REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka jest rola samorządu w procesie przygotowywania inwestycji kolejowej

_ ZK

REKLAMA

W jakich sprawach jednostki samorządu terytorialnego wyrażają opinię dotyczącą inwestycji kolejowej? Jak samorządy powinny zadbać o odszkodowanie za nieruchomości przekazane w związku z inwestycją kolejową?

Teresa Jakutowicz

REKLAMA

REKLAMA

dyrektor Biura Informacji i Promocji Ministerstwa Infrastruktury

W przypadku jednostek samorządu terytorialnego przed wszczęciem przez wojewodę postępowania o ustalenie lokalizacji linii kolejowej wnioskodawca (minister właściwy do spraw transportu) zwraca się do organów wymienionych w art. 9o ust. 3 pkt 4 ustawy o wyrażenie opinii w zakresach wskazanych w ustawie. Opinie właściwych organów stanowią załącznik do wniosku o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej.

Jednostki samorządu terytorialnego, na tym etapie realizacji przedsięwzięcia, upoważnione są do zajęcia stanowiska, m.in. w zakresie zadań samorządowych, służących realizacji celu publicznego, w odniesieniu do terenów przewidywanych pod inwestycje kolejowe, a nie objętych aktualnymi planami zagospodarowania przestrzennego (art. 9o ust. 3 pkt 4 lit. g) ustawy).

REKLAMA

Przedkładany do zaopiniowania materiał, ze względu na jego walory dokumentacyjne i szczegółowość, powinien posłużyć jednostkom samorządu terytorialnego nie tylko do wyrażenia wymaganej ustawowo opinii, ale również do przeprowadzenia analizy proponowanych przez inwestora rozwiązań projektowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy podkreślić, że na wydanie opinii, o której mowa wyżej, właściwe organy, w tym jednostki samorządu terytorialnego, mają jedynie 30 dni od dnia otrzymania wniosku. Niewydanie opinii w tym terminie traktuje się jako brak zastrzeżeń do wniosku (art. 9o ust. 4 ustawy). Wskazane byłoby również przeprowadzenie przez właściwe jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego, już na omawianym wstępnym etapie, szczegółowego rozpoznania propozycji projektowych pod kątem zabezpieczenia interesów lokalnej społeczności. Wcześniejsze przygotowanie stanowiska w tych kwestiach pozwoli, jeśli będzie to konieczne, na sformułowania ewentualnych zarzutów i podjęcie merytorycznej dyskusji dotyczącej wariantowych rozwiązań już w pierwszej fazie postępowania o ustalenie lokalizacji linii kolejowej.

Wojewoda w odrębnym postępowaniu ustala wysokość odszkodowania. Wysokość odszkodowania nalicza się według stanu nieruchomości w dniu wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej oraz według jej wartości w dniu wydania decyzji ustalającej wysokość odszkodowania. Odszkodowanie podlega waloryzacji na dzień wypłaty (art. 9y ust. 1 i 2 ustawy).

Stronie odwołującej się od decyzji ustalającej wysokość odszkodowania, na jej wniosek, wypłaca się kwotę określoną w decyzji. Wypłata tej kwoty nie ma wpływu na prowadzone postępowanie odwoławcze (art. 9z ustawy).

Na tym etapie postępowania jednostki samorządu terytorialnego powinny zwrócić uwagę na poprawność ustalenia wysokości odszkodowania.

Przede wszystkim należałoby skontrolować, czy została naliczona dodatkowa należność przysługująca samorządom w szczególnych okolicznościach. Otóż wiele spośród inwestycji jednostek samorządu terytorialnego zostało zrealizowanych przy udziale środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej. Zmiana przeznaczenia gruntu zabudowanego taką inwestycją samorządową, zlokalizowanie na nim np. linii kolejowej, rodzi konsekwencje finansowe dla jednostki samorządu terytorialnego, ponieważ dofinansowana budowa nie zachowa określonej w umowie trwałości. W takim przypadku zapisy umów unijnych najczęściej przewidują zwrot dotacji.

Jeśli przejmowany pod inwestycje kolejowe teren zabudowany jest obiektami infrastruktury służącymi wykonywaniu przez jednostki samorządu terytorialnego zadań własnych, a obiekty te zostały zrealizowane przy wykorzystaniu środków unijnych, to odszkodowanie powiększa się o kwotę podlegających zwrotowi środków pochodzących z dofinansowania (art. 9y ust. 5 ustawy).

Jeżeli wywłaszczenie części nieruchomości uniemożliwia prawidłowe zagospodarowanie pozostałej jej części, należy do ministra właściwego do spraw transportu złożyć wniosek o nabycie niefunkcjonalnej części nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa (art. 9t ust. 2 ustawy).

ZK

Podstawa prawna

• Art. 9o, 9t, 9y, 9z ustawy z 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 191, poz. 1374).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA