REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak należy postępować, gdy straciło się paszport lub dowód osobisty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata

REKLAMA

REKLAMA

W okresie urlopowym łatwo stracić dokumenty. Bagaże turystów giną z pokoi hotelowych, pensjonatów i kempingów. Po utracie dokumentów należy wyrobić nowe.

Czy o utracie dokumentu należy zawiadomić urząd

Okradziono mnie w hotelu. Zawiadomiłem o tym od razu dyrekcję. Oprócz pieniędzy zginął mi też dowód osobisty. Czy o utracie dowodu osobistego muszę jeszcze kogoś dodatkowo zawiadomić?

Tak

O kradzieży rzeczy z pokoju w hotelu należy niezwłocznie zawiadomić dyrekcję. Trzeba przekazać jej listę utraconych przedmiotów. Jeżeli wśród tych skradzionych rzeczy znajdował się też dowód osobisty, to wówczas należy niezwłocznie o tym zawiadomić najbliższy organ gminy.

Zawiadomienia dokonuje okradziony właściciel dowodu, który go utracił. Nie może tym obowiązkiem obarczyć dyrekcji hotelu, z którego zginęły jego rzeczy.

O utracie dowodu osobistego wystarczy zawiadomić organ gminy, na terenie której znajduje się hotel. Osoba okradziona nie musi przerywać urlopu i wracać do swojego miejsca zamieszkania, aby w tamtejszym organie gminy złożyć zawiadomienie o utracie dokumentu. Nie ma też obowiązku powiadamiać o utracie dowodu osobistego tego organu, który go wystawił.

Organ gminy, który został zawiadomiony o utracie dowodu osobistego, wydaje poszkodowanemu zaświadczenie potwierdzające, że taki fakt miał miejsce. Jest ono ważne aż do czasu wydania nowego dokumentu.

Podstawa prawna

l Art. 42 ustawy z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz.U. z 2006 r. nr 139, poz. 993 z późn. zm.).

Czy okradziony dostanie dokument zastępczy

Mam tylko dowód osobisty. Czy w razie jego utraty mogę dostać jakiś dokument zastępczy, abym mógł pobierać pieniądze w banku i odbierać korespondencję na poczcie?

Tak

Organ gminy, który zostaje powiadomiony o utracie dowodu, wydaje zaświadczenie o utracie dowodu osobistego. Zaświadczenie to jest czymś w rodzaju dokumentu zastępczego, ponieważ poszkodowany ma prawo okazywać je w tych wszystkich sytuacjach, w których konieczne jest okazanie dowodu osobistego. Na przykład przedstawia się zaświadczenie wówczas, gdy: pobiera się pieniądze w kasie banku, wypłaca gotówkę na poczcie, jest się legitymowanym przez policję.

Organ gminy zawiadomiony o utracie zawiadomienia nie może odmówić wydania zaświadczenia i odesłać poszkodowanego do gminy właściwej dla jego miejsca zamieszkania albo do gminy, która wystawiła utracony dowód osobisty.

Zaświadczenie o utracie dowodu osobistego jest ważne aż do momentu wydania nowego dokumentu tożsamości.

Podstawa prawna

l Art. 42 ust. 1 ustawy z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz.U. z 2006 r. nr 139, poz. 993 z późn. zm.).

Czy trzeba zawiadomić urząd o znalezieniu dowodu

Złodziej wyrwał mi torebkę na ulicy i razem z pieniędzmi straciłam też dowód osobisty. Rozpoczęłam procedurę związaną z wyrobieniem nowego dokumentu. Ostatnio otrzymałam utracony dowód osobisty przesyłką pocztową. Czy muszę kogoś o tym zawiadomić?

Tak

Jeżeli zgłoszony jako utracony dowód osobisty odnalazł się, to wówczas jego właściciel powinien niezwłocznie zawiadomić o tym organ gminy, w której złożył wniosek o wyrobienie nowego dokumentu. Taka procedura obowiązuje wówczas, jeżeli w miejsce zgłoszonego jako utracony, nie został jeszcze wydany nowy dokument.

Może się zdarzyć, że utracony dowód osobisty odnajdzie się dopiero wówczas, gdy gmina wydała już poszkodowanemu nowy dokument. Wtedy właściciel powinien niezwłocznie oddać utracony dokument do właściwego organu gminy. Natomiast nadal będzie mógł posługiwać się nowym dowodem osobistym.

Podstawa prawna

l Art. 42 ust. 2 ustawy z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz.U. z 2006 r. nr 139, poz. 993 z późn. zm.).

Czy trzeba wymienić zniszczony już dowód osobisty

Dziecko zalało mój dowód mlekiem. Czy muszę go wymienić na nowy, skoro dokument stał się częściowo mało czytelny?

Tak

Jeżeli dowód osobisty został uszkodzony i trudno na jego podstawie jest ustalić tożsamość właściciela, to wówczas należy wymienić go na nowy dokument. W tym celu trzeba zgłosić się do urzędu gminy i dopełnić tam formalności. W tym przypadku nie ma żadnego znaczenia, kiedy upływa termin ważności dowodu osobistego. Istotne jest jedynie to, że został on zniszczony w takim stopniu, że na jego podstawie trudno jest ustalić tożsamość właściciela. Na przykład: zostało zniszczone zdjęcie albo zamazane imię bądź nazwisko.

Podstawa prawna

l Art. 40 ustawy z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz.U. z 2006 r. nr 139, poz. 993 z późn. zm.).

Czy także prezydent miasta musi wydać nowy dowód

Zgubiłam dowód osobisty. Czy mogę złożyć wniosek o wydanie nowego?

Tak

Dowód osobisty w miejsce zagubionego powinien wydać wójt, prezydent miasta albo burmistrz. Dokument wydaje organ właściwy według miejsca pobytu osoby, która go straciła. Gdyby nie miała ona stałego miejsca pobytu, to wówczas bierze się pod uwagę ostatnie miejsce pobytu stałego tej osoby.

Podstawa prawna

l Art. 45 ustawy z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz.U. z 2006 r. nr 139, poz. 993 z późn. zm.).

Czy informacja o stracie dowodu trafi do ewidencji

Czy gmina prowadzi także ewidencję utraconych dowodów osobistych?

Tak

Gminy prowadzą ewidencję wydanych i utraconych dowodów osobistych. Robią to w formie informatycznej. Dane osobowe z takiej ewidencji można przetwarzać metodami informatycznymi. W ewidencji gromadzone są dane zgłoszone przy ubieganiu się o wydanie lub wymianę dowodu osobistego: nazwisko i imiona, poprzednie imiona i nazwiska, nazwisko rodowe, imiona i nazwiska rodowe rodziców, data i miejsce urodzenia, numer PESEL, wzrost, kolor oczu, płeć, fotografie i podpis osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego. Ewidencja obejmuje też numery i serie aktualnych i poprzednich dowodów tej osoby. Zawiera również daty wydania dowodów osobistych.

Podstawa prawna

l Art. 44e ustawy z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz.U. z 2006 r. nr 139, poz. 993 z późn. zm.).

Czy paszport jest ważny tylko przez ograniczony czas

Co mogę zrobić z paszportem, którego termin ważności już upłynął? Czy rzeczywiście nie mogę się nim już posługiwać?

Tak

Paszport jest ważny przez dziesięć lat od jego wydania. Może być też ważny na krótszy okres, na przykład wówczas, gdy wydano go małoletniemu, który wprawdzie ukończył już pięć lat, ale nie ma jeszcze 14 lat.

Wtedy paszport jest ważny tylko przez pięć lat od daty wydania. Po utracie ważności paszportu należy wyrobić nowy dokument. Gdyby paszport utracił ważność podczas pobytu właściciela za granicą, to na podstawie tego dokumentu ma on prawo wjazdu do Polski.

Podstawa prawna

l Ustawa z 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych (Dz.U. z 2006 r. nr 143, poz. 1027).

Czy trzeba zgłosić utratę paszportu

Podczas przeprowadzki do innego mieszkania prawdopodobnie zginął mój paszport. Na razie nie planuję wyjazdu za granicę. Czy muszę zgłosić utratę paszportu, jeżeli nie uda mi się go odnaleźć?

Tak

O utracie paszportu należy niezwłocznie zawiadomić organ paszportowy. Takimi organami są: minister właściwy do spraw wewnętrznych, minister właściwy do spraw zagranicznych, wojewoda oraz konsul.

Jeżeli paszport zostanie skradziony lub zgubiony za granicą, to wówczas należy zawiadomić niezwłocznie polskiego konsula, w tym kraju, w którym zdarzenie nastąpiło.

Jeżeli właściciel paszportu nie ma pewności, czy rzeczywiście on zaginął, to przed zawiadomieniem organu paszportowego radzimy jeszcze raz dokładnie przeszukać rzeczy i upewnić się, czy przypadkiem się nie odnajdzie.

Gdyby już po zgłoszeniu zaginięcia paszport znalazł się, to organ paszportowy nie zwróci go osobie, której został wcześniej wydany. Odnaleziony paszport należy zwrócić i aby móc wyjechać za granicę, uzyskać nowy dokument.

W takim przypadku należy zwrócić odnaleziony paszport, bez względu na to, czy właściciel ma już nowy dokument w miejsce utraconego, czy też o wydanie nowego jeszcze nie występował. Paszport zgłoszony jako utracony, zniszczony lub znaleziony traci ważność już w tym dniu, w którym dokonano zawiadomienia o jego utracie, zniszczeniu lub znalezieniu.

Podstawa prawna

l Art. 2, 36 ustawy z 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych (Dz.U. z 2006 r. nr 143, poz. 1027).

Przygotowała MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak i kiedy rezerwować wakacje, żeby było najtaniej?

Jak Polacy planują wakacje? Na ostatnią chwilę czy z wyprzedzeniem? Jak najtaniej zarezerwować hotel? Czy Polacy chętnie spędzają wakacje w kraju?

Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

REKLAMA

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

Poradnik kryzysowy. Pierwsze 72 h każde gospodarstwo powinno przetrwać o własnych siłach

Do końca roku do obywateli ma trafić tzw. poradnik kryzysowy. Robert Klonowski z MSWiA przekazał PAP: - Przez trzy dni wszyscy obywatele, każde gospodarstwo domowe, powinno przetrwać o własnych siłach.

REKLAMA