REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak powinno wyglądać właściwe zatrudnianie pracowników samorządowych

_ ŁS

REKLAMA

Czy Europejska Karta Samorządu Lokalnego zawiera wskazania dla przepisów dotyczących zatrudniania pracowników samorządowych? Które z polskich przepisów dotyczących pracowników samorządowych wymagają poprawy?

 

W Europie funkcjonują generalnie dwa podstawowe modele określające zasady zatrudniania pracowników samorządowych. Pierwszy to model angielski, w którym państwo poprzez swoje ustawodawstwo jedynie w nieznacznym zakresie ingeruje w zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników samorządowych, pozostawiając to decyzji poszczególnych rad gmin. Drugi to model kontynentalny, w którym władza państwowa tworzy przepisy regulujące status prawny pracowników samorządowych, pozostawiając jednostkom samorządu terytorialnego jedynie mniejszy lub większy zakres swobody. W Polsce zakres ten jest dość znaczny.

Szczegółowo zakresu swobody w kształtowaniu przepisów dotyczących zatrudniania pracowników samorządowych nie reguluje Europejska Karta Samorządu Lokalnego. Stanowi ona jedynie, że status pracowników samorządowych powinien umożliwiać zatrudnianie pracowników wysoko wykwalifikowanych, w oparciu o kryterium umiejętności i kompetencji; w tym celu należy przewidzieć odpowiednie zasady szkolenia, wynagradzania oraz możliwości awansu zawodowego. Tak więc możliwe są odmienne rozwiązania w ustawodawstwie krajowym.

Takim rozwiązaniem jest polska ustawa o pracownikach samorządowych i przepisy wykonawcze do niej. Przepisy regulujące status prawny pracowników samorządowych są dotknięte licznymi wadami. Część z nich ma przynajmniej pośredni wpływ na problemy związane z zatrudnianiem pracowników samorządowych. Można wymienić kilka takich wad. Jest to między innymi bezrefleksyjne przeszczepianie rozwiązań ze służby cywilnej, w tym przede wszystkim tworzenie rozwiązań nieprzystających do małych jednostek samorządowych, na przykład zbiurokratyzowany system ocen pracowniczych w gminach zatrudniającej po dziesięciu pracowników na stanowiskach urzędniczych. Kolejnym poważnym mankamentem jest brak racjonalności przyjmowanych rozwiązań. Przykłady można tu mnożyć. Jednym z nich jest nabór na kierownika USC, gdzie po żmudnej procedurze może się okazać, że rada gminy nie powoła takiej osoby na stanowisko, a bez takiego powołania udzielane przez nią np. śluby będą nieważne.

Problem sprawia, przykładowo, prawidłowa ocena pracowników straży miejskiej, bo pasuje do nich jedynie jedno kryterium dodatkowe. Jak wybrać dwa pozostałe? Zapomniano o tym, że strażnicy to specyficzna grupa pracowników samorządowych, która zamiast znać się na zarządzaniu, powinna być m.in. sprawna fizycznie. Prawodawca jednak nie musi przeprowadzić oceny i wypełnić arkusza. Zrobi to komendant straży miejskiej.

Nie można jednak wszystkiego tłumaczyć złym prawem. Pamiętać bowiem należy, że jak wynika z raportu NIK-u, część uchybień można tłumaczyć jedynie nierespektowaniem prawa przez władze samorządowe.


AGNIESZKA PISKORZ-RYŃ

doktor na Wydziale Prawa i Administracji UKSW w Warszawie

ŁS

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W Sejmie: nauczyciele chcą limitu 8 godzin pracy dziennie. I kontroli przez kuratorów

Nauczyciele chcą limitu 8 godzin pracy dziennie, aby nie była możliwa sytuacja, że po zsumowaniu "okienek" i godzin pracy w klasach musieli przebywać w szkole dłużej niż 8 h dziennie. I kontroli przez kuratorów tego limitu (z wyjątkiem incydentalnych sytuacji jak rady, zebrania, wycieczki). Kontrolowani mieliby być dyrektorzy szkół.

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł. W jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej? Kto musi opłacić opłatę reklamową? Co w przypadku, gdy budynek ma więcej niż jednego właściciela?

Opłata od posiadania psów 2025 r.: 178,26 zł

Opłata od posiadania psów 2025 r. Maksymalna wysokość opłaty od posiadania psów w 2025 r. wynosić będzie 178,26 zł. Kto powinien opłacić opłatę od posiadania psów? Kto jest zwolniony od opłaty od posiadania psów? Co z psami asystującymi?

QUIZ Podróżujesz po Polsce? Na pewno wiesz, gdzie są te miejsca
Gdzie znajdziemy Maczugę Herkulesa? A Kolorowe Jeziorka? Gdzie jest Kaplica Czaszek? A Sokolica? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę.

REKLAMA

Opłata miejscowa i uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł

Opłata miejscowa 2025 r., opłata uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł. Czym jest opłata miejscowa? Czym jest opłata uzdrowiskowa? Co w przypadku nakładania się opłat? Kto jest zwolniony z opłacania opłaty lokalnej i uzdrowiskowej?

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł. Czym jest opłata targowa? Kto musi opłacać opłatę targową? Kto może liczyć na zwolnienie z opłaty targowej? Kto ustala wysokość opłaty targowej? Czy opłata targowa w 2025 r. może być niższa niż 1126 zł?

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł. Ile wyniesie podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie powyżej 9 ton w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od autobusów w 2025 r.? Na kim ciąży obowiązek podatkowy?

Czy Polacy chętnie angażują się w wolontariat?

5 grudnia to Światowy Dzień Wolontariusza. Czy ten temat jest bliski Polakom? Okazuje się, że zaledwie 33% ma doświadczenie w wolontariacie. 

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025 r.: od 0,73 zł do 34 zł

Od 0,73 zł do 34 zł podatku od nieruchomości 2025 r. Kto będzie musiał opłacić podatek od nieruchomości w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od gruntu 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budynków lub ich części w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budowli w 2025 r.?

Komunikat MC: List polecony przez Internet? Wygodna korespondencja z urzędami dzięki e-Doręczeniom

Od 1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać system e-doręczeń. Wszystkie urzędowe pisma i decyzje będzie można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej. E-Doręczenia są elektronicznym odpowiednikiem listu poleconego za pośrednictwem odbioru.

REKLAMA