REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpady opakowaniowe - roczne sprawozdanie za 2013 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Odpady opakowaniowe - sprawozdania za 2013 rok/ Fot. Fotolia
Odpady opakowaniowe - sprawozdania za 2013 rok/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób powinny zostać złożone sprawozdania dotyczące informacji o wielkości odpadów opakowaniowych zebranych i przekazanych do odzysku i recyklingu przez gminy za 2013 rok? Odpowiedzi udzielił Departament Gospodarki Odpadami Ministerstwa Środowiska.

Sposób składania sprawozdań dotyczących informacji o wielkości odpadów opakowaniowych zebranych i przekazanych do odzysku i recyklingu przez gminy za 2013 rok

REKLAMA

Zgodnie z obowiązującymi do 31 grudnia 2013 roku przepisami art. 35 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (Dz. U. z 2007 r. Nr 90, poz. 607, z późn. zm.) wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast lub zarządy związków gminnych byli zobowiązani do sporządzania rocznego sprawozdania zawierającego informacje o:
1) rodzaju i ilości odpadów opakowaniowych zebranych przez gminę (związek gmin) lub podmiot działający w ich imieniu;
2) rodzaju i ilości odpadów opakowaniowych przekazanych przez gminę (związek gmin) lub podmiot działający w ich imieniu;
3) wydatkach poniesionych na działania określone w pkt. 1 i 2.

REKLAMA

Przepisy przejściowe ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. poz. 888) nie wskazują wprost czy gminy nadal mogą ubiegać się o środki finansowe rekompensujące wydatki poniesione na funkcjonowanie systemu zbiórki odpadów opakowaniowych, poprzez złożenie do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej sprawozdania, o którym mowa w uchylonym art. 35 ust. 1 ww. ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej.

REKLAMA

Jednak § 30 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz. U. Nr 100, poz. 908) wskazuje, że w przepisach przejściowych rozstrzyga się w szczególności czy zachowuje się uprawnienia i obowiązki oraz kompetencje powstałe w czasie obowiązywania uchylanych albo wcześniej uchylonych przepisów oraz czy skuteczne są czynności dokonane w czasie obowiązywania tych przepisów. Sprawy te reguluje się tylko w przypadku, gdy nie chce się zachować powstałych uprawnień, obowiązków lub kompetencji albo chce się je zmienić albo też gdy chce się uznać dokonane czynności za bezskuteczne.

Brak więc odniesienia się w przepisach przejściowych do kwestii wnioskowania przez gminy o środki pochodzące z opłat produktowych w zestawieniu z przepisami przejściowymi zawartymi w art. 73 ust. 2 ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, wskazującego, iż wpływy z tytułu opłat produktowych, w tym środki pochodzące z opłat produktowych, o których mowa w zmienionej ustawie o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej, za rok 2013 przekazuje się zgodnie z dotychczasowymi przepisami, prowadzi do wniosku, że gminy mogą ubiegać się o dofinansowanie z Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W związku z powyższym gminy nadal mogą składać za 2013 r. sprawozdanie, o którym mowa w uchylonym art. 35 ust. 1 ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej, zawierające informacje dotyczące ilości zebranych selektywnie i przekazanych do odzysku lub recyklingu odpadów opakowaniowych oraz poniesionych na ten cel wydatkach, co umożliwi im uzyskanie środków pochodzących z opłat produktowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednakże w związku z wprowadzeniem nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi, wynikającym z wejścia w życie od 1 lipca 2013 r. przepisów ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz. 979) i tylko w przypadku gdy obowiązki gminy w zakresie gospodarki tymi odpadami zostały przejęte przez związek gminny, od dnia 1 lipca 2013 r. powinny być złożone wtedy dwa sprawozdania roczne, pierwsze przez gminę – obejmujące okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2013 r., oraz drugie sprawozdanie roczne, składane przez związek gminny – obejmujące okres od 1 lipca do 31 grudnia 2013 r.

Należy jednak zwrócić uwagę, iż gminy, które w wyniku wprowadzenia od 1 lipca 2013 r. nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi, zdecydowały się na przyjęcie systemu polegającego na zbiórce kilku rodzajów frakcji do jednego pojemnika lub worka na odpady i mogą przez to jedynie w sposób szacunkowy określić masę poszczególnych rodzajów opakowań zebranych na terenie gminy, powinny złożyć sprawozdanie roczne tylko za okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2013 r. Wynika to z faktu, iż jedynie realna masa poszczególnych rodzajów opakowań przedstawiona w sprawozdaniu, o którym mowa w dotychczasowym art. 35 ust. 1 ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej, może stanowić wiarygodne źródło dla Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przy określaniu wysokości zwrotu kosztów poniesionych przez gminy.

Natomiast w przypadku określania przez gminę wydatków poniesionych na zebranie i przekazanie poszczególnych rodzajów odpadów opakowaniowych, przy założeniu iż znane są masy poszczególnych rodzajów (w zależności od materiału) tych odpadów, możliwe jest określenie wydatków jednostkowych poprzez podział kosztów całkowitych poniesionych na zebranie i przekazanie odpadów opakowaniowych proporcjonalnie do udziału mas poszczególnych frakcji materiałowych tych odpadów.

Ponadto w związku z uchyleniem art. 35 ww. ustawy gminy nie będą już zobowiązane do składania przedmiotowego sprawozdania za rok 2014. W celu uzyskania środków finansowych mogący zrekompensować koszty poniesione przy tworzeniu i funkcjonowaniu systemu zbiórki odpadów, gminy będą mogły ubiegać się o dofinansowanie poprzez bezpośrednie złożenie wniosku w tej sprawie do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Źródło: Ministerstwo Środowiska

Polecamy serwis: Środowisko

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

REKLAMA

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

REKLAMA

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

Plany ewakuacyjne i szkolenia. Nowe zadania gmin w 2025 r.

Do końca 2025 r. gminy muszą opracować plany ewakuacyjne. To jedno z zadań nałożonych na samorządy przez ustawę z 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.

REKLAMA