REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wójt wyda decyzję o zakazie spalania liści

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Teresa Siudem

REKLAMA

REKLAMA

EKSPERT RADZI

Wójt wyda decyzję o zakazie spalania liści

Ustawa Prawo ochrony środowiska mówi o postępowaniu prowadzonym z udziałem społeczeństwa. Jakie postępowania podlegają takiej procedurze?

JOANNA WILCZYŃSKA

pełnomocnik ds. kontroli zgodności z prawem w firmie Atmoterm z Opola

Postępowanie z udziałem społeczeństwa prowadzone jest między innymi przy wydawaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach danej inwestycji (taka decyzja poprzedza m.in. wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę) lub gdy sporządzany jest dla inwestycji raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

Udział społeczeństwa jest zagwarantowany również przy wydawaniu pozwolenia zintegrowanego dla instalacji IPPC lub dla istotnej zmiany takiej instalacji, a także przy przygotowywaniu projektów: polityki ekologicznej państwa, planów zagospodarowania przestrzennego, strategii, planów lub programów w dziedzinie przemysłu, energetyki, transportu, telekomunikacji, gospodarki wodnej, gospodarki odpadami, leśnictwa, rolnictwa, rybołówstwa, turystyki, wykorzystywania terenu, oraz mogących znacząco oddziaływać na Natura 2007.

Na czym polega specyfika takiego postępowania?

W postępowaniu wymagającym udziału społeczeństwa podaje się do publicznej wiadomości informację o zamieszczeniu w publicznie dostępnym wykazie danych o przedmiocie postępowania oraz o możliwości składania uwag i wniosków. Wskazuje się też miejsce i 21-dniowy termin składania uwag i wniosków. Jeśli takie wnioski wpłyną, przeprowadzana jest rozprawa administracyjna - otwarta dla społeczeństwa, na której są one rozpatrywane.

Czy każdy obywatel może składać takie uwagi i wnioski, czy też są jakieś w tym zakresie ograniczenia?

Każdy ma prawo składania uwag i wniosków w postępowaniu prowadzonym z udziałem społeczeństwa. Jeśli w postępowaniu bierze udział organizacja ekologiczna, musi to uzasadnić miejscem swojego działania.

Czy po wejściu w życie nowelizacji ustawy Prawo ochrony środowiska nadal zainteresowani będą mogli składać uwagi i wnioski?

Tak, ale będą mieli na wniesienie uwag i wniosków tylko 21 dni, bo według nowelizacji ustawy uwagi lub wnioski złożone po tym terminie pozostaną bez rozpatrzenia. Nowela doprecyzowuje dotychczasowy przepis, który pozwalał na wnoszenie nowych uwag i wniosków w końcowym etapie postępowania, po upływie terminu 21 dni. Mimo że były wnoszone tuż przed wydaniem decyzji, organ miał obowiązek je rozpatrzyć, wziąć je pod uwagę przy wydawaniu decyzji oraz odnieść się do nich w uzasadnieniu decyzji. Zazwyczaj z takimi wnioskami występowały organizacje ekologiczne. Doprecyzowanie rygoru terminu ma przeciwdziałać blokowaniu przez nie tych postępowań.

W nowelizacji ustawy Prawo ochrony środowiska pojawiają się jednocześnie restrykcje związane z negatywnym oddziaływaniem na środowisko osób fizycznych. W jaki sposób będzie egzekwowane przestrzeganie prawa przez przeciętnego Kowalskiego?

Zmieniony przepis art. 363 stanowi, że wójt, burmistrz lub prezydent miasta może nakazać osobie fizycznej wykonanie czynności zmierzających do ograniczenia negatywnego oddziaływania na środowisko jej działalności. Dotyczy to każdego przypadku. Dotychczas było to możliwe jedynie wtedy, gdy negatywne oddziaływanie powstało w związku z eksploatacją instalacji w ramach zwykłego korzystania ze środowiska lub eksploatacją urządzenia. Nowy przepis umożliwi natomiast wydawanie odpowiednich nakazów w przypadku uciążliwości powodowanej np. przez sąsiada, który spala liście w ogródku czy hałasuje podczas częstych imprez. Dotychczas takie działania mogły być jedynie karane.

Rozmawiała TERESA SIUDEM

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA