REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpady opakowaniowe - roczne sprawozdanie za 2013 r.

Odpady opakowaniowe - sprawozdania za 2013 rok/ Fot. Fotolia
Odpady opakowaniowe - sprawozdania za 2013 rok/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób powinny zostać złożone sprawozdania dotyczące informacji o wielkości odpadów opakowaniowych zebranych i przekazanych do odzysku i recyklingu przez gminy za 2013 rok? Odpowiedzi udzielił Departament Gospodarki Odpadami Ministerstwa Środowiska.

Sposób składania sprawozdań dotyczących informacji o wielkości odpadów opakowaniowych zebranych i przekazanych do odzysku i recyklingu przez gminy za 2013 rok

Zgodnie z obowiązującymi do 31 grudnia 2013 roku przepisami art. 35 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (Dz. U. z 2007 r. Nr 90, poz. 607, z późn. zm.) wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast lub zarządy związków gminnych byli zobowiązani do sporządzania rocznego sprawozdania zawierającego informacje o:
1) rodzaju i ilości odpadów opakowaniowych zebranych przez gminę (związek gmin) lub podmiot działający w ich imieniu;
2) rodzaju i ilości odpadów opakowaniowych przekazanych przez gminę (związek gmin) lub podmiot działający w ich imieniu;
3) wydatkach poniesionych na działania określone w pkt. 1 i 2.

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy przejściowe ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. poz. 888) nie wskazują wprost czy gminy nadal mogą ubiegać się o środki finansowe rekompensujące wydatki poniesione na funkcjonowanie systemu zbiórki odpadów opakowaniowych, poprzez złożenie do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej sprawozdania, o którym mowa w uchylonym art. 35 ust. 1 ww. ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej.

Jednak § 30 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz. U. Nr 100, poz. 908) wskazuje, że w przepisach przejściowych rozstrzyga się w szczególności czy zachowuje się uprawnienia i obowiązki oraz kompetencje powstałe w czasie obowiązywania uchylanych albo wcześniej uchylonych przepisów oraz czy skuteczne są czynności dokonane w czasie obowiązywania tych przepisów. Sprawy te reguluje się tylko w przypadku, gdy nie chce się zachować powstałych uprawnień, obowiązków lub kompetencji albo chce się je zmienić albo też gdy chce się uznać dokonane czynności za bezskuteczne.

Brak więc odniesienia się w przepisach przejściowych do kwestii wnioskowania przez gminy o środki pochodzące z opłat produktowych w zestawieniu z przepisami przejściowymi zawartymi w art. 73 ust. 2 ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, wskazującego, iż wpływy z tytułu opłat produktowych, w tym środki pochodzące z opłat produktowych, o których mowa w zmienionej ustawie o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej, za rok 2013 przekazuje się zgodnie z dotychczasowymi przepisami, prowadzi do wniosku, że gminy mogą ubiegać się o dofinansowanie z Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

REKLAMA

W związku z powyższym gminy nadal mogą składać za 2013 r. sprawozdanie, o którym mowa w uchylonym art. 35 ust. 1 ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej, zawierające informacje dotyczące ilości zebranych selektywnie i przekazanych do odzysku lub recyklingu odpadów opakowaniowych oraz poniesionych na ten cel wydatkach, co umożliwi im uzyskanie środków pochodzących z opłat produktowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednakże w związku z wprowadzeniem nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi, wynikającym z wejścia w życie od 1 lipca 2013 r. przepisów ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz. 979) i tylko w przypadku gdy obowiązki gminy w zakresie gospodarki tymi odpadami zostały przejęte przez związek gminny, od dnia 1 lipca 2013 r. powinny być złożone wtedy dwa sprawozdania roczne, pierwsze przez gminę – obejmujące okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2013 r., oraz drugie sprawozdanie roczne, składane przez związek gminny – obejmujące okres od 1 lipca do 31 grudnia 2013 r.

Należy jednak zwrócić uwagę, iż gminy, które w wyniku wprowadzenia od 1 lipca 2013 r. nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi, zdecydowały się na przyjęcie systemu polegającego na zbiórce kilku rodzajów frakcji do jednego pojemnika lub worka na odpady i mogą przez to jedynie w sposób szacunkowy określić masę poszczególnych rodzajów opakowań zebranych na terenie gminy, powinny złożyć sprawozdanie roczne tylko za okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2013 r. Wynika to z faktu, iż jedynie realna masa poszczególnych rodzajów opakowań przedstawiona w sprawozdaniu, o którym mowa w dotychczasowym art. 35 ust. 1 ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej, może stanowić wiarygodne źródło dla Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przy określaniu wysokości zwrotu kosztów poniesionych przez gminy.

Natomiast w przypadku określania przez gminę wydatków poniesionych na zebranie i przekazanie poszczególnych rodzajów odpadów opakowaniowych, przy założeniu iż znane są masy poszczególnych rodzajów (w zależności od materiału) tych odpadów, możliwe jest określenie wydatków jednostkowych poprzez podział kosztów całkowitych poniesionych na zebranie i przekazanie odpadów opakowaniowych proporcjonalnie do udziału mas poszczególnych frakcji materiałowych tych odpadów.

Ponadto w związku z uchyleniem art. 35 ww. ustawy gminy nie będą już zobowiązane do składania przedmiotowego sprawozdania za rok 2014. W celu uzyskania środków finansowych mogący zrekompensować koszty poniesione przy tworzeniu i funkcjonowaniu systemu zbiórki odpadów, gminy będą mogły ubiegać się o dofinansowanie poprzez bezpośrednie złożenie wniosku w tej sprawie do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Źródło: Ministerstwo Środowiska

Polecamy serwis: Środowisko

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA