reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Środowisko > Ustawa śmieciowa - analiza przepisów

Ustawa śmieciowa - analiza przepisów

W 2012 roku wejdzie w życie większa część przepisów tzw. ustawy śmieciowej. Oznacza to, iż gminy - którym nowe przepisy przyznały władztwo nad odpadami - muszą wkrótce zacząć przygotowywania się do przejęcia nowych zadań i do wdrożenia przepisów ustawy.

W dniu 15 lipca 2011 roku, Prezydent podpisał ustawę z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw. Ustawa wprowadza zmiany w obowiązującym systemie gospodarowania odpadami komunalnymi, polegające m.in. na:

- wzmocnieniu systemu gospodarowania,

- prowadzeniu selektywnego zbioru odpadów,

- zmniejszeniu ilości odpadów, w tym ulęgających biodegradacji,

- zwiększeniu liczby nowoczesnych instalacji do odzysku służących m.in. recyklingowi, czy odnawianiu.

Niewątpliwie ważnymi elementami nowelizacji są regulacje dotyczące eliminacji nielegalnych składowisk odpadów, monitoringu z postępu prac mających na celu eliminację odpadów komunalnych, czy zmniejszenia potencjalnych zagrożeń środowiska.

Czytaj także: Azbest – niebezpieczny odpad i palący problem samorządów>>

Gminy - właścicielami śmieci

Ustawa śmieciowa wprowadza obligatoryjne przejęcie przez gminy obowiązków właścicieli nieruchomości w zakresie zagospodarowania odpadów komunalnych. Dzięki temu gminy będą przeprowadzać przetargi na odbieranie odpadów komunalnych, jak również będą gospodarować środkami pochodzącymi z opłat za gospodarowanie odpadami - pobieranych od właścicieli nieruchomości (tak jak za wodę, czy ścieki). Z kolei od firm będą egzekwowały odpowiednią jakość usług.

W związku z powyższym rada gminy, w drodze uchwały, będzie podejmowała decyzje, czy odpady będą odbierane wyłącznie z gospodarstw domowych, czy również od właścicieli nieruchomości, na terenie których prowadzona jest działalność w związku, z którą powstają te odpady. Gmina zmuszona będzie również określić wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, a także szczegółowy sposób świadczenia usług na rzecz właścicieli nieruchomości w zakresie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych.

Z innych krajów unijnych przejęto model procesowy, mianowicie to gminy wyłonią w drodze przetargu podmioty prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, co tym samym będzie się wiązało z koniecznością przekształcenia gminnych jednostek organizacyjnych w spółki prawa handlowego.

Kontrola, analiza i informowanie

Wzmocnione zostały funkcje kontrolne gmin, które w sposób kompleksowy będą mogły monitorować działania podejmowane zarówno przez właścicieli nieruchomości, jak i przez przedsiębiorców odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.

Nowelizacja wprowadza zmiany w art. 3 ust. 2, zobowiązując gminy do zapewnienia budowy, utrzymania i eksploatacji własnych lub wspólnych z innymi gminami regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych.

W celu przejrzystości i łatwego dostępu mieszkańców do informacji wprowadza się dla gmin obowiązek udostępniania mieszkańcom na stronie internetowej informacji o:

- podmiotach odbierających odpady komunalne,

- osiągniętych poziomach odzysku i recyklingu oraz redukcji masy odpadów ulegających biodegradacji kierowanych do składowania,

- punktach selektywnego zbierania odpadów.

Dodatkowo w związku z przejęciem przez gminy obowiązków właścicieli nieruchomości, będą one dokonywać corocznej analizy stanu gospodarowania odpadami komunalnymi, ustanawiać selektywne zbieranie odpadów komunalnych, tworzyć punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób zapewniający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy. 

Czytaj także: Rozporządzenia do ustawy śmieciowej przed końcem roku>>

Ograniczenie składowania odpadów biodegradowalnych

Nowy art. 3c dodany do ustawy, zobowiąże gminy do ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania:

a) do dnia 31 grudnia 2013 r. - do nie więcej niż 50 proc. wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania,

b) do dnia 31 grudnia 2020 r. - do nie więcej niż 35 proc. wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania 

– w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.,

Ustawa śmieciowa wprowadza również zmiany w zakresie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, który uchwala gmina i który stanowi akt prawa miejscowego. Regulamin jako akt prawa miejscowego określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Nowelizacja wymaga by rozszerzono zawartą w regulaminie listę odpadów, które gmina jest obowiązana selektywnie zbierać i odbierać - o odpady w postaci przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych opon, a także odpadów zielonych, zgodnie z postanowieniami Krajowego planu gospodarki odpadami 2010 r.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

HR Tools

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

reklama
reklama
reklama