REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwestycje na terenach Natura 2000

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Czacki

REKLAMA

REKLAMA

Gminy położone na terenach Natura 2000, podobnie jak inne samorządy, będą mogły otrzymać dotacje na inwestycje infrastrukturalne z unijnych programów operacyjnych 2007-2013. Gminy te mogą liczyć również na środki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).

Prawie wszystkie programy unijne, które wkrótce ruszą, będą dostępne dla gmin z terenów Europejskiej Sieci Ekologicznej (ESE) Natura 2000. Największym źródłem pozyskiwania kapitału na inwestycje proekologiczne jest Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (PO IiŚ). Pomoc można pozyskać także z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW). Gmina albo starostwo powiatowe przy mniej kosztownych inwestycjach i przy inwestycjach o znaczeniu lokalnym albo regionalnym powinny starać się o pozyskanie dotacji w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych (RPO).

REKLAMA

Jednostki samorządu terytorialnego są również jednym z beneficjentów pomocy z NFOŚiGW. Atrakcyjność tych pożyczek to niskie oprocentowanie, od 0,575 proc. do 4,025 proc. w skali roku. Oprocentowanie pożyczek ustalane jest w odniesieniu do stopy redyskontowej weksli NBP. Pożyczkobiorca ma jeszcze możliwość uzyskania umorzenia zadłużenia do 30 proc. pożyczonej kwoty, najczęściej jest to 10 proc.

Programy środowiskowe

Na ochronę środowiska z budżetu PO IiŚ przeznaczono 18 proc. całej kwoty, tj. 4750 mln euro. Przy staraniu się o wsparcie unijne należy przeprowadzić postępowanie w sprawie oceny oddziaływania inwestycji na środowisko naturalne. Ocena ta powinna być zakończona przed wydaniem wymaganych decyzji administracyjnych, w tym przede wszystkim pozwolenia na budowę.

Jednostka samorządowa powinna przygotować studium wykonalności i dokumentację przetargową.

PO IiŚ to program o największym budżecie. Posiada siedem priorytetów skierowanych na współfinansowanie projektów ekologicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ramach Priorytetu Gospodarka wodno-ściekowa dofinansowanie można otrzymać m.in. na projekty inwestycyjne polegające na budowie skutecznego i efektywnego systemu zbierania i oczyszczania ścieków komunalnych. Wsparcie otrzymają m.in. projekty inwestycyjne polegające na modernizacji i budowie kanalizacji wodno-ściekowej oraz przyczyniające się do wyeliminowania ze ścieków substancji niebezpiecznych.

 

W ramach innego priorytetu wspierane będą inwestycje, które przyczynią się do zmniejszenia ilości składowanych odpadów komunalnych. Preferowane będą projekty, przyczyniające się do zwiększenia poziomu odzysku i recyklingu odpadów.

W Priorytecie Zarządzanie zasobami i przeciwdziałanie zagrożeniom środowiska naturalnego pomoc można otrzymać m.in. na projekty retencjonowania wody w celu zwiększenia ilości zasobów wodnych oraz przedsięwzięcia przyczyniające się do zwiększenia poziomu czystości wód śródlądowych.

Edukacja ekologiczna

Z kolej w ramach innego, V Priorytetu PO IiŚ - Ochrona przyrody i kształtowanie postaw ekologicznych - dotowane będą projekty przywracania właściwego stanu siedlisk przyrodniczych i ostoi gatunków na obszarach chronionych wraz z zachowaniem zagrożonych wyginięciem gatunków fauny i flory. Chodzi tu o wspierane wszelkich projektów ekologicznych realizowanych na terenie ESE Natura 2000. Współfinansowane będą inwestycje przyczyniające się do zwiększenia bezpieczeństwa przemieszczania się dzikich zwierząt, m.in. przez drogi szybkiego ruchu. W innym, także ważnym Priorytecie X - Infrastruktura energetyczna przyjazna środowisku - na dotacje mogą liczyć przedsięwzięcia, które przyczynią się do wzrostu wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych, w tym energia wiatrowa i solarna.

WAŻNE ADRESY INTERNETOWE

www.nfosigw.gov.pl - na witrynie są opisane zasady i warunki udzielania kredytów, pożyczek i dotacji z NFOŚiGW

www.funduszestrukturalne.gov.pl - na tej stronie można znaleźć wszelkie dostępne informacje o unijnych programach pomocowych na lata 2007-2013

Ekologia w RPO i PROW

Samorządy gminne i powiatowe o pomoc na realizację swoich inwestycji, o znaczeniu lokalnym i regionalnym, powinny ubiegać się w ramach RPO, czyli składać wnioski o dotację z funduszy unijnych do zarządu województwa. PO IiŚ jest adresowany głównie do beneficjentów, którzy będą realizować projekty mające oddziaływać co najmniej na więcej niż jeden region. W każdym RPO jest priorytet, w ramach którego będą wspierane przedsięwzięcia ekologiczne i przyczyniające się do ochrony środowiska, w tym inwestycje komunalne. Tym bardziej na wspiercie finansowe będą mogły liczyć inwestycje na terenie Natura 2000.

 

W szczególności gminy wiejskie i miejsko-wiejskie będą mogły otrzymać dofinansowanie na realizację proekologicznych projektów komunalnych z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Do tych samorządów jest adresowana tzw. Oś Priorytetowa 3 - Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej, w szczególności działanie o nazwie Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej. Pomoc finansową w ramach tego działania można otrzymać aż do 85 proc. kosztów inwestycyjnych.

Dotacje i pożyczki

Dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej można otrzymać do wysokości 50 proc. kosztów inwestycyjnych na realizację zadań z zakresu: ochrony powietrza, oczyszczalni ścieków i kanalizacji.

Dotacje są oferowane również na realizację inwestycji, których celem jest: ochrona lasów i zasobów leśnych, monitoring środowiska, przedsięwzięcie realizowane w ramach funduszy unijnych, z wyjątkiem Funduszu Spójności.

Natomiast wysokość pożyczki z NFOŚiGW nie może przekroczyć 80 proc. kosztów inwestycji. Inwestycje realizowane w ramach pomocowych programów unijnych mogą otrzymać dofinansowanie, nawet do 100 proc. wartości. Minimalna suma pożyczki to 2 mln zł. Gmina może pożyczyć pieniądze na 15 lat. W ten sposób wspierane są przedsięwzięcia polegające na:

• modernizacji, remoncie oraz budowie oczyszczalni ścieków komunalnych,

• budowie, rozbudowie i modernizacji oraz likwidacji i rekultywacji składowisk odpadów komunalnych.

 

5 KROKÓW DO OTRZYMANIA WSPARCIA Z UNIJNYCH PROGRAMÓW POMOCOWYCH NA TERENACH NATURA 2000

1 Przepisy

Trzeba przeanalizować dyrektywy unijne: tzw. ptasią i siedliskową (dostępne m.in. na witrynie internetowej Ministerstwa Środowiska) oraz prawo krajowe. Dzięki temu będzie wiadomo, jaką inwestycję można realizować na danym terenie.

2 Projekt i studium

Należy opracować projekt i wziąć pod uwagę roboty kompensacyjne i naprawcze na obszarze, gdzie będzie realizowana inwestycja. Studium jest niezbędnym załącznikiem do projektu inwestycyjnego.

3 Ocena

Z urzędu wojewódzkiego trzeba otrzymać ocenę oddziaływania projektu inwestycyjnego na środowisko. Jest to zaświadczenie o stopniu oddziaływania inwestycji na przyrodę. Potrzebne są również dokumentacja przetargowa i pozwolenie na budowę.

4 Finansowanie

Inwestowanie na obszarze ESE Natura 2000 wiąże się z wyższymi kosztami inwestycyjnymi. Część kosztów pochłania naprawa szkód, jakie mogą powstać w środowisku w wyniku realizacji inwestycji.

ADAM CZACKI

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. nr 92, poz. 880 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA