REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najpierw oddłużyć, potem przekształcić szpitale

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dominika Sikora
Dominika Sikora
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Samorządy, które zamierzały przekształcić szpitale, nie robią tego, bo czekają na ostateczną decyzję rządu w sprawie ich oddłużenia.

Szpitale działające w formie samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej (SP ZOZ) są zadłużone na prawie 10 mld zł. 3,1 mld zł to tzw. zobowiązania wymagalne, czyli takie, których termin płatności już minął.

REKLAMA

REKLAMA

Likwidacja zadłużenia szpitali jest podstawowym warunkiem przeprowadzenia zmian własnościowych w publicznym sektorze usług medycznych. Resort zdrowia proponował zamianą długu SP ZOZ na 20-letnie obligacje z gwarancjami Skarbu Państwa. Jednak na takie rozwiązanie nie zgadza się resort finansów i proponuje inne rozwiązania. Są możliwe dwa scenariusze. W pierwszym wybrany bank miałby wykupić wszystkie zobowiązania szpitali i traktować je jako pożyczkę udzieloną Skarbowi Państwa. Drugi zakłada udzielenie samorządom terytorialnym specjalnej pożyczki na preferencyjnych warunkach, tak aby mogły one negocjować z wierzycielami szpitali spłatę należnych im wierzytelności. Kredyty te miałyby odroczony termin spłaty. Dzięki temu zaciągnięcie pożyczki nie stanowiłoby zagrożenia dla budżetów samorządów.

Z zapowiedzi resortu zdrowia wynika, że w ciągu dwóch tygodni mają być gotowe ostateczne propozycje oddłużeniowe dla szpitali. Czekają na nie z dużą niecierpliwością również te szpitale i samorządy, które obecnie zamierzały przekształcić swoje szpitale. Takie miał m.in. samorząd w Tomaszowie Mazowieckim. Chciał on najpierw zlikwidować zadłużony na około 50 mln zł szpital, a następnie w jego miejsce powołać spółkę prawa handlowego. Na razie decyzja o przekształceniu placówki została wstrzymana.

 

Obecnie w formie niepublicznych szpitali samorządowych działa około 60 placówek. Wszystkie były wcześniej jednostkami publicznymi. Do samorządu powiatowego należy ponad 61 proc. szpitali niepublicznych, do marszałków województw - 28 proc., a do gmin - 3,8 proc. Placówki te nie są zadłużone. W porównaniu z SP ZOZ koszty ich funkcjonowania są niższe nawet o 30 proc. Działają zarówno na podstawie kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia (wykonują bezpłatne świadczenia), ale także leczą odpłatnie pacjentów. Nie oznacza to jednak, że w ogóle nie mają problemów. Ich przedstawiciele narzekają m.in. na ograniczony dostęp do funduszy unijnych, brak przepisów o niepublicznych szpitalach samorządowych w ustawie o zakładach opieki zdrowotnej czy brak zwolnienia z obowiązku opłacania podatku CIT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

 


DOMINIKA SIKORA

dominika.sikora@infor.pl

OPINIA

 

MAREK WÓJCIK

Związek Powiatów Polskich

Jednym ze sposobów na rozwiązanie problemu zadłużenia placówek ochrony zdrowia byłoby wprowadzenie preferencyjnych kredytów dla zadłużonych szpitali. Jednak żeby je uzyskać, musiałyby spełnić określone warunki restrukturyzacyjne. Aby je do tego motywować, pieniądze z kredytu byłyby wypłacane w transzach, np. raz na rok, czyli dopiero wtedy, gdy szpitale osiągałyby faktycznie postęp w organizacji swojej pracy.

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA