reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Środowisko > Wymagania stawiane podmiotowi odbierającemu odpady komunalne

Wymagania stawiane podmiotowi odbierającemu odpady komunalne

Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach stawia podmiotom odbierającym odpady komunalne szereg wymogów. Jakie to wymogi?

Wymagania dla odbierającego odpady

Komentowany przepis określa wymagania, które powinien spełnić podmiot odbierający odpady komunalne. w Wymagania zostały podzielone na 4 grupy:

– posiadanie odpowiedniego wyposażenia i zapewnienie jego odpowiedniego stanu technicznego,
– utrzymanie odpowiedniego stanu sanitarnego pojazdów i urządzeń,
– odpowiednie wyposażenie pojazdów,
– zapewnienie odpowiedniego usytuowania i wyposażenia bazy magazynowo- transportowej.

Wymagania są formułowane bardzo ogólnie, co pozostawia daleko idące możliwości ich interpretacji. W celu ujednolicenia wymagań dotyczących odbierania odpadów komunalnych art. 9d ust. 2 u.c.p.g. wprowadza upoważnienia dla ministra właściwego do spraw środowiska, aby w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki określił w formie rozporządzenia szczegółowe wymagania. Ministerstwo Środowiska przygotowało już wiosną 2012 r. projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Projekt rozporządzenia podlegał procedurze notyfikacji Komisji Europejskiej na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz.U. z 2002 r. nr 239, poz. 2039). Pomimo iż notyfikacja zakończyła się pomyślnie w sierpniu 2012 r., a przedstawiciele Ministerstwa Środowiska zapowiadali szybkie wejście rozporządzenia w życie, to ukazało się ono dopiero w Dzienniku Ustaw z 25 stycznia 2013 r. Brak podstawowego aktu prawnego dla podmiotów odbierających odpady wywoływał niepewność co do zasad ich funkcjonowania, tym bardziej że spełnienie przewidzianych w rozporządzeniu w sprawie wymagań warunków wymaga poczynienia nakładów przez część podmiotów.

Wpis w rejestrze działalności regulowanej

Począwszy od 1 stycznia 2013 r. działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości można prowadzić wyłącznie na podstawie wpisu do rejestru działalności regulowanej. Zgodnie z § 6 rozporządzenia w sprawie wymagań podmioty, które przed dniem wejścia w życie rozporządzenia uzyskały wpis lub złożyły wniosek o wpis do rejestru lub gminne jednostki organizacyjne, które przed dniem wejściem w życie rozporządzenia prowadziły działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, powinny dostosować się do wymagań wynikających z rozporządzenia w terminie 3 miesięcy od dnia jego wejścia w życie. Brak dostosowania się do wymagań we wskazanym terminie stanowić będzie podstawę do wykreślenia przedsiębiorcy z rejestru działalności regulowanej na podstawie art. 9j ust. 2 pkt 3 u.c.p.g. lub do wydania zakazu wykonywania działalności w zakresie odbierania odpadów od właścicieli nieruchomości przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska w stosunku do jednostki gminnej na podstawie art. 9k pkt 1 u.c.p.g.

Poniżej przedstawiamy główne wymagania, które powinny spełniać podmioty odbierające odpady od właścicieli nieruchomości zgodnie z rozporządzeniem w sprawie wymagań.

Po pierwsze, podmiot odbierający odpady komunalne powinien posiadać bazę magazynowo-transportową usytuowaną w gminie, z terenu której odbiera odpady lub w odległości nie większej niż 60 km od granicy tej gminy. Baza musi być usytuowana na terenie, do którego podmiot posiada tytuł prawny. Przedsiębiorca/jednostka gminna zobowiązana jest do zapewnienia odpowiedniego wyposażenia bazy magazynowo-transportowej, w szczególności:

– teren bazy magazynowo-transportowej powinien być zabezpieczony w sposób uniemożliwiający wstęp osobom nieupoważnionym,
– miejsca przeznaczone do parkowania pojazdów powinny być zabezpieczone przed emisją zanieczyszczeń do gruntu,
– miejsca magazynowania selektywnie zebranych odpadów komunalnych powinny być zabezpieczone przed emisją zanieczyszczeń do gruntu oraz zabezpieczone przed działaniem czynników atmosferycznych,
– teren bazy magazynowo-transportowej powinien być wyposażony w urządzenia lub systemy zapewniające zagospodarowanie wód opadowych i ścieków przemysłowych, pochodzących z terenu bazy zgodnie z wymaganiami prawa wodnego,
– baza powinna posiadać miejsca przeznaczone do parkowania pojazdów,
– baza powinna posiadać pomieszczenie socjalne dla pracowników odpowiadające liczbie zatrudnionych osób,
– baza powinna posiadać miejsca do magazynowania selektywnie zebranych odpadów z grupy odpadów komunalnych,
– baza powinna posiadać legalizowaną samochodową wagę najazdową,
– w przypadku gdy na terenie bazy następuje magazynowanie odpadów,
– baza powinna posiadać punkt bieżącej konserwacji i napraw pojazdów oraz miejsce do mycia i dezynfekcji pojazdów, o ile czynności te nie są wykonywane przez uprawnione podmioty zewnętrzne poza terenem bazy magazynowo-transportowej. Część transportowa oraz część magazynowa bazy mogą znajdować się na oddzielnych terenach.

Wymagania techniczne

Kolejnym wymaganiem są obowiązki w zakresie posiadania wyposażenia umożliwiającego odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz jego odpowiedniego stanu technicznego. Zgodnie z § 3 rozporządzenia w sprawie wymagań podmiot odbierający odpady komunalne powinien posiadać co najmniej dwa pojazdy przystosowane do odbierania zmieszanych odpadów komunalnych oraz co najmniej dwa pojazdy przystosowane do odbierania selektywnie zebranych odpadów komunalnych, a także co najmniej jeden pojazd do odbierania odpadów bez funkcji kompaktującej. Pojazdy powinny być trwale i czytelnie oznakowane, w widocznym miejscu, nazwą firmy oraz danymi adresowymi i numerem telefonu podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.

W zakresie wymagań technicznych dla pojazdów rozporządzenie wymaga między innymi, aby pojazdy były wyposażone w system monitoringu bazujący na systemie pozycjonowania satelitarnego umożliwiający trwałe zapisywanie, przechowywanie i odczytywanie danych o położeniu pojazdu i miejscach postojów oraz czujników zapisujących dane o miejscach wyładunku odpadów.

Artykuł jest częścią publikacji Utrzymanie czystości i porządku w gminach. Komentarz do ustawy dostępnej w naszym SKLEPIE

Poznaj nasze inne e-booki!

img src="http://go.cz.bbelements.com/please/showit/19659/1/19/6/?typkodu=img&_idplan=426734&keywords=" border='0' alt='' />

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Artykuł sponsorowany

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Sławomir Janiak

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama