REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Decyzja w sprawie przyznania dodatku mieszkaniowego i odwołanie

Katarzyna Czajkowska-Matosiuk
decyzja w sprawie dodatku mieszkaniowego
decyzja w sprawie dodatku mieszkaniowego
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Dodatki mieszkaniowe przyznawane są w drodze decyzji administracyjnej. Organem właściwym do wydawania tych decyzji jest wójt (burmistrz lub prezydent miasta), który może również upoważnić inną osobę do wydawania decyzji w sprawach dodatku mieszkaniowego. W praktyce coraz częściej decyzje wydawane są przez kierowników (dyrektorów) gminnych ośrodków pomocy społecznej.

Uchwała rady gminy

Podstawą decyzji w sprawie przyznawania dodatków mieszkaniowych są zazwyczaj uchwały rady gminy. Uchwała taka, zawierająca upoważnienie do załatwiania spraw indywidualnych w drodze decyzji administracyjnych, ma charakter prawa miejscowego, zmienia bowiem ustawowy zakres kompetencji danego wójta lub burmistrza (prezydenta miasta), ustalając dla niego tzw. właściwość lokalną. Uchwała ta musi być zatem ogłoszona w trybie art. 13 pkt 2 ustawy z 20.7.2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (tekst jedn. Dz.U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172 ze zm.). Z dniem wejścia w życie takiej uchwały wójt lub burmistrz traci swą właściwość do orzekania w sprawach objętych uchwałą rady, a właściwość tę nabywa organ upoważniony. Oznacza to, że organ nabywający kompetencje musi je uwidocznić w podstawie prawnej wydawanych przez siebie decyzji, obok prawa materialnego czy procesowego. W takim przypadku powinna być powołana uchwała rady gminy z podaniem numeru i pozycji wojewódzkiego dziennika urzędowego, w którym została ona opublikowana. Jest to podstawowa możliwość sprawdzenia, czy decyzja została wydana przez właściwy organ.

REKLAMA

REKLAMA

Ponadto organy nabywające kompetencje do orzekania w wydawanych przez siebie decyzjach, w miejscu wskazującym oznaczenie organu wydającego decyzję, mogą wpisać swą nazwę. Podmioty nabywające uprawnienia do wydawania decyzji administracyjnych w wyniku upoważnień udzielonych przez radę gminy stają się bowiem organami administrującymi. W zakresie wykonywanych funkcji objętych upoważnieniem, podmioty te obowiązane są stosować wszelkie normy procedury administracyjnej.

Wszczęcie postępowania

Decyzje w sprawie dodatku mieszkaniowego wydawane są na wniosek zainteresowanej osoby, która spełni prawem określone warunki.

Z orzecznictwa…

„Decyzja właściwego wójta, burmistrza lub prezydenta miasta w sprawie przyznania określonej osobie dodatku mieszkaniowego jest wydawana wyłącznie na wniosek zainteresowanej osoby”.

REKLAMA

Uchwała SN (7) z 9.10.1997 r., III ZP 23/97, OSNAPiUS 1998, Nr 2, poz. 31.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organ administracji samorządowej ma obowiązek przyznać dodatek mieszkaniowy osobie, która wystąpiła z wnioskiem o przyznanie takiego dodatku i równocześnie spełnia prawem określone przesłanki wydania pozytywnej decyzji.

Polecamy serwis: Zarządzanie nieruchomościami

Uwaga!
Od zasady tej ustawa przewiduje jednak dwa wyjątki. Mianowicie, wójt (burmistrz/prezydent miasta) lub upoważniona przez niego osoba odmawia przyznania dodatku mieszkaniowego, jeżeli w wyniku przeprowadzenia wywiadu środowiskowego ustali, że:
1) występuje rażąca dysproporcja pomiędzy niskimi dochodami wykazanymi w złożonej deklaracji a faktycznym stanem majątkowym wnioskodawcy, wskazującym, że jest on w stanie uiszczać wydatki związane z zajmowaniem lokalu mieszkalnego (domu jednorodzinnego), wykorzystując własne środki i posiadane zasoby majątkowe lub
2) faktyczna liczba wspólnie stale zamieszkujących i gospodarujących osób z wnioskodawcą jest mniejsza niż wykazana w deklaracji.

Wniosek według wzoru

Osoba ubiegająca się o dodatek mieszkaniowy jest zobowiązana złożyć wniosek o przyznanie dodatku według określonego wzoru oraz deklarację o wysokości dochodów gospodarstwa domowego za okres 3 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku. Wielkość powierzchni użytkowej i stan technicznego wyposażenia lokalu mieszkalnego potwierdza na wniosku zarządca. Zasada ta nie dotyczy jednak właścicieli domów jednorodzinnych, w przypadku których zarządca nie występuje, stąd ustawodawca inaczej uregulował obowiązek udokumentowania powierzchni i stanu wyposażenia technicznego.

Dokumenty lub oświadczenie

Właściciel domu jednorodzinnego jest obowiązany dołączyć do wniosku dokumenty albo oświadczenie o wielkości powierzchni użytkowej, w tym łącznej powierzchni pokoi i kuchni, oraz o wyposażeniu technicznym domu.

Oświadczenie takie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

Podyskutuj: Forum

Termin wydania oraz doręczenia decyzji

Decyzja w sprawie dodatku mieszkaniowego powinna być wydana oraz doręczona w terminie miesięcznym liczonym od dnia złożenia wniosku. Zwłoka w załatwieniu sprawy powoduje skutki procesowe w postaci nowych obowiązków organu administracyjnego. Organ administracyjny musi bowiem zawiadamiać strony o każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie. Ponadto stronie przysługuje środek służący zwalczaniu bezczynności organu administracyjnego, tj. zażalenie do organu administracji publicznej wyższego stopnia na niezałatwienie sprawy w terminie.

Wniesienie odwołania a wstrzymanie wykonania decyzji

Wniesienie odwołania od decyzji w sprawie dodatku mieszkaniowego nie powoduje wstrzymania wypłaty tego dodatku. Odwołanie wnosi się do samorządowego kolegium odwoławczego za pośrednictwem organu, który wydał tę decyzję. Ten tryb wnoszenia odwołania musi być przestrzegany zarówno przez stronę, jak również przez organ odwoławczy. Organ odwoławczy, jeżeli otrzyma odwołanie bezpośrednio od strony, jest obowiązany przesłać je organowi I instancji.

Podstawa prawna:

• ustawa z 21.6.2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz.U. Nr 71, poz. 734 ze zm.)

Zobacz również: Dodatki mieszkaniowe. Wysokość dodatku

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Poczta Polska dostarczy wszystkim „Poradnik bezpieczeństwa” autorstwa MON, MSWiA i RCB. Mieszkańcy wschodnich województw otrzymają do 15 stycznia 2026 r.

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Poczta Polska SA poinformowała, że podpisała umowę z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji na dostarczenie "Poradnika bezpieczeństwa" do wszystkich mieszkańców kraju. Inicjatywa ma na celu zwiększenie świadomości obywateli w zakresie ochrony życia, zdrowia i mienia. Dystrybucja pakietów już się rozpoczęła w województwie lubelskim, podlaskim i warmińsko-mazurskim, a mieszkańcy kolejnych będą systematycznie otrzymywali pakiety po Świętach Bożego Narodzenia oraz na początku stycznia 2026 r.

Od stycznia świadczenie wspierające dostępne dla wszystkich uprawnionych z niepełnosprawnością

Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wspierające, wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób z niepełnosprawnością – tych, które w decyzji wojewódzkiego zespołu uzyskały co najmniej 70 punktów w skali potrzeby wsparcia. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków.

W Boże Narodzenie wyrzucamy najwięcej jedzenia. Rocznie w śmieciach ląduje żywność o wartości 2-3 tys. zł

Jedno gospodarstwo domowe wyrzuca 165 kg żywności rocznie; to ok. 67 kg w przeliczeniu na mieszkańca - wynika z danych Instytutu Ochrony Środowiska - Państwowego Instytutu Badawczego. Zdaniem IOŚ, święta Bożego Narodzenia to okres największej nadprodukcji żywności w polskich domach.

Pierwszy dzień zimy. Kiedy wypada astronomiczna i kalendarzowa zima w 2025 r.?

Zima 2025. Kiedy przypada pierwszy dzień kalendarzowej i astronomicznej zimy? Kiedy jest najkrótszy dzień w roku? Czym jest zima meteorologiczna?  

REKLAMA

Najkrótszy dzień w roku. Kiedy wypada? Kiedy jest przesilenie zimowe?

Kiedy w tym roku wypada najkrótszy dzień w roku? Ile będzie trwałą najdłuższa noc? Kiedy wypada kalendarzowa i astronomiczna zima?

Rozdali choinki w zamian za elektroodpady i sztuczne drzewka

200 naturalnych drzewek choinkowych dostali w sobotę od władz miasta mieszkańcy Białegostoku w zamian za przyniesione drobne elektroodpady czy stare, sztuczne choinki. Organizowana od kilku lat przed Bożym Narodzeniem akcja cieszyła się dużym zainteresowaniem.

Dziura budżetowa w 2026 r. zwiększa się już teraz. 3 miliardy z podatków, których nie będzie. Prezydenckie weta weryfikują nadmierny optymizm fiskalny rządu

W uchwalonym 5 grudnia br. budżecie na 2026 r. przewidziano deficyt w wysokości ponad 271 mld zł. Choć ustawa nie weszła jeszcze w życie, już dziś wiadomo, że deficyt będzie jeszcze większy - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

KSeF i fakturowanie ustrukturyzowane w samorządach. Na co się przygotować?

Krajowy System e-Faktur to system teleinformatyczny, z którego już niebawem będą musieli korzystać wszyscy krajowi podatnicy polskiego podatku od towarów i usług. Jednak nie jest to cały krąg podmiotowy stosowania KSeF.

REKLAMA

Jeden PSZOK na 50 000 mieszkańców? Szykują się zmiany w gminach

W PSZOK będzie można przyjmować odpłatnie nowe rodzaje odpadów. Rady gmin otrzymają możliwość wprowadzenia ulg dla osób starszych i znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. To tylko niektóre zmiany, jakie ma wprowadzić nowelizacja ustawy czystościowej.

13 mld zł na program modernizacji służb MSWiA w latach 2026-2029. Większość na inwestycje budowlane, sprzęt oraz nowe etaty w Policji, Straży Granicznej i PSP

Prezydent Karol Nawrocki podpisał 15 grudnia 2025 r. ustawę wprowadzającą program modernizacji służb MSWiA na lata 2026-2029. Zakłada ona przekazanie na ten cel 13 mld zł. Do Policji trafi 7,3 mld zł, z czego największa część zostanie przeznaczona na inwestycje budowlane i remonty.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA