REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany prawne dotyczące wielkości mieszkań. Czy są potrzebne na polskim rynku nieruchomości?

RynekPierwotny.pl
Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom
Zmiany prawne dotyczące wielkości mieszkań. Czy są potrzebne na polskim rynku nieruchomości?/ fot. Fotolia
Zmiany prawne dotyczące wielkości mieszkań. Czy są potrzebne na polskim rynku nieruchomości?/ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z początkiem roku w ramach nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, weszły w życie nowe przepisy wprowadzające minimalną powierzchnię użytkową nowo budowanych mieszkań w wymiarze 25 mkw. Czy tego typu regulacje dobrze służą rodzimej mieszkaniówce?

Mikro w cenie

Wciąż słaba dostępność cenowa mieszkań w Polsce powoduje, że ponadprzeciętną popularnością cieszą się lokale kompaktowe, czyli takie, których powierzchnia wydaje się nieproporcjonalnie ograniczona w stosunku do liczby pokoi. Przykłady to wciąż poszukiwane mieszkania 2-pokojowe o powierzchni kawalerki, czyli 30-35 mkw., czy 3-pokojowe nie większe niż 50 mkw. W tej sytuacji naturalnym trendem jest utrzymujący się popyt na tzw. mikroapartamenty czy mikrokawalerki, czyli lokale jednopokojowe o powierzchni nie przekraczającej 20 mkw.

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem Jarosława Jędrzyńskiego, eksperta portalu RynekPierwotny.pl lokale o takiej wielkości nie mogły i nadal nie mogą być zakwalifikowane jako mieszkalne, ponieważ nie spełniają warunków zapisanych w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

Do końca ub. roku przepisy nie sankcjonowały wprawdzie minimum powierzchni użytkowej mieszkania, ale inne parametry. Mowa więc była o minimum powierzchni co najmniej jednego pokoju (16 mkw.) oraz szerokościach w świetle ścian pomieszczeń sypialni czy kuchni. Na tej podstawie dało się wyliczyć minimalną powierzchnię użytkową mieszkania na 24,1 mkw. 

Dlatego też deweloperzy, lokale mieszkalne o parametrach nie spełniających warunków rozporządzenia, oferowali i w dalszym ciągu oferują jako użytkowe, doliczając do ich ceny netto zamiast obowiązującej dla mieszkań stawkę podatku VAT na poziomie 8 proc., stawkę 23-procentową. Przez to ceny najmniejszych mieszkań są w Polsce nienaturalnie zawyżone w stosunku do „normalnych” lokali mieszkalnych.

REKLAMA

Argumenty za i przeciw

Od początku bieżącego roku obowiązują przepisy określające konkretną powierzchnię mieszkań jako minimalną na poziomie dokładnie 25 mkw. i znoszą dotychczasowe wymagania dotyczące wymiarów poszczególnych pomieszczeń. Pytanie, czy tego typu regulacja jest zasadna, potrzebna i przede wszystkim korzystna dla krajowej mieszkaniówki, a także na ile rewolucyjna w jej obrazie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tu, jak twierdzi ekspert portalu RynekPierwotny.pl, zdania są zdecydowanie podzielone, a przedmiotowa regulacja ma tyle samo zwolenników co i zagorzałych oponentów. Według tych ostatnich jakakolwiek urzędowa ingerencja w parametry budowanych mieszkań jest przykładem zbędnej i niezasadnej próby wykluczenia produkcji dóbr, na które istnieje zapotrzebowanie i realny popyt rynkowy. W kilkunastometrowych lokalach można bowiem okresowo zamieszkiwać bez żadnych problemów, a ich funkcjonalność przy odpowiednio przemyślanym projekcie i urządzeniu najczęściej nie ustępuje mieszkaniom większym. Natomiast cena nominalna mikrokawalerek jest nieporównywalnie niższa od najmniejszych lokali mieszkalnych o parametrach zgodnych z obowiązującymi przepisami, a więc ich dostępność znacznie większa.

Z kolei argumentami za regulacją minimalnych powierzchni mieszkań jest przeciwdziałanie zalewaniu rynku pierwotnego ofertami swoistych „klitek”, niepełnowartościowych substytutów mieszkaniowych, które zdaniem ustawodawcy nie dają najmniejszej gwarancji godziwego zamieszkiwania ludzi w cywilizowanych warunkach. Pojawiały się też obawy, że zwiększona dostępność kilkunastometrowych lokali będzie skutkowała zamieszkiwaniem w nich na dłuższą metę nie tylko singli, ale też rodzin z dziećmi, co prowadziłoby do swoistej patologii rynku mieszkaniowego. 

Ograniczony wpływ zmian

Wprowadzone nowelą przedmiotowego rozporządzenia zmiany będą miały najpewniej ograniczony wpływ na rynek. Będzie on wprost proporcjonalny do różnicy w minimum powierzchni użytkowej dotychczas obowiązującej oraz tej aktualnej, po nowelizacji. A różnica ta jak wiadomo nie przekracza 1 mkw., nie jest więc istotna.

Co więcej, nic nie wskazuje na to, aby dotychczasowa praktyka wybranych deweloperów mieszkaniowych, specjalizujących się w budowie mikrokawalerek w kategorii lokali użytkowych, miała być w jakikolwiek sposób ograniczona zmienionymi przepisami rozporządzenia w sprawie warunków technicznych. W dalszym ciągu będą więc powstawać budynki mieszkalne w formie condo- i aparthoteli czy akademików, w których gros lokali nie przekroczy powierzchni 20 mkw. Za to na pewno podobne mieszkania nie pojawią się w przewidywalnej przyszłości na tradycyjnych osiedlach deweloperskich.

Pozytywne strony regulacji 

Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że zmiana przedmiotowych przepisów nie jest tylko i wyłącznie bezrefleksyjnym, urzędowym narzuceniem rynkowi deweloperskiemu parametrów minimalnej powierzchni mieszkań. Inne wprowadzone równolegle zmiany rozporządzenia, dotyczące budowy mieszkań, będą miały zdecydowanie pozytywne znaczenie z punktu widzenia nowych możliwości projektowania mieszkań jednopokojowych. Teraz w kawalerkach wnękę kuchenną w korytarzu zastąpi aneks kuchenny połączony z pokojem, co dotychczas było niedopuszczalne. Poza tym znika obowiązek podłączania pralki tylko w łazience. Zmiany te, polegające na pełnej dowolności projektowania mieszkań, diametralnie poprawią funkcjonalność jednopokojowych lokali, a także zdecydowanie wychodzą naprzeciw nowoczesnym trendom aranżacji wnętrz i oczekiwaniom nabywców. 

W różnych lokalizacjach kraju udział kawalerek w ofercie deweloperskiej wynosi od kilku do kilkunastu procent. Średnio, zdaniem eksperta portalu RynekPierwotny.pl, można przyjąć, że mniej więcej co dziesiąte mieszkanie powstające na rodzimym rynku pierwotnym to kawalerka. Nie jest to więc rodzaj mieszkania cieszący się rekordową popularnością wśród klientów deweloperskich biur sprzedaży. Popyt na nowe kawalerki utrzymuje się jednak na stałym od lat poziomie i ma spore grono amatorów.

Takie lokale kupują przede wszystkim single, rodzice dla studiujących pociech, a także klienci inwestycyjni pod wynajem. Tego typu zmiany w żadnym razie nie powinny zahamować popytu, nie wpłyną bowiem w istotny statystycznie sposób na ceny, które w relacjach popytowo – podażowych mają generalne znaczenie. Być może wręcz przeciwnie, wyraźny wzrost funkcjonalności i atrakcyjności aranżacyjnej mieszkań jednopokojowych przyczyni się do wzrostu ich popularności.

Autor: Jarosław Jędrzyński, ekspert portalu RynekPierwotny.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA