REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny jest odpadem ( cz.4)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
dr Hanna Sztrantowicz

REKLAMA

Korekta funkcjonowania systemu zbiórki i przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego jest niezbędna i bardzo pilna. Jej brak powoduje niewydolność systemu, złe poziomy odzysku, jak również w dużym procencie pozyskiwanie nieprecyzyjnych danych, gdyż część systemu może być fikcyjna.

Obowiązujące w Polsce przepisy prawne stwarzają możliwości prawidłowego postępowania z odpadami takimi jak zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny. Po sześciu  latach od wprowadzenia systemu można stwierdzić wiele nieprawidłowości i niedociągnięć w jego funkcjonowaniu. Analizowanie funkcjonowania systemu musi być przeprowadzane na tle całego ciągu postępowania z odpadami (ZSEE). Taka analiza pozwoli stwierdzić czy wprowadzony na rynek sprzęt:

REKLAMA

REKLAMA

•    ma zebrane środki na unieszkodliwianie go gdy stanie się odpadem,

•    ma stworzone systemy zbiórki,

•    trafia jako niebezpieczny odpad do zakładów, które mają prawo go przetwarzać,

REKLAMA

•    ma stworzone systemy recyklingu powstających w drodze przetwarzania odpadów/ surowców,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

•    ma programy informacyjno – edukacyjne dla społeczności lokalnych.

Stworzony w Polsce na bazie prawa unijnego system ma dobre i złe strony.

Czytaj także: Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny jest odpadem ( cz.1)>>

Dobre strony systemu:

•    struktura systemu obejmująca podmioty zajmujące się: wprowadzaniem/dystrybucją, zbieraniem, przetwarzaniem/odzyskiem, recyklingiem, organizacją w/w zadań i finansowaniem,

•    rejestracja wszystkich podmiotów uczestniczących w systemie, co teoretycznie gwarantuje prawidłowość działania systemu i wyklucza szkodliwe przemieszczanie się odpadów niebezpiecznych (ZSEE) poza systemem,

•    sprawozdania wykonywane przez wszystkich uczestników systemu na ustawowo obowiązujących formularzach,

•    kontrole wykonywanych zadań i dokumentacji przeprowadzane co najmniej raz w roku przez Wojewódzkie Inspekcje Ochrony Środowiska oraz możliwość przeprowadzania audytów przez organizacje odzysku,

•    współpraca tylko między podmiotami zarejestrowanymi w systemie,

•    decyzje administracyjne dotyczące zakresu działalności, stosowanych technik i urządzeń, zdolności przetwórczych – każdy podmiot uczestniczący w systemie musi mieć aktualną decyzję.

Czytaj także: Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny jest odpadem ( cz.2)>>

Słabości systemu:

•    mało czytelny rozkład i przepływ środków,

•    brak weryfikacji podmiotów wprowadzających, które są początkiem finansowania systemu,

•    zbyt duża dowolność zawierania umów przez organizacje odzysku z podmiotami zbierającymi i przetwarzającymi zużyty sprzęt – powoduje to wyraźne psucie systemu i groźbę upadku wielu zakładów zarejestrowanych w systemie,

•    mała ilość podmiotów zarejestrowanych w systemie jako zakłady recyklingu odpadów/surowców wytwarzanych w zakładach odzysku,

•    brak wsparcia finansowego dla zakładów recyklingu, co powoduje, że działają one poza systemem,

•    małe zaangażowanie się samorządów w budowę systemu zbierania,

•    brak dobrych, obejmujących całą społeczność lokalną, działań edukacyjno-informacyjnych,

Liczne niedociągnięcia w systemie powodują tworzenie bardzo poważnych w konsekwencjach nieprawidłowości takich jak:

•    działanie firm zarejestrowanych w systemie „na papierze” z jednoczesnym korzystaniem ze środków finansowych,

•    powstawanie fałszywych dokumentów, a w konsekwencji fałszywych sprawozdań i nieprawdziwych danych o działaniu systemu,

•    działanie na dużą skalę „szarej strefy” bez rejestracji np.: skupy złomu,

•    wypadanie z systemu firm, które prawidłowo kalkulują środki, preferencja przez system zaniżonych stawek.

Propozycja zmian w systemie powinna obejmować zarówno lepszą kontrolę systemu jak i zmiany zapisów prawnych.

Zmiany organizacyjno – finansowe powinny dotyczyć:

•    obligatoryjnego rejestrowania podmiotów wprowadzających sprzęt na rynek; weryfikacja rejestracji w oparciu o dane pochodzące n p z GUS, rejestrów gminnych, KRS – przyczyni się do zwiększenia ilości środków w systemie,

•    zagwarantowania każdemu podmiotowi zarejestrowanemu w systemie ( po weryfikacyjnej kontroli) minimalnych poziomów finansowania wykonywanych zadań – nie będzie wówczas zakładów, które nie mają żadnej umowy z organizacją odzysku, wobec powyższego tracą płynność finansową a w konsekwencji wypadają z systemu, niepewność finansowania wstrzymuje też rozwój firm,

•    zakazu tworzenia przez organizacje odzysku własnych podmiotów zbierających i przetwarzających - stwarza to warunki nierównego traktowania podmiotów będących w systemie – podmiot finansujący nie powinien być wykonawcą zadań, nie działa w tym wypadku system kontroli, a zarazem stwarza to trudne do zidentyfikowania systemy korupcyjne

•    kontroli umów zawieranych przez organizacje odzysku w celu prawidłowego działania systemu i jego rozwoju,

•    rozpatrzenia możliwości dystrybucji środków przez podmiot rejestrujący lub fundusze ekologiczne,

•    wsparcia finansowego również podmiotów prowadzących recykling, gdyż przetwarzanie powstających w procesach odzysku odpadów/surowców często wymaga zastosowania nowych, kosztownych technologii, nowych urządzeń, rozwinięcia nowych rynków zbytu na wyprodukowane produkty,

•    stworzenie mechanizmów powodujących powstawanie nowych zakładów recyklingu, bo tylko przy ich udziale jest możliwy rozwój systemu, obniżenie ilości wytwarzanych w systemie odpadów i wyraźne oszczędzanie zasobów naturalnych,

•    obligatoryjne kontrole podmiotów przez wydaniem decyzji administracyjnej, weryfikujące dane zawarte we wniosku potwierdzające zdolności organizacyjno- techniczne podmiotów,

•    wprowadzenie kontroli „krzyżowych” w firmach współpracujących-weryfikacja dokumentów, eliminacja fikcyjnych dokumentacji,

•    wprowadzenie znormalizowanych formularzy przebiegu i zakresu kontroli WIOŚ – pozwoli to na porównanie podmiotów uczestniczących w systemie, weryfikację danych i ewentualne zmiany w rejestracji GIOŚ.

Czytaj także: Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny jest odpadem ( cz.3)>>

Zmiany zapisów prawnych powinny dotyczyć:

•    zastąpienia grup produkcyjnych jednakowo finansowanych ( katalog sprzętu) przez grupy kosztowe wg kryteriów kosztów przetwarzania, żeby opłacało się przetwarzać sprzęt „trudny”: lodówki, telewizory

•    ustalenia i ogłaszania co rok ( przez marszałka) stawek cenowych na zbieranie i przetwarzanie, nie było by wtedy zaniżania stawek w celu pozyskania środków (tańszy wygrywa),

•    doprecyzowania obecnej dowolności działań organizacji odzysku.

Korekta funkcjonowania systemu zbiórki i przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego jest niezbędna i bardzo pilna. Jej brak powoduje niewydolność systemu, złe poziomy odzysku, jak również w dużym procencie pozyskiwanie nieprecyzyjnych danych, gdyż część systemu może być fikcyjna.

dr Hanna Sztrantowicz

samorzad.infor.pl

 
Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy
Długie kolejki do psychiatry dziecięcego. Ubezpieczenie zdrowia psychicznego może być rozwiązaniem

Ponad połowa rodziców dostrzega pogorszenie kondycji psychicznej swoich dzieci, ale tylko co trzecia rodzina korzysta z pomocy specjalisty. Długi czas oczekiwania na pomoc gwarantowaną z NFZ i wysokie koszty prywatnych wizyt skłoniły Nationale-Nederlanden do wprowadzenia pierwszego w Polsce ubezpieczenia zdrowia psychicznego.

Zmiany w zawodzie pielęgniarki: Polska dostosowuje przepisy do prawa UE

Sejm przyjął nowelizację ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej, która zobowiązuje do uznawania kwalifikacji pielęgniarek z Rumunii. Zmiana dostosowuje krajowe przepisy do prawa Unii Europejskiej i ma zakończyć procedurę naruszeniową wszczętą przez Komisję Europejską wobec Polski.

Badanie IP PAN: Im wyższy status społeczny, tym lepsze zdrowie psychiczne. Ekspertki o wykluczeniu psychologicznym w Polsce

Czy pieniądze wpływają na zdrowie psychiczne? Najnowszy raport „Status społeczno-ekonomiczny a psyche” Instytutu Psychologii PAN pokazuje, że im wyższy status społeczny, tym lepsza kondycja psychiczna i większa otwartość na psychologię. Wywiad z – mówią prof. Marta Marchlewska i dr Marta Rogoza.

REKLAMA

Zwolnienie lekarskie a adres pobytu: ten błąd może kosztować Cię zasiłek chorobowy!

Na zwolnieniu lekarskim liczy się nie tylko diagnoza, ale też adres, pod którym przebywasz. Jeśli podczas choroby nie zgłosisz faktycznego miejsca pobytu, możesz mieć problem z ZUS-em i utracić prawo do zasiłku. Sprawdź, jakie obowiązki ma chory i o czym pamiętać, by nie narazić się na kłopoty.

Budżetówka idzie po pieniądze. Straż Graniczna, pracownicy samorządowi i cywilni. Nauczyciele

W budżetówce wciąż problem nadgodziny. O prawie do nich rzadko decydują nowelizacje ustaw z inicjatywy polityków. Częściej wyroki Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego.

Projekt budżetu 2026: rząd planuje wzrost subwencji i dotacji dla samorządów o ponad 6 proc.; najwięcej środków dla gmin

W projekcie budżetu państwa na 2026 r. rząd planuje przekazać jednostkom samorządu terytorialnego ponad 87,7 mld zł w formie subwencji i dotacji. To o 6,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej środków ma trafić do gmin.

Zasoby ochrony ludności. 16 września 2025 r. weszły w życie nowe przepisy

Rozporządzenie w sprawie sposobu utrzymywania zasobów ochrony ludności przez obowiązane organy ochrony ludności weszło w życie 16 września 2025 r. Określa ono wytyczne dla wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów oraz wojewodów.

REKLAMA

NIK: Ograniczony dostęp do opieki paliatywnej. Brakuje lekarzy, a katalog chorób jest zbyt wąski

Najwyższa Izba Kontroli alarmuje: dostęp do opieki paliatywnej i hospicyjnej w Polsce jest ograniczony przez zbyt wąski katalog chorób oraz brak lekarzy specjalistów. Mimo wzrostu finansowania świadczeń, wielu pacjentów wciąż nie może liczyć na pomoc u kresu życia. Ministerstwo Zdrowia zapowiada zmiany w przepisach.

NSA: Przychodnia musi odbierać telefony od pacjentów. Sam numer nie wystarczy – Rzecznik Praw Pacjenta przypomina o wyroku

Placówki medyczne mają obowiązek zapewnić pacjentom realny kontakt telefoniczny z rejestracją - przypomina Rzecznik Praw Pacjenta. Samo podanie numeru telefonu nie wystarcza. Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że utrudniony kontakt z przychodnią może oznaczać naruszenie zbiorowych praw pacjentów. Placówki muszą tak zorganizować pracę, by pacjent mógł dodzwonić się bez zbędnej zwłoki.

REKLAMA