Jak gmina może otrzymać finansowanie pomostowe
REKLAMA
REKLAMA
Dofinansowanie unijne w latach 2007-2013, podobnie jak wcześniej, będzie miało charakter refundacji poniesionych kosztów inwestycyjnych. Samorządy więc, aby otrzymać dotacje, muszą najpierw ponieść koszty. Są one pokrywane z własnych źródeł, z kredytu bankowego, ze środków przedsiębiorstwa leasingowego lub pożyczek z funduszu pożyczkowego.
- Kredyt pomostowy będzie się charakteryzował daleko idącą elastycznością, polegającą na tym, że przy braku możliwości zdefiniowania daty wypłaty dotacji unijnej możliwa będzie spłata kredytu w późniejszym terminie, jak również spłata jednorazowa albo w ratach - informuje Magdalena Paciorek z BGŻ.
Dofinansowanie pomostowe z banku można otrzymać nie tylko w formie kredytów, ale także w formie emisji obligacji komunalnych.
Warunki i zasady otrzymania kredytu
Banki, przedsiębiorstwa leasingowe i inne instytucje finansowe chętnie udzielają pomocy finansowej samorządom. Jednym z głównych tego powodów jest to, że samorządy są wiarygodnymi klientami. Po drugie, dokumentacja inwestycji jest wcześniej badana przez instytucję administrującą programem pomocowym i zabezpieczona cesją dotacji unijnej. Po trzecie istnieje pozytywna opinia regionalnej izby obrachunkowej (RIO) zezwalająca na zaciągniecie zobowiązania.
Jednostki samorządu terytorialnego, których projekty inwestycyjne uzyskały wstępną zgodę od instytucji wdrażających na dofinansowanie tego projektu ze środków UE, będą mogły otrzymać bankowe kredyty pomostowe do wysokości otrzymanej dotacji.
Oferta cenowa, w tym marża i prowizje bankowe, są konstruowane indywidualnie dla każdego kredytobiorcy.
- Na pewno będzie to niższe oprocentowanie w porównaniu z tradycyjnym kredytem pomostowym dla przedsiębiorców. Będzie również wydłużony okres kredytowania i spłaty kredytu, a także będzie istniała możliwość pokrycia kredytem pomostowym do 100 proc. wydatków kwalifikowanych beneficjenta - twierdzi Magdalena Paciorek z BGŻ.
Co zrobić, aby uzyskać finansowanie
- W przypadku beneficjentów pomocy unijnej podstawowym źródłem informacji jest dokumentacja aplikacyjna składana przez samorząd we właściwej instytucji wdrążającej. Samorządy wybierają bank finansujący zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych spośród ofert złożonych w odpowiedzi na ogłoszony przetarg, zgłoszonych ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa bankowego, banki uzależniają przyznanie kredytu od zdolności kredytowej, tj. zdolności do spłaty zaciągniętego zobowiązania wraz z odsetkami w terminach określonych w umowie kredytowej - informuje Anna Żabówka, ekspert departamentu integracji europejskiej i finansowania handlu PKO BP.
Bieżąca i perspektywiczna kondycja finansowa samorządu zaciągającego kredyt jest więc bardzo ważnym elementem oceny przed wydaniem decyzji kredytowej przez bank. Nie wystarczy ogłosić w prasie lub w Biuletynie Zamówień Publicznych przetarg na sfinansowanie projektu dotowanego w ramach programów unijnych.
Dotacje unijne i dofinansowanie
Zarówno banki, jak i beneficjenci są świadomi faktu, że podpisanie mowy o dofinansowaniu projektu jest warunkową deklaracją współfinansowania inwestycji z funduszy pomocowych UE. Wypłata dotacji uzależniona jest od realizacji projektu zgodnie z umową o dofinansowanie. Inwestycja musi być realizowana przede wszystkim zgodnie z tzw. harmonogramem rzeczowo-finansowym, który jest integralną częścią umowy zawartej pomiędzy samorządem a administratorem programu pomocowego.
- W każdym przypadku oferta przedstawiona samorządowi w przetargu na wybór banku udzielającego finansowania konstruowana jest indywidualnie, z uwzględnieniem czynnika współfinansowania projektu z funduszy pomocowych UE. Zgodnie z art. 171 ustawy o finansach publicznych wymagana jest opinia RIO na temat możliwości sfinansowania deficytu przedstawionego przez samorząd - dodaje Anna Żabówka z PKO BP.
Przed wydaniem promesy kredytowej dotyczącej kredytu pomostowego bank dokonuje wstępnej oceny wiarygodności finansowej wnioskodawcy oraz przedkładanego przez niego projektu. Otrzymanie promesy jest więc pierwszym sygnałem dla potencjalnego beneficjenta o realności przyjętych przez niego założeń finansowych.
Przyznanie kredytu pomostowego bank często uzależnia (w promesie kredytowej) od zawarcia umowy o dotacje z administratorem unijnego programu pomocowego. Żąda często podpisania cesji praw wierzytelności wynikającej z umowy o dotacje. Rzadko stosuje inne zabezpieczenia majątkowe.
7 KROKÓW
DO OTRZYMANIA DOFINANSOWANIA POMOSTOWEGO
1. Zgłoszenie
Na przykład wójt, burmistrz albo prezydent miasta musi zgłosić wniosek do rady gminy, potrzebę zaciągnięcia kredytu w ramach finansowania pomostowego.
2. Uchwała
Rada gminy, powiatu lub sejmik województwa podejmuje uchwałę zezwalającą na zaciągnięcie zobowiązania kredytowego w ramach finansowania pomostowego.
3. Przetarg
Wójt, burmistrz, prezydent miasta albo starosta ogłasza w prasie miejscowej i w Biuletynie Zamówień Publicznych przetarg skierowany do instytucji finansowych o potrzebie sfinansowania projektu, który będzie dotowany z programów unijnych.
4. Opinia
Władze samorządowe starają się o pozytywną opinię RIO. W innym przypadku zaciągniecie zobowiązania będzie raczej niemożliwe.
5. Oferty
Banki oraz inne instytucje finansowe, np. firmy leasingowe i fundusze pożyczkowe, zgłaszają oferty sfinansowania inwestycji.
6. Wybór
Władze samorządowe wybierają najkorzystniejszą ofertę, ale zgodnie z przepisami prawa zamówień publicznych.
7. Umowa
Po wyborze między instytucją finansową a samorządową trwają jeszcze negocjacje mające na celu uzgodnienie szczegółów udzielenia kredytu, pożyczki lub wyleasingowanie przedmiotu.
ANDRZEJ OKRASIŃSKI
andrzej.okrasinski@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
l Ustawa z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. nr 140, poz. 939 ze zm.).
l Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 ze zm.).
l Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (Dz.U. nr 19, poz. 177 ze zm.).
REKLAMA
REKLAMA