REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ograniczenie we wnoszeniu odwołań

Piotr Trębicki
Radca prawny, partner CZUBLUN TRĘBICKI

REKLAMA

Które zmiany w nowelizacji prawa zamówień publicznych są najważniejsze, a które największe?

Zmiany wprowadzone uchwaloną przez Sejm 13 kwietnia 2007 r. nowelizacją ustawy Prawo zamówień publicznych podzieliłbym na dwa rodzaje. Jeśli chodzi o zakres zmienianych regulacji, jak też o sam fakt zmiany ustrojowo-instytucjonalnej, zdecydowanie największą zmianą jest wprowadzenie, po raz pierwszy w Polsce, instytucji rozstrzygającej spory z zakresu zamówień publicznych, w której zasiadają zawodowi arbitrzy.

Nie możemy jeszcze powiedzieć, czy określenie zawodowi odnosić się będzie tylko do faktu, iż zasiadanie w Krajowej Izbie Odwoławczej stanie się jedynym źródłem utrzymania sędziów, czy też także do merytorycznego poziomu rozpraw i wydawanych wyroków. Jako częstego klienta zespołów arbitrów oczywiście bardziej cieszyłyby mnie profesjonalne wyroki i uzasadnienia.

Niestety, ważniejszą i o wiele bardziej doniosłą zmianą w prawie zamówień publicznych jest decyzja o ograniczaniu prawa do wnoszenia odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej. Nawet najlepszy organ odwoławczy nie wywrze znaczącego wpływu na poziom sektora zamówień publicznych, jeśli będzie nieużywany.

Nowe brzmienie art. 184 ustawy Prawo zamówień publicznych stanowi bowiem, iż odwołanie przysługuje tylko w przypadkach, w których wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Prawa zamówień publicznych. Są to kwoty 137 tys. euro oraz 211 tys. euro dla dostaw lub usług. Zmiana ta, w zakresie praktycznych jej skutków, jest w mojej opinii prawie tożsama z wyłączeniem stosowania ustawy do wyżej wymienionych progów, będących przecież odpowiednikiem nawet ok. 800 tys. zł.

Już samo ograniczenie możliwości wnoszenia odwołania tylko w postępowaniach, w których wartość zamówienia jest równa lub przekracza 60 tys. euro, spowodowało, iż wielu zamawiających masowo wróciło do stosowania postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z których wcześniej musieli zrezygnować na skutek orzeczeń zespołów arbitrów. Po wejściu w życie nowelizacji spodziewam się drugiej fali zupełnie arbitralnego kształtowania np. opisów przedmiotu zamówienia. Uczestnicy rynku niemal zgodnie przyznają, iż jakakolwiek kontrola przetargów, poza kontrolą w trybie odwołań, jest iluzoryczna. Czy ktoś słyszał o umowach w sprawie zamówień publicznych, których nieważność stwierdził sąd powszechny?

Ustawodawca pod płaszczykiem usprawniania realizacji zamówień publicznych w Polsce i podniesienia stopnia absorpcji środków unijnych de facto zrezygnował ze skutecznego stosowania regulacji prawa zamówień w wielu branżach. O ile zamówienia na roboty budowlane prawie zawsze przekroczą progi tzw. wartości unijnych, to jest wiele branż, które niemal w całości wyłączone zostają spod mechanizmów kontroli. Co z tego, że ogłoszenie o wyposażaniu urzędu miasta w sprzęt komputerowy ukaże się w biuletynie zamówień publicznych z odpowiednim wyprzedzeniem, a zamawiający będzie wymagał stosownych referencji i innych dokumentów, jeśli na końcu drogi zwycięzcą przetargu okaże się nie wykonawca, który złożył najkorzystniejszą ofertę, ale ten, któremu udało się przekonać zamawiającego do odrzucenia, pod byle pretekstami, pozostałych oferentów.

Przykładu nie należy szukać daleko: ostatnio zwrócił się do mnie z prośbą o poradę przedsiębiorca, którego ofertę odrzucono z tego powodu, że podpisał ją prokurent. Zamawiający zarzucił mu brak dokumentu pełnomocnictwa, choć oczywiście wraz z ofertą złożony został wypis z KRS zawierający adnotację o ustanowieniu prokury. Niestety, protest przedsiębiorcy nie został uwzględniony, a wartość postępowania była niższa niż równowartość 60 tys. euro. Zamówienie zgarnął ktoś inny! Bez kontroli procesu udzielania zamówień publicznych stosowanie ustawy Prawo zamówień publicznych staje się pozorne. Na znaczeniu traci też powołanie Krajowej Izby Odwoławczej.


PIOTR TRĘBICKI

radca prawny prowadzący zespół zamówień publicznych w Kancelarii Gessel

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł. W jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej? Kto musi opłacić opłatę reklamową? Co w przypadku, gdy budynek ma więcej niż jednego właściciela?

Opłata od posiadania psów 2025 r.: 178,26 zł

Opłata od posiadania psów 2025 r. Maksymalna wysokość opłaty od posiadania psów w 2025 r. wynosić będzie 178,26 zł. Kto powinien opłacić opłatę od posiadania psów? Kto jest zwolniony od opłaty od posiadania psów? Co z psami asystującymi?

QUIZ Podróżujesz po Polsce? Na pewno wiesz, gdzie są te miejsca
Gdzie znajdziemy Maczugę Herkulesa? A Kolorowe Jeziorka? Gdzie jest Kaplica Czaszek? A Sokolica? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę.
Opłata miejscowa i uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł

Opłata miejscowa 2025 r., opłata uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł. Czym jest opłata miejscowa? Czym jest opłata uzdrowiskowa? Co w przypadku nakładania się opłat? Kto jest zwolniony z opłacania opłaty lokalnej i uzdrowiskowej?

REKLAMA

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł. Czym jest opłata targowa? Kto musi opłacać opłatę targową? Kto może liczyć na zwolnienie z opłaty targowej? Kto ustala wysokość opłaty targowej? Czy opłata targowa w 2025 r. może być niższa niż 1126 zł?

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł. Ile wyniesie podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie powyżej 9 ton w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od autobusów w 2025 r.? Na kim ciąży obowiązek podatkowy?

Czy Polacy chętnie angażują się w wolontariat?

5 grudnia to Światowy Dzień Wolontariusza. Czy ten temat jest bliski Polakom? Okazuje się, że zaledwie 33% ma doświadczenie w wolontariacie. 

Podatek od nieruchomości 2025 r.: od 0,73 zł do 34 zł

Od 0,73 zł do 34 zł podatku od nieruchomości 2025 r. Kto będzie musiał opłacić podatek od nieruchomości w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od gruntu 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budynków lub ich części w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budowli w 2025 r.?

REKLAMA

Komunikat MC: List polecony przez Internet? Wygodna korespondencja z urzędami dzięki e-Doręczeniom

Od 1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać system e-doręczeń. Wszystkie urzędowe pisma i decyzje będzie można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej. E-Doręczenia są elektronicznym odpowiednikiem listu poleconego za pośrednictwem odbioru.

Ósmoklasiści rozpoczęli próbne egzaminy

Dziś zaczął się trzydniowy próbny egzamin ósmoklasisty organizowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Udział szkół nie jest obowiązkowy. 

REKLAMA