REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odsetki za opóźnienie lub zwłokę w zapłacie odszkodowania za wywłaszczoną nieruchomość

Odsetki za opóźnienie lub zwłokę w zapłacie odszkodowania za wywłaszczoną nieruchomość./ fot. Shutterstock
Odsetki za opóźnienie lub zwłokę w zapłacie odszkodowania za wywłaszczoną nieruchomość./ fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Tylko skutki powstałe z opóźnienia lub zwłoki w wypłacie odszkodowania ustalonego w decyzji ostatecznej mogą powodować zastosowanie instytucji odsetek. Teza ta legła u podstaw wydania wyroku przez Naczelny Sąd Administracyjny.

Prezydent Miasta K. decyzją z 2007 r. wydaną na podstawie art. 12 ust.1 ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz art. 132 ustawy gospodarce nieruchomościami umorzył postępowanie z wniosku A.M. o ustalenie odsetek za opóźnienie w wypłacie odszkodowania za wywłaszczenie nieruchomości w wysokości odpowiadającej odsetkom ustawowym za opóźnienie za okres złożenia wniosku o wypłatę odszkodowania do dnia faktycznej zapłaty. W uzasadnieniu swojego rozstrzygnięcia organ wykonawczy Miasta K. zaznaczył, że w obowiązującym systemie prawa nie istnieje norma prawna, która mogłaby stanowić podstawę do wydania decyzji administracyjnej dotyczącej naliczenia i wypłacenia odsetek za opóźnienie w trybie specustawy. Organ stwierdził, że postępowanie w przedmiocie ustalenia i wypłaty odszkodowania zostało zakończone prawomocną i wykonaną w terminie decyzją, dlatego wydał decyzję o umorzeniu postępowania.

REKLAMA

REKLAMA

W wyniku wniesienia przez A.M. odwołania, Wojewoda M. utrzymał w mocy decyzję organu I instancji. Wojewoda wskazał w uzasadnieniu, że sformułowanie ,,zwłoka lub opóźnienie w zapłacie odszkodowania" z art. 132 u.g.n. dotyczy wyłącznie sytuacji, w której odszkodowanie zostało ustalone ostateczną i wykonalną decyzją, jednak nie doszło zapłaty w terminie przewidzianym przez przepisy prawa. Organ II instancji podkreślił przy tym, że w wyniku skargi z 2016 roku A.M. do WSA w Krakowie decyzja ustalająca odszkodowanie za wywłaszczenie została wstrzymana do czasu wydania rozstrzygnięcia przez sąd. WSA w Krakowie odrzucił skargę, w wyniku czego zapłata przedmiotowego odszkodowania na rzecz skarżącego nastąpiła w 2017 r.

Skarżący wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie o uchylenie zaskarżonej decyzji organów I i II instancji. Zarzucił im naruszenie art. 132 u.g.n. oraz art. 105§ 1 k.p.a. Zdaniem A. M. nie sposób zgodzić się z zawężającą wykładnią przepisu art.132 ust.2 u.g.n., która prowadzi do przyjęcia ma on zastosowanie jedynie do wybranych skutków zwłoki lub opóźnienia w zapłacie odszkodowania. Skarżący twierdził, że skoro odszkodowanie za wywłaszczenie ustalane jest w trybie administracyjnym, to również kwestia odsetek od odszkodowania za wywłaszczoną nieruchomość powinna być rozstrzygnięta w drodze decyzji administracyjnej.

WSA w Krakowie uchylił zaskarżone decyzje obu organów. Sąd I instancji wyjaśnił, że sformułowanie ,,zapłata odszkodowania” z art. 132 ust .2 u.g.n. nie obejmuje kwestii odsetek za opóźnienie w decyzji ustalającej odszkodowanie. W ocenie Sądu, dochodzeniu odsetek służą inne środki prawne, przy czym zaznaczył, że korzystanie z instrumentów cywilnoprawnych na gruncie administracyjnym wymaga stosowania wykładni ścieśniającej. Sąd stwierdził, że regulacja art. 132 ust. 2 u.g.n. dotyczy jedynie usunięcia skutków opóźnienia (zwłoki) w zapłacie odszkodowania i uprawnia do żądania odsetek, ale tylko za okres po upływie terminu do wypłaty należności z tego tytułu. W ocenie Sądu żądanie odsetek jest zasadne, o ile zapłata należnej kwoty nastąpiła po upływie 14 dni od ostateczności decyzji przyznającej odszkodowanie.

REKLAMA

Od powyższego rozstrzygnięcia A.M. wniósł skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego o uchylenie wyroku w całości i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania sądowi I instancji. Skarżący zarzucił orzeczeniu Sądu I instancji naruszenie prawa materialnego poprzez błędną wykładnię i przyjęcie, że art. 132 ust. 2 u.g.n. nie normuje kwestii odsetek za opóźnienie w wydaniu decyzji ustalającej odszkodowanie, podczas gdy przedmiotowa regulacja obejmuje zarówno żądanie odsetek za okres po upływie terminu do wypłaty odszkodowania, jak i za okres opóźnienia w wydaniu decyzji ustalającej odszkodowanie. Sąd pokreślił, iż wykładnia językowa art. 132 ust.2 u.g.n. prowadzi jednoznacznie do przyjęcia, że odsetki mające swe oparcie w art. 481 § 1 k.c. w związku z art. 132 ust. 2 u.g.n. nie są należne w razie wystąpienia opóźnienia czy zwłoki w wydaniu decyzji odszkodowawczej. Zdaniem Sądu tylko skutki powstałe z opóźnienia lub zwłoki w wypłacie odszkodowania ustalonego w decyzji ostatecznej mogą powodować zastosowanie tej instytucji. NSA wskazał na niekwestionowany w orzecznictwie i judykaturze pogląd, że odsetki należą się od dnia wymagalności długu, jako że są świadczeniem akcesoryjnym. W konsekwencji skoro organ ma zapłacić odszkodowanie w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja o odszkodowaniu stała się ostateczna to w tej sprawie żądanie odsetek może być zasadne, o ile zapłata należnej kwoty nastąpiła po upływie 14 dni od dnia, w którym decyzja o odszkodowania stała się ostateczna. W świetle powyższych rozważań, NSA uznał, że regulacja z art. 132 ust.2 u.g.n. dotyczy jedynie usunięcia skutków opóźnienia (zwłoki) w zapłacie odszkodowania i uprawnia do żądania odsetek, ale tylko za okres po upływie terminu do wypłaty należności z tego tytułu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Piotr Kołodziejczak

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, Partner, specjalizuje się w zakresie realizacji projektów inwestycyjnych, sporach sądowych, opracowywania i opiniowania umów

Maciej Szczubełek

asystent w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, interesuje się prawem cywilnym

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

REKLAMA

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA