Minimalne stawki czynszu za lokale komunalne
REKLAMA
REKLAMA
Wyrokiem z dnia 30 stycznia 2018 r. (sygn. II SA/Kr 1588/17) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie oddalił skargę prokuratora okręgowego na uchwałę rady gminy w sprawie minimalnych stawek czynszu najmu za lokale użytkowe w budynkach komunalnych stanowiących własność gminy.
REKLAMA
Powyższy wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.
Polecamy: Zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego
Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie minimalnych stawek czynszu najmu za lokale użytkowe w budynkach komunalnych stanowiących własność gminy. Skargę na tę uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie wniósł prokurator okręgowy. Uchwale tej zarzucił rażące naruszenie przepisów art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a oraz art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym poprzez podjęcie czynności z zakresu gospodarowaniem mieniem komunalnym, co zastrzeżone jest do kompetencji organu wykonawczego gminy.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie nie zgadzając się z powyższym zarzutem oddalił skargę prokuratora.
Jak wskazał w uzasadnieniu sąd I instancji, do wydania aktu prawa miejscowego przez radę gminy konieczne jest wyraźne upoważnienie ustawowe. W kontekście gospodarowania mieniem komunalnym, ustawa o samorządzie gminnym dokonuje podziału kompetencji między radą gminy, a wójtem. Zdaniem WSA w Krakowie, rada gminy, jako organ stanowiący i kontrolny, jest upoważniona do ustalania zasad, względnie kryteriów gospodarowania mieniem komunalnym, natomiast wykonywanie bezpośredniego zarządu tym mieniem, między innymi poprzez składanie oświadczeń woli w imieniu gminy, czyli podejmowanie czynności z zakresu prawa cywilnego, należy do właściwości wójta. Co więcej, zdaniem sądu, określona tymi przepisami właściwość wójta w zakresie gospodarowania mieniem gminnym nie wyklucza dopuszczalności ustalania właśnie w drodze uchwały rady gminy ogólnych, wiążących wójta, zasad gospodarowania tym mieniem, podejmowanej na podstawie upoważnień zawartych w ustawach szczególnych i ustawie o samorządzie gminnym.
Zobacz: Postępowanie administracyjne
REKLAMA
Zdaniem sądu rozpatrującego niniejszą sprawę, z art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a ustawy o samorządzie gminnym wynika, że rada gminy uprawniona była do podjęcia kwestionowanej uchwały. Przepis ten przewiduje bowiem, że do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej. Przewidziana zatem w kwestionowanej uchwale regulacja – w ocenie WSA w Krakowie – oznacza realizację ustawowo określonej kompetencji rady gminy do ustalenia zasad, o których mowa w ww. przepisie, poprzez ustalenie – w drodze stosownej uchwały rady gminy – minimalnych stawek czynszu najmu za metr kwadratowy powierzchni użytkowej lokali użytkowych w budynkach komunalnych stanowiących własność gminy.
Jednocześnie, zdaniem sądu, kwestionowana przez prokuratora okręgowego uchwała w żaden sposób nie ogranicza kompetencji organu wykonawczego gminy, bowiem nie odbiera mu kompetencji ustalenia konkretnej stawki czynszu najmu w konkretnej umowie najmu lokalu użytkowego w budynkach komunalnych stanowiących własność gminy.
Mając na uwadze powyższe argumenty, WSA w Krakowie oddalił skargę prokuratora okręgowego na uchwałę rady gminy w sprawie minimalnych stawek czynszu najmu za lokale użytkowe w budynkach komunalnych stanowiących własność gminy.
Wyrok jest nieprawomocny.
Mateusz Karciarz
prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego
Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu
www.ziemski.com.pl
Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl
REKLAMA
REKLAMA