| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Jak nowe przepisy dotyczące nieruchomości wpłynęły na funkcjonowanie samorządów

Jak nowe przepisy dotyczące nieruchomości wpłynęły na funkcjonowanie samorządów

Jakie są możliwości dostosowania prawa miejscowego do nowych zasad określonych w ustawie o gospodarce nieruchomościami? Jakie problemy dla jednostek samorządu wiążą się z obowiązkiem ujawnienia w księgach wieczystej prawa własności nieruchomości?


ANDRZEJ PORAWSKI

dyrektor Biura Związku Miast Polskich

Zmieniając przepisy dotyczące ustalania zasad zbywania i dzierżawy nieruchomości komunalnych nałożono automatycznie na samorządy obowiązek zmian uchwał organów stanowiących. W tym kontekście ustalenie terminu wejścia w życie ustawy na 30 dni po jej ogłoszeniu jest świadectwem braku znajomości zasad funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego. Organ wykonawczy musi przygotować projekt uchwały, następnie podlega ona konsultacji (np. z jednostkami pomocniczymi) i opiniowaniu w komisjach rady (zgodnie ze statutem gminy, powiatu albo województwa), a następnie jest kierowana na sesję rady (sejmiku). Normalnie taka procedura (i to prowadzona bez zbędnej zwłoki) wymaga co najmniej trzech miesięcy. Skoro ustawa weszła w życie w październiku 2007 r., to od tego dnia powinna być stosowana (także w prawie miejscowym i w praktyce urzędników samorządowych). Przy obowiązujących procedurach samorządy nie mogły oczywiście wprowadzić niezbędnych zmian w ciągu zaledwie 30 dni.

Niektórzy przedstawiciele miast sugerują również, że zmiany reguł dotyczących zasad sprzedaży i dzierżawienia nieruchomości nie były potrzebne, skoro przez tyle lat obowiązywały dotychczasowe reguły, a ich stosowanie nie rodziło żadnych problemów. Jednak są też inne głosy wskazujące na to, że zmiany spowodowały ujednolicenie systemu i doprowadzenie do tego, że stanowi on dziś logiczną całość. Całość, która polega w największym uogólnieniu na tym, że organ stanowiący ustala zasady, a organ wykonawczy na ich podstawie podejmuje wszystkie decyzje jednostkowe.

W obecnych miesiącach najpoważniejszy problem, związany z zarządzaniem nieruchomościami przez samorządy (w tym także tymi, które są własnością Skarbu Państwa, a nie tylko danej jednostki), dotyczy kwestii ujawniania w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego. Na starostów (i prezydentów miast na prawach powiatu) nałożono w zasadzie nierealne do wykonania w wyznaczonym czasie obowiązki, gdy tymczasem uczestnikami tych działań są także inne rodzaje administracji publicznej (administracja rządowa, archiwa państwowe oraz sądy). Trzeba podkreślić, że nieujawnienie w księgach wieczystych własności publicznej dotyczy dziś w większości przypadków nie opieszałości urzędników, ale przede wszystkim nieuregulowanych stanów prawnych (będących efektem bardzo wielu okoliczności niezależnych od samorządu terytorialnego). W dodatku trzeba podkreślić, że ustawa ta, wprowadzając olbrzymie zadanie do wykonania w krótkim czasie, nie przewidziała na ten cel żadnych środków finansowych.

AJ

PODSTAWA PRAWNA

Ustawa z 24 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 173, poz. 1218).

Ustawa z 7 września 2007 r. o ujawnieniu w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. nr 191, poz. 1365).

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł Partnerski

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

SI-Consulting Sp. z o.o.

Kompleksowe rozwiązania informatyczne dla przedsiębiorstw

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »