reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Handel może wspierać rozwój miasta

Handel może wspierać rozwój miasta

Samorząd dysponuje niezbędnymi kompetencjami i instrumentami umożliwiającymi mu skuteczne oddziaływanie na lokalny handel. Ważne jest jednak to, by planując rozwój tego sektora, brać pod uwagę interesy wszystkich zainteresowanych stron, zarówno wielkich inwestorów, jak i drobnych kupców.

Handel poprawia samorządowe dochody

Centra handlowe to nie tylko rewitalizacja i poprawa atrakcyjności miasta, ale realne wpływy do budżetu. Można to pokazać na przykładzie „Galerii Kaskada” w Szczecinie, oddanej do użytku w kwietniu 2006 r. Jak wyliczyli miejscy urzędnicy, dzięki tej inwestycji od 2010 r. roczny dochód budżetu miasta wzrośnie o 0,67 proc. (łącznie z podatku od nieruchomości oraz udziału w podatkowych dochodach budżetu państwa). Wydaje się, że to niewielka kwota, ale odpowiada ona w budżecie miasta na 2006 r. aż:. 95 proc. wydatków na świadczenie usług opiekuńczych, 43 proc. wydatków na wspieranie rozwoju gospodarczego, w tym - ok. 400 proc. na obsługę inwestorów i promocję gospodarczą, a także 160 proc. wydatków na Szpital Miejski w Szczecinie.

Drobni kupcy też tworzą miasto

Jednak nie tylko galerie handlowe są dla miasta ważne. Istotny z punktu widzenia atrakcyjności i rozwoju jest również drobny handel. Ta sfera potrzebuje jednak często wsparcia ze strony władzy lokalnej.

Przede wszystkim czynsze w lokalach użytkowych usytuowanych na parterze budynków mieszkalnych przy ulicach atrakcyjnych dla handlu są wyższe, niż w centrach handlowych. Dlatego przyciągają głównie najemców o większych możliwościach finansowych, dla których posiadanie siedziby przy głównych ulicach to wyższy prestiż (np. banki). To prowadzi jednak do jednoczesnej eliminacji drobnych kupców.

Dlatego działania lokalnych władz powinny być ukierunkowane na zwiększenie zainteresowania wynajmem lokali użytkowych „w sercu” danej jednostki również przez kupców trudniących się drobnym handlem.

Można to uczynić poprzez zróżnicowanie stawek czynszu lokali usytuowanych w najatrakcyjniejszej części miasta, w tzw. strefie „0”. W placówkach przeznaczonych dla drobnych kupców powinno się też wydzielić powierzchnie socjalno-magazynowe i piwnice, za które czynsze należy obniżyć.

Zasadne wydaje się też wprowadzenie ulgi w czynszu dla najemców lokali gastronomicznych. Można np. powiązać ją z obowiązkiem nieodpłatnego udostępniania znajdujących się tam toalet do użytku publicznego.

Samorząd nie powinien także zapomnieć o promocji pasaży handlowych oraz o utrzymywaniu porządku i estetyki danej ulicy (np. iluminacyjne oświetlenie, które okresowo jest uzupełniane świątecznymi dekoracjami, rewitalizacja kamienic), co poprawia wizerunek i wzmacnia funkcje reprezentacyjne. Dobrym pomysłem są też cyklicznie powtarzane konkursy na najładniejszy ogródek gastronomiczny, wystrój wnętrza oraz witrynę sklepową, zorganizowanie dogodnej i atrakcyjnej komunikacji (np. wprowadzenie riksz) czy organizowanie imprez i festynów przyciągających mieszkańców i turystów (potencjalnych klientów) na wybraną ulicę.

Te przedsięwzięcia przełożą się na wzrost atrakcyjności miasta i rozwój gospodarczy. Ochrona lokalnych kupców ma bowiem trzy wymiary:

• rozwojowy, który wzmacnia strategiczne cele rozwoju miasta (np. branże zanikające w miastach historycznych),

• społeczny, skłaniający do elastycznego stosowania instrumentów wsparcia w relacji do sytuacji makroekonomicznej kraju i regionu,

• polityczny, uwzględniający wpływ przedsiębiorczych kupców, zasiadających w organach gminy.

Doświadczenia miast zachodnioeuropejskich dowodzą, że lokowanie atrakcyjnych obiektów handlowych poza centrum miasta prowadzi do degradacji śródmieść - mieszkańcy jeżdżą do obiektów handlowych na obrzeżach, a tym samym handel i usługi w centrum upadają.

AGNIESZKA JEZIERSKA

Artykuł powstał na podstawie materiałów ze zorganizowanej przez Dolnośląską Izbę Gospodarczą przy współpracy Urzędu Miejskiego Wrocławia i Powiatowego Urzędu Pracy we Wrocławiu konferencji „Wpływ handlu na funkcjonowanie i rozwój dużych miast”, która odbyła się 4-5 października br.

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

Samorzad.infor.pl

Zdjęcia


Nowy JPK_VAT z deklaracją i ewidencją (PDF)39.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Adrianna Michałowicz

Aplikant adwokacki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama