REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak należy postępować, gdy straciło się paszport lub dowód osobisty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata

REKLAMA

REKLAMA


W okresie urlopowym łatwo stracić dokumenty. Bagaże turystów giną z pokoi hotelowych, pensjonatów i kempingów. Po utracie dokumentów należy wyrobić nowe.

Czy o utracie dokumentu należy zawiadomić urząd

Okradziono mnie w hotelu. Zawiadomiłem o tym od razu dyrekcję. Oprócz pieniędzy zginął mi też dowód osobisty. Czy o utracie dowodu osobistego muszę jeszcze kogoś dodatkowo zawiadomić?

Tak

O kradzieży rzeczy z pokoju w hotelu należy niezwłocznie zawiadomić dyrekcję. Trzeba przekazać jej listę utraconych przedmiotów. Jeżeli wśród tych skradzionych rzeczy znajdował się też dowód osobisty, to wówczas należy niezwłocznie o tym zawiadomić najbliższy organ gminy.

Zawiadomienia dokonuje okradziony właściciel dowodu, który go utracił. Nie może tym obowiązkiem obarczyć dyrekcji hotelu, z którego zginęły jego rzeczy.

O utracie dowodu osobistego wystarczy zawiadomić organ gminy, na terenie której znajduje się hotel. Osoba okradziona nie musi przerywać urlopu i wracać do swojego miejsca zamieszkania, aby w tamtejszym organie gminy złożyć zawiadomienie o utracie dokumentu. Nie ma też obowiązku powiadamiać o utracie dowodu osobistego tego organu, który go wystawił.

Organ gminy, który został zawiadomiony o utracie dowodu osobistego, wydaje poszkodowanemu zaświadczenie potwierdzające, że taki fakt miał miejsce. Jest ono ważne aż do czasu wydania nowego dokumentu.

Podstawa prawna

l Art. 42 ustawy z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz.U. z 2006 r. nr 139, poz. 993 z późn. zm.).

Czy okradziony dostanie dokument zastępczy

Mam tylko dowód osobisty. Czy w razie jego utraty mogę dostać jakiś dokument zastępczy, abym mógł pobierać pieniądze w banku i odbierać korespondencję na poczcie?

Tak

Organ gminy, który zostaje powiadomiony o utracie dowodu, wydaje zaświadczenie o utracie dowodu osobistego. Zaświadczenie to jest czymś w rodzaju dokumentu zastępczego, ponieważ poszkodowany ma prawo okazywać je w tych wszystkich sytuacjach, w których konieczne jest okazanie dowodu osobistego. Na przykład przedstawia się zaświadczenie wówczas, gdy: pobiera się pieniądze w kasie banku, wypłaca gotówkę na poczcie, jest się legitymowanym przez policję.

Organ gminy zawiadomiony o utracie zawiadomienia nie może odmówić wydania zaświadczenia i odesłać poszkodowanego do gminy właściwej dla jego miejsca zamieszkania albo do gminy, która wystawiła utracony dowód osobisty.

Zaświadczenie o utracie dowodu osobistego jest ważne aż do momentu wydania nowego dokumentu tożsamości.

Podstawa prawna

l Art. 42 ust. 1 ustawy z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz.U. z 2006 r. nr 139, poz. 993 z późn. zm.).

Czy trzeba zawiadomić urząd o znalezieniu dowodu

Złodziej wyrwał mi torebkę na ulicy i razem z pieniędzmi straciłam też dowód osobisty. Rozpoczęłam procedurę związaną z wyrobieniem nowego dokumentu. Ostatnio otrzymałam utracony dowód osobisty przesyłką pocztową. Czy muszę kogoś o tym zawiadomić?

Tak

Jeżeli zgłoszony jako utracony dowód osobisty odnalazł się, to wówczas jego właściciel powinien niezwłocznie zawiadomić o tym organ gminy, w której złożył wniosek o wyrobienie nowego dokumentu. Taka procedura obowiązuje wówczas, jeżeli w miejsce zgłoszonego jako utracony, nie został jeszcze wydany nowy dokument.

Może się zdarzyć, że utracony dowód osobisty odnajdzie się dopiero wówczas, gdy gmina wydała już poszkodowanemu nowy dokument. Wtedy właściciel powinien niezwłocznie oddać utracony dokument do właściwego organu gminy. Natomiast nadal będzie mógł posługiwać się nowym dowodem osobistym.

Podstawa prawna

l Art. 42 ust. 2 ustawy z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz.U. z 2006 r. nr 139, poz. 993 z późn. zm.).

Czy trzeba wymienić zniszczony już dowód osobisty

Dziecko zalało mój dowód mlekiem. Czy muszę go wymienić na nowy, skoro dokument stał się częściowo mało czytelny?

Tak

Jeżeli dowód osobisty został uszkodzony i trudno na jego podstawie jest ustalić tożsamość właściciela, to wówczas należy wymienić go na nowy dokument. W tym celu trzeba zgłosić się do urzędu gminy i dopełnić tam formalności. W tym przypadku nie ma żadnego znaczenia, kiedy upływa termin ważności dowodu osobistego. Istotne jest jedynie to, że został on zniszczony w takim stopniu, że na jego podstawie trudno jest ustalić tożsamość właściciela. Na przykład: zostało zniszczone zdjęcie albo zamazane imię bądź nazwisko.

Podstawa prawna

l Art. 40 ustawy z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz.U. z 2006 r. nr 139, poz. 993 z późn. zm.).

Czy także prezydent miasta musi wydać nowy dowód

Zgubiłam dowód osobisty. Czy mogę złożyć wniosek o wydanie nowego?

Tak

Dowód osobisty w miejsce zagubionego powinien wydać wójt, prezydent miasta albo burmistrz. Dokument wydaje organ właściwy według miejsca pobytu osoby, która go straciła. Gdyby nie miała ona stałego miejsca pobytu, to wówczas bierze się pod uwagę ostatnie miejsce pobytu stałego tej osoby.

Podstawa prawna

l Art. 45 ustawy z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz.U. z 2006 r. nr 139, poz. 993 z późn. zm.).

Czy informacja o stracie dowodu trafi do ewidencji

Czy gmina prowadzi także ewidencję utraconych dowodów osobistych?

Tak

Gminy prowadzą ewidencję wydanych i utraconych dowodów osobistych. Robią to w formie informatycznej. Dane osobowe z takiej ewidencji można przetwarzać metodami informatycznymi. W ewidencji gromadzone są dane zgłoszone przy ubieganiu się o wydanie lub wymianę dowodu osobistego: nazwisko i imiona, poprzednie imiona i nazwiska, nazwisko rodowe, imiona i nazwiska rodowe rodziców, data i miejsce urodzenia, numer PESEL, wzrost, kolor oczu, płeć, fotografie i podpis osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego. Ewidencja obejmuje też numery i serie aktualnych i poprzednich dowodów tej osoby. Zawiera również daty wydania dowodów osobistych.

Podstawa prawna

l Art. 44e ustawy z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz.U. z 2006 r. nr 139, poz. 993 z późn. zm.).

Czy paszport jest ważny tylko przez ograniczony czas

Co mogę zrobić z paszportem, którego termin ważności już upłynął? Czy rzeczywiście nie mogę się nim już posługiwać?

Tak

Paszport jest ważny przez dziesięć lat od jego wydania. Może być też ważny na krótszy okres, na przykład wówczas, gdy wydano go małoletniemu, który wprawdzie ukończył już pięć lat, ale nie ma jeszcze 14 lat.

Wtedy paszport jest ważny tylko przez pięć lat od daty wydania. Po utracie ważności paszportu należy wyrobić nowy dokument. Gdyby paszport utracił ważność podczas pobytu właściciela za granicą, to na podstawie tego dokumentu ma on prawo wjazdu do Polski.

Podstawa prawna

l Ustawa z 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych (Dz.U. z 2006 r. nr 143, poz. 1027).

Czy trzeba zgłosić utratę paszportu

Podczas przeprowadzki do innego mieszkania prawdopodobnie zginął mój paszport. Na razie nie planuję wyjazdu za granicę. Czy muszę zgłosić utratę paszportu, jeżeli nie uda mi się go odnaleźć?

Tak

O utracie paszportu należy niezwłocznie zawiadomić organ paszportowy. Takimi organami są: minister właściwy do spraw wewnętrznych, minister właściwy do spraw zagranicznych, wojewoda oraz konsul.

Jeżeli paszport zostanie skradziony lub zgubiony za granicą, to wówczas należy zawiadomić niezwłocznie polskiego konsula, w tym kraju, w którym zdarzenie nastąpiło.

Jeżeli właściciel paszportu nie ma pewności, czy rzeczywiście on zaginął, to przed zawiadomieniem organu paszportowego radzimy jeszcze raz dokładnie przeszukać rzeczy i upewnić się, czy przypadkiem się nie odnajdzie.

Gdyby już po zgłoszeniu zaginięcia paszport znalazł się, to organ paszportowy nie zwróci go osobie, której został wcześniej wydany. Odnaleziony paszport należy zwrócić i aby móc wyjechać za granicę, uzyskać nowy dokument.

W takim przypadku należy zwrócić odnaleziony paszport, bez względu na to, czy właściciel ma już nowy dokument w miejsce utraconego, czy też o wydanie nowego jeszcze nie występował. Paszport zgłoszony jako utracony, zniszczony lub znaleziony traci ważność już w tym dniu, w którym dokonano zawiadomienia o jego utracie, zniszczeniu lub znalezieniu.

Podstawa prawna

l Art. 2, 36 ustawy z 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych (Dz.U. z 2006 r. nr 143, poz. 1027).

Przygotowała MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rządowy program "Moc Małych Społeczności". Do podziału 70 mln zł. Nabór wniosków do 9 czerwca 2025 r.

W piątek, 16 maja 2025 r. rozpoczął się nabór wniosków w ramach „Rządowego Programu wsparcia organizacji pozarządowych Moc Małych Społeczności”. Adresowany jest do NGOsów działających w mniejszych miastach oraz na terenach wiejskich.

Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

REKLAMA

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

REKLAMA

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

REKLAMA