Wójt wyda decyzję o zakazie spalania liści
REKLAMA
REKLAMA
EKSPERT RADZI
Wójt wyda decyzję o zakazie spalania liści
Ustawa Prawo ochrony środowiska mówi o postępowaniu prowadzonym z udziałem społeczeństwa. Jakie postępowania podlegają takiej procedurze?
JOANNA WILCZYŃSKA
pełnomocnik ds. kontroli zgodności z prawem w firmie Atmoterm z Opola
Postępowanie z udziałem społeczeństwa prowadzone jest między innymi przy wydawaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach danej inwestycji (taka decyzja poprzedza m.in. wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę) lub gdy sporządzany jest dla inwestycji raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Udział społeczeństwa jest zagwarantowany również przy wydawaniu pozwolenia zintegrowanego dla instalacji IPPC lub dla istotnej zmiany takiej instalacji, a także przy przygotowywaniu projektów: polityki ekologicznej państwa, planów zagospodarowania przestrzennego, strategii, planów lub programów w dziedzinie przemysłu, energetyki, transportu, telekomunikacji, gospodarki wodnej, gospodarki odpadami, leśnictwa, rolnictwa, rybołówstwa, turystyki, wykorzystywania terenu, oraz mogących znacząco oddziaływać na Natura 2007.
Na czym polega specyfika takiego postępowania?
W postępowaniu wymagającym udziału społeczeństwa podaje się do publicznej wiadomości informację o zamieszczeniu w publicznie dostępnym wykazie danych o przedmiocie postępowania oraz o możliwości składania uwag i wniosków. Wskazuje się też miejsce i 21-dniowy termin składania uwag i wniosków. Jeśli takie wnioski wpłyną, przeprowadzana jest rozprawa administracyjna - otwarta dla społeczeństwa, na której są one rozpatrywane.
Czy każdy obywatel może składać takie uwagi i wnioski, czy też są jakieś w tym zakresie ograniczenia?
Każdy ma prawo składania uwag i wniosków w postępowaniu prowadzonym z udziałem społeczeństwa. Jeśli w postępowaniu bierze udział organizacja ekologiczna, musi to uzasadnić miejscem swojego działania.
Czy po wejściu w życie nowelizacji ustawy Prawo ochrony środowiska nadal zainteresowani będą mogli składać uwagi i wnioski?
Tak, ale będą mieli na wniesienie uwag i wniosków tylko 21 dni, bo według nowelizacji ustawy uwagi lub wnioski złożone po tym terminie pozostaną bez rozpatrzenia. Nowela doprecyzowuje dotychczasowy przepis, który pozwalał na wnoszenie nowych uwag i wniosków w końcowym etapie postępowania, po upływie terminu 21 dni. Mimo że były wnoszone tuż przed wydaniem decyzji, organ miał obowiązek je rozpatrzyć, wziąć je pod uwagę przy wydawaniu decyzji oraz odnieść się do nich w uzasadnieniu decyzji. Zazwyczaj z takimi wnioskami występowały organizacje ekologiczne. Doprecyzowanie rygoru terminu ma przeciwdziałać blokowaniu przez nie tych postępowań.
W nowelizacji ustawy Prawo ochrony środowiska pojawiają się jednocześnie restrykcje związane z negatywnym oddziaływaniem na środowisko osób fizycznych. W jaki sposób będzie egzekwowane przestrzeganie prawa przez przeciętnego Kowalskiego?
Zmieniony przepis art. 363 stanowi, że wójt, burmistrz lub prezydent miasta może nakazać osobie fizycznej wykonanie czynności zmierzających do ograniczenia negatywnego oddziaływania na środowisko jej działalności. Dotyczy to każdego przypadku. Dotychczas było to możliwe jedynie wtedy, gdy negatywne oddziaływanie powstało w związku z eksploatacją instalacji w ramach zwykłego korzystania ze środowiska lub eksploatacją urządzenia. Nowy przepis umożliwi natomiast wydawanie odpowiednich nakazów w przypadku uciążliwości powodowanej np. przez sąsiada, który spala liście w ogródku czy hałasuje podczas częstych imprez. Dotychczas takie działania mogły być jedynie karane.
Rozmawiała TERESA SIUDEM
REKLAMA
REKLAMA