REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny jest odpadem ( cz.4)

dr Hanna Sztrantowicz

REKLAMA

Korekta funkcjonowania systemu zbiórki i przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego jest niezbędna i bardzo pilna. Jej brak powoduje niewydolność systemu, złe poziomy odzysku, jak również w dużym procencie pozyskiwanie nieprecyzyjnych danych, gdyż część systemu może być fikcyjna.

Obowiązujące w Polsce przepisy prawne stwarzają możliwości prawidłowego postępowania z odpadami takimi jak zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny. Po sześciu  latach od wprowadzenia systemu można stwierdzić wiele nieprawidłowości i niedociągnięć w jego funkcjonowaniu. Analizowanie funkcjonowania systemu musi być przeprowadzane na tle całego ciągu postępowania z odpadami (ZSEE). Taka analiza pozwoli stwierdzić czy wprowadzony na rynek sprzęt:

REKLAMA

•    ma zebrane środki na unieszkodliwianie go gdy stanie się odpadem,

•    ma stworzone systemy zbiórki,

•    trafia jako niebezpieczny odpad do zakładów, które mają prawo go przetwarzać,

•    ma stworzone systemy recyklingu powstających w drodze przetwarzania odpadów/ surowców,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

•    ma programy informacyjno – edukacyjne dla społeczności lokalnych.

Stworzony w Polsce na bazie prawa unijnego system ma dobre i złe strony.

Czytaj także: Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny jest odpadem ( cz.1)>>

Dobre strony systemu:

•    struktura systemu obejmująca podmioty zajmujące się: wprowadzaniem/dystrybucją, zbieraniem, przetwarzaniem/odzyskiem, recyklingiem, organizacją w/w zadań i finansowaniem,

•    rejestracja wszystkich podmiotów uczestniczących w systemie, co teoretycznie gwarantuje prawidłowość działania systemu i wyklucza szkodliwe przemieszczanie się odpadów niebezpiecznych (ZSEE) poza systemem,

•    sprawozdania wykonywane przez wszystkich uczestników systemu na ustawowo obowiązujących formularzach,

•    kontrole wykonywanych zadań i dokumentacji przeprowadzane co najmniej raz w roku przez Wojewódzkie Inspekcje Ochrony Środowiska oraz możliwość przeprowadzania audytów przez organizacje odzysku,

•    współpraca tylko między podmiotami zarejestrowanymi w systemie,

•    decyzje administracyjne dotyczące zakresu działalności, stosowanych technik i urządzeń, zdolności przetwórczych – każdy podmiot uczestniczący w systemie musi mieć aktualną decyzję.

Czytaj także: Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny jest odpadem ( cz.2)>>

Słabości systemu:

•    mało czytelny rozkład i przepływ środków,

•    brak weryfikacji podmiotów wprowadzających, które są początkiem finansowania systemu,

•    zbyt duża dowolność zawierania umów przez organizacje odzysku z podmiotami zbierającymi i przetwarzającymi zużyty sprzęt – powoduje to wyraźne psucie systemu i groźbę upadku wielu zakładów zarejestrowanych w systemie,

•    mała ilość podmiotów zarejestrowanych w systemie jako zakłady recyklingu odpadów/surowców wytwarzanych w zakładach odzysku,

•    brak wsparcia finansowego dla zakładów recyklingu, co powoduje, że działają one poza systemem,

•    małe zaangażowanie się samorządów w budowę systemu zbierania,

•    brak dobrych, obejmujących całą społeczność lokalną, działań edukacyjno-informacyjnych,

Liczne niedociągnięcia w systemie powodują tworzenie bardzo poważnych w konsekwencjach nieprawidłowości takich jak:

•    działanie firm zarejestrowanych w systemie „na papierze” z jednoczesnym korzystaniem ze środków finansowych,

•    powstawanie fałszywych dokumentów, a w konsekwencji fałszywych sprawozdań i nieprawdziwych danych o działaniu systemu,

•    działanie na dużą skalę „szarej strefy” bez rejestracji np.: skupy złomu,

•    wypadanie z systemu firm, które prawidłowo kalkulują środki, preferencja przez system zaniżonych stawek.

Propozycja zmian w systemie powinna obejmować zarówno lepszą kontrolę systemu jak i zmiany zapisów prawnych.

Zmiany organizacyjno – finansowe powinny dotyczyć:

REKLAMA

•    obligatoryjnego rejestrowania podmiotów wprowadzających sprzęt na rynek; weryfikacja rejestracji w oparciu o dane pochodzące n p z GUS, rejestrów gminnych, KRS – przyczyni się do zwiększenia ilości środków w systemie,

•    zagwarantowania każdemu podmiotowi zarejestrowanemu w systemie ( po weryfikacyjnej kontroli) minimalnych poziomów finansowania wykonywanych zadań – nie będzie wówczas zakładów, które nie mają żadnej umowy z organizacją odzysku, wobec powyższego tracą płynność finansową a w konsekwencji wypadają z systemu, niepewność finansowania wstrzymuje też rozwój firm,

•    zakazu tworzenia przez organizacje odzysku własnych podmiotów zbierających i przetwarzających - stwarza to warunki nierównego traktowania podmiotów będących w systemie – podmiot finansujący nie powinien być wykonawcą zadań, nie działa w tym wypadku system kontroli, a zarazem stwarza to trudne do zidentyfikowania systemy korupcyjne

•    kontroli umów zawieranych przez organizacje odzysku w celu prawidłowego działania systemu i jego rozwoju,

•    rozpatrzenia możliwości dystrybucji środków przez podmiot rejestrujący lub fundusze ekologiczne,

REKLAMA

•    wsparcia finansowego również podmiotów prowadzących recykling, gdyż przetwarzanie powstających w procesach odzysku odpadów/surowców często wymaga zastosowania nowych, kosztownych technologii, nowych urządzeń, rozwinięcia nowych rynków zbytu na wyprodukowane produkty,

•    stworzenie mechanizmów powodujących powstawanie nowych zakładów recyklingu, bo tylko przy ich udziale jest możliwy rozwój systemu, obniżenie ilości wytwarzanych w systemie odpadów i wyraźne oszczędzanie zasobów naturalnych,

•    obligatoryjne kontrole podmiotów przez wydaniem decyzji administracyjnej, weryfikujące dane zawarte we wniosku potwierdzające zdolności organizacyjno- techniczne podmiotów,

•    wprowadzenie kontroli „krzyżowych” w firmach współpracujących-weryfikacja dokumentów, eliminacja fikcyjnych dokumentacji,

•    wprowadzenie znormalizowanych formularzy przebiegu i zakresu kontroli WIOŚ – pozwoli to na porównanie podmiotów uczestniczących w systemie, weryfikację danych i ewentualne zmiany w rejestracji GIOŚ.

Czytaj także: Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny jest odpadem ( cz.3)>>

Zmiany zapisów prawnych powinny dotyczyć:

•    zastąpienia grup produkcyjnych jednakowo finansowanych ( katalog sprzętu) przez grupy kosztowe wg kryteriów kosztów przetwarzania, żeby opłacało się przetwarzać sprzęt „trudny”: lodówki, telewizory

•    ustalenia i ogłaszania co rok ( przez marszałka) stawek cenowych na zbieranie i przetwarzanie, nie było by wtedy zaniżania stawek w celu pozyskania środków (tańszy wygrywa),

•    doprecyzowania obecnej dowolności działań organizacji odzysku.

Korekta funkcjonowania systemu zbiórki i przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego jest niezbędna i bardzo pilna. Jej brak powoduje niewydolność systemu, złe poziomy odzysku, jak również w dużym procencie pozyskiwanie nieprecyzyjnych danych, gdyż część systemu może być fikcyjna.

dr Hanna Sztrantowicz

samorzad.infor.pl

 
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rosyjski szpieg dostał dostęp do akt śledztwa przeciwko niemu. Zgodnie z prawem? Przeglądał je w kancelarii tajnej ABW i w siedzibie prokuratury

Rosyjski szpieg Paweł Rubcow, zanim został wydany Rosji, otrzymał od prokuratury i ABW dostęp do materiałów śledztwa przeciwko niemu, także tajnych, choć prokuratura mogła mu odmówić z powodu "ochrony interesów państwa" - napisał 5 września 2024 r. dziennik "Rzeczpospolita". Zdaniem prezydenta Andrzeja Dudy obowiązujące obecnie w Polsce przepisy pozwalają, aby nie dopuścić zatrzymanego do akt; zwłaszcza, jeżeli są one ściśle tajne.

W szkołach ruszył program dobrowolnych szczepień przeciw wirusowi HPV. Szczepionka może uchronić przed zachorowaniem na raka

Od 1 września 2024 r. ruszył wspólny program MEN i MZ szczepień przeciw wirusowi HPV. Szczepienia dostępne są dla dzieci po ukończeniu 9. roku życia do ukończenia 14. roku życia. Za zgodą rodziców szczepienie może odbyć się w szkole.

mObywatel: Funkcjonalności aplikacji są stale rozwijane. Trwają prace na ePłatnościami

Mobilna aplikacja mObywatel jest stale rozwijana. Do końca 2025 r. ma być zaimplementowana usługa ePłatności. Dzięki temu za pośrednictwem mObywatela będzie można opłacać urzędowe zobowiązania np. podatek od nieruchomości.

500 plus z NFZ u dentysty. Mało kto o tym wie. Jak skorzystać? Jakie zabiegi obejmuje?

Usuwanie kamienia nazębnego to podstawowy zabieg higieniczny dostępny w ramach NFZ. Roczne, bezpłatne wizyty profilaktyczne u dentysty pozwalają zaoszczędzić nawet 500 złotych. Jakie usługi są wliczone w ten pakiet? Oto szczegóły.

REKLAMA

Godziny lekcyjne skrócone do 30 minut. Powodem wrześniowe upały. MEN zapowiada zmianę przepisów

Dyrektorzy niektórych szkół w Polsce skrócili zajęcia lekcyjne z 45 do 30 minut z powodu wysokich temperatur panujących na początku roku szkolnego 2024/2025. Ministra edukacji Barbara Nowacka zapowiedziała zmiany przepisów dot. organizacji pracy szkół w upały i duże mrozy.

5 proc. podwyżka dla nauczycieli w 2025 r.? Ministra edukacji Barbara Nowacka wnioskowała o wzrost wynagrodzeń nauczycieli o 10 proc.

5 proc. podwyżka dla nauczycieli w 2025 r.? Ministra edukacji Barbara Nowacka wnioskowała o wzrost wynagrodzeń nauczycieli o 10 proc. Pod koniec sierpnia Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy budżetowej na rok 2025.

Samorządy: Bezzwrotne dofinansowanie z KPO na modernizację budynków. Nabór wniosków

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłasza nabór wniosków w ramach programu priorytetowego „Wymiana źródeł ciepła i poprawa efektywności energetycznej szkół”. Wnioski o dofinansowanie będzie można składać od 30 września 2024 r.

Czy Polacy ulegają dezinformacji klimatycznej? Magazynowanie CO2 pod ziemią (technologie CCS) szansą na realizację celów wyznaczonych przez Komisję Europejską

Z najnowszego (sierpień 2024) badania Polsko-Norweskiej Sieci CCS* wynika, że około 2/3 (68%) Polaków interesuje się zmianami klimatu i ekologią a ponad dwie trzecie (77%) uważa, że ograniczenie emisji CO2, to nie jedynie wymóg unijny ale, przez wzgląd na środowisko i dobro naszej planety, rzeczywista potrzeba. Tyleż samo (77%) Polaków widzi zależność pomiędzy zmianami klimatu a nadmiernymi emisjami dwutlenku węgla do atmosfery. Co więcej, mimo dość niskiej znajomości technologii CCS, bo 70% Polaków nigdy o nich nie słyszało, aż 72% Polaków intuicyjnie czuje, że aby powstrzymać zmiany klimatyczne konieczne jest sięgnięcie po nowe metody redukcji emisji, w tym właśnie metody ich wychwytywania zanim trafią do atmosfery. A na tym właśnie polegają technologie CCS, które nie tylko wychwytują, ale też umożliwiają bezpieczne magazynowanie CO2. A zatem warto przyjrzeć się im bliżej, by przekonać się, że ich wdrożenie, to właściwy kierunek dla Polski.

REKLAMA

Przełomowy raport ujawnia: Europa Środkowo-Wschodnia blokuje własny potencjał w walce z kryzysem klimatycznym

Klimat nie czeka, a polityka klimatyczna Europy Środkowo-Wschodniej stoi na rozdrożu. Nowy raport ujawnia, że region marnuje swoje szanse na dekarbonizację i zrównoważony rozwój. Choć konkurencyjne rynki energii mogą redukować emisje szybciej, prywatny sektor wciąż napotyka na liczne bariery, które hamują tempo zmian. Czas na pilną rewizję polityki klimatycznej!

Cyfrowe usługi publiczne: Popularna aplikacja mObywatel zyskuje nowe funkcjonalności

Aplikację mObywatel łącznie pobrano 19 mln razy. Najczęściej wykorzystywanymi funkcjonalnościami w mObywatelu jest zastrzeganie numeru PESEL. W przyszłym roku planowane jest rozszerzenie płatności o cyfrowe portfele Apple Pay i Google Pay.

REKLAMA