reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Środowisko > Odpady opakowaniowe - roczne sprawozdanie za 2013 r.

Odpady opakowaniowe - roczne sprawozdanie za 2013 r.

W jaki sposób powinny zostać złożone sprawozdania dotyczące informacji o wielkości odpadów opakowaniowych zebranych i przekazanych do odzysku i recyklingu przez gminy za 2013 rok? Odpowiedzi udzielił Departament Gospodarki Odpadami Ministerstwa Środowiska.

Sposób składania sprawozdań dotyczących informacji o wielkości odpadów opakowaniowych zebranych i przekazanych do odzysku i recyklingu przez gminy za 2013 rok

Zgodnie z obowiązującymi do 31 grudnia 2013 roku przepisami art. 35 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (Dz. U. z 2007 r. Nr 90, poz. 607, z późn. zm.) wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast lub zarządy związków gminnych byli zobowiązani do sporządzania rocznego sprawozdania zawierającego informacje o:
1) rodzaju i ilości odpadów opakowaniowych zebranych przez gminę (związek gmin) lub podmiot działający w ich imieniu;
2) rodzaju i ilości odpadów opakowaniowych przekazanych przez gminę (związek gmin) lub podmiot działający w ich imieniu;
3) wydatkach poniesionych na działania określone w pkt. 1 i 2.

Przepisy przejściowe ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. poz. 888) nie wskazują wprost czy gminy nadal mogą ubiegać się o środki finansowe rekompensujące wydatki poniesione na funkcjonowanie systemu zbiórki odpadów opakowaniowych, poprzez złożenie do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej sprawozdania, o którym mowa w uchylonym art. 35 ust. 1 ww. ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej.

Jednak § 30 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz. U. Nr 100, poz. 908) wskazuje, że w przepisach przejściowych rozstrzyga się w szczególności czy zachowuje się uprawnienia i obowiązki oraz kompetencje powstałe w czasie obowiązywania uchylanych albo wcześniej uchylonych przepisów oraz czy skuteczne są czynności dokonane w czasie obowiązywania tych przepisów. Sprawy te reguluje się tylko w przypadku, gdy nie chce się zachować powstałych uprawnień, obowiązków lub kompetencji albo chce się je zmienić albo też gdy chce się uznać dokonane czynności za bezskuteczne.

Brak więc odniesienia się w przepisach przejściowych do kwestii wnioskowania przez gminy o środki pochodzące z opłat produktowych w zestawieniu z przepisami przejściowymi zawartymi w art. 73 ust. 2 ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, wskazującego, iż wpływy z tytułu opłat produktowych, w tym środki pochodzące z opłat produktowych, o których mowa w zmienionej ustawie o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej, za rok 2013 przekazuje się zgodnie z dotychczasowymi przepisami, prowadzi do wniosku, że gminy mogą ubiegać się o dofinansowanie z Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2021

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Sylwia Wajda

Księgowa, właścicielka biura rachunkowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama