| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Zarządzanie nieruchomościami > Możliwość wykupienia mieszkania komunalnego

Możliwość wykupienia mieszkania komunalnego

Istnieje możliwość wykupienia mieszkań komunalnych przez najemców bądź ich spadkobierców. Koszt wykupienia takiego lokalu wynosi wówczas 10 – 20 % jego rynkowej wartości.

Wymagane dokumenty:
• Decyzja o przydziale lokalu
• Umowa najmu
• Zaświadczenie o zameldowaniu
• Kserokopia dowodu osobistego
• W przypadku wystąpienia spadkobierców najemcy : akt zgonu/ akt małżeństwa/ postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku.
Nie każde mieszkanie można wykupić – gmina musi chcieć, oraz móc je sprzedać.

• W najprostszym przypadku, gmina sama ogłasza możliwość wykupu mieszkań.
• Gmina może się zgodzić na wniosek najemcy, lub najemców.
o Warto zmobilizować sąsiadów do wspólnej inicjatywy.
• Sprzedaż mieszkania jest bardziej prawdopodobna jeśli w danym budynku dokonano już innych sprzedaży.
• Lokal musi być w dobrym stanie technicznym.

• Jeśli stan prawny nieruchomości jest sporny, bądź nieuregulowany:
o Np. kiedy spadkobiercy dawnych właścicieli starają się o zwrot mienia przejętego przez państwo
o Np. blok powstał na terenie dzierżawionym przez gminę.
• Jeśli najem trwa bardzo krótko
o Najczęściej możliwość wykupu (z bonifikatą) przysługuje po 5 latach trwania najmu.
• Jeśli stan techniczny lokalu / budynku jest zły

Jeśli gmina zdecyduje się na sprzedaż mieszkania najemcy (lub jego spadkobiercom)- decyzję o tym przekaże na piśmie. Zobowiąże w nim jednocześnie do przedstawienia odpowiednich dokumentów.

Po spełnieniu obowiązków, gmina zleci rzeczoznawcy dokonanie wyceny lokalu, wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej.
Rzeczoznawca majątkowy ma za zadanie ustalenie rynkowej wartości lokalu.

Od wartości rynkowej ustalonej przez rzeczoznawcę najemcy przysługuje bonifikata (zniżka) – sięgająca nawet kilkudziesięciu procent

Innymi słowy najemcy mogą kupić mieszkanie za 10- 20% ich rzeczywistej wartości.

Stawki bonifikaty są jednak ustalane przez gminę i mogą się różnić w zależności od części kraju – wysokość bonifikaty możesz określić kontaktując się z gminą.

W przypadku dalszej sprzedaży mieszkania można stracić bonifikatę. Wówczas gmina może domagać się dopłacenia „darowanej kwoty”.

Jeśli zarówno wycena i jak i warunki wykupu (w szczególności wysokość bonifikaty, termin spłaty należności) zostaną zaakceptowane przez najemcę, można przystąpić do zawarcia umowy.

Umowa ma formę aktu notarialnego, ustanawia się w niej odrębną własność lokalu.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Lirefay

Liferay tworzy oprogramowanie, które pomaga przedsiębiorstwom kreować doświadczenia cyfrowe poprzez komputery, urządzenia mobilne i inne punkty kontaktu. 

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »