REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są konsekwencje oceny kwalifikacyjnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jolanta Góra
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do 10 października urzędy administracji samorządowej powinny były przeprowadzić obowiązkowe oceny kwalifikacyjne urzędników. Druga ocena negatywna powoduje rozwiązanie stosunku pracy. Od oceny kwalifikacyjnej można się odwołać.

Uchwalona 25 sierpnia 2006 r. nowelizacja ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 ze zm.) zobowiązała administrację samorządową, m.in. urzędy gminy i miast, urzędy marszałkowskie, starostwa powiatowe, do oceny kwalifikacyjnej pracowników zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych, także mianowanych. Do ubiegłego roku obowiązkowej ocenie poddawani byli tylko ci ostatni pracownicy.

REKLAMA

REKLAMA

- Zgodnie z nowelizacją pierwsza obowiązkowa ocena musiała być przeprowadzona do 10 października tego roku - wyjaśnia Agnieszka Piskorz-Ryń z Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

Wiele urzędów oceny traktuje bardzo poważnie. Antoni Pawlak, rzecznik prasowy gdańskiego urzędu miasta, mówi, że jej wynik będzie brany pod uwagę m.in. przy przyznawaniu premii czy awansowaniu. Z kolei konsekwencją negatywnej oceny może być utrata pracy.

Negatywna lub pozytywna

Ocena okresowa wystawiona przez przełożonego może być pozytywna lub negatywna.

REKLAMA

Jedna i druga musi być doręczona pracownikowi na piśmie niezwłocznie po jej dokonaniu. Oceniany potwierdza jej odbiór i zapoznanie się z nią w części E arkusza ocen. Wzór arkusza ocen stanowi załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z 13 marca 2007 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych (Dz.U. nr 55, poz. 361).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pozytywna ocena, szczególnie wsparta bardzo dobrym stopniem wykonywania obowiązków, może skutkować awansem - przeniesieniem na wyższe stanowisko lub przeszeregowaniem do wyższej kategorii. Pozytywna ocena wystawiana jest jednak również w przypadku dobrego i zadowalającego wykonywania obowiązków.

Natomiast jeśli oceniający stwierdził, że pracownik w stopniu niezadowalającym wykonuje swoje obowiązki, wystawia ocenę negatywną. Dla ocenianego jest to wyraźny sygnał, że wykonuje pracę nie tak, jak powinien.

W uzasadnieniu oceny, zarówno pozytywnej, jak i negatywnej, przełożony oceniający musi napisać, w jaki sposób pracownik wykonywał obowiązki w okresie, w którym podlegał ocenie czy wykonywał dodatkowe zadania. Ocena negatywna może być wystawiona, kiedy oceniany większość obowiązków zapisanych w opisie stanowiska realizował poniżej oczekiwań i nie spełniał w ogóle lub rzadko wybrane kryteria.

Każda ocena - zarówno negatywna, jak i pozytywna - dokonana przez przełożonego może podlegać weryfikacji w trybie odwoławczym. Pracownicy zatem mogą zakwestionować nie tylko końcową ocenę negatywną, ale także pozytywną, o ile uznają, że oceniający źle określił poziom wykonywania obowiązków. Jest to o tyle ważne, że arkusz ocen włącza się do akt osobowych pracownika.

 

CZAS NA ODWOŁANIE

Od okresowej oceny kwalifikacyjnej pracownikowi służy odwołanie w ciągu 7 dni od jej doręczenia do kierownika jednostki zatrudniającej ocenianego pracownika.

Odwołanie od oceny

Zgodnie ze wspomnianymi: ustawą i rozporządzeniem, od okresowej oceny kwalifikacyjnej pracownikowi służy odwołanie w ciągu siedmiu dni od jej doręczenia do kierownika jednostki zatrudniającej ocenianego pracownika. Dokumenty te nie określają jednak, w jakim terminie odwołanie powinno być rozpatrywane. Szczegółowe zasady wnoszenia i rozpatrywania może regulować uchwała rady gminy czy miasta w sprawie przeprowadzania ocen kwalifikacyjnych.

- Jeśli jednak uchwała rady nie precyzuje terminu rozpatrzenia odwołania, można przyjąć na zasadzie wypełnienia luki prawnej ogólne terminy wynikające z kodeksu postępowania administracyjnego - mówi Małgorzata Czartoryska, prawnik z firmy AM Ekspert.

W takim przypadku odwołanie powinno być rozpatrzone w terminie 30 dni. W odwołaniu można zakwestionować: tryb przeprowadzenia oceny, a także jej uzasadnienie, jeśli jest zbyt ogólne lub mija się z prawdą.

Warto też pamiętać, że rozmowa powinna się odbyć nie wcześniej niż na siedem dni przed datą ostatecznego sporządzenia oceny okresowej. Natomiast ocena pisemna powinna być przeprowadzona już po rozmowie z ocenianym pracownikiem.

Jeśli któryś w warunków nie został spełniony, oceniany pracownik może się odwołać, wskazując, że nie zostały spełnione wynikające z rozporządzenia zasady.

JAK PRZEBIEGA OCENA

Przy składaniu odwołania należy pamiętać, że procedura oceny powinna uwzględniać:

• ustalenie kryteriów i terminu oceny poprzez wypełnienie arkusza dotyczącego danych osoby ocenianej i jej poprzedniej oceny oraz kryteriów i terminu sporządzenia oceny na piśmie,

• zatwierdzenie przez kierownika jednostki kryterium oceny,

• przekazanie terminu oceny i kryteriów ocenianemu,

• przeprowadzenie rozmowy z pracownikiem,

• pisemną ocenę pracownika.

 

Przyczyna zwolnienia

Pierwsza ocena negatywna może znacząco wpłynąć na sytuację pracownika. Przede wszystkim może skutkować pominięciem np. przy przyznawaniu nagród lub premii, uniemożliwieniem awansu czy przeszeregowanie do wyższej kategorii.

Natomiast uzyskanie drugiej oceny negatywnej oznacza dla pracownika zatrudnionego na stanowisku urzędniczym bezwzględne zakończenie zatrudnienia. Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 4 pkt 1 ustawy o pracownikach samorządowych po doręczeniu pracownikowi ujemnej okresowej oceny kwalifikacyjnej, potwierdzonej ponowną ujemną oceną, która nie może być dokonana wcześniej niż po upływie trzech miesięcy, pracodawca samorządowy niezwłocznie rozwiązuje stosunek pracy z pracownikiem samorządowym zatrudnionym na stanowisku urzędniczym za wypowiedzeniem lub odwołuje go ze stanowiska w przypadku pracowników powołanych. Natomiast z pracownikiem samorządowym mianowanym, zatrudnionym na stanowisku innym niż urzędnicze, ocenionym po raz drugi negatywnie, pracodawca może rozwiązać stosunek pracy za wypowiedzeniem.

Jednak druga ocena musi być przeprowadzona zgodnie z zasadami zawartymi w ustawie i rozporządzeniu. Dokumenty te jednak nie mówią o trybie odwoławczym od drugiej oceny negatywnej. Skoro jednak skutkuje ona natychmiastowym zwolnieniem niektórych pracowników, można wnioskować, że odwołanie nie przysługuje.

- W przypadku otrzymania drugiej oceny negatywnej pracownik może wnieść pozew do sądu pracy - mówi Małgorzata Czartoryska.

JOLANTA GÓRA

jolanta.gora@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 nr 142, poz. 1593 ze zm.).

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 13 marca 2007 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych (Dz.U. nr 55, poz. 361).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA