REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak samorząd powinien prowadzić ewidencję nieruchomości

_ AJ

REKLAMA

Jaki wpływ miała nowelizacja ustawy o gospodarce nieruchomościami na realizację obowiązku samorządów prowadzenia ewidencji nieruchomości? Jakie korzyści może odnieść samorząd, który systematycznie i dokładnie dokonuje zmian bazy ewidencji nieruchomości? Czy koszty utrzymania samorządowych zasobów nieruchomości są wysokie?

JarosŁaw Kapsa

REKLAMA

REKLAMA

Urząd Miasta w Częstochowie

Zmiana ustawy o gospodarce nieruchomościami w niewielkim zakresie zmienia podstawowe obowiązki organów samorządowych w zakresie ewidencji nieruchomości. Jest to przy tym rzecz oczywista - jeżeli samorząd posiada lub dysponuje określonym majątkiem, to musi istnieć aktualna ewidencja owego majątku. Ewidencja ta powinna zawierać zarówno wartość nieruchomości, jak i określenie funkcji wskazanej w planie zagospodarowania oraz ewentualne roszczenia wobec niej osób trzecich. Jest to minimum, jakie powinna zawierać ewidencja. Wiele samorządów, w tym także Częstochowa, zdecydowana jest poszerzyć zakres informacji zawartych w bazie ewidencji. Innymi słowy tworzone są zintegrowane systemy informacji przestrzennej, gdzie w formie elektronicznej nanoszone są wszelkie potrzebne informacje o nieruchomościach. Korzystając z systemu będzie można uzyskać o wybranym terenie informacje nie tylko o własności, wartości, przeznaczeniu, roszczeniach, ale także, jakie sieci medialne przebiegają pod ziemią, jakie budowle stoją na ziemi, a nawet o stojących na tej działce drzewach.

Działania prowadzone są w dwóch zakresach. W kilku miastach w Polsce tworzona jest, w perspektywie realizacji najbliższych trzech lat, elektroniczna baza ewidencji gruntów i nieruchomości. Wcześniej, bo już w 2008 roku, gotowy będzie elektroniczny system informacji przestrzennej. Możliwość przeniesienia informacji z systemu informacji przestrzennej do bazy ewidencji i nieruchomości pozwoli dowolnie zwiększać ilość informacji o wybranych działkach.

REKLAMA

Niewątpliwie stała aktualizacja bazy ewidencji nieruchomości w pierwszym rzędzie sprzyja zwiększeniu dochodów gminy lub powiatu. Jest to bowiem precyzyjna podstawa potrzebna do wyliczania opodatkowania. Zaletą dodatkową jest ułatwienie gospodarowania nieruchomościami. Miasto Częstochowa jest jednym z typowych miast, w którym występuje przewaga własności prywatnej na obszarze miasta oraz poważne rozproszenie tej własności. Na ogólną wielkość powierzchni miasta 15 972 ha własność komunalna to 2589 ha (16,2 proc.), własność Skarbu Państwa - 3555 ha (22,3 proc.), własność innych podmiotów - 9838 ha (61,5 proc.). W tej ostatniej grupie grunty osób fizycznych stanowią 9063 ha. To rozproszenie powoduje, że część majątku nie jest i nie może być sensownie zagospodarowywana. W rękach gminy są np. działki o szerokości 2-3 m, długości 100-200 m. Scalanie gruntów nie jest więc tylko koniecznością na wsiach. Bez dobrej ewidencji, a na tej bazie dobrego planu gospodarowania - wartościowe obszary miasta mogą pozostać niezagospodarowane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto tu także zauważyć, że nie jest prawdziwe twierdzenie, że utrzymywanie i przetrzymywanie ziemi nic nie kosztuje. Obowiązkiem właściciela lub zarządcy jest nie tylko zabezpieczenie przed zniszczeniem, lecz także dbałość o porządek. Gmina ponosi koszt sprzątania, wykaszania, grodzenia takiego niepotrzebnego obszaru. Gdyby doszło do wypadku związanego ze stanem nieruchomości, to gmina ponosi odpowiedzialność. Jako koszt trzeba przyjąć także brak wpływów podatkowych. Lepiej zatem taki niepotrzebny obszar oddać nawet za symboliczną złotówkę niż przetrzymywać.

Plany gospodarowania są m.in. po to, by tego typu koszty utrzymywania niepotrzebnej własności eliminować. Mają też inny istotny walor. Dla inwestorów ważna jest przewidywalność działań miasta. Z planu wynika bowiem harmonogram pewnych działań sprzyjających lub niesprzyjających rozwojowi inwestycji prywatnych. Przewidywalność działań publicznych sprzyja w tym wypadku racjonalnemu podejmowaniu decyzji prywatnych. I o to też chodzi w problemach przestrzennych łączących dobro ogółu z dobrem indywidualnym.

AJ

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA