REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymagania stawiane podmiotowi odbierającemu odpady komunalne

Katarzyna Kuźma i in., Utrzymanie czystości i porządku w gminach. Komentarz do ustaw, Biblioteka DGP, INFOR Biznes Sp. z o.o., Warszawa 2013

REKLAMA

Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach stawia podmiotom odbierającym odpady komunalne szereg wymogów. Jakie to wymogi?

Wymagania dla odbierającego odpady

Komentowany przepis określa wymagania, które powinien spełnić podmiot odbierający odpady komunalne. w Wymagania zostały podzielone na 4 grupy:

REKLAMA

REKLAMA

– posiadanie odpowiedniego wyposażenia i zapewnienie jego odpowiedniego stanu technicznego,
– utrzymanie odpowiedniego stanu sanitarnego pojazdów i urządzeń,
– odpowiednie wyposażenie pojazdów,
– zapewnienie odpowiedniego usytuowania i wyposażenia bazy magazynowo- transportowej.

Wymagania są formułowane bardzo ogólnie, co pozostawia daleko idące możliwości ich interpretacji. W celu ujednolicenia wymagań dotyczących odbierania odpadów komunalnych art. 9d ust. 2 u.c.p.g. wprowadza upoważnienia dla ministra właściwego do spraw środowiska, aby w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki określił w formie rozporządzenia szczegółowe wymagania. Ministerstwo Środowiska przygotowało już wiosną 2012 r. projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Projekt rozporządzenia podlegał procedurze notyfikacji Komisji Europejskiej na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz.U. z 2002 r. nr 239, poz. 2039). Pomimo iż notyfikacja zakończyła się pomyślnie w sierpniu 2012 r., a przedstawiciele Ministerstwa Środowiska zapowiadali szybkie wejście rozporządzenia w życie, to ukazało się ono dopiero w Dzienniku Ustaw z 25 stycznia 2013 r. Brak podstawowego aktu prawnego dla podmiotów odbierających odpady wywoływał niepewność co do zasad ich funkcjonowania, tym bardziej że spełnienie przewidzianych w rozporządzeniu w sprawie wymagań warunków wymaga poczynienia nakładów przez część podmiotów.

Wpis w rejestrze działalności regulowanej

Począwszy od 1 stycznia 2013 r. działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości można prowadzić wyłącznie na podstawie wpisu do rejestru działalności regulowanej. Zgodnie z § 6 rozporządzenia w sprawie wymagań podmioty, które przed dniem wejścia w życie rozporządzenia uzyskały wpis lub złożyły wniosek o wpis do rejestru lub gminne jednostki organizacyjne, które przed dniem wejściem w życie rozporządzenia prowadziły działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, powinny dostosować się do wymagań wynikających z rozporządzenia w terminie 3 miesięcy od dnia jego wejścia w życie. Brak dostosowania się do wymagań we wskazanym terminie stanowić będzie podstawę do wykreślenia przedsiębiorcy z rejestru działalności regulowanej na podstawie art. 9j ust. 2 pkt 3 u.c.p.g. lub do wydania zakazu wykonywania działalności w zakresie odbierania odpadów od właścicieli nieruchomości przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska w stosunku do jednostki gminnej na podstawie art. 9k pkt 1 u.c.p.g.

REKLAMA

Poniżej przedstawiamy główne wymagania, które powinny spełniać podmioty odbierające odpady od właścicieli nieruchomości zgodnie z rozporządzeniem w sprawie wymagań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po pierwsze, podmiot odbierający odpady komunalne powinien posiadać bazę magazynowo-transportową usytuowaną w gminie, z terenu której odbiera odpady lub w odległości nie większej niż 60 km od granicy tej gminy. Baza musi być usytuowana na terenie, do którego podmiot posiada tytuł prawny. Przedsiębiorca/jednostka gminna zobowiązana jest do zapewnienia odpowiedniego wyposażenia bazy magazynowo-transportowej, w szczególności:

– teren bazy magazynowo-transportowej powinien być zabezpieczony w sposób uniemożliwiający wstęp osobom nieupoważnionym,
– miejsca przeznaczone do parkowania pojazdów powinny być zabezpieczone przed emisją zanieczyszczeń do gruntu,
– miejsca magazynowania selektywnie zebranych odpadów komunalnych powinny być zabezpieczone przed emisją zanieczyszczeń do gruntu oraz zabezpieczone przed działaniem czynników atmosferycznych,
– teren bazy magazynowo-transportowej powinien być wyposażony w urządzenia lub systemy zapewniające zagospodarowanie wód opadowych i ścieków przemysłowych, pochodzących z terenu bazy zgodnie z wymaganiami prawa wodnego,
– baza powinna posiadać miejsca przeznaczone do parkowania pojazdów,
– baza powinna posiadać pomieszczenie socjalne dla pracowników odpowiadające liczbie zatrudnionych osób,
– baza powinna posiadać miejsca do magazynowania selektywnie zebranych odpadów z grupy odpadów komunalnych,
– baza powinna posiadać legalizowaną samochodową wagę najazdową,
– w przypadku gdy na terenie bazy następuje magazynowanie odpadów,
– baza powinna posiadać punkt bieżącej konserwacji i napraw pojazdów oraz miejsce do mycia i dezynfekcji pojazdów, o ile czynności te nie są wykonywane przez uprawnione podmioty zewnętrzne poza terenem bazy magazynowo-transportowej. Część transportowa oraz część magazynowa bazy mogą znajdować się na oddzielnych terenach.

Wymagania techniczne

Kolejnym wymaganiem są obowiązki w zakresie posiadania wyposażenia umożliwiającego odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz jego odpowiedniego stanu technicznego. Zgodnie z § 3 rozporządzenia w sprawie wymagań podmiot odbierający odpady komunalne powinien posiadać co najmniej dwa pojazdy przystosowane do odbierania zmieszanych odpadów komunalnych oraz co najmniej dwa pojazdy przystosowane do odbierania selektywnie zebranych odpadów komunalnych, a także co najmniej jeden pojazd do odbierania odpadów bez funkcji kompaktującej. Pojazdy powinny być trwale i czytelnie oznakowane, w widocznym miejscu, nazwą firmy oraz danymi adresowymi i numerem telefonu podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.

W zakresie wymagań technicznych dla pojazdów rozporządzenie wymaga między innymi, aby pojazdy były wyposażone w system monitoringu bazujący na systemie pozycjonowania satelitarnego umożliwiający trwałe zapisywanie, przechowywanie i odczytywanie danych o położeniu pojazdu i miejscach postojów oraz czujników zapisujących dane o miejscach wyładunku odpadów.

Artykuł jest częścią publikacji Utrzymanie czystości i porządku w gminach. Komentarz do ustawy dostępnej w naszym SKLEPIE

Poznaj nasze inne e-booki!

img src="http://go.cz.bbelements.com/please/showit/19659/1/19/6/?typkodu=img&_idplan=426734&keywords=" border='0' alt='' />

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA