REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na jakich zasadach mogą działać małe przedszkola w 2008 roku

_ JG

REKLAMA

Czy wójt może odmówić rejestracji publicznego małego przedszkola? Czy powodem odmowy przyznania dotacji dla niepublicznych zespołów i punktów przedszkolnych może być niedotrzymanie ustawowego terminu złożenia informacji o planowanej liczbie uczniów?

WOJCIECH LACHIEWICZ

REKLAMA

REKLAMA

członek Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie

Co do zasady wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie małego przedszkola w formie jednostki publicznej należy złożyć nie później niż do 30 września roku poprzedzającego rok, w którym ma nastąpić jego uruchomienie. Z praktycznego punktu widzenia dochowanie powyższego terminu 30 września 2007 r. nie było możliwe, gdyż przepis uchwalony 7 września 2007 r. został ogłoszony dopiero w Dzienniku Ustaw z 1 października 2007 r. Niewątpliwie przepis ustawy będzie miała zastosowanie do wniosków o zezwolenia na uruchomienie małego przedszkola w formach publicznych w roku 2009. Czy jednak należy go stosować w stosunku do osób chcących uzyskać zezwolenie wójta na działalność od roku 2008? Odnosząc się do powyższych braków i nieścisłości litery prawa, zasadne jest sięgnięcie do właściwej w tego rodzaju przypadkach zasady racjonalności ustawodawcy oraz do metodologii wykładni celowościowej. Stąd wynika konkluzja, że do wniosków o zgodę na prowadzenie małego przedszkola w formach publicznych w roku 2008 przewidziany w art. 58 ust. 4 ustawy o systemie oświaty termin zawity nie znajdzie zastosowania. Każde twierdzenie przeciwne bazowałoby na uznaniu luki prawnej za tzw. lukę systemową, a co za tym idzie, do przyjęcia, że bez ingerencji ustawodawcy nie jest możliwe tworzenie małych przedszkoli w formach publicznych w 2008 roku. W konsekwencji ich dotowania, ze względu na brak legalnie działających beneficjentów nie mogłoby mieć miejsca. Również za niewłaściwe należałoby uznać poglądy, których autorzy zakładają, że w roku 2008 wójt gminy może pozytywnie rozpoznać wniosek o założenie publicznego zespołu lub punktu przedszkolnego poprzez zastosowanie normy umożliwiającej wnioskodawcy przedłużenie terminu do złożenia wniosku - z art. 58 ust. 4 (zdanie końcowe) ustawy o systemie oświaty. Nie można przywrócić lub przedłużyć nieistniejącego terminu zawitego. W konsekwencji, po wejściu w życie rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 10 stycznia 2008 r. (Dz.U. nr 7, poz. 38), wójt gminy może rozpoznawać wnioski i wydawać zezwolenia na założenie publicznego zespołu lub publicznego punktu przedszkolnego w 2008 roku.

Jak to wynika z przepisu art. 90 ust. 2d u.s.o., otrzymanie dotacji przez niepubliczne małe przedszkole uzależnione jest od tego, czy osoba prowadząca przekazała gminie informację o planowanej liczbie uczniów, nie później niż do 30 września roku poprzedzającego rok jej udzielania. W tym przypadku, również ze względu na datę ogłoszenia nowelizacji ustawy w Dzienniku Ustaw, żadna z osób zgłaszających w 2008 roku wójtowi do rejestracji niepubliczną formę przedszkolną realnie nie mogła dochować (nieistniejącego) obowiązku powiadomienia gminy o przewidywanej liczbie uczniów, tak aby wójt gminy uwzględnił ją w budżecie. Uwzględniając wskazaną wcześniej argumentację i zasady wykładni celowościowej, przyjąć należałoby, że luka prawna nie pozbawia małych przedszkoli, zarejestrowanych w 2008 roku, korzystania z prawa do dotacji z budżetu gminy na 2008 rok.

REKLAMA

Przepisy prawa oświatowego i ustawy o finansach publicznych - nie stoją na przeszkodzie temu, aby w trybie zmian budżetu na 2008 rok środki zaplanowane na działalność przedszkoli gminnych i oddziałów przedszkolnych odpowiednio przesunąć (w ślad za dziećmi) na dotacje dla założonych zespołów i punktów przedszkolnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

JG

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA