Przygotowana przez Ministerstwo Środowiska ustawa została przyjęta przez Sejm.
Rejestr ma być prowadzony w systemie teleinformatycznym. Może on również stanowić część innych baz danych z zakresu ochrony środowiska, w tym gospodarki odpadami.
reklama
reklama
Ustawa zakłada, iż rejestr, w części dotyczącej przedsiębiorców prowadzących recykling lub inny niż recykling proces odzysku odpadów opakowaniowych, eksportujących odpady opakowaniowe, dokonujących wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów opakowaniowych oraz organizacji odzysku opakowań będzie rejestrem działalności regulowanej w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.
Wpis przedsiębiorcy do rejestru nastąpi na jego wniosek, wykreślenie – na wniosek przedsiębiorcy albo z urzędu.
Zasady wpisu do rejestru będą takie same dla wszystkich przedsiębiorców, niezależnie od tego, czy wykonywana przez nich działalność gospodarcza jest czy też nie jest działalnością regulowaną, z wyjątkiem wymagań dotyczących wniosku o wpis do rejestru.
Przedsiębiorcy wykonujący działalność gospodarczą zaliczoną do działalności regulowanej będą bowiem obowiązani dołączyć do wniosku o wpis do rejestru oświadczenie, że dane zawarte we wniosku są kompletne i zgodne z prawdą oraz że znane są im warunki wykonywania działalności podlegającej wpisowi do rejestru.
Wpis do rejestru przedsiębiorcy wprowadzającego do obrotu produkty w opakowaniach powinien nastąpić w terminie 14 dni od dnia wpływu wniosku. W pozostałych przypadkach, gdy rejestr ten rejestrem działalności regulowanej, marszałek województwa dokona wpisu w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku.
Marszałek dokonując wpisu do rejestru, nada przedsiębiorcy numer rejestrowy, o czym powinien go niezwłocznie zawiadomić.
Polecamy serwis: Gospodarka komunalna
Za wpis do rejestru wprowadzających produkty w opakowaniach będzie uiszczana opłata rejestrowa, wnoszona przed złożeniem wniosku o wpis do rejestru oraz opłata roczna, wnoszona w terminie do końca lutego każdego roku.
Zwolnienia z opłat dotyczą przedsiębiorców, których działalność projektowane przepisy uznają jako działalność regulowaną oraz przedsiębiorcy wpisani do rejestru, o którym mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS), jeżeli, składając wniosek o wpis do rejestru, przedłożą oświadczenie potwierdzające udział w systemie ekozarządzania i audytu (EMAS).