REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wójt wyda decyzję o zakazie spalania liści

Teresa Siudem

REKLAMA

REKLAMA

EKSPERT RADZI

Wójt wyda decyzję o zakazie spalania liści

Ustawa Prawo ochrony środowiska mówi o postępowaniu prowadzonym z udziałem społeczeństwa. Jakie postępowania podlegają takiej procedurze?

JOANNA WILCZYŃSKA

pełnomocnik ds. kontroli zgodności z prawem w firmie Atmoterm z Opola

Postępowanie z udziałem społeczeństwa prowadzone jest między innymi przy wydawaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach danej inwestycji (taka decyzja poprzedza m.in. wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę) lub gdy sporządzany jest dla inwestycji raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

Udział społeczeństwa jest zagwarantowany również przy wydawaniu pozwolenia zintegrowanego dla instalacji IPPC lub dla istotnej zmiany takiej instalacji, a także przy przygotowywaniu projektów: polityki ekologicznej państwa, planów zagospodarowania przestrzennego, strategii, planów lub programów w dziedzinie przemysłu, energetyki, transportu, telekomunikacji, gospodarki wodnej, gospodarki odpadami, leśnictwa, rolnictwa, rybołówstwa, turystyki, wykorzystywania terenu, oraz mogących znacząco oddziaływać na Natura 2007.

Na czym polega specyfika takiego postępowania?

W postępowaniu wymagającym udziału społeczeństwa podaje się do publicznej wiadomości informację o zamieszczeniu w publicznie dostępnym wykazie danych o przedmiocie postępowania oraz o możliwości składania uwag i wniosków. Wskazuje się też miejsce i 21-dniowy termin składania uwag i wniosków. Jeśli takie wnioski wpłyną, przeprowadzana jest rozprawa administracyjna - otwarta dla społeczeństwa, na której są one rozpatrywane.

Czy każdy obywatel może składać takie uwagi i wnioski, czy też są jakieś w tym zakresie ograniczenia?

Każdy ma prawo składania uwag i wniosków w postępowaniu prowadzonym z udziałem społeczeństwa. Jeśli w postępowaniu bierze udział organizacja ekologiczna, musi to uzasadnić miejscem swojego działania.

Czy po wejściu w życie nowelizacji ustawy Prawo ochrony środowiska nadal zainteresowani będą mogli składać uwagi i wnioski?

Tak, ale będą mieli na wniesienie uwag i wniosków tylko 21 dni, bo według nowelizacji ustawy uwagi lub wnioski złożone po tym terminie pozostaną bez rozpatrzenia. Nowela doprecyzowuje dotychczasowy przepis, który pozwalał na wnoszenie nowych uwag i wniosków w końcowym etapie postępowania, po upływie terminu 21 dni. Mimo że były wnoszone tuż przed wydaniem decyzji, organ miał obowiązek je rozpatrzyć, wziąć je pod uwagę przy wydawaniu decyzji oraz odnieść się do nich w uzasadnieniu decyzji. Zazwyczaj z takimi wnioskami występowały organizacje ekologiczne. Doprecyzowanie rygoru terminu ma przeciwdziałać blokowaniu przez nie tych postępowań.

W nowelizacji ustawy Prawo ochrony środowiska pojawiają się jednocześnie restrykcje związane z negatywnym oddziaływaniem na środowisko osób fizycznych. W jaki sposób będzie egzekwowane przestrzeganie prawa przez przeciętnego Kowalskiego?

Zmieniony przepis art. 363 stanowi, że wójt, burmistrz lub prezydent miasta może nakazać osobie fizycznej wykonanie czynności zmierzających do ograniczenia negatywnego oddziaływania na środowisko jej działalności. Dotyczy to każdego przypadku. Dotychczas było to możliwe jedynie wtedy, gdy negatywne oddziaływanie powstało w związku z eksploatacją instalacji w ramach zwykłego korzystania ze środowiska lub eksploatacją urządzenia. Nowy przepis umożliwi natomiast wydawanie odpowiednich nakazów w przypadku uciążliwości powodowanej np. przez sąsiada, który spala liście w ogródku czy hałasuje podczas częstych imprez. Dotychczas takie działania mogły być jedynie karane.

Rozmawiała TERESA SIUDEM

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA