REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są zadania poborcy skarbowego w postępowaniu egzekucyjnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
_ ŁS

REKLAMA

Jakie uprawnienia przysługują poborcy podatkowemu? Jakie zasady obowiązują podczas egzekucji należności pieniężnych przeprowadzanej przez poborcę? Jak wygląda egzekucja z wynagrodzenia z pracę?


Zgodnie z ustawą o postępowaniu egzekucyjnym w administracji poborca skarbowy to pracownik organu egzekucyjnego wyznaczony do dokonywania czynności egzekucyjnych w egzekucji obowiązku o charakterze pieniężnym. Zatem w przypadku zaległości podatkowych z tytułu podatków i opłat lokalnych to upoważniony indywidualnie przez prezydenta (burmistrza, wójta) pracownik urzędu. Choć może być to również poborca urzędu skarbowego, jeżeli ktoś zalega np. z podatkiem dochodowym, albo pracownik izby celnej, gdy nie uiścimy w porę podatku akcyzowego.

Najbardziej popularnym środkiem, a zarazem najmniej dokuczliwym jest egzekucja ze środków pieniężnych. Polega ona na tym, że poborca skarbowy dociera do dłużnika i egzekwuje zaległą należność. Do pobrania zaległości poborca musi mieć tytuł egzekucyjny wystawiony w formie i zgodnie z zasadami przepisów prawa. Na jego podstawie dopomina się zapłaty zaległego podatku. Jeżeli zaległość jest bezsporna i dłużnik reguluje zobowiązanie, to poborca wystawia mu tzw. pokwitowanie odbioru pieniędzy, które jest drukiem ścisłego zarachowania, a zarazem jedynym dokumentem, którym może się posłużyć poborca, przyjmując zapłatę. Na jego podstawie dłużnik reguluje należność, a tym samym organ egzekucyjny kończy postępowanie. Następnie na podstawie wystawionych dokumentów poborca jest rozliczany pod względem merytorycznym i księgowym.

Innym środkiem, dzięki któremu organy egzekwują swoje należności, jest egzekucja z wynagrodzenia za pracę zobowiązanego. Takie postępowanie odbywa się bez udziału pracownika terenowego, który może jedynie ustalić miejsce pracy dłużnika lub sam fakt pozostawania przy niej. Często stosowanym sposobem jest egzekucja z rachunku bankowego, ze świadczeń emerytalnych oraz z tytułu renty socjalnej oraz innych praw majątkowych.

Niestety organy egzekucyjne gminy mają mniejsze możliwość pozyskiwania informacji w porównaniu z naczelnikiem urzędu skarbowego. Naczelnik urzędu skarbowego ma informację na temat zobowiązanego chociażby z tytułu składanych corocznie deklaracji podatkowych. Dlatego też samorządowy organ egzekucyjny musi poświęcić więcej czasu na pozyskiwanie informacji. Taką możliwość daje art. 36 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, zgodnie z którym w zakresie niezbędnym do prowadzenia egzekucji organ egzekucyjny może żądać od uczestników postępowania informacji i wyjaśnień, jak również zwracać się o udzielenie informacji do organów administracji publicznej oraz jednostek organizacyjnych im podległych lub podporządkowanych, a także innych podmiotów. Informacje te przekazywane są bezpłatnie, ale w postępowaniu egzekucyjnym bardzo istotnym czynnikiem jest czas. Chodzi o to, żeby wszystko się odbyło sprawnie i skutecznie. A korespondencja między organami zajmuje go za dużo. Dlatego też należy wykorzystywać wszystkie informacje, jakie gromadzi urząd z racji swoich zadań. Przede wszystkim są dane adresowe w biurach ewidencji ludności, dane dotyczące pojazdów zarejestrowanych w danej jednostce samorządu terytorialnego, czy też dane zawarte w miejskim katastrze nieruchomości. To są pierwsze dane, na podstawie których powinno dokonywać się wstępnych ustaleń co do majątku dłużnika. Coraz częściej pracę ułatwia internet, gdzie można znaleźć informacje szczególnie na temat przedsiębiorców, którzy oferują swoje usługi, udostępniając zarazem swoje dane. Bardzo dużą rolę odgrywa również poborca, który w terenie jest w stanie ustalić informacje potrzebne do przeprowadzenia egzekucji.

JOLANTA STRZELECKA

kierownik Działu Egzekucji Należności Pieniężnych w Urzędzie Miejskim we Wrocławiu

ŁS

PODSTAWA PRAWNA

l Art. 45-53 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2005 r. nr 229, poz. 1954 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

REKLAMA

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA