REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak trzeba rozliczyć się za ogrzewanie?

RynekPierwotny.pl
Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom
Jak trzeba rozliczyć się za ogrzewanie?/ fot. Shutterstock
Jak trzeba rozliczyć się za ogrzewanie?/ fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Marzec to miesiąc, w którym coraz więcej osób zaczyna myśleć o rozliczeniu kosztów ogrzewania. Czasem takie rozliczenie po zakończeniu sezonu grzewczego, może okazać się przykrą niespodzianką. Na szczęście, obowiązujące przepisy regulują zasady rozliczania ciepła sieciowego lub gazu przeznaczonego do ogrzewania budynku. Warto poznać te ustawowe regulacje, gdyż nie są one zbyt często opisywane. Znajomość wspomnianych przepisów, przyda się nie tylko osobom kwestionującym rozliczenie za ciepło.

Zarządca lub właściciel budynku jest odbiorcą ciepła oraz gazu 

Informacji o właściwych zasadach rozliczenia za ciepło, trzeba szukać w ustawie prawo energetyczne (Dz. U. 1997 nr 54 poz. 348). Wspomniany akt prawny wskazuje, że właściciel budynku wielolokalowego lub jego zarządca jest odbiorcą ciepła z sieci oraz nośników energii służących do ogrzewania (najczęściej gazu). Koszty ponoszone przez odbiorcę, powinny zostać podzielone na właścicieli lub użytkowników lokali. Jak wskazuje portal RynekPierwotny.pl, zgodnie z przepisami rozliczenie kosztów ogrzewania dotyczy jedynie nabytego przez odbiorcę ciepła lub paliwa grzewczego. Niedopuszczalne jest ustalanie płatności na ogrzewanie w sposób zapewniający również pokrycie innych kosztów (np. wymiany instalacji grzewczej). Inwestycje związane z instalacją grzewczą, powinny zostać pokryte przy pomocy funduszu remontowego.

REKLAMA

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Rozliczenie przy pomocy podzielników wciąż jest dopuszczalne

Jak tłumaczą eksperci portalu RynekPierwotny.pl zgodnie ze wspomnianą już ustawą prawo energetyczne, odbiorca ciepła lub nośnika energii służącego do ogrzewania, ma obowiązek rzetelnego rozliczenia kosztów pomiędzy właścicieli lokali. Takie rozliczenie musi dotyczyć mieszkań, lokali użytkowych oraz pozostałych ogrzewanych powierzchni (np. korytarzy, piwnic oraz garażu). Co ważne, podmiot rozliczający ciepło, może samodzielnie wybrać metodę rozliczeń. W myśl obowiązujących przepisów, wybrany sposób rozliczeń powinien:

  • gwarantować oszczędność ciepła
  • zapewniać wiarygodny podział obciążeń finansowych związanych z ogrzewaniem (m.in. poprzez korektę wyników o położenie lokalu w bryle budynku i przenikalność cieplną ścian)
  • gwarantować właściwe warunki eksploatacji danego budynku (m.in. w kwestii temperatury oraz wentylacji)

Zobacz: Finanse

Przepisy ustawy prawo energetyczne zapewniają właścicielowi lub zarządcy budynku prawo do wyboru następujących metod rozliczania zużycia ciepła w lokalach:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • według wskazań ciepłomierzy
  • na podstawie wskazań „urządzeń umożliwiających indywidualne rozliczenie kosztów, niebędących przyrządami pomiarowymi w rozumieniu przepisów metrologicznych” (podzielników ciepła)
  • na podstawie powierzchni lub kubatury lokali

REKLAMA

Najbardziej wiarygodne są rozliczenia bazujące na wskazaniach ciepłomierzy. Te urządzenia wymagające m.in. ogrzewania lokalu z jednego pionu, najczęściej stosuje się w nowszych mieszkaniach. Ciepłomierzy nie znajdziemy jednak w częściach wspólnych bardziej nowoczesnych budynków. Koszty ogrzewania takich pomieszczeń (np. korytarzy), muszą być rozliczane proporcjonalnie do wielkości lokali – tłumaczą eksperci portalu RynekPierwotny.pl.

Z mieszanym sposobem rozliczania kosztów ciepła, mamy do czynienia również w przypadku starszych budynków. Brak ciepłomierzy w lokalach, wymusza rozliczenia na podstawie powierzchni użytkowej lub podzielników ciepła montowanych na kaloryferach. Czasem stosowane jest rozliczenie uwzględniające zarówno wskazania podzielnika, jak i metraż mieszkania (np. z wagami 50%/50%). Rozliczenie na podstawie samych podzielników, w praktyce bywa dość ryzykowne, bo te urządzenia mogą zawyżać zużycie ciepła (np. na wskutek instalacji blisko kuchenki). 

Zasady rozliczania ciepła muszą zostać zebrane w regulaminie

REKLAMA

Zasady rozliczania wydatków związanych z ogrzewaniem, powinny zostać zebrane i usystematyzowane w ramach regulaminu. Taki wymóg przewiduje ustawa prawo energetyczne. Szczegółowy regulamin rozliczeń kosztów ogrzewania ma spore znaczenie praktyczne. Dzięki takiemu dokumentowi można uniknąć wielu sporów i wątpliwości pomiędzy użytkownikami mieszkań oraz zarządcą/właścicielem budynku.

Jeżeli regulamin zużycia ciepła dotyczy wspólnoty mieszkaniowej, to wymagane jest jego zaakceptowanie przez właścicieli mieszkań (w formie uchwały). W przypadku spółdzielni mieszkaniowej, stosowną uchwałę odnośnie regulaminu podejmują władze wspomnianej instytucji. Wszystkie osoby, które będą ponosić koszty ogrzewania zgodnie z regulaminem, powinny zostać powiadomione o nowych zasadach rozliczeń w ciągu 14 dni od ich wprowadzenia. W praktyce regulamin rozliczania zużycia ciepła, zwykle zawiera również informacje dotyczące podziału kosztów związanych z ogrzewaniem wody. Jeżeli pomimo zgodności kalkulacji z wewnętrznym regulaminem, właściciel lub użytkownik lokalu kwestionuje sposób rozliczenia kosztów ogrzewania, to jedynym rozwiązaniem wydaje się spór sądowy.

Autor: Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl

rynekpierwotny.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA