od gospodarstwa domowego jednoosobowego – 19,50 zł; od gospodarstwa domowego dwuosobowego – 39,00 zł; od gospodarstwa trzyosobowego – 58,50 zł; od gospodarstwa czteroosobowego – 78,00 zł; od gospodarstwa domowego pięcioosobowego – 92,00 zł. Od gospodarstwa domowego powyżej 5 osób: 92,00 zł oraz dodatkowo po 8,00 zł za szóstą i każdą kolejną osobę w gospodarstwie domowym. Z kolei w przypadku zbierania odpadów w sposób nieselektywny wysokość stawki określono w następujący sposób: od gospodarstwa domowego jednoosobowego – 39,00 zł; od gospodarstwa domowego wieloosobowego – 39,00 zł oraz dodatkowo po 39,00 zł za drugą i każdą następną osobę w tym gospodarstwie domowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Termin wejścia w życie powyższych zmian ustalono na dzień 1 stycznia 2020 roku.

Podejmując przedmiotową uchwałę, intencją Związku było jej późniejsze dostosowanie do nowych regulacji w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia nowych przepisów tj. od dnia 6 września 2019 roku. Związek powołał się na przepisy przejściowe tj. art. 9 ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw[1] (dalej: ustawa zmieniająca), zgodnie z którym dotychczasowe uchwały wydane przed dniem wejścia w życie znowelizowanej ustawy mają być dostosowane do nowego brzmienia ustawy terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji. Z tego też powodu ustalając stawki za pojemniki na nową frakcję odpadów czyli popiół, Związek ustalił ich stawki w wysokości przekraczającej maksymalne stawki określone w znowelizowanej ustawie. Ponadto Związek utrzymał podział na selektywną i nieselektywną zbiórkę odpadów, pomimo że nowe regulacje bezwzględnie obligują do selekcji odpadów. W wyjaśnieniach Związek podniósł, że w art. 6 k ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach[2] (dalej: u.c.p.g.), ustawodawca nie doprecyzował z jakiej przyczyny odpady nie są zbierane selektywnie, wskazał jedynie, że rada gminy ustala stawki podwyższone jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia tego obowiązku. Ponadto powyższa uchwała odnosi się do niedostosowanego jeszcze w całości do nowych przepisów, regulaminu utrzymania czystości i porządku, w którym zachowany został podział na odpady selektywne i nieselektywne.

REKLAMA

Uchwałą z dnia 29 października 2019 roku RIO orzekła nieważność uchwały w zakresie ustalenia stawek opłat za pojemniki na popiół oraz w zakresie określenia terminu wejścia w życie tej zmiany. Jej zdaniem Związek wprowadzonymi zmianami dopuścił się naruszenia art. 6 k ust. 2 a u.c.p.g. w zw. z art. 10 ust. 2 ustawy zmieniającej. Odnośnie określenia wejścia w życie prowadzonej zmiany, organ kontroli zarzucił naruszenie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów normatywnych.[3]

Termin wejścia w życie prowadzonych zmiana stawek opłat za pojemniki na popiół, który określony został na dzień 1 października 2019 roku został zakwestionowany, bowiem w ocenie organu nadzoru, brak jest prawnego uzasadnienia, aby w przypadku podjętej uchwały uzasadnione było nadanie mocy obowiązującej z pominięciem 14- dniowego vacatio legis.

REKLAMA

Odnośnie zakwestionowania wysokości przyjętych stawek opłat za pojemniki na popiół, wyjaśniając motywy swojego rozstrzygnięcia RIO pokreśliła natomiast, że uchwała Związku została podjęta po 6 września 2019 roku tj. po wejściu w życie ustawy zmieniającej, a zatem zmiany stawek powinny być dostosowane do nowych przepisów. Kontrola przyjętej wysokości opłat dokonana została w oparciu o przepisy art. 6 k ust. 2 a pkt 5 u.c.p.g. obowiązujące po 6 września 2019 roku i wykazała, że stawki przekraczają dopuszczalne przez ustawodawcę stawki maksymalne. Tymczasem uchwałę podjęto z pominięciem tego przepisu.

Organ nadzoru nie zgodził się z tłumaczeniem Związku, że przysługuje im 12-miesięczny termin na dostosowanie uchwał do nowych przepisów. RIO zarzuciła naruszenie art. 10 ust. 2 ustawy zmieniającej, w świetle którego stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za pojemnik lub worek, określona w uchwale wydanej przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, wyższa niż stawka odpowiednio za pojemnik lub worek określona w art. 6k ust. 2a pkt 5 ustawy zmienianej w art. 1 obowiązuje do dnia wejścia w życie uchwały wydanej na podstawie art. 6k ust. 1 pkt 2 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej niż 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. Ponadto organ nadzoru powołał się na brzmienie art. 9 ust. 1 ustawy zmieniającej, zgodnie z którym rada gminy jest obowiązana dostosować uchwały wydane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy na podstawie przepisów ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym do przepisów ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy

Jak można wyinterpretować z podjętej uchwały RIO, w okresie dostosowawczym dopuszcza się wprowadzenie zmian w uchwale bez konieczności podjęcia zupełnie nowej uchwały. Ponadto po 6 września 2019 roku nadal możliwe jest ustalanie stawek opłat za gromadzenie odpadów z podziałem na selektywne i nieselektywne, jeżeli taki podział wprowadza regulamin utrzymania czystości i porządku, który uchwalony został przed wejściem w życie znowelizowanej u.c.p.g. Za niedozwolone natomiast RIO uznało dokonanie po 6 września 2019 roku zmian w uchwale poprzez dodanie nowych zapisów jak np. ustalanie stawek opłat za pojemniki dla nieistniejącej przed tym dniem frakcji odpadów, z naruszeniem przepisów nowo brzmiącej u.c.p.g. Jeżeli przed nowelizacją u.c.p.g. podział na określoną frakcję nie miał miejsca, jej wprowadzenie po tym dniu powinno być dostosowane do nowych przepisów.

[1] (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1579)

[2] (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2010 z późn. zm.)

[3] (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1461 z późn. zm.)

Natalia Błaszczyk

Radca prawny w dziale prawa administracyjnego

Maciej Kiełbus

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, Partner, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, w szczególności prawa samorządowego

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Premier Tusk: w rządzie po rekonstrukcji będą wyłącznie przyzwoici ludzie

Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił w dniu 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

Nowe standardy żywienia w szpitalach 2025: Ministerstwo Zdrowia wprowadza obowiązkowe diety dla pacjentów [PROJEKT]

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt rozporządzenia, które ma ujednolicić standardy żywienia pacjentów w szpitalach. Zmiany mają zagwarantować zdrowe, zbilansowane i dostosowane do stanu zdrowia posiłki, a także zwiększyć transparentność i jakość usług cateringowych w placówkach medycznych.

REKLAMA

Pogoda. Gwałtowne burze w dziewięciu województwach. Ostrzeżenia RCB

Na terenie dziewięciu województw można spodziewać się gwałtownych burz. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa już wysłało alerty.

Podwyżki w ochronie zdrowia: Ministra Izabela Leszczyna ogłosiła już decyzję

Podwyżki w ochronie zdrowia już na horyzoncie. "W ciągu najbliższych 12 miesięcy do podmiotów leczniczych trafi dodatkowo blisko 18 mld zł m.in. na sfinansowanie lipcowych podwyżek płac minimalnych w ochronie zdrowia" - tak poinformowała ministra zdrowia Izabela Leszczyna.

Polska mówi "nie" umowie UE–Mercosur. Minister Siekierski: Rolnictwo nie może być kartą przetargową

Minister rolnictwa Czesław Siekierski stanowczo sprzeciwił się obecnemu kształtowi umowy handlowej między Unią Europejską a krajami Mercosur. Jak podkreślił, Polska nie zgadza się na ustępstwa w sektorze rolnym, które miałyby być ceną za korzyści w innych branżach. Wskazał m.in. na zbyt wysokie kontyngenty na mięso oraz brak odpowiednich mechanizmów ochronnych dla europejskich rolników.

Bioodpady z potencjałem. W 2026 r. mogą przyjść długo oczekiwane zmiany w prawie [WYWIAD]

Choć legislacja koncentruje się dziś głównie na tworzywach sztucznych, sektor bioodpadów czeka na własną, systemową rewolucję. Eksperci są zgodni: czas na normy jakości nawozów z odpadów i impuls inwestycyjny dla fermentacji kuchennych resztek.

REKLAMA

Forum Liderów PPP z Wielkim Medalem Senatu. Dziesięć lat promocji partnerstwa publiczno-prywatnego

Jubileuszowa, dziesiąta edycja Forum Liderów PPP, która odbyła się w Warszawie, stała się okazją do podsumowania dekady promocji partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce. Gościem honorowym wydarzenia był senator Adam Szejnfeld – inicjator jednej z najbardziej nowoczesnych ustaw o PPP w Europie. Z jego inicjatywy, przy poparciu senatorów zaangażowanych w rozwój PPP, Senat Rzeczypospolitej Polskiej uhonorował Forum Wielkim Medalem Senatu. Wyróżnienie odebrała prezes Kamila Król, doceniona za wieloletnie zaangażowanie w popularyzację idei partnerstwa publicznego i prywatnego oraz skuteczne wdrażanie przepisów ustawy o PPP.

PPP rośnie w siłę. Podsumowanie X Forum Liderów PPP

„Przyszłość PPP w Polsce” była tematem przewodnim jubileuszowej, dziesiątej edycji Forum Liderów PPP, która odbyła się 16 czerwca 2025 roku w Warszawie. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej, parlamentarzyści, eksperci, instytucje finansujące, partnerzy prywatni oraz promotorzy projektów realizowanych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Wśród gości znaleźli się m.in. wicemarszałek Senatu Maciej Żywno, senatorowie Joanna Sekuła i Adam Szejnfeld, a także praktycy rynku PPP z Polski i Europy.

REKLAMA