REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo pierwszeństwa najemcy lokalu mieszkalnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Prawo pierwszeństwa najemcy lokalu mieszkalnego./ fot. Fotolia
Prawo pierwszeństwa najemcy lokalu mieszkalnego./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Gmina przekazując nieruchomość swej jednostce organizacyjnej, nie może dokonać tego z pominięciem prawa pierwszeństwa nabycia przysługującego najemcom.

Wojewoda Mazowiecki, rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 12 października 2017 r. (LEX-R.4131.26.2017), stwierdził nieważność uchwały rady gminy w sprawie przekazania nieruchomości w formie aportu dla przedsiębiorstwa gospodarki mieszkaniowej.

REKLAMA

REKLAMA

Podstawę prawną do podjęcia wyżej wspomnianej uchwały stanowił art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a ustawy o samorządzie gminnym [u.s.g.] oraz art. 13 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami [u.g.n.]. Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a u.s.g. do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawienia lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; uchwała rady gminy jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość; do czasu określenia zasad wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy. Z kolei art. 13 ust. 1 u.g.n. stanowi, iż z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z ustaw, nieruchomości mogą być przedmiotem obrotu, w szczególności nieruchomości mogą być przedmiotem sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, w najem lub dzierżawę, użyczenia, oddania w trwały zarząd, a także mogą być obciążane ograniczonymi prawami rzeczowymi, wnoszone jako wkłady niepieniężne (aporty) do spółek, przekazywane jako wyposażenie tworzonych przedsiębiorstw państwowych oraz jako majątek tworzonych fundacji.

W przedmiotowej uchwale rada gminy wyraziła zgodę, na wniesienie w formie aportu do przedsiębiorstwa gospodarki mieszkaniowej prawa użytkowania wieczystego i własności budynków położonych na działkach wskazanych w tejże uchwale. W § 2 rada gminy wskazała, iż „po dokonaniu wyceny lokale zostaną zaproponowane do wykupu na rzecz wszystkich najemców”.

Polecamy: Zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego

REKLAMA

Organ nadzoru w wydanym przez siebie rozstrzygnięciu zwrócił uwagę na przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami, które określają możliwość bezprzetargowego zbycia nieruchomości. Zgodnie z art.37 ust. 2 pkt 1 i 7 u.g.n. dopuszcza się zbycie nieruchomości bez przeprowadzania przetargu, jeśli nabywcą stanie się osoba, której na podstawie art. 34 u.g.n. przysługuje pierwszeństwo lub nieruchomość ta ma stanowić wkład niepieniężny (aport) do spółki albo wyposażenie nowo tworzonej państwowej lub samorządowej osoby prawnej, lub majątek tworzonej fundacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jedną z grup osób, którym na podstawie ustawy o gospodarce nieruchomościami przysługuje pierwszeństwo w nabyciu nieruchomości, są osoby będące najemcami lokalu mieszkalnego, pod warunkiem, że najem ten został zawarty na czas nieoznaczony. Najemcom tym musi zostać doręczone pisemne zawiadomienie informujące ich o przeznaczeniu nieruchomości do zbycia oraz przysługującym im prawie pierwszeństwa nabycia. Warunkiem skorzystania z przysługującego pierwszeństwa jest konieczność złożenia wniosku o nabycie tej nieruchomości w terminie wskazanym w zawiadomieniu (termin ten nie może być krótszy niż 21 dni od otrzymania zawiadomienia). W przypadku skorzystania najemcy z przysługującego mu prawa, przedmiotem przez niego nabywanym powinna być nieruchomość wraz z gruntem niezbędnym do racjonalnego korzystania z budynku.

W związku z podjętą przez radę gminy uchwałą, Wojewoda wniósł pismo do przewodniczącego rady gminy, w którym domagał się złożenia wyjaśnień m.in. w zakresie braku powiadomienia najemców o przysługującym im prawie pierwszeństwa.

Udzielając odpowiedzi na zarzut braku powiadomienia najemców o przysługującym im prawie pierwszeństwa, przewodniczący rady gminy stwierdził, że to właśnie przedmiotowa uchwała jest podstawą do wypełnienia dyspozycji określonej w art. 34 ust. 1 pkt 3 u.g.n. Zdaniem Wojewody, z kwestionowanej uchwały nie wynika jednak fakt przeznaczenia nieruchomości lokalowych do zbycia z zachowaniem prawa pierwszeństwa nabycia nieruchomości wraz z gruntem umożliwiającym racjonalne korzystanie z budynku.

Zobacz: RODO 2018

Organ nadzoru wskazał, iż uchwała określa jedynie to, że po dokonaniu wyceny lokale zostaną  zaproponowane do wykupu na rzecz wszystkich najemców. Wojewoda zaznaczył, że uchwała nie wyraża zgody rady gminy na zbycie nieruchomości w drodze bezprzetargowej na rzecz dotychczasowych najemców. Z kwestionowanego aktu nie wynika również, by zachowana została zasada pierwszeństwa, ani nie wynika też fakt powiązania zbycia lokali z nabyciem stosownego udziału w gruncie. Organ nadzoru, jako potwierdzenie swojej argumentacji wskazał na § 1 uchwały, który w pierwszej kolejności odnosi się do przedsiębiorstwa gospodarki mieszkaniowej, a dopiero na drugim miejscu ustosunkowuje się do sytuacji najemców. Zdaniem Wojewody przytoczona regulacja całkowicie zaprzecza zasadzie demokratycznego państwa prawnego, a tym samym narusza art. 2 Konstytucji RP. Wartość, jaką jest ochrona praw najemców poprzez przyznanie im ustawowego prawa pierwszeństwa, nie może zostać zniweczona przez odwrócenie relacji na rzecz spółki miejskiej.

W związku z powyższym, Wojewoda stwierdził nieważność uchwały rady gminy w sprawie przekazania nieruchomości w formie aportu dla przedsiębiorstwa gospodarki mieszkaniowej, ze względu na to, iż podjęta została z istotnym naruszeniem art. 13 ust. 4 i art. 34 ust. 1 pkt 3 u.g.n. oraz art. 2 Konstytucji RP. 

Mateusz Karciarz

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego

Marta Warzańska

asystent w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, Prezes KNA UAM „Ad rem”, interesuje się prawem administracyjnym

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Forum Rynku Zdrowia 2025: Prof. Czauderna apeluje o wzrost składki zdrowotnej. Minister zdrowia: tego się nie da już spiąć

Podczas XXI Forum Rynku Zdrowia w Warszawie doradca społeczny prezydenta, prof. Piotr Czauderna, wezwał do rozpoczęcia poważnej debaty o wzroście składki zdrowotnej. Minister zdrowia Jolanta Sobierańska-Grenda przyznała, że mimo rosnących kosztów ochrony zdrowia, rząd nie planuje podwyżki składki.

Rząd: w dwa lata na budowanie populacyjnej odporności wydamy prawie 34 mld zł

Łącznie przez dwa najbliższe lata wydanych zostanie prawie 34 mld zł, aby budować populacyjną odporność dla całej Polski na najbardziej trudne wydarzenia - poinformował w poniedziałek minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński.

Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury [Petycje]

Wiadomo, że zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) nie będzie podwyższony do 2028 r. Pojawił się postulat podwyżki tylnymi drzwiami poprzez zrównanie wysokości tego zasiłku z dodatkiem pielęgnacyjnym (w 2025 r. 348,22 zł). Różnica między tymi zasiłkami wynosi 132,38 zł. I tyle zyskałyby osoby w wieku 75+, gdyby pomysł zrównania dwóch świadczeń został wprowadzony. Byłaby to podwyżka nie dla wszystkich beneficjentów zasiłku pielęgnacyjnego, a tylko bardzo wąskiego grona osób. No bo ile jest 75-latków bez prawa do emerytury i renty? To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

REKLAMA

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. To coś nie tak. Niewidoma nie dostała świadczenia wspierającego. Tylko 61 punkty

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

REKLAMA

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

REKLAMA