REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaopatrzenie w wodę budynków wielolokalowych: co zmieni się po 1 stycznia 2020 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zaopatrzenie w wodę budynków wielolokalowych: co zmieni się po 1 stycznia 2020 r.?/fot. Shutterstock
Zaopatrzenie w wodę budynków wielolokalowych: co zmieni się po 1 stycznia 2020 r.?/fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dostarczanie wody dla nieruchomości zabudowanych budynkami wielolokalowymi to w praktyce jedno z większych źródeł bolączek przedsiębiorstw wod – kan, w szczególności: w kontekście trudności z wyegzekwowaniem działania wspólnot mieszkaniowych w sposób zgodny z przepisami prawa. Każda szansa na podjęcie przez przedsiębiorstwo wod – kan działań mogących przyczynić się do przywrócenia stanu zgodnego z prawem powinna więc być zauważona i wykorzystana. W powyższym kontekście, warto przeanalizować najnowszą nowelizację ustawy o własności lokali.

Co zmieni się po 1 stycznia 2020 r.?

REKLAMA

Od pierwszego stycznia czeka nas (a dokładniej: znaczną ilość dotychczasowych małych wspólnot mieszkaniowych) rewolucyjna wręcz zmiana co do sposobu zarządzania i reprezentacji wspólnoty. Ustawa z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy o Krajowym Zasobie Nieruchomości oraz niektórych innych ustaw wprowadziła bowiem zmiany m.in. do ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (dalej również: uwl). Przypomnijmy, aktualna (do końca 2019 r. ) treść art. 19 i 20 ust. 1 ustawy zakłada, że: jeżeli liczba lokali wyodrębnionych i lokali niewyodrębnionych, należących nadal do dotychczasowego właściciela, nie jest większa niż siedem, do zarządu nieruchomością wspólną mają odpowiednie zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego i Kodeksu postępowania cywilnego o współwłasności [art. 19 uwl], natomiast jeżeli lokali wyodrębnionych, wraz z lokalami niewyodrębnionymi, jest więcej niż siedem, właściciele lokali są obowiązani podjąć uchwałę o wyborze jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu. Członkiem zarządu może być wyłącznie osoba fizyczna wybrana spośród właścicieli lokali lub spoza ich grona [art. 20 ust. 1 uwl].

REKLAMA

Podsumowując powyższe, ustawa dotychczas przyjmowała zasadę, zgodnie z którą wspólnoty mieszkaniowe składające się z maksymalnie 7 lokali, stanowiły tzw. małe wspólnoty mieszkaniowe i podlegały reżimowi kodeksu cywilnego. Z kolei, wspólnoty mieszkaniowe, w skład których wchodziło 8 lub więcej lokali, stanowiły tzw. duże wspólnoty mieszkaniowe, których działanie regulowane było ustawą o własności lokali.

Natomiast, od 1 stycznia 2020 r., tj. od dnia wejścia w życie powoływanej nowelizacji, graniczną ilością lokali, od których zależeć będzie zakwalifikowanie danej wspólnoty jako małej bądź dużej, będą trzy lokale [zamiast dotychczasowych siedmiu].

Powoływane wyżej regulacje art. 19 i 20 ust. 1 ustawy o własności lokali, przyjmą więc brzmienie: [art. 19] jeżeli liczba lokali wyodrębnionych i lokali niewyodrębnionych, należących nadal do dotychczasowego właściciela, nie jest większa niż trzy, do zarządu nieruchomością wspólną mają odpowiednie zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego i Kodeksu postępowania cywilnego o współwłasności, natomiast [art.20 ust. 1] jeżeli liczba lokali wyodrębnionych i lokali niewyodrębnionych jest większa niż trzy, właściciele lokali są obowiązani podjąć uchwałę o wyborze jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu. Członkiem zarządu może być wyłącznie osoba fizyczna.

Zobacz: Zarządzanie nieruchomościami

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Małe wspólnoty mieszkaniowe

REKLAMA

Czy powyższa zmiana wpłynie na funkcjonowanie wspólnot mieszkaniowych, a przede wszystkim – w kontekście niniejszego artykułu – może przełożyć się na sposób świadczenia usług przez przedsiębiorstwa wod- kan dla budynków wielolokalowych? Niewątpliwie, znaczna część dotychczasowych małych wspólnot mieszkaniowych (tych, w skład których wchodziły co najmniej cztery, a nie więcej niż siedem lokali) od początku stycznia 2020 r. postawiona zostanie przed koniecznością dostosowania się do zmienionych zasad funkcjonowania, zarządu i reprezentacji wspólnoty, w szczególności: przed obowiązkiem wyboru jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu. To dobry moment, aby podjąć rozmowy ze wspólnotą mieszkaniową w przypadku, gdy dotychczas podejmowane przez przedsiębiorstwo wod - kan próby wyegzekwowania przywrócenia stanu zgodnego z prawem w zakresie dostaw wody / odprowadzania ścieków dla budynku wielolokalowego kończyły się fiaskiem.

Dlaczego tak istotne jest wykorzystanie możliwości nawiązania komunikacji i przekonania wspólnoty mieszkaniowej do argumentów przedsiębiorstwa wod – kan? W praktyce, znaczna część wspólnot mieszkaniowych korzysta z dostaw wody / usługi odprowadzania ścieków w sposób niezgodny z przepisami prawa, np. w zakresie obowiązku rozliczania wspólnoty mieszkaniowej nie tylko w oparciu o sumę wodomierzy lokalowych, ale również w oparciu o wskazania wodomierza głównego (i w oparciu o umowę zawartą z właścicielem/zarządcą nieruchomości zabudowanej budynkiem wielolokalowym).

Przyczyn tego stanu rzeczy szukać zazwyczaj można w pewnych funkcjonujących wiele lat zaszłościach, które w aktualnym stanie prawnym nijak mają się do wymogów stawianych przez ustawodawcę. Niestety, ustawa nie przewiduje w tej kwestii skutecznego narzędzia prawnego umożliwiającego doprowadzenie do przywrócenia stanu zgodności z prawem. Często jedynym sposobem na uregulowanie relacji w sposób zgodny z ustawą, będzie w praktyce prowadzenie rozmów i negocjacji ze wspólnotą mieszkaniową. Niewątpliwie, sytuacja, w której wspólnota zaczyna funkcjonować w oparciu o zupełnie inny reżim prawny, może być właśnie tym momentem, kiedy gotowość do wdrożenia nowych rozwiązań będzie największa. Być może warto więc wyjść w tym zakresie z inicjatywą, wesprzeć wspólnoty w zakresie informacji o zmieniającej się rzeczywistości prawnej, osiągając tym samym korzyści dla obu stron umowy?

Aleksandra Misiun

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, absolwentka studiów podyplomowych z zakresu finansów menadżerskich na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Specjalizuje się w prawie gospodarczym, cywilnym, w zagadnieniach związanych z gospodarką wodno-ściekową oraz w prawie samorządowym

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA