REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak trzeba rozliczyć się za ogrzewanie?

RynekPierwotny.pl
Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom
Jak trzeba rozliczyć się za ogrzewanie?/ fot. Shutterstock
Jak trzeba rozliczyć się za ogrzewanie?/ fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Marzec to miesiąc, w którym coraz więcej osób zaczyna myśleć o rozliczeniu kosztów ogrzewania. Czasem takie rozliczenie po zakończeniu sezonu grzewczego, może okazać się przykrą niespodzianką. Na szczęście, obowiązujące przepisy regulują zasady rozliczania ciepła sieciowego lub gazu przeznaczonego do ogrzewania budynku. Warto poznać te ustawowe regulacje, gdyż nie są one zbyt często opisywane. Znajomość wspomnianych przepisów, przyda się nie tylko osobom kwestionującym rozliczenie za ciepło.

Zarządca lub właściciel budynku jest odbiorcą ciepła oraz gazu 

Informacji o właściwych zasadach rozliczenia za ciepło, trzeba szukać w ustawie prawo energetyczne (Dz. U. 1997 nr 54 poz. 348). Wspomniany akt prawny wskazuje, że właściciel budynku wielolokalowego lub jego zarządca jest odbiorcą ciepła z sieci oraz nośników energii służących do ogrzewania (najczęściej gazu). Koszty ponoszone przez odbiorcę, powinny zostać podzielone na właścicieli lub użytkowników lokali. Jak wskazuje portal RynekPierwotny.pl, zgodnie z przepisami rozliczenie kosztów ogrzewania dotyczy jedynie nabytego przez odbiorcę ciepła lub paliwa grzewczego. Niedopuszczalne jest ustalanie płatności na ogrzewanie w sposób zapewniający również pokrycie innych kosztów (np. wymiany instalacji grzewczej). Inwestycje związane z instalacją grzewczą, powinny zostać pokryte przy pomocy funduszu remontowego.

REKLAMA

REKLAMA

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Rozliczenie przy pomocy podzielników wciąż jest dopuszczalne

Jak tłumaczą eksperci portalu RynekPierwotny.pl zgodnie ze wspomnianą już ustawą prawo energetyczne, odbiorca ciepła lub nośnika energii służącego do ogrzewania, ma obowiązek rzetelnego rozliczenia kosztów pomiędzy właścicieli lokali. Takie rozliczenie musi dotyczyć mieszkań, lokali użytkowych oraz pozostałych ogrzewanych powierzchni (np. korytarzy, piwnic oraz garażu). Co ważne, podmiot rozliczający ciepło, może samodzielnie wybrać metodę rozliczeń. W myśl obowiązujących przepisów, wybrany sposób rozliczeń powinien:

  • gwarantować oszczędność ciepła
  • zapewniać wiarygodny podział obciążeń finansowych związanych z ogrzewaniem (m.in. poprzez korektę wyników o położenie lokalu w bryle budynku i przenikalność cieplną ścian)
  • gwarantować właściwe warunki eksploatacji danego budynku (m.in. w kwestii temperatury oraz wentylacji)

Zobacz: Finanse

REKLAMA

Przepisy ustawy prawo energetyczne zapewniają właścicielowi lub zarządcy budynku prawo do wyboru następujących metod rozliczania zużycia ciepła w lokalach:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • według wskazań ciepłomierzy
  • na podstawie wskazań „urządzeń umożliwiających indywidualne rozliczenie kosztów, niebędących przyrządami pomiarowymi w rozumieniu przepisów metrologicznych” (podzielników ciepła)
  • na podstawie powierzchni lub kubatury lokali

Najbardziej wiarygodne są rozliczenia bazujące na wskazaniach ciepłomierzy. Te urządzenia wymagające m.in. ogrzewania lokalu z jednego pionu, najczęściej stosuje się w nowszych mieszkaniach. Ciepłomierzy nie znajdziemy jednak w częściach wspólnych bardziej nowoczesnych budynków. Koszty ogrzewania takich pomieszczeń (np. korytarzy), muszą być rozliczane proporcjonalnie do wielkości lokali – tłumaczą eksperci portalu RynekPierwotny.pl.

Z mieszanym sposobem rozliczania kosztów ciepła, mamy do czynienia również w przypadku starszych budynków. Brak ciepłomierzy w lokalach, wymusza rozliczenia na podstawie powierzchni użytkowej lub podzielników ciepła montowanych na kaloryferach. Czasem stosowane jest rozliczenie uwzględniające zarówno wskazania podzielnika, jak i metraż mieszkania (np. z wagami 50%/50%). Rozliczenie na podstawie samych podzielników, w praktyce bywa dość ryzykowne, bo te urządzenia mogą zawyżać zużycie ciepła (np. na wskutek instalacji blisko kuchenki). 

Zasady rozliczania ciepła muszą zostać zebrane w regulaminie

Zasady rozliczania wydatków związanych z ogrzewaniem, powinny zostać zebrane i usystematyzowane w ramach regulaminu. Taki wymóg przewiduje ustawa prawo energetyczne. Szczegółowy regulamin rozliczeń kosztów ogrzewania ma spore znaczenie praktyczne. Dzięki takiemu dokumentowi można uniknąć wielu sporów i wątpliwości pomiędzy użytkownikami mieszkań oraz zarządcą/właścicielem budynku.

Jeżeli regulamin zużycia ciepła dotyczy wspólnoty mieszkaniowej, to wymagane jest jego zaakceptowanie przez właścicieli mieszkań (w formie uchwały). W przypadku spółdzielni mieszkaniowej, stosowną uchwałę odnośnie regulaminu podejmują władze wspomnianej instytucji. Wszystkie osoby, które będą ponosić koszty ogrzewania zgodnie z regulaminem, powinny zostać powiadomione o nowych zasadach rozliczeń w ciągu 14 dni od ich wprowadzenia. W praktyce regulamin rozliczania zużycia ciepła, zwykle zawiera również informacje dotyczące podziału kosztów związanych z ogrzewaniem wody. Jeżeli pomimo zgodności kalkulacji z wewnętrznym regulaminem, właściciel lub użytkownik lokalu kwestionuje sposób rozliczenia kosztów ogrzewania, to jedynym rozwiązaniem wydaje się spór sądowy.

Autor: Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl

rynekpierwotny.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA