| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Adres zameldowania zniknie z dowodu osobistego

Adres zameldowania zniknie z dowodu osobistego

Resort spraw wewnętrznych i administracji zapowiada zniesienie meldunku w przyszłym roku. Obowiązek meldunku ma zastąpić informacja o miejscu zamieszkania. Brak meldunku będzie się wiązał ze zmianami przepisów podatkowych i administracyjnych.


Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji pracuje nad projektem zmiany przepisów, które wyeliminują obowiązek meldunkowy w Polsce. Zamiast niego będziemy musieli informować odpowiedni urząd o miejscu zamieszkania.

Co zamiast meldunku

Obecna ustawa z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz.U. z 2006 r. nr 139, poz. 993 z późn. zm.) ma zostać tak zmieniona, że będziemy zgłaszać jedynie miejsce swojego zamieszkania.

- Jest to piękna koncepcja, ale ma pewne braki, bowiem każdy powinien mieć miejsce stałego pobytu, a obowiązek meldunkowy właśnie je wskazuje - uważa Marek Chmaj, profesor z Wyższej Szkoły Handlu i Prawa.

Jego zdaniem meldunek na pobyt stały ułatwia obywatelowi życie. Wskazuje bowiem odpowiedni urząd, określa organy, które są dla obywatela właściwe, np. przy wydawaniu prawa jazdy oraz świadczeniu innych usług.

- Jeżeli nie będzie meldunku na pobyt stały, to nie będzie można np. ustalić, w którym lokalu wyborczym mamy oddawać głosy w wyborach - tłumaczy Marek Chmaj.

Eksperci są natomiast zgodni co do zniesienia obowiązku meldowania się na pobyt czasowy.

- Ten obowiązek wywodzi się z zupełnie innego systemu i w dzisiejszych warunkach nie ma żadnego uzasadnienia. Ponadto nikt nie respektuje tych przepisów. Należy więc bezdyskusyjnie je uchylić - uważa Marek Chmaj.

Internetowe zgłoszenie

Zgodnie z założeniami MSWiA zgłoszenia miejsca zamieszkania będzie można dokonać osobiście, drogą pocztową lub przez internet. Ma do tego służyć specjalny formularz. Ponadto nie będzie trzeba osobiście zgłaszać w gminie zmiany adresu. Po wysłaniu aktualnego adresu do nowej gminy urzędnicy za nas poinformują właściwy urząd gminy, w którym byliśmy zgłoszeni.

- Projekt zmian w ustawie powinien być gotowy najwcześniej w czerwcu. Natomiast przepisy wejdą w życie najprawdopodobniej na początku przyszłego roku - mówi Wioletta Paprocka, rzecznik prasowy MSWiA.

Tłumaczy, że MSWiA pilotuje przygotowanie zmiany przepisów meldunkowych, ale w pracach uczestniczą także pozostałe ministerstwa.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Integra Consulting Poland

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »