REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpady opakowaniowe - roczne sprawozdanie za 2013 r.

Odpady opakowaniowe - sprawozdania za 2013 rok/ Fot. Fotolia
Odpady opakowaniowe - sprawozdania za 2013 rok/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób powinny zostać złożone sprawozdania dotyczące informacji o wielkości odpadów opakowaniowych zebranych i przekazanych do odzysku i recyklingu przez gminy za 2013 rok? Odpowiedzi udzielił Departament Gospodarki Odpadami Ministerstwa Środowiska.

Sposób składania sprawozdań dotyczących informacji o wielkości odpadów opakowaniowych zebranych i przekazanych do odzysku i recyklingu przez gminy za 2013 rok

Zgodnie z obowiązującymi do 31 grudnia 2013 roku przepisami art. 35 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (Dz. U. z 2007 r. Nr 90, poz. 607, z późn. zm.) wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast lub zarządy związków gminnych byli zobowiązani do sporządzania rocznego sprawozdania zawierającego informacje o:
1) rodzaju i ilości odpadów opakowaniowych zebranych przez gminę (związek gmin) lub podmiot działający w ich imieniu;
2) rodzaju i ilości odpadów opakowaniowych przekazanych przez gminę (związek gmin) lub podmiot działający w ich imieniu;
3) wydatkach poniesionych na działania określone w pkt. 1 i 2.

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy przejściowe ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. poz. 888) nie wskazują wprost czy gminy nadal mogą ubiegać się o środki finansowe rekompensujące wydatki poniesione na funkcjonowanie systemu zbiórki odpadów opakowaniowych, poprzez złożenie do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej sprawozdania, o którym mowa w uchylonym art. 35 ust. 1 ww. ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej.

Jednak § 30 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz. U. Nr 100, poz. 908) wskazuje, że w przepisach przejściowych rozstrzyga się w szczególności czy zachowuje się uprawnienia i obowiązki oraz kompetencje powstałe w czasie obowiązywania uchylanych albo wcześniej uchylonych przepisów oraz czy skuteczne są czynności dokonane w czasie obowiązywania tych przepisów. Sprawy te reguluje się tylko w przypadku, gdy nie chce się zachować powstałych uprawnień, obowiązków lub kompetencji albo chce się je zmienić albo też gdy chce się uznać dokonane czynności za bezskuteczne.

Brak więc odniesienia się w przepisach przejściowych do kwestii wnioskowania przez gminy o środki pochodzące z opłat produktowych w zestawieniu z przepisami przejściowymi zawartymi w art. 73 ust. 2 ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, wskazującego, iż wpływy z tytułu opłat produktowych, w tym środki pochodzące z opłat produktowych, o których mowa w zmienionej ustawie o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej, za rok 2013 przekazuje się zgodnie z dotychczasowymi przepisami, prowadzi do wniosku, że gminy mogą ubiegać się o dofinansowanie z Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

REKLAMA

W związku z powyższym gminy nadal mogą składać za 2013 r. sprawozdanie, o którym mowa w uchylonym art. 35 ust. 1 ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej, zawierające informacje dotyczące ilości zebranych selektywnie i przekazanych do odzysku lub recyklingu odpadów opakowaniowych oraz poniesionych na ten cel wydatkach, co umożliwi im uzyskanie środków pochodzących z opłat produktowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednakże w związku z wprowadzeniem nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi, wynikającym z wejścia w życie od 1 lipca 2013 r. przepisów ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz. 979) i tylko w przypadku gdy obowiązki gminy w zakresie gospodarki tymi odpadami zostały przejęte przez związek gminny, od dnia 1 lipca 2013 r. powinny być złożone wtedy dwa sprawozdania roczne, pierwsze przez gminę – obejmujące okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2013 r., oraz drugie sprawozdanie roczne, składane przez związek gminny – obejmujące okres od 1 lipca do 31 grudnia 2013 r.

Należy jednak zwrócić uwagę, iż gminy, które w wyniku wprowadzenia od 1 lipca 2013 r. nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi, zdecydowały się na przyjęcie systemu polegającego na zbiórce kilku rodzajów frakcji do jednego pojemnika lub worka na odpady i mogą przez to jedynie w sposób szacunkowy określić masę poszczególnych rodzajów opakowań zebranych na terenie gminy, powinny złożyć sprawozdanie roczne tylko za okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2013 r. Wynika to z faktu, iż jedynie realna masa poszczególnych rodzajów opakowań przedstawiona w sprawozdaniu, o którym mowa w dotychczasowym art. 35 ust. 1 ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej, może stanowić wiarygodne źródło dla Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przy określaniu wysokości zwrotu kosztów poniesionych przez gminy.

Natomiast w przypadku określania przez gminę wydatków poniesionych na zebranie i przekazanie poszczególnych rodzajów odpadów opakowaniowych, przy założeniu iż znane są masy poszczególnych rodzajów (w zależności od materiału) tych odpadów, możliwe jest określenie wydatków jednostkowych poprzez podział kosztów całkowitych poniesionych na zebranie i przekazanie odpadów opakowaniowych proporcjonalnie do udziału mas poszczególnych frakcji materiałowych tych odpadów.

Ponadto w związku z uchyleniem art. 35 ww. ustawy gminy nie będą już zobowiązane do składania przedmiotowego sprawozdania za rok 2014. W celu uzyskania środków finansowych mogący zrekompensować koszty poniesione przy tworzeniu i funkcjonowaniu systemu zbiórki odpadów, gminy będą mogły ubiegać się o dofinansowanie poprzez bezpośrednie złożenie wniosku w tej sprawie do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Źródło: Ministerstwo Środowiska

Polecamy serwis: Środowisko

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA