Odpady opakowaniowe - roczne sprawozdanie za 2013 r.
REKLAMA
REKLAMA
Sposób składania sprawozdań dotyczących informacji o wielkości odpadów opakowaniowych zebranych i przekazanych do odzysku i recyklingu przez gminy za 2013 rok
REKLAMA
Zgodnie z obowiązującymi do 31 grudnia 2013 roku przepisami art. 35 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (Dz. U. z 2007 r. Nr 90, poz. 607, z późn. zm.) wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast lub zarządy związków gminnych byli zobowiązani do sporządzania rocznego sprawozdania zawierającego informacje o:
1) rodzaju i ilości odpadów opakowaniowych zebranych przez gminę (związek gmin) lub podmiot działający w ich imieniu;
2) rodzaju i ilości odpadów opakowaniowych przekazanych przez gminę (związek gmin) lub podmiot działający w ich imieniu;
3) wydatkach poniesionych na działania określone w pkt. 1 i 2.
REKLAMA
Przepisy przejściowe ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. poz. 888) nie wskazują wprost czy gminy nadal mogą ubiegać się o środki finansowe rekompensujące wydatki poniesione na funkcjonowanie systemu zbiórki odpadów opakowaniowych, poprzez złożenie do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej sprawozdania, o którym mowa w uchylonym art. 35 ust. 1 ww. ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej.
REKLAMA
Jednak § 30 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz. U. Nr 100, poz. 908) wskazuje, że w przepisach przejściowych rozstrzyga się w szczególności czy zachowuje się uprawnienia i obowiązki oraz kompetencje powstałe w czasie obowiązywania uchylanych albo wcześniej uchylonych przepisów oraz czy skuteczne są czynności dokonane w czasie obowiązywania tych przepisów. Sprawy te reguluje się tylko w przypadku, gdy nie chce się zachować powstałych uprawnień, obowiązków lub kompetencji albo chce się je zmienić albo też gdy chce się uznać dokonane czynności za bezskuteczne.
Brak więc odniesienia się w przepisach przejściowych do kwestii wnioskowania przez gminy o środki pochodzące z opłat produktowych w zestawieniu z przepisami przejściowymi zawartymi w art. 73 ust. 2 ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, wskazującego, iż wpływy z tytułu opłat produktowych, w tym środki pochodzące z opłat produktowych, o których mowa w zmienionej ustawie o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej, za rok 2013 przekazuje się zgodnie z dotychczasowymi przepisami, prowadzi do wniosku, że gminy mogą ubiegać się o dofinansowanie z Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
W związku z powyższym gminy nadal mogą składać za 2013 r. sprawozdanie, o którym mowa w uchylonym art. 35 ust. 1 ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej, zawierające informacje dotyczące ilości zebranych selektywnie i przekazanych do odzysku lub recyklingu odpadów opakowaniowych oraz poniesionych na ten cel wydatkach, co umożliwi im uzyskanie środków pochodzących z opłat produktowych.
Jednakże w związku z wprowadzeniem nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi, wynikającym z wejścia w życie od 1 lipca 2013 r. przepisów ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz. 979) i tylko w przypadku gdy obowiązki gminy w zakresie gospodarki tymi odpadami zostały przejęte przez związek gminny, od dnia 1 lipca 2013 r. powinny być złożone wtedy dwa sprawozdania roczne, pierwsze przez gminę – obejmujące okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2013 r., oraz drugie sprawozdanie roczne, składane przez związek gminny – obejmujące okres od 1 lipca do 31 grudnia 2013 r.
Należy jednak zwrócić uwagę, iż gminy, które w wyniku wprowadzenia od 1 lipca 2013 r. nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi, zdecydowały się na przyjęcie systemu polegającego na zbiórce kilku rodzajów frakcji do jednego pojemnika lub worka na odpady i mogą przez to jedynie w sposób szacunkowy określić masę poszczególnych rodzajów opakowań zebranych na terenie gminy, powinny złożyć sprawozdanie roczne tylko za okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2013 r. Wynika to z faktu, iż jedynie realna masa poszczególnych rodzajów opakowań przedstawiona w sprawozdaniu, o którym mowa w dotychczasowym art. 35 ust. 1 ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej, może stanowić wiarygodne źródło dla Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przy określaniu wysokości zwrotu kosztów poniesionych przez gminy.
Natomiast w przypadku określania przez gminę wydatków poniesionych na zebranie i przekazanie poszczególnych rodzajów odpadów opakowaniowych, przy założeniu iż znane są masy poszczególnych rodzajów (w zależności od materiału) tych odpadów, możliwe jest określenie wydatków jednostkowych poprzez podział kosztów całkowitych poniesionych na zebranie i przekazanie odpadów opakowaniowych proporcjonalnie do udziału mas poszczególnych frakcji materiałowych tych odpadów.
Ponadto w związku z uchyleniem art. 35 ww. ustawy gminy nie będą już zobowiązane do składania przedmiotowego sprawozdania za rok 2014. W celu uzyskania środków finansowych mogący zrekompensować koszty poniesione przy tworzeniu i funkcjonowaniu systemu zbiórki odpadów, gminy będą mogły ubiegać się o dofinansowanie poprzez bezpośrednie złożenie wniosku w tej sprawie do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Źródło: Ministerstwo Środowiska
Polecamy serwis: Środowisko
REKLAMA
REKLAMA