reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Zarządzanie nieruchomościami > Minimalne stawki czynszu za lokale komunalne

Minimalne stawki czynszu za lokale komunalne

Zdaniem WSA w Krakowie, to rada gminy jest organem właściwym do ustalania w drodze uchwały minimalnych stawek czynszu najmu za lokale komunalne.

Wyrokiem z dnia 30 stycznia 2018 r. (sygn. II SA/Kr 1588/17) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie oddalił skargę prokuratora okręgowego na uchwałę rady gminy w sprawie minimalnych stawek czynszu najmu za lokale użytkowe w budynkach komunalnych stanowiących własność gminy.

Powyższy wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.

Polecamy: Zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego

Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie minimalnych stawek czynszu najmu za lokale użytkowe w budynkach komunalnych stanowiących własność gminy. Skargę na tę uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie wniósł prokurator okręgowy. Uchwale tej zarzucił rażące naruszenie przepisów art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a oraz art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym poprzez podjęcie czynności z zakresu gospodarowaniem mieniem komunalnym, co zastrzeżone jest do kompetencji organu wykonawczego gminy.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie nie zgadzając się z powyższym zarzutem oddalił skargę prokuratora.

Jak wskazał w uzasadnieniu sąd I instancji, do wydania aktu prawa miejscowego przez radę gminy konieczne jest wyraźne upoważnienie ustawowe. W kontekście gospodarowania mieniem komunalnym, ustawa o samorządzie gminnym dokonuje podziału kompetencji między radą gminy, a wójtem. Zdaniem WSA w Krakowie, rada gminy, jako organ stanowiący i kontrolny, jest upoważniona do ustalania zasad, względnie kryteriów gospodarowania mieniem komunalnym, natomiast wykonywanie bezpośredniego zarządu tym mieniem, między innymi poprzez składanie oświadczeń woli w imieniu gminy, czyli podejmowanie czynności z zakresu prawa cywilnego, należy do właściwości wójta. Co więcej, zdaniem sądu, określona tymi przepisami właściwość wójta w zakresie gospodarowania mieniem gminnym nie wyklucza dopuszczalności ustalania właśnie w drodze uchwały rady gminy ogólnych, wiążących wójta, zasad gospodarowania tym mieniem, podejmowanej na podstawie upoważnień zawartych w ustawach szczególnych i ustawie o samorządzie gminnym.

Zobacz: Postępowanie administracyjne

Zdaniem sądu rozpatrującego niniejszą sprawę, z art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a ustawy o samorządzie gminnym wynika, że rada gminy uprawniona była do podjęcia kwestionowanej uchwały. Przepis ten przewiduje bowiem, że do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej. Przewidziana zatem w kwestionowanej uchwale regulacja – w ocenie WSA w Krakowie – oznacza realizację ustawowo określonej kompetencji rady gminy do ustalenia zasad, o których mowa w ww. przepisie, poprzez ustalenie – w drodze stosownej uchwały rady gminy – minimalnych stawek czynszu najmu za metr kwadratowy powierzchni użytkowej lokali użytkowych w budynkach komunalnych stanowiących własność gminy.

Jednocześnie, zdaniem sądu, kwestionowana przez prokuratora okręgowego uchwała w żaden sposób nie ogranicza kompetencji organu wykonawczego gminy, bowiem nie odbiera mu kompetencji ustalenia konkretnej stawki czynszu najmu w konkretnej umowie najmu lokalu użytkowego w budynkach komunalnych stanowiących własność gminy.

Mając na uwadze powyższe argumenty, WSA w Krakowie oddalił skargę prokuratora okręgowego na uchwałę rady gminy w sprawie minimalnych stawek czynszu najmu za lokale użytkowe w budynkach komunalnych stanowiących własność gminy.

Wyrok jest nieprawomocny.

Mateusz Karciarz

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Małopolski Instytut Studiów Podatkowych

Doradztwo podatkowe, rachunkowość, audyt, obsługa i pomoc w trakcie postępowań z organami podatkowymi, ceny transferowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama