REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak gmina może otrzymać finansowanie pomostowe

Andrzej Okrasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Banki komercyjne oferują gminom, powiatom i województwom finansowanie pomostowe. Są to kredyty przyznawane na preferencyjnych warunkach tym samorządom, które nie mają kapitału na realizację inwestycji dotowanej w ramach programów unijnych.
Kredyty pomostowe służą finansowaniu tzw. luki czasowej, która powstaje pomiędzy poniesieniem nakładów inwestycyjnych związanych z realizacją projektu a datą wpływu refundacji z dotacji. Zasadniczym źródłem spłaty takiego kredytu są środki z dotacji unijnych.

Dofinansowanie unijne w latach 2007-2013, podobnie jak wcześniej, będzie miało charakter refundacji poniesionych kosztów inwestycyjnych. Samorządy więc, aby otrzymać dotacje, muszą najpierw ponieść koszty. Są one pokrywane z własnych źródeł, z kredytu bankowego, ze środków przedsiębiorstwa leasingowego lub pożyczek z funduszu pożyczkowego.

- Kredyt pomostowy będzie się charakteryzował daleko idącą elastycznością, polegającą na tym, że przy braku możliwości zdefiniowania daty wypłaty dotacji unijnej możliwa będzie spłata kredytu w późniejszym terminie, jak również spłata jednorazowa albo w ratach - informuje Magdalena Paciorek z BGŻ.

Dofinansowanie pomostowe z banku można otrzymać nie tylko w formie kredytów, ale także w formie emisji obligacji komunalnych.

Warunki i zasady otrzymania kredytu

Banki, przedsiębiorstwa leasingowe i inne instytucje finansowe chętnie udzielają pomocy finansowej samorządom. Jednym z głównych tego powodów jest to, że samorządy są wiarygodnymi klientami. Po drugie, dokumentacja inwestycji jest wcześniej badana przez instytucję administrującą programem pomocowym i zabezpieczona cesją dotacji unijnej. Po trzecie istnieje pozytywna opinia regionalnej izby obrachunkowej (RIO) zezwalająca na zaciągniecie zobowiązania.

Jednostki samorządu terytorialnego, których projekty inwestycyjne uzyskały wstępną zgodę od instytucji wdrażających na dofinansowanie tego projektu ze środków UE, będą mogły otrzymać bankowe kredyty pomostowe do wysokości otrzymanej dotacji.

Oferta cenowa, w tym marża i prowizje bankowe, są konstruowane indywidualnie dla każdego kredytobiorcy.

- Na pewno będzie to niższe oprocentowanie w porównaniu z tradycyjnym kredytem pomostowym dla przedsiębiorców. Będzie również wydłużony okres kredytowania i spłaty kredytu, a także będzie istniała możliwość pokrycia kredytem pomostowym do 100 proc. wydatków kwalifikowanych beneficjenta - twierdzi Magdalena Paciorek z BGŻ.

Co zrobić, aby uzyskać finansowanie

- W przypadku beneficjentów pomocy unijnej podstawowym źródłem informacji jest dokumentacja aplikacyjna składana przez samorząd we właściwej instytucji wdrążającej. Samorządy wybierają bank finansujący zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych spośród ofert złożonych w odpowiedzi na ogłoszony przetarg, zgłoszonych ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa bankowego, banki uzależniają przyznanie kredytu od zdolności kredytowej, tj. zdolności do spłaty zaciągniętego zobowiązania wraz z odsetkami w terminach określonych w umowie kredytowej - informuje Anna Żabówka, ekspert departamentu integracji europejskiej i finansowania handlu PKO BP.

Bieżąca i perspektywiczna kondycja finansowa samorządu zaciągającego kredyt jest więc bardzo ważnym elementem oceny przed wydaniem decyzji kredytowej przez bank. Nie wystarczy ogłosić w prasie lub w Biuletynie Zamówień Publicznych przetarg na sfinansowanie projektu dotowanego w ramach programów unijnych.

Dotacje unijne i dofinansowanie

Zarówno banki, jak i beneficjenci są świadomi faktu, że podpisanie mowy o dofinansowaniu projektu jest warunkową deklaracją współfinansowania inwestycji z funduszy pomocowych UE. Wypłata dotacji uzależniona jest od realizacji projektu zgodnie z umową o dofinansowanie. Inwestycja musi być realizowana przede wszystkim zgodnie z tzw. harmonogramem rzeczowo-finansowym, który jest integralną częścią umowy zawartej pomiędzy samorządem a administratorem programu pomocowego.

- W każdym przypadku oferta przedstawiona samorządowi w przetargu na wybór banku udzielającego finansowania konstruowana jest indywidualnie, z uwzględnieniem czynnika współfinansowania projektu z funduszy pomocowych UE. Zgodnie z art. 171 ustawy o finansach publicznych wymagana jest opinia RIO na temat możliwości sfinansowania deficytu przedstawionego przez samorząd - dodaje Anna Żabówka z PKO BP.

Przed wydaniem promesy kredytowej dotyczącej kredytu pomostowego bank dokonuje wstępnej oceny wiarygodności finansowej wnioskodawcy oraz przedkładanego przez niego projektu. Otrzymanie promesy jest więc pierwszym sygnałem dla potencjalnego beneficjenta o realności przyjętych przez niego założeń finansowych.

Przyznanie kredytu pomostowego bank często uzależnia (w promesie kredytowej) od zawarcia umowy o dotacje z administratorem unijnego programu pomocowego. Żąda często podpisania cesji praw wierzytelności wynikającej z umowy o dotacje. Rzadko stosuje inne zabezpieczenia majątkowe.

7 KROKÓW

DO OTRZYMANIA DOFINANSOWANIA POMOSTOWEGO

1. Zgłoszenie

Na przykład wójt, burmistrz albo prezydent miasta musi zgłosić wniosek do rady gminy, potrzebę zaciągnięcia kredytu w ramach finansowania pomostowego.

2. Uchwała

Rada gminy, powiatu lub sejmik województwa podejmuje uchwałę zezwalającą na zaciągnięcie zobowiązania kredytowego w ramach finansowania pomostowego.

3. Przetarg

Wójt, burmistrz, prezydent miasta albo starosta ogłasza w prasie miejscowej i w Biuletynie Zamówień Publicznych przetarg skierowany do instytucji finansowych o potrzebie sfinansowania projektu, który będzie dotowany z programów unijnych.

4. Opinia

Władze samorządowe starają się o pozytywną opinię RIO. W innym przypadku zaciągniecie zobowiązania będzie raczej niemożliwe.

5. Oferty

Banki oraz inne instytucje finansowe, np. firmy leasingowe i fundusze pożyczkowe, zgłaszają oferty sfinansowania inwestycji.

6. Wybór

Władze samorządowe wybierają najkorzystniejszą ofertę, ale zgodnie z przepisami prawa zamówień publicznych.

7. Umowa

Po wyborze między instytucją finansową a samorządową trwają jeszcze negocjacje mające na celu uzgodnienie szczegółów udzielenia kredytu, pożyczki lub wyleasingowanie przedmiotu.

ANDRZEJ OKRASIŃSKI

andrzej.okrasinski@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

l Ustawa z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. nr 140, poz. 939 ze zm.).

l Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 ze zm.).

l Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (Dz.U. nr 19, poz. 177 ze zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA