REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Decyzja w sprawie przyznania dodatku mieszkaniowego i odwołanie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Czajkowska-Matosiuk
decyzja w sprawie dodatku mieszkaniowego
decyzja w sprawie dodatku mieszkaniowego
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Dodatki mieszkaniowe przyznawane są w drodze decyzji administracyjnej. Organem właściwym do wydawania tych decyzji jest wójt (burmistrz lub prezydent miasta), który może również upoważnić inną osobę do wydawania decyzji w sprawach dodatku mieszkaniowego. W praktyce coraz częściej decyzje wydawane są przez kierowników (dyrektorów) gminnych ośrodków pomocy społecznej.

Uchwała rady gminy

REKLAMA

Podstawą decyzji w sprawie przyznawania dodatków mieszkaniowych są zazwyczaj uchwały rady gminy. Uchwała taka, zawierająca upoważnienie do załatwiania spraw indywidualnych w drodze decyzji administracyjnych, ma charakter prawa miejscowego, zmienia bowiem ustawowy zakres kompetencji danego wójta lub burmistrza (prezydenta miasta), ustalając dla niego tzw. właściwość lokalną. Uchwała ta musi być zatem ogłoszona w trybie art. 13 pkt 2 ustawy z 20.7.2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (tekst jedn. Dz.U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172 ze zm.). Z dniem wejścia w życie takiej uchwały wójt lub burmistrz traci swą właściwość do orzekania w sprawach objętych uchwałą rady, a właściwość tę nabywa organ upoważniony. Oznacza to, że organ nabywający kompetencje musi je uwidocznić w podstawie prawnej wydawanych przez siebie decyzji, obok prawa materialnego czy procesowego. W takim przypadku powinna być powołana uchwała rady gminy z podaniem numeru i pozycji wojewódzkiego dziennika urzędowego, w którym została ona opublikowana. Jest to podstawowa możliwość sprawdzenia, czy decyzja została wydana przez właściwy organ.

REKLAMA

Ponadto organy nabywające kompetencje do orzekania w wydawanych przez siebie decyzjach, w miejscu wskazującym oznaczenie organu wydającego decyzję, mogą wpisać swą nazwę. Podmioty nabywające uprawnienia do wydawania decyzji administracyjnych w wyniku upoważnień udzielonych przez radę gminy stają się bowiem organami administrującymi. W zakresie wykonywanych funkcji objętych upoważnieniem, podmioty te obowiązane są stosować wszelkie normy procedury administracyjnej.

Wszczęcie postępowania

Decyzje w sprawie dodatku mieszkaniowego wydawane są na wniosek zainteresowanej osoby, która spełni prawem określone warunki.

Z orzecznictwa…

„Decyzja właściwego wójta, burmistrza lub prezydenta miasta w sprawie przyznania określonej osobie dodatku mieszkaniowego jest wydawana wyłącznie na wniosek zainteresowanej osoby”.

Uchwała SN (7) z 9.10.1997 r., III ZP 23/97, OSNAPiUS 1998, Nr 2, poz. 31.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organ administracji samorządowej ma obowiązek przyznać dodatek mieszkaniowy osobie, która wystąpiła z wnioskiem o przyznanie takiego dodatku i równocześnie spełnia prawem określone przesłanki wydania pozytywnej decyzji.

Polecamy serwis: Zarządzanie nieruchomościami

Uwaga!
Od zasady tej ustawa przewiduje jednak dwa wyjątki. Mianowicie, wójt (burmistrz/prezydent miasta) lub upoważniona przez niego osoba odmawia przyznania dodatku mieszkaniowego, jeżeli w wyniku przeprowadzenia wywiadu środowiskowego ustali, że:
1) występuje rażąca dysproporcja pomiędzy niskimi dochodami wykazanymi w złożonej deklaracji a faktycznym stanem majątkowym wnioskodawcy, wskazującym, że jest on w stanie uiszczać wydatki związane z zajmowaniem lokalu mieszkalnego (domu jednorodzinnego), wykorzystując własne środki i posiadane zasoby majątkowe lub
2) faktyczna liczba wspólnie stale zamieszkujących i gospodarujących osób z wnioskodawcą jest mniejsza niż wykazana w deklaracji.

Wniosek według wzoru

Osoba ubiegająca się o dodatek mieszkaniowy jest zobowiązana złożyć wniosek o przyznanie dodatku według określonego wzoru oraz deklarację o wysokości dochodów gospodarstwa domowego za okres 3 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku. Wielkość powierzchni użytkowej i stan technicznego wyposażenia lokalu mieszkalnego potwierdza na wniosku zarządca. Zasada ta nie dotyczy jednak właścicieli domów jednorodzinnych, w przypadku których zarządca nie występuje, stąd ustawodawca inaczej uregulował obowiązek udokumentowania powierzchni i stanu wyposażenia technicznego.

Dokumenty lub oświadczenie

Właściciel domu jednorodzinnego jest obowiązany dołączyć do wniosku dokumenty albo oświadczenie o wielkości powierzchni użytkowej, w tym łącznej powierzchni pokoi i kuchni, oraz o wyposażeniu technicznym domu.

Oświadczenie takie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

Podyskutuj: Forum

Termin wydania oraz doręczenia decyzji

Decyzja w sprawie dodatku mieszkaniowego powinna być wydana oraz doręczona w terminie miesięcznym liczonym od dnia złożenia wniosku. Zwłoka w załatwieniu sprawy powoduje skutki procesowe w postaci nowych obowiązków organu administracyjnego. Organ administracyjny musi bowiem zawiadamiać strony o każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie. Ponadto stronie przysługuje środek służący zwalczaniu bezczynności organu administracyjnego, tj. zażalenie do organu administracji publicznej wyższego stopnia na niezałatwienie sprawy w terminie.

Wniesienie odwołania a wstrzymanie wykonania decyzji

Wniesienie odwołania od decyzji w sprawie dodatku mieszkaniowego nie powoduje wstrzymania wypłaty tego dodatku. Odwołanie wnosi się do samorządowego kolegium odwoławczego za pośrednictwem organu, który wydał tę decyzję. Ten tryb wnoszenia odwołania musi być przestrzegany zarówno przez stronę, jak również przez organ odwoławczy. Organ odwoławczy, jeżeli otrzyma odwołanie bezpośrednio od strony, jest obowiązany przesłać je organowi I instancji.

Podstawa prawna:

• ustawa z 21.6.2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz.U. Nr 71, poz. 734 ze zm.)

Zobacz również: Dodatki mieszkaniowe. Wysokość dodatku

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rządowy program "Moc Małych Społeczności". Do podziału 70 mln zł. Nabór wniosków do 9 czerwca 2025 r.

W piątek, 16 maja 2025 r. rozpoczął się nabór wniosków w ramach „Rządowego Programu wsparcia organizacji pozarządowych Moc Małych Społeczności”. Adresowany jest do NGOsów działających w mniejszych miastach oraz na terenach wiejskich.

Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

REKLAMA

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

REKLAMA

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

REKLAMA