REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są zadania poborcy skarbowego w postępowaniu egzekucyjnym

_ ŁS

REKLAMA

Jakie uprawnienia przysługują poborcy podatkowemu? Jakie zasady obowiązują podczas egzekucji należności pieniężnych przeprowadzanej przez poborcę? Jak wygląda egzekucja z wynagrodzenia z pracę?


Zgodnie z ustawą o postępowaniu egzekucyjnym w administracji poborca skarbowy to pracownik organu egzekucyjnego wyznaczony do dokonywania czynności egzekucyjnych w egzekucji obowiązku o charakterze pieniężnym. Zatem w przypadku zaległości podatkowych z tytułu podatków i opłat lokalnych to upoważniony indywidualnie przez prezydenta (burmistrza, wójta) pracownik urzędu. Choć może być to również poborca urzędu skarbowego, jeżeli ktoś zalega np. z podatkiem dochodowym, albo pracownik izby celnej, gdy nie uiścimy w porę podatku akcyzowego.

Najbardziej popularnym środkiem, a zarazem najmniej dokuczliwym jest egzekucja ze środków pieniężnych. Polega ona na tym, że poborca skarbowy dociera do dłużnika i egzekwuje zaległą należność. Do pobrania zaległości poborca musi mieć tytuł egzekucyjny wystawiony w formie i zgodnie z zasadami przepisów prawa. Na jego podstawie dopomina się zapłaty zaległego podatku. Jeżeli zaległość jest bezsporna i dłużnik reguluje zobowiązanie, to poborca wystawia mu tzw. pokwitowanie odbioru pieniędzy, które jest drukiem ścisłego zarachowania, a zarazem jedynym dokumentem, którym może się posłużyć poborca, przyjmując zapłatę. Na jego podstawie dłużnik reguluje należność, a tym samym organ egzekucyjny kończy postępowanie. Następnie na podstawie wystawionych dokumentów poborca jest rozliczany pod względem merytorycznym i księgowym.

Innym środkiem, dzięki któremu organy egzekwują swoje należności, jest egzekucja z wynagrodzenia za pracę zobowiązanego. Takie postępowanie odbywa się bez udziału pracownika terenowego, który może jedynie ustalić miejsce pracy dłużnika lub sam fakt pozostawania przy niej. Często stosowanym sposobem jest egzekucja z rachunku bankowego, ze świadczeń emerytalnych oraz z tytułu renty socjalnej oraz innych praw majątkowych.

Niestety organy egzekucyjne gminy mają mniejsze możliwość pozyskiwania informacji w porównaniu z naczelnikiem urzędu skarbowego. Naczelnik urzędu skarbowego ma informację na temat zobowiązanego chociażby z tytułu składanych corocznie deklaracji podatkowych. Dlatego też samorządowy organ egzekucyjny musi poświęcić więcej czasu na pozyskiwanie informacji. Taką możliwość daje art. 36 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, zgodnie z którym w zakresie niezbędnym do prowadzenia egzekucji organ egzekucyjny może żądać od uczestników postępowania informacji i wyjaśnień, jak również zwracać się o udzielenie informacji do organów administracji publicznej oraz jednostek organizacyjnych im podległych lub podporządkowanych, a także innych podmiotów. Informacje te przekazywane są bezpłatnie, ale w postępowaniu egzekucyjnym bardzo istotnym czynnikiem jest czas. Chodzi o to, żeby wszystko się odbyło sprawnie i skutecznie. A korespondencja między organami zajmuje go za dużo. Dlatego też należy wykorzystywać wszystkie informacje, jakie gromadzi urząd z racji swoich zadań. Przede wszystkim są dane adresowe w biurach ewidencji ludności, dane dotyczące pojazdów zarejestrowanych w danej jednostce samorządu terytorialnego, czy też dane zawarte w miejskim katastrze nieruchomości. To są pierwsze dane, na podstawie których powinno dokonywać się wstępnych ustaleń co do majątku dłużnika. Coraz częściej pracę ułatwia internet, gdzie można znaleźć informacje szczególnie na temat przedsiębiorców, którzy oferują swoje usługi, udostępniając zarazem swoje dane. Bardzo dużą rolę odgrywa również poborca, który w terenie jest w stanie ustalić informacje potrzebne do przeprowadzenia egzekucji.

JOLANTA STRZELECKA

kierownik Działu Egzekucji Należności Pieniężnych w Urzędzie Miejskim we Wrocławiu

ŁS

PODSTAWA PRAWNA

l Art. 45-53 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2005 r. nr 229, poz. 1954 ze zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA