REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak gmina może otrzymać finansowanie pomostowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Okrasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Banki komercyjne oferują gminom, powiatom i województwom finansowanie pomostowe. Są to kredyty przyznawane na preferencyjnych warunkach tym samorządom, które nie mają kapitału na realizację inwestycji dotowanej w ramach programów unijnych.
Kredyty pomostowe służą finansowaniu tzw. luki czasowej, która powstaje pomiędzy poniesieniem nakładów inwestycyjnych związanych z realizacją projektu a datą wpływu refundacji z dotacji. Zasadniczym źródłem spłaty takiego kredytu są środki z dotacji unijnych.

Dofinansowanie unijne w latach 2007-2013, podobnie jak wcześniej, będzie miało charakter refundacji poniesionych kosztów inwestycyjnych. Samorządy więc, aby otrzymać dotacje, muszą najpierw ponieść koszty. Są one pokrywane z własnych źródeł, z kredytu bankowego, ze środków przedsiębiorstwa leasingowego lub pożyczek z funduszu pożyczkowego.

- Kredyt pomostowy będzie się charakteryzował daleko idącą elastycznością, polegającą na tym, że przy braku możliwości zdefiniowania daty wypłaty dotacji unijnej możliwa będzie spłata kredytu w późniejszym terminie, jak również spłata jednorazowa albo w ratach - informuje Magdalena Paciorek z BGŻ.

Dofinansowanie pomostowe z banku można otrzymać nie tylko w formie kredytów, ale także w formie emisji obligacji komunalnych.

Warunki i zasady otrzymania kredytu

Banki, przedsiębiorstwa leasingowe i inne instytucje finansowe chętnie udzielają pomocy finansowej samorządom. Jednym z głównych tego powodów jest to, że samorządy są wiarygodnymi klientami. Po drugie, dokumentacja inwestycji jest wcześniej badana przez instytucję administrującą programem pomocowym i zabezpieczona cesją dotacji unijnej. Po trzecie istnieje pozytywna opinia regionalnej izby obrachunkowej (RIO) zezwalająca na zaciągniecie zobowiązania.

Jednostki samorządu terytorialnego, których projekty inwestycyjne uzyskały wstępną zgodę od instytucji wdrażających na dofinansowanie tego projektu ze środków UE, będą mogły otrzymać bankowe kredyty pomostowe do wysokości otrzymanej dotacji.

Oferta cenowa, w tym marża i prowizje bankowe, są konstruowane indywidualnie dla każdego kredytobiorcy.

- Na pewno będzie to niższe oprocentowanie w porównaniu z tradycyjnym kredytem pomostowym dla przedsiębiorców. Będzie również wydłużony okres kredytowania i spłaty kredytu, a także będzie istniała możliwość pokrycia kredytem pomostowym do 100 proc. wydatków kwalifikowanych beneficjenta - twierdzi Magdalena Paciorek z BGŻ.

Co zrobić, aby uzyskać finansowanie

- W przypadku beneficjentów pomocy unijnej podstawowym źródłem informacji jest dokumentacja aplikacyjna składana przez samorząd we właściwej instytucji wdrążającej. Samorządy wybierają bank finansujący zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych spośród ofert złożonych w odpowiedzi na ogłoszony przetarg, zgłoszonych ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa bankowego, banki uzależniają przyznanie kredytu od zdolności kredytowej, tj. zdolności do spłaty zaciągniętego zobowiązania wraz z odsetkami w terminach określonych w umowie kredytowej - informuje Anna Żabówka, ekspert departamentu integracji europejskiej i finansowania handlu PKO BP.

Bieżąca i perspektywiczna kondycja finansowa samorządu zaciągającego kredyt jest więc bardzo ważnym elementem oceny przed wydaniem decyzji kredytowej przez bank. Nie wystarczy ogłosić w prasie lub w Biuletynie Zamówień Publicznych przetarg na sfinansowanie projektu dotowanego w ramach programów unijnych.

Dotacje unijne i dofinansowanie

Zarówno banki, jak i beneficjenci są świadomi faktu, że podpisanie mowy o dofinansowaniu projektu jest warunkową deklaracją współfinansowania inwestycji z funduszy pomocowych UE. Wypłata dotacji uzależniona jest od realizacji projektu zgodnie z umową o dofinansowanie. Inwestycja musi być realizowana przede wszystkim zgodnie z tzw. harmonogramem rzeczowo-finansowym, który jest integralną częścią umowy zawartej pomiędzy samorządem a administratorem programu pomocowego.

- W każdym przypadku oferta przedstawiona samorządowi w przetargu na wybór banku udzielającego finansowania konstruowana jest indywidualnie, z uwzględnieniem czynnika współfinansowania projektu z funduszy pomocowych UE. Zgodnie z art. 171 ustawy o finansach publicznych wymagana jest opinia RIO na temat możliwości sfinansowania deficytu przedstawionego przez samorząd - dodaje Anna Żabówka z PKO BP.

Przed wydaniem promesy kredytowej dotyczącej kredytu pomostowego bank dokonuje wstępnej oceny wiarygodności finansowej wnioskodawcy oraz przedkładanego przez niego projektu. Otrzymanie promesy jest więc pierwszym sygnałem dla potencjalnego beneficjenta o realności przyjętych przez niego założeń finansowych.

Przyznanie kredytu pomostowego bank często uzależnia (w promesie kredytowej) od zawarcia umowy o dotacje z administratorem unijnego programu pomocowego. Żąda często podpisania cesji praw wierzytelności wynikającej z umowy o dotacje. Rzadko stosuje inne zabezpieczenia majątkowe.

7 KROKÓW

DO OTRZYMANIA DOFINANSOWANIA POMOSTOWEGO

1. Zgłoszenie

Na przykład wójt, burmistrz albo prezydent miasta musi zgłosić wniosek do rady gminy, potrzebę zaciągnięcia kredytu w ramach finansowania pomostowego.

2. Uchwała

Rada gminy, powiatu lub sejmik województwa podejmuje uchwałę zezwalającą na zaciągnięcie zobowiązania kredytowego w ramach finansowania pomostowego.

3. Przetarg

Wójt, burmistrz, prezydent miasta albo starosta ogłasza w prasie miejscowej i w Biuletynie Zamówień Publicznych przetarg skierowany do instytucji finansowych o potrzebie sfinansowania projektu, który będzie dotowany z programów unijnych.

4. Opinia

Władze samorządowe starają się o pozytywną opinię RIO. W innym przypadku zaciągniecie zobowiązania będzie raczej niemożliwe.

5. Oferty

Banki oraz inne instytucje finansowe, np. firmy leasingowe i fundusze pożyczkowe, zgłaszają oferty sfinansowania inwestycji.

6. Wybór

Władze samorządowe wybierają najkorzystniejszą ofertę, ale zgodnie z przepisami prawa zamówień publicznych.

7. Umowa

Po wyborze między instytucją finansową a samorządową trwają jeszcze negocjacje mające na celu uzgodnienie szczegółów udzielenia kredytu, pożyczki lub wyleasingowanie przedmiotu.

ANDRZEJ OKRASIŃSKI

andrzej.okrasinski@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

l Ustawa z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. nr 140, poz. 939 ze zm.).

l Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 ze zm.).

l Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (Dz.U. nr 19, poz. 177 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA