Możliwość kontaktowania się urzędów przez internet i świadczenia tą drogą usług przewiduje kilka ustaw. Najważniejsze z nich to: ustawa z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. nr 130, poz. 1450), ustawa z 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. nr 144, poz. 1204) oraz ustawa z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. nr 64, poz. 565).
Zawarte w nich przepisy definiują pojęcie świadczenia usług drogą elektroniczną. Chodzi o wykonanie usług, które następują przez wysyłanie i odbieranie danych za pomocą systemów teleinformatycznych, na indywidualne żądanie usługobiorcy, bez konieczności jednoczesnej obecności stron, przy czym dane te są transmitowane za pośrednictwem sieci publicznych, tj. właśnie internetu. Komunikacja dokonuje się za pomocą środków komunikacji elektronicznej tj. rozwiązań technicznych, w tym urządzeń teleinformatycznych i współpracujących z nimi narzędzi programowych, umożliwiające indywidualne porozumiewanie się na odległość przy wykorzystaniu transmisji danych między systemami teleinformatycznymi, a w szczególności pocztę elektroniczną.
reklama
reklama
Minimalne wymagania
Urząd, który decyduje się na wprowadzenie tego rodzaju komunikacji z obywatelami jest zobowiązany do należytego jej zabezpieczenia. Podstawowe wytyczne dla tego działania można znaleźć w rozporządzeniu Rady Ministrów z 2005 r. w sprawie minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych. Ich spełnienie przez system teleinformatyczny używany do realizacji zadań publicznych umożliwi wymianę danych z innymi systemami teleinformatycznymi używanymi do realizacji zadań publicznych oraz zapewni dostęp do zgromadzonych tam zasobów informacji.
Wspomniane rozporządzenie wyznacza normy działania systemów teleinformatycznych używanych przez podmioty publiczne. Powinny one:
• spełniać właściwości i cechy w zakresie funkcjonalności, niezawodności, używalności, wydajności, przenoszalności i pielęgnowalności, określone w normach ISO, zatwierdzonych przez krajową jednostkę normalizacyjną, na etapie projektowania, wdrażania i modyfikowania tych systemów;
• zostać wyposażone w niezbędne składniki sprzętowe i oprogramowanie:
- umożliwiające wymianę danych z innymi systemami teleinformatycznymi używanymi do realizacji zadań publicznych za pomocą protokołów komunikacyjnych i szyfrujących, stosownie do zakresu działania tych systemów,