REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gminy będą mogły przejąć tysiąc dworców kolejowych

Adam Makosz
Adam Makosz

REKLAMA

REKLAMA

Wiele gmin stara się obecnie o przejęcie własności dworców kolejowych. W większości przypadków nie jest to możliwe np. ze względu na nieuregulowany stan prawny nieruchomości. PKP podkreśla, że w najbliższych latach może przekazać samorządom około 1 tys. dworców, jednak nie będą nimi obiekty położone w największych aglomeracjach.

Współpraca PKP z samorządami gmin dotycząca wspólnych modernizacji małych i średnich dworców kolejowych oraz ich przekazywania samorządom trwa od 2006 roku. Małe dworce kolejowe są atrakcyjną ofertą ze względu na swoje położenie w centrach miast, wielofunkcyjność i duże możliwości adaptacji na różne cele: zakłady opieki zdrowotnej, domy kultury, supermarkety, restauracje, posterunki straży miejskiej. Samorządy często wykorzystują grunty kupione od PKP i sąsiadujące z dworcami. Do tej pory nowych właścicieli znalazło już ponad sto dworców kolejowych, jednak starania o przejęcie wymagających zazwyczaj pilnego remontu obiektów czyni obecnie co najmniej kilkaset gmin.

REKLAMA

Nie każdy dworzec

- PKP jest spółką prawa handlowego i dysponuje swoim majątkiem według swojego uznania. Nie ma więc obowiązku przekazania dworca kolejowego gminie w momencie, gdy wystąpi ona z takim żądaniem. Warunki sprzedaży czy bezpłatnego przekazywania dworców kolejowych mają określone ramy prawne i są regulowane ustawą o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe - mówi Michał Wrzosek, rzecznik prasowy PKP.

Zgodnie z przepisami PKP może gospodarować dworcami kolejowymi i znajdującymi się pod nimi gruntami na różne sposoby. Jedną z nich jest przekazywanie majątku spółkom grupy PKP.

REKLAMA

PKP ma także szereg możliwości zagospodarowania zbędnych nieruchomości. W takich przypadkach w grę wchodzi sprzedaż komercyjna, dzierżawa, najem lub fizyczna likwidacja zbędnych obiektów. Najem lub dzierżawa majątku PKP obejmuje głównie obiekty o nieuregulowanym stanie prawnym. Chodzi o sytuacje, gdy spółka ma ustalone prawo własności lub potwierdzone prawo użytkowania wieczystego gruntów i prawo własności budynków, innych urządzeń i lokali znajdujących się na tych gruntach.

Własność dworców kolejowych może być też przenoszona równie dobrze na rzecz jednostek samorządu terytorialnego w zamian za wygaszenie zaległości podatkowych, na cele związane z inwestycjami infrastrukturalnymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NOWE ZASADY PRZEKAZYWANIA DWORCÓW

W Sejmie trwają obecnie prace legislacyjne nad zmianą ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe. W świetle proponowanych przepisów PKP będzie mogło łatwiej przekazać własność dworców kolejowych wnioskującym o to gminom. W zamian za obiekt jednostka samorządu będzie musiała się zobowiązać w określonym terminie do jego remontu, odnowienia lub przebudowy. Warunkiem przekazania będzie dodatkowo zachowanie na terenie dworca funkcji związanych z obsługą podróżnych (np. kasy, przechowalnie bagaży, poczekalnie, parkingi). W zamian za otrzymane nieruchomości gmina nie będzie mogła żądać od PKP uregulowań zaległych zobowiązań z tytułu podatku od nieruchomości.

Strategia PKP

REKLAMA

W całym kraju Polskiej Koleje Państwowe dysponują ponad 2 tys. małych i średnich dworców kolejowych. Trudna sytuacja ekonomiczna PKP, a także skomplikowanie procesów restrukturyzacji narodowych kolei sprawiły, że dopiero teraz w planach przedsiębiorstwa pojawia się stworzenie usystematyzowanej strategii handlowej wobec obiektów dworcowych, dzięki której bardziej skuteczne stanie się poszukiwanie partnerów dla inwestowania w nowy wizerunek dworców.

- Wcale nie staramy się uniemożliwiać przejęcia dworców kolejowych przez gminy. Wręcz przeciwnie. Uważamy to za sposób na poprawę funkcjonowania transportu kolejowego i obsługi podróżnej. Dlatego w najbliższym okresie około tysiąca dworców kolejowych będzie zaoferowany do przejęcia gminom - mówi Dariusz Zduńczuk, dyrektor Biura Nieruchomości PKP. Wiadomo już, że spółka nie zdecyduje się na przekazanie w ręce samorządu około 100 największych dworców położonych w dużych aglomeracjach.

Stan prawny gruntów

Przekazanie dworca kolejowego na rzecz gminy może napotykać pewne trudności, nawet jeżeli polskie koleje będą żywotnie zainteresowane jego zbyciem. Nieruchomość, którą stanowi budynek dworca i znajdujący się pod nim grunt, musi być doprowadzona do takiego stanu prawnego, aby mogła być przedmiotem obrotu handlowego.

W większości przypadków dworce kolejowe są zlokalizowane na działkach liniowych, na których jest położona cała stacja licząca najczęściej dziesiątki hektarów. Wówczas przed wydzieleniem budynku dworca wraz z potrzebnym mu do funkcjonowania terenem i potwierdzeniem faktu posiadania tytułu prawnego do nieruchomości przez PKP gmina nie ma co liczyć na przejęcie jego własności. W takiej sytuacji gmina może starać się jedynie o zawarcie umowy użytkowania nieruchomości, a później przeniesienie praw do nieruchomości na jej rzecz bezpośrednio po uregulowaniu stanu prawnego. Problemy z nieodpłatnym przekazywaniem nieruchomości samorządom wynikają w części z przepisów ustawy o restrukturyzacji PKP, które mówią, że przekazanie takie może nastąpić wtedy, gdy w inny sposób nie można było zagospodarować danej nieruchomości, a to nie zawsze jest możliwe do szybkiego ustalenia.

W ostateczności przetarg

Nawet jeżeli obiekt ma uregulowany stan prawny, to pozostaje kwestia negocjacji samorządu z PKP. - Jednostki samorządu zwracają się do nas najczęściej o nieodpłatne przekazanie dworca w zamian za obietnicę jego wyremontowania i umożliwienia prowadzenia obsługi podróżnych. Jednak PKP jako przedsiębiorstwo musi też działać w trosce o swój interes gospodarczy. W związku z tym przy gospodarowaniu mieniem zarząd nigdy nie podejmie decyzji o nieodpłatnym przekazaniu, dopóki nie przekona się, że nie można tego zrobić korzystniej. Jeżeli określony dworzec w 50-tysięcznym mieście wymaga dzisiaj znacznych nakładów remontowych, a obiekt generuje przychody, to musimy zestawić je z kosztem remontu. Gdy z tych wyliczeń wychodzi, że planowane dochody na to nie wystarczą w jakiejś perspektywie czasu na jego odnowienie, to gmina ma otwartą drogę do przejęcia dworca w zamian za naprawienie jego stanu technicznego - tłumaczy Dariusz Zduńczuk. Negocjacje gmin z PKP są długotrwałe i niekiedy kończą się fiaskiem. Kiedy jednostka samorządu nie jest zainteresowana ofertą przejęcia dworca albo brak jest porozumienia stron w kwestii ceny lub sposobu przejęcia obiektu, PKP ogłasza na niego przetarg.

Obok jednostki samorządu mogą do niego stawać prywatni przedsiębiorcy, którzy mogą wykupić dworzec, by prowadzić w nim np. hotel czy restaurację.

STAN PRAWNY NIERUCHOMOŚCI KOLEJOWYCH

PKP posiada 98,2 tys. nieruchomości rozumianych jako działki ewidencyjne o powierzchni 107,4 tys. hektarów, w tym:

• 54,8 proc. powierzchni wszystkich gruntów ma uregulowany stan prawny,

• dla 29,7 proc. powierzchni gruntów PKP ma złożone w urzędach wojewódzkich wnioski uwłaszczeniowe do rozpatrzenia,

• 15,5 proc. powierzchni gruntów pozostaje do objęcia wnioskami.

LICZBA DWORCÓW

3005 dworców kolejowych posiada obecnie PKP, w tym:

1506 dworców jest czynnych

1499 nie prowadzi obsługi pasażerskiej

1,32 mln mkw. to łączna powierzchnia użytkowa dworców kolejowych w Polsce

700 mln zł to szacowana wartość wszystkich dworców kolejowych

ADAM MAKOSZ

adam.makosz@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

Ustawa z 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe (Dz.U. z 2000 r. nr 84, poz. 948 ze zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rosyjski szpieg dostał dostęp do akt śledztwa przeciwko niemu. Zgodnie z prawem? Przeglądał je w kancelarii tajnej ABW i w siedzibie prokuratury

Rosyjski szpieg Paweł Rubcow, zanim został wydany Rosji, otrzymał od prokuratury i ABW dostęp do materiałów śledztwa przeciwko niemu, także tajnych, choć prokuratura mogła mu odmówić z powodu "ochrony interesów państwa" - napisał 5 września 2024 r. dziennik "Rzeczpospolita". Zdaniem prezydenta Andrzeja Dudy obowiązujące obecnie w Polsce przepisy pozwalają, aby nie dopuścić zatrzymanego do akt; zwłaszcza, jeżeli są one ściśle tajne.

W szkołach ruszył program dobrowolnych szczepień przeciw wirusowi HPV. Szczepionka może uchronić przed zachorowaniem na raka

Od 1 września 2024 r. ruszył wspólny program MEN i MZ szczepień przeciw wirusowi HPV. Szczepienia dostępne są dla dzieci po ukończeniu 9. roku życia do ukończenia 14. roku życia. Za zgodą rodziców szczepienie może odbyć się w szkole.

mObywatel: Funkcjonalności aplikacji są stale rozwijane. Trwają prace na ePłatnościami

Mobilna aplikacja mObywatel jest stale rozwijana. Do końca 2025 r. ma być zaimplementowana usługa ePłatności. Dzięki temu za pośrednictwem mObywatela będzie można opłacać urzędowe zobowiązania np. podatek od nieruchomości.

500 plus z NFZ u dentysty. Mało kto o tym wie. Jak skorzystać? Jakie zabiegi obejmuje?

Usuwanie kamienia nazębnego to podstawowy zabieg higieniczny dostępny w ramach NFZ. Roczne, bezpłatne wizyty profilaktyczne u dentysty pozwalają zaoszczędzić nawet 500 złotych. Jakie usługi są wliczone w ten pakiet? Oto szczegóły.

REKLAMA

Godziny lekcyjne skrócone do 30 minut. Powodem wrześniowe upały. MEN zapowiada zmianę przepisów

Dyrektorzy niektórych szkół w Polsce skrócili zajęcia lekcyjne z 45 do 30 minut z powodu wysokich temperatur panujących na początku roku szkolnego 2024/2025. Ministra edukacji Barbara Nowacka zapowiedziała zmiany przepisów dot. organizacji pracy szkół w upały i duże mrozy.

5 proc. podwyżka dla nauczycieli w 2025 r.? Ministra edukacji Barbara Nowacka wnioskowała o wzrost wynagrodzeń nauczycieli o 10 proc.

5 proc. podwyżka dla nauczycieli w 2025 r.? Ministra edukacji Barbara Nowacka wnioskowała o wzrost wynagrodzeń nauczycieli o 10 proc. Pod koniec sierpnia Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy budżetowej na rok 2025.

Samorządy: Bezzwrotne dofinansowanie z KPO na modernizację budynków. Nabór wniosków

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłasza nabór wniosków w ramach programu priorytetowego „Wymiana źródeł ciepła i poprawa efektywności energetycznej szkół”. Wnioski o dofinansowanie będzie można składać od 30 września 2024 r.

Czy Polacy ulegają dezinformacji klimatycznej? Magazynowanie CO2 pod ziemią (technologie CCS) szansą na realizację celów wyznaczonych przez Komisję Europejską

Z najnowszego (sierpień 2024) badania Polsko-Norweskiej Sieci CCS* wynika, że około 2/3 (68%) Polaków interesuje się zmianami klimatu i ekologią a ponad dwie trzecie (77%) uważa, że ograniczenie emisji CO2, to nie jedynie wymóg unijny ale, przez wzgląd na środowisko i dobro naszej planety, rzeczywista potrzeba. Tyleż samo (77%) Polaków widzi zależność pomiędzy zmianami klimatu a nadmiernymi emisjami dwutlenku węgla do atmosfery. Co więcej, mimo dość niskiej znajomości technologii CCS, bo 70% Polaków nigdy o nich nie słyszało, aż 72% Polaków intuicyjnie czuje, że aby powstrzymać zmiany klimatyczne konieczne jest sięgnięcie po nowe metody redukcji emisji, w tym właśnie metody ich wychwytywania zanim trafią do atmosfery. A na tym właśnie polegają technologie CCS, które nie tylko wychwytują, ale też umożliwiają bezpieczne magazynowanie CO2. A zatem warto przyjrzeć się im bliżej, by przekonać się, że ich wdrożenie, to właściwy kierunek dla Polski.

REKLAMA

Przełomowy raport ujawnia: Europa Środkowo-Wschodnia blokuje własny potencjał w walce z kryzysem klimatycznym

Klimat nie czeka, a polityka klimatyczna Europy Środkowo-Wschodniej stoi na rozdrożu. Nowy raport ujawnia, że region marnuje swoje szanse na dekarbonizację i zrównoważony rozwój. Choć konkurencyjne rynki energii mogą redukować emisje szybciej, prywatny sektor wciąż napotyka na liczne bariery, które hamują tempo zmian. Czas na pilną rewizję polityki klimatycznej!

Cyfrowe usługi publiczne: Popularna aplikacja mObywatel zyskuje nowe funkcjonalności

Aplikację mObywatel łącznie pobrano 19 mln razy. Najczęściej wykorzystywanymi funkcjonalnościami w mObywatelu jest zastrzeganie numeru PESEL. W przyszłym roku planowane jest rozszerzenie płatności o cyfrowe portfele Apple Pay i Google Pay.

REKLAMA