REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samorządy powinny stosować szyfry

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Polak

REKLAMA

REKLAMA

Kolejne instytucje publiczne przekonują się do użytkowania internetu w komunikacji z obywatelami. Najpierw powinny jednak zadbać o zgodne z prawem zabezpieczenie takich operacji.

REKLAMA

Możliwość kontaktowania się urzędów przez internet i świadczenia tą drogą usług przewiduje kilka ustaw. Najważniejsze z nich to: ustawa z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. nr 130, poz. 1450), ustawa z 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. nr 144, poz. 1204) oraz ustawa z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. nr 64, poz. 565).

REKLAMA

Zawarte w nich przepisy definiują pojęcie świadczenia usług drogą elektroniczną. Chodzi o wykonanie usług, które następują przez wysyłanie i odbieranie danych za pomocą systemów teleinformatycznych, na indywidualne żądanie usługobiorcy, bez konieczności jednoczesnej obecności stron, przy czym dane te są transmitowane za pośrednictwem sieci publicznych, tj. właśnie internetu. Komunikacja dokonuje się za pomocą środków komunikacji elektronicznej tj. rozwiązań technicznych, w tym urządzeń teleinformatycznych i współpracujących z nimi narzędzi programowych, umożliwiające indywidualne porozumiewanie się na odległość przy wykorzystaniu transmisji danych między systemami teleinformatycznymi, a w szczególności pocztę elektroniczną.

Minimalne wymagania

Urząd, który decyduje się na wprowadzenie tego rodzaju komunikacji z obywatelami jest zobowiązany do należytego jej zabezpieczenia. Podstawowe wytyczne dla tego działania można znaleźć w rozporządzeniu Rady Ministrów z 2005 r. w sprawie minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych. Ich spełnienie przez system teleinformatyczny używany do realizacji zadań publicznych umożliwi wymianę danych z innymi systemami teleinformatycznymi używanymi do realizacji zadań publicznych oraz zapewni dostęp do zgromadzonych tam zasobów informacji.

Wspomniane rozporządzenie wyznacza normy działania systemów teleinformatycznych używanych przez podmioty publiczne. Powinny one:

• spełniać właściwości i cechy w zakresie funkcjonalności, niezawodności, używalności, wydajności, przenoszalności i pielęgnowalności, określone w normach ISO, zatwierdzonych przez krajową jednostkę normalizacyjną, na etapie projektowania, wdrażania i modyfikowania tych systemów;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• zostać wyposażone w niezbędne składniki sprzętowe i oprogramowanie:

- umożliwiające wymianę danych z innymi systemami teleinformatycznymi używanymi do realizacji zadań publicznych za pomocą protokołów komunikacyjnych i szyfrujących, stosownie do zakresu działania tych systemów,

- zapewniające dostęp do zasobów informacji udostępnianych przez systemy teleinformatyczne używane do realizacji zadań publicznych przy wykorzystaniu formatów danych.

Zalecane zabezpieczenia

Minimalne wymagania dla systemów teleinformatycznych w urzędach, zawarte we wspomnianym rozporządzeniu, wskazują konieczność zachowania m.in. uznanych przez międzynarodowe ośrodki standaryzacyjne:

• formatów danych do przetwarzania informacji na dane, np. txt, rtf, pdf, doc itd.,

REKLAMA

• formatów danych do wymiany danych między systemami teleinformatycznymi, np. IP - internet protocol - protokół komunikacji internetowej, TCP - transmission control protocol, ICMP - internet control message protocol - protokół kontroli transmisji danych w internecie, HTTP - hypertext transfer protocol - protokół przesyłania dokumentów itd.,

• protokołów komunikacyjnych i szyfrujących: SSL wersja 3/TLS, secure sockets layer / transport layer security - protokół szyfrujący dla zabezpieczenia witryn WWW i S/MIME wersja 3 - secure multi-purpose internet maił extensions - protokół szyfrujący dla zabezpieczenia poczty elektronicznej.

Wymagania zawarte w rozporządzeniu nawiązują do przepisów dotyczących normalizacji z zachowaniem zasady równego traktowania różnych rozwiązań informatycznych.

Przy zabezpieczaniu komunikacji internetowej urzędu największe znaczenie ma stosowanie protokołu szyfrującego SSL 3/TLS dla witryn WWW i protokołu szyfrującego S/MIME dla zabezpieczenia poczty elektronicznej.

Stosując wspomniane rozwiązania urzędy mogą bez obaw prowadzać operacje w internecie. Najważniejsze, aby być pewnym, że przesyłanie danych będzie bezpieczne i poufne. Nie wystarczy samo zaszyfrowanie informacji. Trzeba jeszcze mieć pewność, że informacje i dokumenty są wysyłane do odpowiedniej osoby lub instytucji, co można uzyskać za pomocą zalecanych w rozporządzeniu standardów weryfikowania tożsamości adresata korespondencji.

JAK STWORZYĆ E-URZĄD

By można było mówić o wcieleniu rozwiązań e-urzędu, w praktyce jednostka administracji publicznej musi realizować przynajmniej cztery z poniższych działań:

• sprawne zarządzanie dokumentami w formie elektronicznej,

• samodzielne definiowanie i takie przekształcanie procesów pracy w urzędzie, by uzyskały one wsparcie ze strony urządzeń informatycznych,

• kierowanie działaniami pracowników na podstawie zdefiniowanych procesów,

• łatwy i bezpieczny dostęp do zasobów archiwalnych,

• bezpieczny i kontrolowany dostęp do informacji poufnych,

• monitorowanie z pomocą narzędzi informatycznych bieżących obowiązków i zadań pracowników,

• dynamiczne tworzenie statystyk efektywności zarówno poszczególnych pracowników, działów jak i całego urzędu,

• automatyczne powiadamianie pracownika o upływającym terminie realizacji pracy i przesyłanie monitów,

• gromadzenie danych dotyczących pracy urzędu,

• integrację sieci komputerowej w urzędzie z funkcjonującymi już w administracji publicznej systemami informatycznymi,

• zabezpieczenie transferu danych,

• rozbudowanie bazy BIP'a o możliwość składania wniosków on-line oraz sprawdzanie stanu realizacji sprawy,

• utworzenie sieci intranetowej dla wewnętrznych potrzeb urzędu,

• utworzenie lokalnych centrów certyfikacji pozwalających na wydawanie w lokalnym wymiarze certyfikatów i kluczy do bezpiecznego podpisu elektronicznego,

• wprowadzenie monitoringu działania sieci komputerowej w urzędzie,

• dokonywania mikropłatności,

• utworzenie własnej portalowej strony WWW urzędu,

• prowadzanie aukcji internetowych dla potrzeb urzędu,

• udostępnienie wszelkiego typu formularzy dla interesariuszy, zarówno w formie dokumentów Word czy PDF, jak i w formie gotowych formularzy na wskazanej stronie WWW,

• monitorowanie i weryfikacja stanu realizacji sprawy ze strony interesariusza,

• dostęp urzędników do własnych informacji z systemów finansowo-księgowych czy systemów informacji geograficznej (GIS),

• dostęp on-line do Biuletynu Informacji Publicznej.

Krzysztof Polak

krzysztof.polak@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 października 2005 r. w sprawie minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. nr 212, poz. 1766).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania cholesterolu w bilansie sześciolatka. Od kiedy?

Od 5 maja do programu badań bilansu zdrowia sześciolatka wchodzi lipidogram. Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak uważa to za ogromny sukces, bo zwiększy się świadomość, że choroby serca mogą dotykać także młodych.

Jak i kiedy rezerwować wakacje, żeby było najtaniej?

Jak Polacy planują wakacje? Na ostatnią chwilę czy z wyprzedzeniem? Jak najtaniej zarezerwować hotel? Czy Polacy chętnie spędzają wakacje w kraju?

Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

REKLAMA

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

REKLAMA