REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skutecznie wykorzystać zabytki do turystycznej promocji gminy

Andrzej Okrasiński

REKLAMA

REKLAMA

Każda gmina powinna w ramach swojej strategii rozwoju wykorzystywać miejscowe zabytki do promocji turystycznej. Pieniądze na odrestaurowanie zabytków mogą pochodzić m.in. z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wojewódzkich konserwatorów zabytków, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz odpowiednich funduszy wojewódzkich.

Według ankiety przeprowadzonej przez firmę analityczną Eurotest, na zlecenie prezydenta Gdańska, pt. Badania opinii turystów przyjeżdżających do Gdańska w sezonie letnim 2007 aż dwie trzecie ankietowanych stwierdziło, że zabytki są ich głównym celem podróży. A na drugim miejscu znalazły się imprezy i wydarzenia historyczne także głównie związane z zabytkami. Za tym opowiedziało się 42 proc. ankietowanych turystów.

REKLAMA

Tak więc gmina w miarę swoich możliwości budżetowych powinna wykorzystywać miejscowe zabytki do rozwoju ruchu turystycznego.

Skuteczna promocja

REKLAMA

By skutecznie zapromować atrakcje turystyczne, gmina powinna stworzyć strategię rozwoju turystycznego. Promocja zabytków może też być wpisana w plany i strategie rozwoju gospodarczego. Takie strategie posiada wiele gmin. Do nich zaliczyć można strategię gminy Wronki (woj. wielkopolskie), pt: Wykorzystanie lokalnego ekosystemu i walorów zagospodarowania dla funkcji turystycznych gminy. W tym dokumencie opisane są m.in. miejscowe zabytki: kościół, trzy pałace, dwór szlachecki. Niektóre z nich należy odrestaurować i odbudować, by mogły służyć celom turystycznym.

Posiadanie takiego planu bądź strategii pomoże w otrzymaniu wsparcia ze źródeł unijnych w latach 2007 - 2013. Małe gminy o niewielkim budżecie nie są w stanie sfinansować przedsięwzięć turystycznych, renowacji zabytków i ich odrestaurowanie z własnych źródeł. Powinny więc szukać wsparcia ze źródeł zewnętrznych. Rozwój turystyki w oparciu o zabytki to także budowa infrastruktury. Gmina powinna również to wziąć pod uwagę. Turyści nie będą przyjeżdżać do miejscowości, by zobaczyć stary odrestaurowany pałac lub, tak jak w Trzcinicy Podkarpacką Troję, jeżeli nie będzie dróg dojazdowych, sprawnej komunikacji, sieci wodno-kanalizacyjnej, bazy noclegowej i restauracyjnej.

Konieczna jest sprawna współpraca z miejscowym biznesem, w szczególności chodzi o branżę restauratorską i hotelarską. Należy wykorzystywać wiedzę miejscowych historyków, którzy mogą być źródłem informacji dla turystów i ich przewodnikami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak stworzyć strategie

Strategia rozwoju turystyki w gminie jest potrzebna, by otrzymać pomoc w sfinansowaniu projektu, np. na renowację zabytków. W opracowaniu takiego dokumentu powinno wziąć udział jak najwięcej osób. Przede wszystkim gmina powinna współpracować z miejscowym biznesem, liderami społecznymi, tj. z osobami, którym bardzo zależy na rozwoju gminy, a w szczególności na rozwoju turystyki w regionie. Do takiego przedsięwzięcia należy zaprosić szkoły oraz osoby, które dobrze znają historię regionu.

Strategia powinna się składać z następujących części:

I. Cel projektu. Opis m.in. walorów turystycznych gminy, nie tylko zabytków oraz uzasadnienie tworzenia strategii.

II. Opis projektu. Przedstawienie, w jaki sposób wykorzystane będą walory turystyczne, rekreacyjne, wypoczynkowe, miejscowe zabytki, imprezy o charakterze turystycznym oraz jarmarki.

III. Baza noclegowa i restauracyjna. Należy określić obecny stan bazy noclegowej i restauracyjnej. Dotyczy to hoteli, zajazdów, gospodarstw agroturystycznych. Trzeba podać stan obecny i potencjalny rozwój tej bazy i jej wykorzystanie dla celów rozwoju turystyki.

IV. Zabytki. Sposób wykorzystania miejscowych zabytków i innych obiekty kulturalnych do celów turystycznych.

REKLAMA

V. Promocja walorów turystycznych gminy. Opracować należy materiały informacyjne. W tej części trzeba odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób będzie informowany potencjalny gość z kraju i z zagranicy o zabytkach i innych walorach turystycznych. Określić trzeba grupę docelową turystów, np. z Niemiec lub tylko turystów krajowych.

VI. Zarządzanie i realizacja projektu. W planach rozwoju powinno być stworzenie stanowiska menedżera ds. rozwoju turystyki. Osoba taka będzie odpowiedzialna za realizację projektu i jego zarządzanie.

VII. Harmonogram realizacji projektu. Ustalenie w czasie etapów realizacji projektu. Koszty realizacji poszczególnych etapów.

VIII. Budżet projektu.

IX. Potencjalne źródła finansowania poszczególnych etapów realizacji projektu.

 

Pieniądze na turystykę

Źródeł pozyskiwania funduszy na rozwój turystyki jest kilka. Są źródła krajowe i zagraniczne. Jednym z największych źródeł pozyskiwania pomocy na odrestaurowanie zabytków może być Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Co prawda, w tym roku na ten cel nie ma już pieniędzy, ale wzorem lat ubiegłych w przyszłym roku będą stworzone tzw. programy operacyjne, adresowane m.in. do samorządów. Pomoc finansową można otrzymać od wojewódzkich konserwatorów zabytków, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz odpowiednich funduszy wojewódzkich. Na odrestaurowanie zabytków pieniądze możemy pozyskać także ze źródeł komercyjnych, w ramach kredytów bankowych lub poprzez emisję obligacji komunalnych.

Największym jednak źródłem pozyskiwania dotacji będą unijne programy operacyjne. Gmina na początku powinna spróbować szczęścia w możliwości sfinansowania swojego projektu wykorzystania zabytków do celów rozwoju ruchu turystycznego w ramach regionalnych programów operacyjnych. W każdym takim programie jest priorytet, w ramach, którego można pozyskać dotacje prawdopodobnie od 2008 roku na odnowę obiektów zabytkowych i ich wykorzystanie turystyczne. Pieniądze można pozyskać także w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Obszarów Wiejskich, Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej.

Pomoc będzie można otrzymać także w ramach dwu innych programów pomocowych, tj. Norweskiego Mechanizmu Finansowego (NMF) oraz z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego (MFEOG). W przypadku dwu ostatnich programów nabory wniosków będą być może ogłoszone dopiero w II połowie 2008 r. i będzie to ostatnia tura przyjmowania wniosków o pomoc. Procedury rozpatrywania wniosków są bardzo skomplikowane, trwają nawet do dwóch lat. Ale opłaca się niekiedy czekać, by pozyskać dotacje nawet do 85 proc. kosztów realizowanego przedsięwzięcia.

6 KROKÓW

SKUTECZNEJ PROMOCJI ZABYTKÓW

1. Poszukiwania

Należy wyszukać w gminie i regionie zabytki, które potencjalnie będą odwiedzane przez turystów

2. Strategia

Trzeba stworzyć strategię lub plan rozwoju ruchu turystycznego w oparciu o miejscowe zabytki.

3. Promocja

Należy stworzyć wieloletni plan albo program promocji gminnych zabytków i innych atrakcji turystycznych

4. Festyny

Przy pomocy miejscowego biznesu i społeczności lokalnej i w oparciu o zabytki trzeba organizować okazjonalnie festyny ludowe, imprezy historyczne albo jarmarki.

5. Budżet

Należy stworzyć budżet promocji turystycznej.

6. Finansowanie

Środki na promocję turystyczną, renowacje zabytków i stworzenie imprez turystycznych powinny pochodzić, m.in. ze źródeł unijnych NMF, MFEOG i ze źródeł budżetu gminy, a także ze źródeł krajowych.

WAŻNE ADRESY INTERNETOWE:

• Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego: www.mkidn.gov.pl.

• Unijne programy pomocowe: www.funduszestrukturalne.gov.pl.

• Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz adresy funduszy wojewódzkich: www.nfosigw.gov.pl.

• NMF i MFEOG; www.eog.gov.pl.

ANDRZEJ OKRASIŃSKI

andrzej.okrasinski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kandydat na prezydenta: ograniczyć 800+, zamiast tego darmowe obiady dla dzieci w szkołach [Gość Infor.pl]

Ograniczenie wysokości świadczenia - z 800 do 500 złotych oraz wprowadzenie progu dochodowego, od którego świadczenie by obowiązywało. To pomysł Piotra Szumlewicza, przewodniczącego związku zawodowego Związkowa Alternatywa, a także kandydata na prezydenta RP w 2025 roku. 

MSWiA: na pewno nie będzie podwyżki +15% w służbach mundurowych. Możliwe zmiany w świadczeniach mieszkaniowych

Związki zawodowe służb mundurowych zdecydowały o rozpoczęciu akcji protestacyjnej. Domagają się m.in. 15-proc. podwyżek i świadczenia mieszkaniowego na wzór tego w Siłach Zbrojnych RP. Wiceszef MSWiA Wiesław Szczepański zapewnił, że resort chce rozmawiać o postulatach, ale przyjęto już zapisy o 5-proc. podwyżce.

Cyfryzacja. Kluczowe wyzwania i szanse dla polskich przedsiębiorstw. Podsumowanie 2024 r. Co przyniesie rok 2025?

Cyfryzacja. Kluczowe wyzwania i szanse dla polskich przedsiębiorstw. Podsumowanie 2024 r. Co przyniesie rok 2025? Transformacja cyfrowa redefiniuje sposób, w jaki działają firmy na całym świecie. Jak polscy przedsiębiorcy mogą wykorzystać cyfryzację do zwiększenia konkurencyjności i innowacyjności?

Nie będzie podwyższenia stawki VAT przy sprzedaży żywych zwierząt koniowatych

Nie będzie podwyższenia stawki VAT przy sprzedaży żywych zwierząt koniowatych. Resort rolnictwa poinformował, że po kilkukrotnej interwencji i zdecydowanym sprzeciwie ministra rolnictwa i rozwoju wsi Czesława Siekierskiego odstąpiono od podwyższenia stawki VAT na sprzedaż żywych zwierząt koniowatych.

REKLAMA

Brak porozumienia w sprawie lekcji religii. MEN ogłasza koniec konsultacji

Komisja Wspólna Przedstawicieli Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i Konferencji Episkopatu Polski nie osiągnęła porozumienia w sprawie lekcji religii. Episkopat zapowiedział, że wobec naruszenia obowiązujących przepisów, strona kościelna będzie podejmować dalsze kroki prawne. MEN zakończyło proces konsultacji publicznych dotyczących organizacji lekcji religii i etyki w szkołach.

11 nowych wyrobów z województwa lubelskiego wpisanych na ministerialną listę produktów tradycyjnych

Na ministerialną listę produktów tradycyjnych trafiło 11 nowych wyrobów z województwa lubelskiego. Są to między innymi bandzwoły z fasolą, trawnicka lemieszka i szczodroki karczmiskie. 

Doustne i donosowe produkty immunostymulujące (szczepionki) w zaktualizowanym wykazie substancji czynnych wchodzących w skład produktów leczniczych, które można sprzedawać w placówkach obrotu pozaaptecznego i w aptekach. [Projekt rozporządzenia]

Doustne i donosowe produkty immunostymulujące (szczepionki) w zaktualizowanym wykazie substancji czynnych wchodzących w skład produktów leczniczych, które można sprzedawać w placówkach obrotu pozaaptecznego i w aptekach. Projekt trafił do konsultacji.

Poniosłeś straty w wyniku deszczu nawalnego lub powodzi? Złóż wniosek do 31 stycznia 2025 r. Dopłaty od 1 tys. zł do 3 tys. zł na ha upraw rolnych

Poniosłeś straty w wyniku deszczu nawalnego lub powodzi? Złóż wniosek do 31 stycznia 2025 r. Dopłaty od 1 tys. zł do 3 tys. zł na ha upraw rolnych. Jak złożyć wniosek? Jakie są stawki dopłat do powierzchni zniszczonych upraw?

REKLAMA

Dlaczego Polska sprzeciwia się umowie UE-Mercosur? Trzy główne powody, a także możliwe scenariusze

Polska jednoznacznie mówi "nie" umowie handlowej UE-Mercosur. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi ostrzega przed jej konsekwencjami dla rolnictwa i standardów produkcji w UE. Co budzi największe obawy? Jakie będą dalsze kroki Unii Europejskiej i polskiego rządu?

D. Trump: rozważę wycofanie się z NATO, jeśli Europejczycy nie będą traktować nas uczciwie

Jeśli Europejczycy będą traktować nas uczciwie, zostaniemy w NATO, ale jeśli nie, absolutnie rozważę wyjście z Sojuszu - oświadczył prezydent elekt USA Donald Trump w wywiadzie w NBC. Trump powiedział też, że Ukraina może spodziewać się mniejszego wsparcia i że "aktywnie" stara się doprowadzić do końca wojny.

REKLAMA