Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny jest odpadem ( cz.4)

dr Hanna Sztrantowicz
Korekta funkcjonowania systemu zbiórki i przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego jest niezbędna i bardzo pilna. Jej brak powoduje niewydolność systemu, złe poziomy odzysku, jak również w dużym procencie pozyskiwanie nieprecyzyjnych danych, gdyż część systemu może być fikcyjna.

Obowiązujące w Polsce przepisy prawne stwarzają możliwości prawidłowego postępowania z odpadami takimi jak zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny. Po sześciu  latach od wprowadzenia systemu można stwierdzić wiele nieprawidłowości i niedociągnięć w jego funkcjonowaniu. Analizowanie funkcjonowania systemu musi być przeprowadzane na tle całego ciągu postępowania z odpadami (ZSEE). Taka analiza pozwoli stwierdzić czy wprowadzony na rynek sprzęt:

•    ma zebrane środki na unieszkodliwianie go gdy stanie się odpadem,

•    ma stworzone systemy zbiórki,

•    trafia jako niebezpieczny odpad do zakładów, które mają prawo go przetwarzać,

•    ma stworzone systemy recyklingu powstających w drodze przetwarzania odpadów/ surowców,

•    ma programy informacyjno – edukacyjne dla społeczności lokalnych.

Stworzony w Polsce na bazie prawa unijnego system ma dobre i złe strony.

Czytaj także: Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny jest odpadem ( cz.1)>>

Dobre strony systemu:

•    struktura systemu obejmująca podmioty zajmujące się: wprowadzaniem/dystrybucją, zbieraniem, przetwarzaniem/odzyskiem, recyklingiem, organizacją w/w zadań i finansowaniem,

•    rejestracja wszystkich podmiotów uczestniczących w systemie, co teoretycznie gwarantuje prawidłowość działania systemu i wyklucza szkodliwe przemieszczanie się odpadów niebezpiecznych (ZSEE) poza systemem,

•    sprawozdania wykonywane przez wszystkich uczestników systemu na ustawowo obowiązujących formularzach,

•    kontrole wykonywanych zadań i dokumentacji przeprowadzane co najmniej raz w roku przez Wojewódzkie Inspekcje Ochrony Środowiska oraz możliwość przeprowadzania audytów przez organizacje odzysku,

•    współpraca tylko między podmiotami zarejestrowanymi w systemie,

•    decyzje administracyjne dotyczące zakresu działalności, stosowanych technik i urządzeń, zdolności przetwórczych – każdy podmiot uczestniczący w systemie musi mieć aktualną decyzję.

Czytaj także: Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny jest odpadem ( cz.2)>>

Słabości systemu:

•    mało czytelny rozkład i przepływ środków,

•    brak weryfikacji podmiotów wprowadzających, które są początkiem finansowania systemu,

•    zbyt duża dowolność zawierania umów przez organizacje odzysku z podmiotami zbierającymi i przetwarzającymi zużyty sprzęt – powoduje to wyraźne psucie systemu i groźbę upadku wielu zakładów zarejestrowanych w systemie,

•    mała ilość podmiotów zarejestrowanych w systemie jako zakłady recyklingu odpadów/surowców wytwarzanych w zakładach odzysku,

•    brak wsparcia finansowego dla zakładów recyklingu, co powoduje, że działają one poza systemem,

•    małe zaangażowanie się samorządów w budowę systemu zbierania,

•    brak dobrych, obejmujących całą społeczność lokalną, działań edukacyjno-informacyjnych,

Liczne niedociągnięcia w systemie powodują tworzenie bardzo poważnych w konsekwencjach nieprawidłowości takich jak:

•    działanie firm zarejestrowanych w systemie „na papierze” z jednoczesnym korzystaniem ze środków finansowych,

•    powstawanie fałszywych dokumentów, a w konsekwencji fałszywych sprawozdań i nieprawdziwych danych o działaniu systemu,

•    działanie na dużą skalę „szarej strefy” bez rejestracji np.: skupy złomu,

•    wypadanie z systemu firm, które prawidłowo kalkulują środki, preferencja przez system zaniżonych stawek.

Propozycja zmian w systemie powinna obejmować zarówno lepszą kontrolę systemu jak i zmiany zapisów prawnych.

Zmiany organizacyjno – finansowe powinny dotyczyć:

•    obligatoryjnego rejestrowania podmiotów wprowadzających sprzęt na rynek; weryfikacja rejestracji w oparciu o dane pochodzące n p z GUS, rejestrów gminnych, KRS – przyczyni się do zwiększenia ilości środków w systemie,

•    zagwarantowania każdemu podmiotowi zarejestrowanemu w systemie ( po weryfikacyjnej kontroli) minimalnych poziomów finansowania wykonywanych zadań – nie będzie wówczas zakładów, które nie mają żadnej umowy z organizacją odzysku, wobec powyższego tracą płynność finansową a w konsekwencji wypadają z systemu, niepewność finansowania wstrzymuje też rozwój firm,

•    zakazu tworzenia przez organizacje odzysku własnych podmiotów zbierających i przetwarzających - stwarza to warunki nierównego traktowania podmiotów będących w systemie – podmiot finansujący nie powinien być wykonawcą zadań, nie działa w tym wypadku system kontroli, a zarazem stwarza to trudne do zidentyfikowania systemy korupcyjne

•    kontroli umów zawieranych przez organizacje odzysku w celu prawidłowego działania systemu i jego rozwoju,

•    rozpatrzenia możliwości dystrybucji środków przez podmiot rejestrujący lub fundusze ekologiczne,

•    wsparcia finansowego również podmiotów prowadzących recykling, gdyż przetwarzanie powstających w procesach odzysku odpadów/surowców często wymaga zastosowania nowych, kosztownych technologii, nowych urządzeń, rozwinięcia nowych rynków zbytu na wyprodukowane produkty,

•    stworzenie mechanizmów powodujących powstawanie nowych zakładów recyklingu, bo tylko przy ich udziale jest możliwy rozwój systemu, obniżenie ilości wytwarzanych w systemie odpadów i wyraźne oszczędzanie zasobów naturalnych,

•    obligatoryjne kontrole podmiotów przez wydaniem decyzji administracyjnej, weryfikujące dane zawarte we wniosku potwierdzające zdolności organizacyjno- techniczne podmiotów,

•    wprowadzenie kontroli „krzyżowych” w firmach współpracujących-weryfikacja dokumentów, eliminacja fikcyjnych dokumentacji,

•    wprowadzenie znormalizowanych formularzy przebiegu i zakresu kontroli WIOŚ – pozwoli to na porównanie podmiotów uczestniczących w systemie, weryfikację danych i ewentualne zmiany w rejestracji GIOŚ.

Czytaj także: Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny jest odpadem ( cz.3)>>

Zmiany zapisów prawnych powinny dotyczyć:

•    zastąpienia grup produkcyjnych jednakowo finansowanych ( katalog sprzętu) przez grupy kosztowe wg kryteriów kosztów przetwarzania, żeby opłacało się przetwarzać sprzęt „trudny”: lodówki, telewizory

•    ustalenia i ogłaszania co rok ( przez marszałka) stawek cenowych na zbieranie i przetwarzanie, nie było by wtedy zaniżania stawek w celu pozyskania środków (tańszy wygrywa),

•    doprecyzowania obecnej dowolności działań organizacji odzysku.

Korekta funkcjonowania systemu zbiórki i przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego jest niezbędna i bardzo pilna. Jej brak powoduje niewydolność systemu, złe poziomy odzysku, jak również w dużym procencie pozyskiwanie nieprecyzyjnych danych, gdyż część systemu może być fikcyjna.

dr Hanna Sztrantowicz

samorzad.infor.pl

 
Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!
Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!

Poradnik prezentuje praktyczne wskazówki, w jaki sposób dostosować się do zmian w podatkach i wynagrodzeniach wprowadzanych nowelizacją Polskiego Ładu.

Tyko teraz książka + ebook w PREZENCIE
Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Świadczenie 40 zł za dzień dłużej niż 120 dni za pomoc Ukrainkom w ciąży, osobom w wielu 60/65 lat i matkom trójki dzieci
    Gminy otrzymały prawo do wydłużenia ponad 120 dni okresu wypłaty świadczenia 40 zł za dzień zakwaterowania i wyżywiania uchodźców z Ukrainy.
    Czy umowy zawierane na realizację zadań w programie rozwiązywania problemów alkoholowych podlegają Prawu zamówień publicznych?
    Pytanie nr 1. Czy umowy zawierane na realizację zadań zapisanych w gminnym programie rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii podlegają Prawu zamówień publicznych? Pytanie nr 2. Czy prawidłowym jest zawieranie umów zlecenia na realizację usług konsultanta bez określania okresu świadczenia usługi?
    Połowa nauczycieli z Warszawy myśli o odejściu ze szkoły. Nauczyciel woli prowadzić zakład pogrzebowy niż uczyć za 3500 zł
    Blisko połowa kadry zatrudnionej w publicznych szkołach myśli o odejściu z zawodu – pokazują badania realizowane m.in. przez Urząd Miasta st. Warszawy. Według ratusza zbliżamy się do dramatycznego punktu, kiedy po prostu nie będzie komu uczyć dzieci. Tym bardziej że spośród 31 tys. stołecznych nauczycieli ponad 5 tys. jest w wieku emerytalnym lub przedemerytalnym. Wiadomo też, że wakatów w tym roku jest więcej niż w latach 2021 i 2020, a z podobnym problemem borykają się szkoły w całym kraju.
    "DGP": Od 1 lipca 2022 r. błąd w przepisach o składce zdrowotnej i liczeniu zaliczek od pensji [nieudana korekta Polskiego Ładu?]
    DGP: Przepisy korygujące Polski Ład były tworzone w pośpiechu i rząd zapomniał zmienić zasady wyliczania składki zdrowotnej. Nie ma wątpliwości, że w po 1 lipca 2022 r. pracodawcy dalej muszą wyliczać wysokość zaliczki na PIT dwukrotnie: 1) według zasad z 2022 r. i 2) zasad z 2021 r. W jakim celu? Dla ewentualnego obniżenia składki zdrowotnej do wysokości zaliczki z 2021 r.
    IMGW: Najnowsza prognoza pogody na wakacje 2022 r. W lipcu upały powyżej 30 stopni. W sierpniu ciepło i burze
    Z eksperymentalnej prognozy długoterminowej wynika, że w lipcu w Polsce temperatury będą powyżej normy, to znaczy, że będzie naprawdę upalnie.
    5000 zł brutto, to netto 3613.19 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    5000 zł brutto, to netto 3613.19 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4600 zł brutto i netto 3270,83 zł dla pracownika chorującego przez część miesiąca od 1 lipca 2022 r. [42 przykłady]
    Przeliczenie wynagrodzenia brutto do netto od 1 lipca 2022 r., gdy pracowniki część miesiąca był chory - to przykład nr 38 z poradnika Wydawnictwa Infor o przeliczaniu wynagrodzeń z brutto na netto od 1 lipca 2022 r. Pozostałe przykłady w poradniku.
    15 000 zł brutto dla programisty, to 10555,58 zł albo 9167,58 zł netto [42 przykłady od 1 lipca 2022 r.]
    Lista płac dla pracownika, który przekroczył I próg podatkowy - to przykład nr 40 z poradnika Wydawnictwa Infor o przeliczaniu wynagrodzeń z brutto na netto od 1 lipca 2022 r. Pozostałe przykłady w poradniku.
    Ochrona zabytków w gminach
    Zadania, które realizuje samorząd gminny w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty lokalnej, obejmują między innymi ochronę i opiekę nad zabytkami. Oznacza to wiele obowiązków ustawowych, które gmina musi wypełniać.
    Okazjonalne kąpielisko za milczącą zgodą wójta
    Zmienia się procedura tworzenia miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli. Zgłoszenie wodnoprawne i zgłoszenie na utworzenie takiego miejsca będzie można załatwić w jednym urzędzie - gminy. Nowelizacja Prawa wodnego upraszcza także zasady i formę zgody na utworzenie takiego miejsca (może być milcząca). Ważne jest również skrócenie terminów opiniowania zgłoszenia przez inspekcje ochrony środowiska, sanepid, dyrektorów: parku narodowego, urzędu morskiego czy urzędu żeglugi śródlądowej.
    Pełnomocnictwo dla wójta do reprezentowania spółki to nie dokument urzędowy
    Pełnomocnictwo udzielone przez reprezentującego podmiot gospodarczy, nawet na rzecz osoby sprawującej funkcję publiczną, nie jest dokumentem urzędowym. Taki dokument jest wystawiony przez podmiot prywatny i dotyczy spraw, które nie są związane z działalnością organu publicznego oraz zarządzaniem mieniem komunalnym. Z tego powodu dokument taki nie stanowi również informacji publicznej i nie podlega udostępnieniu.
    Listy płac dla 3010 zł, 6000 zł i 11 000 zł brutto netto od 1 lipca 2022 r. [42 przykłady]
    W artykule jeden z 42 przykładów jak przeliczać wynagrodzenie z brutto na netto od 1 lipca 2022 r. z poradnika Wydawnictwa Infor. I sporządzić listy płac. Od 1 lipca 2022 r. pensja 3010 zł brutto, to 2363,56 zł netto, wynagrodzenie 6000 zł brutto, to na rękę 4420,43 zł a 11 000 zł brutto, to wypłata netto 7828.63 zł. Pozostałe 41 przykłady w poradniku.
    PIP po kontroli przestrzegania PPK może nałożyć mandat karny do 2000 zł [wykaz naruszeń prawa]
    Po nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, od 4 czerwca br., każdy podmiot zatrudniający w rozumieniu ustawy o PPK – nie tylko pracodawca, ale też np. zleceniodawca - może być kontrolowany przez PIP w zakresie obowiązków wynikających z ustawy o PPK.
    4900 zł brutto, to netto 3670,67 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4900 zł brutto, to netto 3670,67 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4800 zł brutto, to netto 3602,15 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4800 zł brutto, to netto 3602,15 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    Trzy kalkulatory wynagrodzeń brutto netto od 1 lipca 2022 r. - umowy o pracę, zlecenie, o dzieło [Infor.pl]
    Infor.pl przygotował trzy kalkulatory przeliczające wartości wynagrodzeń z brutto do netto uwzględniające zmiany w PIT od 1 lipca 2022 r. określane jako „Polski Ład 2.0” albo „likwidacja Polskiego Ładu”.
    Posiłki w szkołach obowiązkowo od 1 września 2022 r. [Nowe obowiązki szkół]
    Od 1 września 2022 r. szkoły podstawowe będą miały ustawowy obowiązek zapewnienia posiłku uczniom. Przepisy dotyczące wyżywienia w przedszkolach nie zmieniły się. Art. 106a u.p.o. dotyczy tylko szkół podstawowych.
    Likwidacja nauczyciela kontraktowego i stażysty [Sejm zmienił Kartę Nauczyciela]
    Liczba stopni awansu zawodowego zostanie zmniejszona, a nauczyciele w pierwszych latach pracy będą zarabiać więcej – zdecydował w czwartek Sejm, uchwalając nowelizację ustawy Karta nauczyciela.
    Podwyżki w służbie zdrowia od 632 zł do 2000 zł [Sejm uchwalił ustawę]
    Najniższe wynagrodzenie zasadnicze ratowników medycznych i pielęgniarek ze średnim wykształceniem wzrośnie o 1550 zł (wzrost z 3772 zł do 5323 zł), magistrów pielęgniarstwa, fizjoterapii, farmaceutów i diagnostów laboratoryjnych ze specjalizacją o 1827 zł (wzrost z 5478 zł do 7304 zł).
    Czy pracodawcy będą musieli informować pracownika, jakie ma możliwości awansu?
    Pracodawca prawdopodobnie będzie przekazywać zatrudnionym informację o „możliwości awansu”. Oznaczałoby to, że pracownik w momencie przyjmowania do pracy będzie miał jasność co do tego, czy z daną pracą wiążą się możliwości awansu czy też takich możliwości nie ma (np. z uwagi na brak wolnego stanowiska związanego z awansem).
    Pensja brutto od 3010 zł do 4000 zł od 1 lipca 2022 r. – przeliczenie na netto, ZUS, zaliczki, NFZ [zestawienie]
    Pensja brutto od 3010 zł do 4000 zł od 1 lipca 2022 r. – przeliczenie na netto, ZUS, zaliczki, NFZ [zestawienie]
    Pacjentowi w szpitalu usunięto zdrowe oko
    W szpitalu w Bratysławie usunięto pacjentowi niewłaściwe oko, w wyniku czego stracił oboje oczu, poinformował w środę portal gazety „Pravda”. Lekarka, która przeprowadziła operację, już nie pracuje z pacjentami. Zdaniem dziennikarzy chodzi o cenioną specjalistkę.
    Rząd: w 2023 r. budowa 500 hal sportowych w gminach miejsko-wiejskich i wiejskich
    Rozpoczynamy program budowy hal sportowych, które będą wielofunkcyjne. W ciągu najbliższych paru lat chcemy, aby takich hal powstał tysiąc. W tym roku wybudujemy co najmniej kilkadziesiąt takich hal, a w przyszłym 500 - zapowiedział w środę premier Mateusz Morawiecki.
    Jak rzucić palenie? Powoli, stopniowo!
    Palacz przeżywa żal po stracie, niepokój związany z dużą zmianą w jego życiu. Można to porównać do przeżyć sportowca, który nagle dowiedział się, że z powodu kontuzji ma przerwać treningi i pożegnać się na zawsze z rywalizacją. Trzeba dać sobie czas na odnalezienie się w nowej rzeczywistości bez papierosa - mówi dr n. hum. Katarzyna Korpolewska, psycholog społeczna.
    Wzór legitymacji strażaka OSP [rozporządzenie z 1 czerwca 2022 r. - Dz.U. poz. 1274]
    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 1 czerwca 2022 r. w sprawie legitymacji strażaka ratownika ochotniczej straży pożarnej lub osoby posiadającej uprawnienie do świadczenia ratowniczego (Dz.U. poz. 1274).