REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skutecznie wykorzystać zabytki do turystycznej promocji gminy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Okrasiński

REKLAMA

REKLAMA

Każda gmina powinna w ramach swojej strategii rozwoju wykorzystywać miejscowe zabytki do promocji turystycznej. Pieniądze na odrestaurowanie zabytków mogą pochodzić m.in. z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wojewódzkich konserwatorów zabytków, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz odpowiednich funduszy wojewódzkich.

Według ankiety przeprowadzonej przez firmę analityczną Eurotest, na zlecenie prezydenta Gdańska, pt. Badania opinii turystów przyjeżdżających do Gdańska w sezonie letnim 2007 aż dwie trzecie ankietowanych stwierdziło, że zabytki są ich głównym celem podróży. A na drugim miejscu znalazły się imprezy i wydarzenia historyczne także głównie związane z zabytkami. Za tym opowiedziało się 42 proc. ankietowanych turystów.

REKLAMA

Tak więc gmina w miarę swoich możliwości budżetowych powinna wykorzystywać miejscowe zabytki do rozwoju ruchu turystycznego.

Skuteczna promocja

REKLAMA

By skutecznie zapromować atrakcje turystyczne, gmina powinna stworzyć strategię rozwoju turystycznego. Promocja zabytków może też być wpisana w plany i strategie rozwoju gospodarczego. Takie strategie posiada wiele gmin. Do nich zaliczyć można strategię gminy Wronki (woj. wielkopolskie), pt: Wykorzystanie lokalnego ekosystemu i walorów zagospodarowania dla funkcji turystycznych gminy. W tym dokumencie opisane są m.in. miejscowe zabytki: kościół, trzy pałace, dwór szlachecki. Niektóre z nich należy odrestaurować i odbudować, by mogły służyć celom turystycznym.

Posiadanie takiego planu bądź strategii pomoże w otrzymaniu wsparcia ze źródeł unijnych w latach 2007 - 2013. Małe gminy o niewielkim budżecie nie są w stanie sfinansować przedsięwzięć turystycznych, renowacji zabytków i ich odrestaurowanie z własnych źródeł. Powinny więc szukać wsparcia ze źródeł zewnętrznych. Rozwój turystyki w oparciu o zabytki to także budowa infrastruktury. Gmina powinna również to wziąć pod uwagę. Turyści nie będą przyjeżdżać do miejscowości, by zobaczyć stary odrestaurowany pałac lub, tak jak w Trzcinicy Podkarpacką Troję, jeżeli nie będzie dróg dojazdowych, sprawnej komunikacji, sieci wodno-kanalizacyjnej, bazy noclegowej i restauracyjnej.

Konieczna jest sprawna współpraca z miejscowym biznesem, w szczególności chodzi o branżę restauratorską i hotelarską. Należy wykorzystywać wiedzę miejscowych historyków, którzy mogą być źródłem informacji dla turystów i ich przewodnikami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak stworzyć strategie

Strategia rozwoju turystyki w gminie jest potrzebna, by otrzymać pomoc w sfinansowaniu projektu, np. na renowację zabytków. W opracowaniu takiego dokumentu powinno wziąć udział jak najwięcej osób. Przede wszystkim gmina powinna współpracować z miejscowym biznesem, liderami społecznymi, tj. z osobami, którym bardzo zależy na rozwoju gminy, a w szczególności na rozwoju turystyki w regionie. Do takiego przedsięwzięcia należy zaprosić szkoły oraz osoby, które dobrze znają historię regionu.

Strategia powinna się składać z następujących części:

I. Cel projektu. Opis m.in. walorów turystycznych gminy, nie tylko zabytków oraz uzasadnienie tworzenia strategii.

II. Opis projektu. Przedstawienie, w jaki sposób wykorzystane będą walory turystyczne, rekreacyjne, wypoczynkowe, miejscowe zabytki, imprezy o charakterze turystycznym oraz jarmarki.

III. Baza noclegowa i restauracyjna. Należy określić obecny stan bazy noclegowej i restauracyjnej. Dotyczy to hoteli, zajazdów, gospodarstw agroturystycznych. Trzeba podać stan obecny i potencjalny rozwój tej bazy i jej wykorzystanie dla celów rozwoju turystyki.

IV. Zabytki. Sposób wykorzystania miejscowych zabytków i innych obiekty kulturalnych do celów turystycznych.

REKLAMA

V. Promocja walorów turystycznych gminy. Opracować należy materiały informacyjne. W tej części trzeba odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób będzie informowany potencjalny gość z kraju i z zagranicy o zabytkach i innych walorach turystycznych. Określić trzeba grupę docelową turystów, np. z Niemiec lub tylko turystów krajowych.

VI. Zarządzanie i realizacja projektu. W planach rozwoju powinno być stworzenie stanowiska menedżera ds. rozwoju turystyki. Osoba taka będzie odpowiedzialna za realizację projektu i jego zarządzanie.

VII. Harmonogram realizacji projektu. Ustalenie w czasie etapów realizacji projektu. Koszty realizacji poszczególnych etapów.

VIII. Budżet projektu.

IX. Potencjalne źródła finansowania poszczególnych etapów realizacji projektu.

 

Pieniądze na turystykę

Źródeł pozyskiwania funduszy na rozwój turystyki jest kilka. Są źródła krajowe i zagraniczne. Jednym z największych źródeł pozyskiwania pomocy na odrestaurowanie zabytków może być Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Co prawda, w tym roku na ten cel nie ma już pieniędzy, ale wzorem lat ubiegłych w przyszłym roku będą stworzone tzw. programy operacyjne, adresowane m.in. do samorządów. Pomoc finansową można otrzymać od wojewódzkich konserwatorów zabytków, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz odpowiednich funduszy wojewódzkich. Na odrestaurowanie zabytków pieniądze możemy pozyskać także ze źródeł komercyjnych, w ramach kredytów bankowych lub poprzez emisję obligacji komunalnych.

Największym jednak źródłem pozyskiwania dotacji będą unijne programy operacyjne. Gmina na początku powinna spróbować szczęścia w możliwości sfinansowania swojego projektu wykorzystania zabytków do celów rozwoju ruchu turystycznego w ramach regionalnych programów operacyjnych. W każdym takim programie jest priorytet, w ramach, którego można pozyskać dotacje prawdopodobnie od 2008 roku na odnowę obiektów zabytkowych i ich wykorzystanie turystyczne. Pieniądze można pozyskać także w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Obszarów Wiejskich, Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej.

Pomoc będzie można otrzymać także w ramach dwu innych programów pomocowych, tj. Norweskiego Mechanizmu Finansowego (NMF) oraz z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego (MFEOG). W przypadku dwu ostatnich programów nabory wniosków będą być może ogłoszone dopiero w II połowie 2008 r. i będzie to ostatnia tura przyjmowania wniosków o pomoc. Procedury rozpatrywania wniosków są bardzo skomplikowane, trwają nawet do dwóch lat. Ale opłaca się niekiedy czekać, by pozyskać dotacje nawet do 85 proc. kosztów realizowanego przedsięwzięcia.

6 KROKÓW

SKUTECZNEJ PROMOCJI ZABYTKÓW

1. Poszukiwania

Należy wyszukać w gminie i regionie zabytki, które potencjalnie będą odwiedzane przez turystów

2. Strategia

Trzeba stworzyć strategię lub plan rozwoju ruchu turystycznego w oparciu o miejscowe zabytki.

3. Promocja

Należy stworzyć wieloletni plan albo program promocji gminnych zabytków i innych atrakcji turystycznych

4. Festyny

Przy pomocy miejscowego biznesu i społeczności lokalnej i w oparciu o zabytki trzeba organizować okazjonalnie festyny ludowe, imprezy historyczne albo jarmarki.

5. Budżet

Należy stworzyć budżet promocji turystycznej.

6. Finansowanie

Środki na promocję turystyczną, renowacje zabytków i stworzenie imprez turystycznych powinny pochodzić, m.in. ze źródeł unijnych NMF, MFEOG i ze źródeł budżetu gminy, a także ze źródeł krajowych.

WAŻNE ADRESY INTERNETOWE:

• Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego: www.mkidn.gov.pl.

• Unijne programy pomocowe: www.funduszestrukturalne.gov.pl.

• Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz adresy funduszy wojewódzkich: www.nfosigw.gov.pl.

• NMF i MFEOG; www.eog.gov.pl.

ANDRZEJ OKRASIŃSKI

andrzej.okrasinski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA