REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Radny za pracę w komisji rozwiązywania problemów alkoholowych powinien otrzymywać osobne wynagrodzenie

Leszek Trepka

REKLAMA

REKLAMA

 Czy radnemu przysługuje wynagrodzenie w formie diety za pracę w komisji rozwiązywania problemów alkoholowych?

Zasady wynagradzania członków gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych określa rada gminy w gminnych programach rozwiązywania problemów alkoholowych.

REKLAMA

REKLAMA

Treścią pytania, jak się wydaje, jest sytuacja, w której członkiem gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych jest radny gminy, który jako radny otrzymuje dietę, w oparciu o uchwałę podjętą na podstawie art. 25 ust. 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, i w związku z tym nie otrzymuje wynagrodzenia, które przysługuje członkom gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych na podstawie art. 41 ust. 5 ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Uprawnienie członków gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych do otrzymywania wynagrodzenia za pracę w tychże komisjach wynika z art. 41 ust. 5 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Przepis ten zobowiązuje radę gminy do określenia w corocznych, gminnych programach profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, wynagrodzenia dla członków tychże komisji. Brak w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych postanowień dotyczących zasad wynagradzania członków komisji jest naruszeniem prawa, stanowiącym podstawę do stwierdzenia nieważności całego programu, ze względu na brak obligatoryjnego, wymaganego przez ustawodawcę elementu.

REKLAMA

Prawo do diety oraz zwrotu kosztów podróży służbowych jest uprawnieniem przysługującym radnemu, na podstawie art. 25 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym. Rada gminy jest obowiązana ustalić zasady, na jakich świadczenia te będą wypłacane, przy czym rada nie może zupełnie pozbawić radnych tych świadczeń. Przy ustalaniu wysokości diet, zgodnie z brzmieniem art. 25 ust. 8 ustawy o samorządzie gminnym, rady powinny brać pod uwagę funkcje pełnione przez radnego. Oznacza to, że możliwe jest zróżnicowanie wysokości diet w zależności od funkcji pełnionych przez radnego nie tylko w samej radzie, lecz także w jej komisjach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardzo pobieżna analiza przepisów, na podstawie których wypłacane są wynagrodzenia członków gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych oraz diety radnych gminy, pozwala na jednoznaczne stwierdzenie, że radnemu, który jest członkiem komisji antyalkoholowej, nie można przyznawać jedynie diety radnego, pomijając wynagrodzenie z tytułu członkostwa w komisji antyalkoholowej, gdyż jak nadmieniono wyżej, każde z tych świadczeń pieniężnych przyznawane jest na podstawie odrębnych podstaw prawnych.

Radny gminy otrzymuje dietę na zasadach określonych w uchwale podjętej na podstawie art. 25 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym za swoją pracę w radzie gminy. Nie ulega wątpliwości, że praca radnego, oprócz udziału w sesjach rady gminy, obejmuje również udział w komisjach rady gminy. Uchwały rad gmin, podejmowane na podstawie art. 25 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym, są najczęściej skonstruowane w ten sposób, że radni najaktywniejsi, członkowie największej liczby komisji rady gminy, otrzymują najwyższe diety.

 

Należy jednak mieć na uwadze, że gminna komisja rozwiązywania problemów alkoholowych nie jest komisją, której powołanie umożliwia art. 21 ustawy o samorządzie gminnym. Gminna komisja rozwiązywania problemów alkoholowych powstaje na mocy przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, której art. 41 ust. 3 stanowi, że „wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast) powołują gminne komisje rozwiązywania problemów alkoholowych (...)”. W skład gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych wchodzą osoby przeszkolone w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych (art. 41 ust. 4 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi).

Naczelny Sąd Administracyjny, orzekając o możliwości ustalenia jednej, zryczałtowanej diety, która zawierałaby również zwrot kosztów podróży radnych, stwierdził, że „nie zasługuje na aprobatę pogląd, z którego wynikałoby przyjęcie, że w skład diety radnego wchodzą również kwoty stanowiące zwrot kosztów podróży służbowych” (wyrok NSA z 5 października 1999 r., sygn. akt I SA/Łd 812/99, opubl. OwSS 2000/1/26). Podobnie wypowiedział się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 8 września 2003 r. (sygn. akt II SA/Kr 1413/03) stwierdzając, że „nieważny jest zapis uchwały, w którym mowa o diecie zryczałtowanej jako rekompensacie diet i zwrotu kosztów podróży radnych. Ustawa o samorządzie gminnym nie upoważnia do takiego sposobu obliczania diet łącznie ze zwrotem kosztów podróży. Oczywiste jest, że kwot kosztów podróży służbowych nie można włączyć do kwot diet, a tym bardziej do jakiejś zryczałtowanej ogólnej kwoty, obejmującej obie wartości”. Przytoczone wyroki świadczą o tym, że NSA za sprzeczną z obowiązującym prawem uznał praktykę łączenia w jednej uchwale świadczeń, które przysługują radnym na tej samej podstawie prawnej - art. 25 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym. W świetle powyższego ewentualne włączenie wynagrodzenia, które przysługuje radnemu, członkowi gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, z tytułu pracy w tej komisji, do jego diety radnego jest tym bardziej niedopuszczalne.

Leszek Trepka

PODSTAWA PRAWNA:

• Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)

• Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2007 r. nr 70, poz. 473 z późn. zm.)

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA