| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Zarządzanie nieruchomościami > Możliwość wykupienia mieszkania komunalnego

Możliwość wykupienia mieszkania komunalnego

Istnieje możliwość wykupienia mieszkań komunalnych przez najemców bądź ich spadkobierców. Koszt wykupienia takiego lokalu wynosi wówczas 10 – 20 % jego rynkowej wartości.

Wymagane dokumenty:
• Decyzja o przydziale lokalu
• Umowa najmu
• Zaświadczenie o zameldowaniu
• Kserokopia dowodu osobistego
• W przypadku wystąpienia spadkobierców najemcy : akt zgonu/ akt małżeństwa/ postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku.
Nie każde mieszkanie można wykupić – gmina musi chcieć, oraz móc je sprzedać.

• W najprostszym przypadku, gmina sama ogłasza możliwość wykupu mieszkań.
• Gmina może się zgodzić na wniosek najemcy, lub najemców.
o Warto zmobilizować sąsiadów do wspólnej inicjatywy.
• Sprzedaż mieszkania jest bardziej prawdopodobna jeśli w danym budynku dokonano już innych sprzedaży.
• Lokal musi być w dobrym stanie technicznym.

• Jeśli stan prawny nieruchomości jest sporny, bądź nieuregulowany:
o Np. kiedy spadkobiercy dawnych właścicieli starają się o zwrot mienia przejętego przez państwo
o Np. blok powstał na terenie dzierżawionym przez gminę.
• Jeśli najem trwa bardzo krótko
o Najczęściej możliwość wykupu (z bonifikatą) przysługuje po 5 latach trwania najmu.
• Jeśli stan techniczny lokalu / budynku jest zły

Jeśli gmina zdecyduje się na sprzedaż mieszkania najemcy (lub jego spadkobiercom)- decyzję o tym przekaże na piśmie. Zobowiąże w nim jednocześnie do przedstawienia odpowiednich dokumentów.

Po spełnieniu obowiązków, gmina zleci rzeczoznawcy dokonanie wyceny lokalu, wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej.
Rzeczoznawca majątkowy ma za zadanie ustalenie rynkowej wartości lokalu.

Od wartości rynkowej ustalonej przez rzeczoznawcę najemcy przysługuje bonifikata (zniżka) – sięgająca nawet kilkudziesięciu procent

Innymi słowy najemcy mogą kupić mieszkanie za 10- 20% ich rzeczywistej wartości.

Stawki bonifikaty są jednak ustalane przez gminę i mogą się różnić w zależności od części kraju – wysokość bonifikaty możesz określić kontaktując się z gminą.

W przypadku dalszej sprzedaży mieszkania można stracić bonifikatę. Wówczas gmina może domagać się dopłacenia „darowanej kwoty”.

Jeśli zarówno wycena i jak i warunki wykupu (w szczególności wysokość bonifikaty, termin spłaty należności) zostaną zaakceptowane przez najemcę, można przystąpić do zawarcia umowy.

Umowa ma formę aktu notarialnego, ustanawia się w niej odrębną własność lokalu.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł Partnerski

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

Odszkodowania Campter

Campter Odszkodowania uzyskuje odszkodowania dla osób poszkodowanych w wypadkach oraz na skutek zdarzeń losowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »