REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Prawo pierwszeństwa najemcy lokalu mieszkalnego./ fot. Fotolia
Prawo pierwszeństwa najemcy lokalu mieszkalnego./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Gmina przekazując nieruchomość swej jednostce organizacyjnej, nie może dokonać tego z pominięciem prawa pierwszeństwa nabycia przysługującego najemcom.

Wojewoda Mazowiecki, rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 12 października 2017 r. (LEX-R.4131.26.2017), stwierdził nieważność uchwały rady gminy w sprawie przekazania nieruchomości w formie aportu dla przedsiębiorstwa gospodarki mieszkaniowej.

REKLAMA

REKLAMA

Podstawę prawną do podjęcia wyżej wspomnianej uchwały stanowił art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a ustawy o samorządzie gminnym [u.s.g.] oraz art. 13 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami [u.g.n.]. Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a u.s.g. do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawienia lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; uchwała rady gminy jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość; do czasu określenia zasad wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy. Z kolei art. 13 ust. 1 u.g.n. stanowi, iż z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z ustaw, nieruchomości mogą być przedmiotem obrotu, w szczególności nieruchomości mogą być przedmiotem sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, w najem lub dzierżawę, użyczenia, oddania w trwały zarząd, a także mogą być obciążane ograniczonymi prawami rzeczowymi, wnoszone jako wkłady niepieniężne (aporty) do spółek, przekazywane jako wyposażenie tworzonych przedsiębiorstw państwowych oraz jako majątek tworzonych fundacji.

W przedmiotowej uchwale rada gminy wyraziła zgodę, na wniesienie w formie aportu do przedsiębiorstwa gospodarki mieszkaniowej prawa użytkowania wieczystego i własności budynków położonych na działkach wskazanych w tejże uchwale. W § 2 rada gminy wskazała, iż „po dokonaniu wyceny lokale zostaną zaproponowane do wykupu na rzecz wszystkich najemców”.

Polecamy: Zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego

REKLAMA

Organ nadzoru w wydanym przez siebie rozstrzygnięciu zwrócił uwagę na przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami, które określają możliwość bezprzetargowego zbycia nieruchomości. Zgodnie z art.37 ust. 2 pkt 1 i 7 u.g.n. dopuszcza się zbycie nieruchomości bez przeprowadzania przetargu, jeśli nabywcą stanie się osoba, której na podstawie art. 34 u.g.n. przysługuje pierwszeństwo lub nieruchomość ta ma stanowić wkład niepieniężny (aport) do spółki albo wyposażenie nowo tworzonej państwowej lub samorządowej osoby prawnej, lub majątek tworzonej fundacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jedną z grup osób, którym na podstawie ustawy o gospodarce nieruchomościami przysługuje pierwszeństwo w nabyciu nieruchomości, są osoby będące najemcami lokalu mieszkalnego, pod warunkiem, że najem ten został zawarty na czas nieoznaczony. Najemcom tym musi zostać doręczone pisemne zawiadomienie informujące ich o przeznaczeniu nieruchomości do zbycia oraz przysługującym im prawie pierwszeństwa nabycia. Warunkiem skorzystania z przysługującego pierwszeństwa jest konieczność złożenia wniosku o nabycie tej nieruchomości w terminie wskazanym w zawiadomieniu (termin ten nie może być krótszy niż 21 dni od otrzymania zawiadomienia). W przypadku skorzystania najemcy z przysługującego mu prawa, przedmiotem przez niego nabywanym powinna być nieruchomość wraz z gruntem niezbędnym do racjonalnego korzystania z budynku.

W związku z podjętą przez radę gminy uchwałą, Wojewoda wniósł pismo do przewodniczącego rady gminy, w którym domagał się złożenia wyjaśnień m.in. w zakresie braku powiadomienia najemców o przysługującym im prawie pierwszeństwa.

Udzielając odpowiedzi na zarzut braku powiadomienia najemców o przysługującym im prawie pierwszeństwa, przewodniczący rady gminy stwierdził, że to właśnie przedmiotowa uchwała jest podstawą do wypełnienia dyspozycji określonej w art. 34 ust. 1 pkt 3 u.g.n. Zdaniem Wojewody, z kwestionowanej uchwały nie wynika jednak fakt przeznaczenia nieruchomości lokalowych do zbycia z zachowaniem prawa pierwszeństwa nabycia nieruchomości wraz z gruntem umożliwiającym racjonalne korzystanie z budynku.

Zobacz: RODO 2018

Organ nadzoru wskazał, iż uchwała określa jedynie to, że po dokonaniu wyceny lokale zostaną  zaproponowane do wykupu na rzecz wszystkich najemców. Wojewoda zaznaczył, że uchwała nie wyraża zgody rady gminy na zbycie nieruchomości w drodze bezprzetargowej na rzecz dotychczasowych najemców. Z kwestionowanego aktu nie wynika również, by zachowana została zasada pierwszeństwa, ani nie wynika też fakt powiązania zbycia lokali z nabyciem stosownego udziału w gruncie. Organ nadzoru, jako potwierdzenie swojej argumentacji wskazał na § 1 uchwały, który w pierwszej kolejności odnosi się do przedsiębiorstwa gospodarki mieszkaniowej, a dopiero na drugim miejscu ustosunkowuje się do sytuacji najemców. Zdaniem Wojewody przytoczona regulacja całkowicie zaprzecza zasadzie demokratycznego państwa prawnego, a tym samym narusza art. 2 Konstytucji RP. Wartość, jaką jest ochrona praw najemców poprzez przyznanie im ustawowego prawa pierwszeństwa, nie może zostać zniweczona przez odwrócenie relacji na rzecz spółki miejskiej.

W związku z powyższym, Wojewoda stwierdził nieważność uchwały rady gminy w sprawie przekazania nieruchomości w formie aportu dla przedsiębiorstwa gospodarki mieszkaniowej, ze względu na to, iż podjęta została z istotnym naruszeniem art. 13 ust. 4 i art. 34 ust. 1 pkt 3 u.g.n. oraz art. 2 Konstytucji RP. 

Mateusz Karciarz

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego

Marta Warzańska

asystent w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, Prezes KNA UAM „Ad rem”, interesuje się prawem administracyjnym

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA