reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Radny za pracę w komisji rozwiązywania problemów alkoholowych powinien otrzymywać osobne wynagrodzenie

Radny za pracę w komisji rozwiązywania problemów alkoholowych powinien otrzymywać osobne wynagrodzenie

 Czy radnemu przysługuje wynagrodzenie w formie diety za pracę w komisji rozwiązywania problemów alkoholowych?


Zasady wynagradzania członków gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych określa rada gminy w gminnych programach rozwiązywania problemów alkoholowych.

Treścią pytania, jak się wydaje, jest sytuacja, w której członkiem gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych jest radny gminy, który jako radny otrzymuje dietę, w oparciu o uchwałę podjętą na podstawie art. 25 ust. 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, i w związku z tym nie otrzymuje wynagrodzenia, które przysługuje członkom gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych na podstawie art. 41 ust. 5 ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Uprawnienie członków gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych do otrzymywania wynagrodzenia za pracę w tychże komisjach wynika z art. 41 ust. 5 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Przepis ten zobowiązuje radę gminy do określenia w corocznych, gminnych programach profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, wynagrodzenia dla członków tychże komisji. Brak w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych postanowień dotyczących zasad wynagradzania członków komisji jest naruszeniem prawa, stanowiącym podstawę do stwierdzenia nieważności całego programu, ze względu na brak obligatoryjnego, wymaganego przez ustawodawcę elementu.

Prawo do diety oraz zwrotu kosztów podróży służbowych jest uprawnieniem przysługującym radnemu, na podstawie art. 25 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym. Rada gminy jest obowiązana ustalić zasady, na jakich świadczenia te będą wypłacane, przy czym rada nie może zupełnie pozbawić radnych tych świadczeń. Przy ustalaniu wysokości diet, zgodnie z brzmieniem art. 25 ust. 8 ustawy o samorządzie gminnym, rady powinny brać pod uwagę funkcje pełnione przez radnego. Oznacza to, że możliwe jest zróżnicowanie wysokości diet w zależności od funkcji pełnionych przez radnego nie tylko w samej radzie, lecz także w jej komisjach.

Bardzo pobieżna analiza przepisów, na podstawie których wypłacane są wynagrodzenia członków gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych oraz diety radnych gminy, pozwala na jednoznaczne stwierdzenie, że radnemu, który jest członkiem komisji antyalkoholowej, nie można przyznawać jedynie diety radnego, pomijając wynagrodzenie z tytułu członkostwa w komisji antyalkoholowej, gdyż jak nadmieniono wyżej, każde z tych świadczeń pieniężnych przyznawane jest na podstawie odrębnych podstaw prawnych.

Radny gminy otrzymuje dietę na zasadach określonych w uchwale podjętej na podstawie art. 25 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym za swoją pracę w radzie gminy. Nie ulega wątpliwości, że praca radnego, oprócz udziału w sesjach rady gminy, obejmuje również udział w komisjach rady gminy. Uchwały rad gmin, podejmowane na podstawie art. 25 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym, są najczęściej skonstruowane w ten sposób, że radni najaktywniejsi, członkowie największej liczby komisji rady gminy, otrzymują najwyższe diety.

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

Samorzad.infor.pl

Zdjęcia


OFERTA SPECJALNA: Komplet VAT 2020. Komentarz z książką Nowy JPK_VAT z deklaracją i ewidencją199.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

GLC

Doradztwo podatkowe i prawne. Outsourcing usług księgowych i HR. Audyty finansowe.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama