| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Jakie są zasady udostępniania informacji publicznej

Jakie są zasady udostępniania informacji publicznej

O działalności organów administracji obywatel ma prawo się dowiedzieć, np. obserwując posiedzenia organów kolegialnych władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów. Prawo dostępu do informacji publicznej to również dostęp do materiałów, w tym audiowizualnych i teleinformatycznych, dokumentujących posiedzenia tych organów.

Na podstawie

postanowienia WSA w Warszawie z dnia 25 sierpnia 2004 r., II SAB/Wa 145/04 LEX nr 193474

PRZYKŁAD

WNIOSEK O UDOSTĘPNIENIE I OPŁATY

Wojewoda rozstrzygnięciem nadzorczym stwierdził nieważność wprowadzonych zmian do zarządzenia prezydenta miasta w sprawie instrukcji udostępniania informacji publicznych nieumieszczonych w Biuletynie Informacji Publicznej oraz wysokości opłat pobieranych za udostępnienie informacji publicznej. Wojewoda stwierdził, że zarządzenie zostało podjęte m.in. z istotnym naruszeniem przepisów ustawy o samorządzie gminnym ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Prezydent ustalił również wzór wniosku o udostępnienie informacji publicznej, stanowiący załącznik do zarządzenia.

Zarządzeniem prezydent ustalił opłatę w wysokości 25 zł za jedną godzinę pracy pracownika, który wykonuje pracę dodatkową związaną z przygotowaniem informacji publicznej.

Na rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody złożona została skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Sąd ten stwierdził m.in., że słusznie wojewoda uznał, że część przedmiotowego zarządzenia narusza art. 11b ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.). Przepis ten uprawnienia do stanowienia zasad dostępu i korzystania z dokumentów powierzył radzie gminy. Żaden inny organ nie może wydawać aktów dotyczących tej kwestii. W związku z tym prezydent mógł wydać zarządzenie określające wzór wniosku o udzieleniu dostępu tylko do takich informacji, które nie są objęte treścią powołanego art. 11b.

Słusznie wskazał wojewoda, że przepis art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, w sytuacjach wyjątkowych upoważnia organ zobowiązany do udostępnienia informacji publicznej do pobrania opłaty, jeżeli sposób udostępnienia informacji wskazany we wniosku osoby żądającej dostępu do takiej informacji powoduje powstanie dodatkowych kosztów. Taka regulacja ustawowa oznacza, że pobieranie opłaty przez organ zobowiązany do udostępnienia informacji stanowi wyjątek od zasady bezpłatności dostępu do informacji publicznej. Prawo do pobierania opłaty może więc dotyczyć tylko dodatkowych kosztów związanych z żądanym sposobem udostępnienia informacji.

Wniosek

Artykuł 11b ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.) powierzył radzie gminy uprawnienia do stanowienia zasad dostępu i korzystania ze szczególnego rodzaju informacji publicznej, tj. dokumentów. Żaden inny organ nie może wydawać aktów dotyczących tej kwestii. Ustalenie stawki opłaty za godzinę pracy pracownika, który w imieniu podmiotu zobowiązanego do udzielenia informacji publicznej wykonuje pracę dodatkową związaną z przygotowaniem informacji publicznej, jest niezgodne z art. 15 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Ewa Pasieczna

Biegły rewident

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »