REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ograniczenie we wnoszeniu odwołań

Piotr Trębicki
Radca prawny, partner CZUBLUN TRĘBICKI

REKLAMA

Które zmiany w nowelizacji prawa zamówień publicznych są najważniejsze, a które największe?

Zmiany wprowadzone uchwaloną przez Sejm 13 kwietnia 2007 r. nowelizacją ustawy Prawo zamówień publicznych podzieliłbym na dwa rodzaje. Jeśli chodzi o zakres zmienianych regulacji, jak też o sam fakt zmiany ustrojowo-instytucjonalnej, zdecydowanie największą zmianą jest wprowadzenie, po raz pierwszy w Polsce, instytucji rozstrzygającej spory z zakresu zamówień publicznych, w której zasiadają zawodowi arbitrzy.

Nie możemy jeszcze powiedzieć, czy określenie zawodowi odnosić się będzie tylko do faktu, iż zasiadanie w Krajowej Izbie Odwoławczej stanie się jedynym źródłem utrzymania sędziów, czy też także do merytorycznego poziomu rozpraw i wydawanych wyroków. Jako częstego klienta zespołów arbitrów oczywiście bardziej cieszyłyby mnie profesjonalne wyroki i uzasadnienia.

Niestety, ważniejszą i o wiele bardziej doniosłą zmianą w prawie zamówień publicznych jest decyzja o ograniczaniu prawa do wnoszenia odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej. Nawet najlepszy organ odwoławczy nie wywrze znaczącego wpływu na poziom sektora zamówień publicznych, jeśli będzie nieużywany.

Nowe brzmienie art. 184 ustawy Prawo zamówień publicznych stanowi bowiem, iż odwołanie przysługuje tylko w przypadkach, w których wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Prawa zamówień publicznych. Są to kwoty 137 tys. euro oraz 211 tys. euro dla dostaw lub usług. Zmiana ta, w zakresie praktycznych jej skutków, jest w mojej opinii prawie tożsama z wyłączeniem stosowania ustawy do wyżej wymienionych progów, będących przecież odpowiednikiem nawet ok. 800 tys. zł.

Już samo ograniczenie możliwości wnoszenia odwołania tylko w postępowaniach, w których wartość zamówienia jest równa lub przekracza 60 tys. euro, spowodowało, iż wielu zamawiających masowo wróciło do stosowania postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z których wcześniej musieli zrezygnować na skutek orzeczeń zespołów arbitrów. Po wejściu w życie nowelizacji spodziewam się drugiej fali zupełnie arbitralnego kształtowania np. opisów przedmiotu zamówienia. Uczestnicy rynku niemal zgodnie przyznają, iż jakakolwiek kontrola przetargów, poza kontrolą w trybie odwołań, jest iluzoryczna. Czy ktoś słyszał o umowach w sprawie zamówień publicznych, których nieważność stwierdził sąd powszechny?

Ustawodawca pod płaszczykiem usprawniania realizacji zamówień publicznych w Polsce i podniesienia stopnia absorpcji środków unijnych de facto zrezygnował ze skutecznego stosowania regulacji prawa zamówień w wielu branżach. O ile zamówienia na roboty budowlane prawie zawsze przekroczą progi tzw. wartości unijnych, to jest wiele branż, które niemal w całości wyłączone zostają spod mechanizmów kontroli. Co z tego, że ogłoszenie o wyposażaniu urzędu miasta w sprzęt komputerowy ukaże się w biuletynie zamówień publicznych z odpowiednim wyprzedzeniem, a zamawiający będzie wymagał stosownych referencji i innych dokumentów, jeśli na końcu drogi zwycięzcą przetargu okaże się nie wykonawca, który złożył najkorzystniejszą ofertę, ale ten, któremu udało się przekonać zamawiającego do odrzucenia, pod byle pretekstami, pozostałych oferentów.

Przykładu nie należy szukać daleko: ostatnio zwrócił się do mnie z prośbą o poradę przedsiębiorca, którego ofertę odrzucono z tego powodu, że podpisał ją prokurent. Zamawiający zarzucił mu brak dokumentu pełnomocnictwa, choć oczywiście wraz z ofertą złożony został wypis z KRS zawierający adnotację o ustanowieniu prokury. Niestety, protest przedsiębiorcy nie został uwzględniony, a wartość postępowania była niższa niż równowartość 60 tys. euro. Zamówienie zgarnął ktoś inny! Bez kontroli procesu udzielania zamówień publicznych stosowanie ustawy Prawo zamówień publicznych staje się pozorne. Na znaczeniu traci też powołanie Krajowej Izby Odwoławczej.


PIOTR TRĘBICKI

radca prawny prowadzący zespół zamówień publicznych w Kancelarii Gessel

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA