REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są etapy przekształcania zakładu opieki zdrowotnej

Jan Wojciszke
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy można wnieść zakład opieki zdrowotnej aportem do spółki? Jaka jest sytuacja prawna pracowników medycznych w trakcie i po przekształceniu zakładu opieki zdrowotnej?

 

Zgodnie z definicją z art. 1 ust. 1 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, ZOZ jest wyodrębnionym organizacyjnie zespołem osób i środków majątkowych utworzonym i utrzymywanym w celu udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia. Nie ma przeszkód, by ZOZ prowadziła spółka lub by wspólnikiem takiej spółki była gmina czy województwo; a także, by podmiot, który utworzył ZOZ, wniósł współtworzące ten ZOZ środki majątkowe do spółki (w przypadku SP ZOZ po jego likwidacji). Wydaje się natomiast dyskusyjne, czy podobieństwo ZOZ do przedsiębiorstwa umożliwia wniesienie ZOZ aportem do spółki, przy zastosowaniu w drodze analogii przepisów o wniesieniu aportem przedsiębiorstwa. W przypadku zakładu opieki zdrowotnej, zespół osób współtworzących ZOZ jest niezbędnym elementem jego konstrukcji ustawowej, a ludzie nie mogą być przedmiotem aportu. W tym wypadku chodzi jednak o uprawnienia służące ZOZ jako pracodawcy, więc mimo wątpliwości należy taką możliwość dopuścić, gdy nie ma on osobowości prawnej. Nie budzi natomiast wątpliwości, że można wnieść do spółki aportem środki majątkowe współtworzące ZOZ. Gdy wszystkie środki majątkowe publicznego ZOZ zostały wniesione do spółki, trudno twierdzić, że jego byt trwa nadal. Przeciwnie, spółka, do której wniesiono środki, ma prawo wykorzystywać je zgodnie z umową lub statutem, a gdy jest ich właścicielem, może nimi także rozporządzać. Natomiast do pracowników ZOZ stosuje się art. 231 kodeksu pracy.

Gdy pracownicy ZOZ staną się pracownikami spółki, a spółka ta stanie się właścicielem mienia ZOZ, należy to uznać za utworzenie niepublicznego ZOZ i likwidację ZOZ publicznego. Wydaje się nie zmieniać tu nic okoliczność, że 100 proc. udziałów czy akcji spółki, do której wniesiono aport, będzie miała np. jednostka samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o ZOZ publicznym zakładem opieki zdrowotnej jest bowiem zakład utworzony przez ministra lub centralny organ administracji rządowej, wojewodę; jednostkę samorządu terytorialnego; publiczną uczelnię medyczną itp. Ustęp 3 tego samego artykułu stanowi zaś, iż niepublicznym zakładem opieki zdrowotnej jest ZOZ utworzony przez kościół, pracodawcę, związek zawodowy, samorząd zawodowy, stowarzyszenie, osobę prawną lub fizyczną lub spółkę bez osobowości prawnej.

Wniesienie składników materialnych publicznego ZOZ do spółki należy więc uznać za likwidację tegoż publicznego ZOZ (także jeśli nie był osobą prawną), nawet w sytuacji, gdy np. szpital będzie w dalszym ciągu prowadzony przez spółkę akcyjną; taki szpital będzie bowiem ZOZ-em niepublicznym. Wniesienie do spółki środków majątkowych współtworzących ZOZ musi więc poprzedzić spełnienie warunków przewidzianych w rozdziale 2 działu II ustawy o ZOZ-ach, tj. uchwała właściwego organu jednostki samorządu terytorialnego (względnie organu jednostki, o której mowa w art. 36a, to jest samej ustawy o ZOZ-ach) lub rozporządzenie właściwego organu administracji rządowej. Rozporządzenia lub uchwały, o których mowa, podlegają opiniowaniu zgodnie z art. 43 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, a w przypadku gdy publiczny ZOZ udziela określonych świadczeń zdrowotnych jako jedyny w województwie i nie jest możliwe udzielanie tych świadczeń w innym zakładzie opieki zdrowotnej, minister właściwy do spraw zdrowia może zablokować likwidację takiego ZOZ poprzez wydanie decyzji odmawiającej wyrażenie zgody na jego likwidację.

Należy wreszcie odnotować, że gdy wniesiono ZOZ aportem do spółki lub gdy wniesiono aportem całość środków materialnych ZOZ, sądy mogą stosować art. 554 k.c. w drodze analogii. Może też wystąpić niepewność co do przejścia na spółkę praw z umów cywilnych zawartych przez ZOZ. Wreszcie dyskusyjne może być, czy po zmianie podmiotu prowadzącego szpital szpital ten może, dysponując tymi samymi pomieszczeniami, sprzętem i zatrudniając tych samych pracowników rozpocząć działalność dopiero po wpisie do rejestru ZOZ-ów. Wydaje się, że to ostatnie nie jest wolą ustawodawcy, a do rejestru należy jedynie zgłosić zmiany stanu faktycznego i prawnego zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.

JAN WOJCISZKE

radca prawny, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy, oddział Gdańsk

PODSTAWA PRAWNA

Art. 1, 8, 14 oraz Dział II rozdział 2 ustawy z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. nr 91, poz. 408 ze. zm.).

Art. 554 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 1964 r. nr 16, poz. 93 ze zm.).

Art. 231 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA