REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Decyzja w sprawie przyznania dodatku mieszkaniowego i odwołanie

Katarzyna Czajkowska-Matosiuk
decyzja w sprawie dodatku mieszkaniowego
decyzja w sprawie dodatku mieszkaniowego
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Dodatki mieszkaniowe przyznawane są w drodze decyzji administracyjnej. Organem właściwym do wydawania tych decyzji jest wójt (burmistrz lub prezydent miasta), który może również upoważnić inną osobę do wydawania decyzji w sprawach dodatku mieszkaniowego. W praktyce coraz częściej decyzje wydawane są przez kierowników (dyrektorów) gminnych ośrodków pomocy społecznej.

Uchwała rady gminy

Podstawą decyzji w sprawie przyznawania dodatków mieszkaniowych są zazwyczaj uchwały rady gminy. Uchwała taka, zawierająca upoważnienie do załatwiania spraw indywidualnych w drodze decyzji administracyjnych, ma charakter prawa miejscowego, zmienia bowiem ustawowy zakres kompetencji danego wójta lub burmistrza (prezydenta miasta), ustalając dla niego tzw. właściwość lokalną. Uchwała ta musi być zatem ogłoszona w trybie art. 13 pkt 2 ustawy z 20.7.2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (tekst jedn. Dz.U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172 ze zm.). Z dniem wejścia w życie takiej uchwały wójt lub burmistrz traci swą właściwość do orzekania w sprawach objętych uchwałą rady, a właściwość tę nabywa organ upoważniony. Oznacza to, że organ nabywający kompetencje musi je uwidocznić w podstawie prawnej wydawanych przez siebie decyzji, obok prawa materialnego czy procesowego. W takim przypadku powinna być powołana uchwała rady gminy z podaniem numeru i pozycji wojewódzkiego dziennika urzędowego, w którym została ona opublikowana. Jest to podstawowa możliwość sprawdzenia, czy decyzja została wydana przez właściwy organ.

REKLAMA

REKLAMA

Ponadto organy nabywające kompetencje do orzekania w wydawanych przez siebie decyzjach, w miejscu wskazującym oznaczenie organu wydającego decyzję, mogą wpisać swą nazwę. Podmioty nabywające uprawnienia do wydawania decyzji administracyjnych w wyniku upoważnień udzielonych przez radę gminy stają się bowiem organami administrującymi. W zakresie wykonywanych funkcji objętych upoważnieniem, podmioty te obowiązane są stosować wszelkie normy procedury administracyjnej.

Wszczęcie postępowania

Decyzje w sprawie dodatku mieszkaniowego wydawane są na wniosek zainteresowanej osoby, która spełni prawem określone warunki.

Z orzecznictwa…

„Decyzja właściwego wójta, burmistrza lub prezydenta miasta w sprawie przyznania określonej osobie dodatku mieszkaniowego jest wydawana wyłącznie na wniosek zainteresowanej osoby”.

REKLAMA

Uchwała SN (7) z 9.10.1997 r., III ZP 23/97, OSNAPiUS 1998, Nr 2, poz. 31.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organ administracji samorządowej ma obowiązek przyznać dodatek mieszkaniowy osobie, która wystąpiła z wnioskiem o przyznanie takiego dodatku i równocześnie spełnia prawem określone przesłanki wydania pozytywnej decyzji.

Polecamy serwis: Zarządzanie nieruchomościami

Uwaga!
Od zasady tej ustawa przewiduje jednak dwa wyjątki. Mianowicie, wójt (burmistrz/prezydent miasta) lub upoważniona przez niego osoba odmawia przyznania dodatku mieszkaniowego, jeżeli w wyniku przeprowadzenia wywiadu środowiskowego ustali, że:
1) występuje rażąca dysproporcja pomiędzy niskimi dochodami wykazanymi w złożonej deklaracji a faktycznym stanem majątkowym wnioskodawcy, wskazującym, że jest on w stanie uiszczać wydatki związane z zajmowaniem lokalu mieszkalnego (domu jednorodzinnego), wykorzystując własne środki i posiadane zasoby majątkowe lub
2) faktyczna liczba wspólnie stale zamieszkujących i gospodarujących osób z wnioskodawcą jest mniejsza niż wykazana w deklaracji.

Wniosek według wzoru

Osoba ubiegająca się o dodatek mieszkaniowy jest zobowiązana złożyć wniosek o przyznanie dodatku według określonego wzoru oraz deklarację o wysokości dochodów gospodarstwa domowego za okres 3 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku. Wielkość powierzchni użytkowej i stan technicznego wyposażenia lokalu mieszkalnego potwierdza na wniosku zarządca. Zasada ta nie dotyczy jednak właścicieli domów jednorodzinnych, w przypadku których zarządca nie występuje, stąd ustawodawca inaczej uregulował obowiązek udokumentowania powierzchni i stanu wyposażenia technicznego.

Dokumenty lub oświadczenie

Właściciel domu jednorodzinnego jest obowiązany dołączyć do wniosku dokumenty albo oświadczenie o wielkości powierzchni użytkowej, w tym łącznej powierzchni pokoi i kuchni, oraz o wyposażeniu technicznym domu.

Oświadczenie takie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

Podyskutuj: Forum

Termin wydania oraz doręczenia decyzji

Decyzja w sprawie dodatku mieszkaniowego powinna być wydana oraz doręczona w terminie miesięcznym liczonym od dnia złożenia wniosku. Zwłoka w załatwieniu sprawy powoduje skutki procesowe w postaci nowych obowiązków organu administracyjnego. Organ administracyjny musi bowiem zawiadamiać strony o każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie. Ponadto stronie przysługuje środek służący zwalczaniu bezczynności organu administracyjnego, tj. zażalenie do organu administracji publicznej wyższego stopnia na niezałatwienie sprawy w terminie.

Wniesienie odwołania a wstrzymanie wykonania decyzji

Wniesienie odwołania od decyzji w sprawie dodatku mieszkaniowego nie powoduje wstrzymania wypłaty tego dodatku. Odwołanie wnosi się do samorządowego kolegium odwoławczego za pośrednictwem organu, który wydał tę decyzję. Ten tryb wnoszenia odwołania musi być przestrzegany zarówno przez stronę, jak również przez organ odwoławczy. Organ odwoławczy, jeżeli otrzyma odwołanie bezpośrednio od strony, jest obowiązany przesłać je organowi I instancji.

Podstawa prawna:

• ustawa z 21.6.2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz.U. Nr 71, poz. 734 ze zm.)

Zobacz również: Dodatki mieszkaniowe. Wysokość dodatku

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA