REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gminy będą mogły przejąć tysiąc dworców kolejowych

Adam Makosz
Adam Makosz

REKLAMA

REKLAMA

Wiele gmin stara się obecnie o przejęcie własności dworców kolejowych. W większości przypadków nie jest to możliwe np. ze względu na nieuregulowany stan prawny nieruchomości. PKP podkreśla, że w najbliższych latach może przekazać samorządom około 1 tys. dworców, jednak nie będą nimi obiekty położone w największych aglomeracjach.

Współpraca PKP z samorządami gmin dotycząca wspólnych modernizacji małych i średnich dworców kolejowych oraz ich przekazywania samorządom trwa od 2006 roku. Małe dworce kolejowe są atrakcyjną ofertą ze względu na swoje położenie w centrach miast, wielofunkcyjność i duże możliwości adaptacji na różne cele: zakłady opieki zdrowotnej, domy kultury, supermarkety, restauracje, posterunki straży miejskiej. Samorządy często wykorzystują grunty kupione od PKP i sąsiadujące z dworcami. Do tej pory nowych właścicieli znalazło już ponad sto dworców kolejowych, jednak starania o przejęcie wymagających zazwyczaj pilnego remontu obiektów czyni obecnie co najmniej kilkaset gmin.

REKLAMA

REKLAMA

Nie każdy dworzec

- PKP jest spółką prawa handlowego i dysponuje swoim majątkiem według swojego uznania. Nie ma więc obowiązku przekazania dworca kolejowego gminie w momencie, gdy wystąpi ona z takim żądaniem. Warunki sprzedaży czy bezpłatnego przekazywania dworców kolejowych mają określone ramy prawne i są regulowane ustawą o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe - mówi Michał Wrzosek, rzecznik prasowy PKP.

Zgodnie z przepisami PKP może gospodarować dworcami kolejowymi i znajdującymi się pod nimi gruntami na różne sposoby. Jedną z nich jest przekazywanie majątku spółkom grupy PKP.

PKP ma także szereg możliwości zagospodarowania zbędnych nieruchomości. W takich przypadkach w grę wchodzi sprzedaż komercyjna, dzierżawa, najem lub fizyczna likwidacja zbędnych obiektów. Najem lub dzierżawa majątku PKP obejmuje głównie obiekty o nieuregulowanym stanie prawnym. Chodzi o sytuacje, gdy spółka ma ustalone prawo własności lub potwierdzone prawo użytkowania wieczystego gruntów i prawo własności budynków, innych urządzeń i lokali znajdujących się na tych gruntach.

REKLAMA

Własność dworców kolejowych może być też przenoszona równie dobrze na rzecz jednostek samorządu terytorialnego w zamian za wygaszenie zaległości podatkowych, na cele związane z inwestycjami infrastrukturalnymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NOWE ZASADY PRZEKAZYWANIA DWORCÓW

W Sejmie trwają obecnie prace legislacyjne nad zmianą ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe. W świetle proponowanych przepisów PKP będzie mogło łatwiej przekazać własność dworców kolejowych wnioskującym o to gminom. W zamian za obiekt jednostka samorządu będzie musiała się zobowiązać w określonym terminie do jego remontu, odnowienia lub przebudowy. Warunkiem przekazania będzie dodatkowo zachowanie na terenie dworca funkcji związanych z obsługą podróżnych (np. kasy, przechowalnie bagaży, poczekalnie, parkingi). W zamian za otrzymane nieruchomości gmina nie będzie mogła żądać od PKP uregulowań zaległych zobowiązań z tytułu podatku od nieruchomości.

Strategia PKP

W całym kraju Polskiej Koleje Państwowe dysponują ponad 2 tys. małych i średnich dworców kolejowych. Trudna sytuacja ekonomiczna PKP, a także skomplikowanie procesów restrukturyzacji narodowych kolei sprawiły, że dopiero teraz w planach przedsiębiorstwa pojawia się stworzenie usystematyzowanej strategii handlowej wobec obiektów dworcowych, dzięki której bardziej skuteczne stanie się poszukiwanie partnerów dla inwestowania w nowy wizerunek dworców.

- Wcale nie staramy się uniemożliwiać przejęcia dworców kolejowych przez gminy. Wręcz przeciwnie. Uważamy to za sposób na poprawę funkcjonowania transportu kolejowego i obsługi podróżnej. Dlatego w najbliższym okresie około tysiąca dworców kolejowych będzie zaoferowany do przejęcia gminom - mówi Dariusz Zduńczuk, dyrektor Biura Nieruchomości PKP. Wiadomo już, że spółka nie zdecyduje się na przekazanie w ręce samorządu około 100 największych dworców położonych w dużych aglomeracjach.

Stan prawny gruntów

Przekazanie dworca kolejowego na rzecz gminy może napotykać pewne trudności, nawet jeżeli polskie koleje będą żywotnie zainteresowane jego zbyciem. Nieruchomość, którą stanowi budynek dworca i znajdujący się pod nim grunt, musi być doprowadzona do takiego stanu prawnego, aby mogła być przedmiotem obrotu handlowego.

W większości przypadków dworce kolejowe są zlokalizowane na działkach liniowych, na których jest położona cała stacja licząca najczęściej dziesiątki hektarów. Wówczas przed wydzieleniem budynku dworca wraz z potrzebnym mu do funkcjonowania terenem i potwierdzeniem faktu posiadania tytułu prawnego do nieruchomości przez PKP gmina nie ma co liczyć na przejęcie jego własności. W takiej sytuacji gmina może starać się jedynie o zawarcie umowy użytkowania nieruchomości, a później przeniesienie praw do nieruchomości na jej rzecz bezpośrednio po uregulowaniu stanu prawnego. Problemy z nieodpłatnym przekazywaniem nieruchomości samorządom wynikają w części z przepisów ustawy o restrukturyzacji PKP, które mówią, że przekazanie takie może nastąpić wtedy, gdy w inny sposób nie można było zagospodarować danej nieruchomości, a to nie zawsze jest możliwe do szybkiego ustalenia.

W ostateczności przetarg

Nawet jeżeli obiekt ma uregulowany stan prawny, to pozostaje kwestia negocjacji samorządu z PKP. - Jednostki samorządu zwracają się do nas najczęściej o nieodpłatne przekazanie dworca w zamian za obietnicę jego wyremontowania i umożliwienia prowadzenia obsługi podróżnych. Jednak PKP jako przedsiębiorstwo musi też działać w trosce o swój interes gospodarczy. W związku z tym przy gospodarowaniu mieniem zarząd nigdy nie podejmie decyzji o nieodpłatnym przekazaniu, dopóki nie przekona się, że nie można tego zrobić korzystniej. Jeżeli określony dworzec w 50-tysięcznym mieście wymaga dzisiaj znacznych nakładów remontowych, a obiekt generuje przychody, to musimy zestawić je z kosztem remontu. Gdy z tych wyliczeń wychodzi, że planowane dochody na to nie wystarczą w jakiejś perspektywie czasu na jego odnowienie, to gmina ma otwartą drogę do przejęcia dworca w zamian za naprawienie jego stanu technicznego - tłumaczy Dariusz Zduńczuk. Negocjacje gmin z PKP są długotrwałe i niekiedy kończą się fiaskiem. Kiedy jednostka samorządu nie jest zainteresowana ofertą przejęcia dworca albo brak jest porozumienia stron w kwestii ceny lub sposobu przejęcia obiektu, PKP ogłasza na niego przetarg.

Obok jednostki samorządu mogą do niego stawać prywatni przedsiębiorcy, którzy mogą wykupić dworzec, by prowadzić w nim np. hotel czy restaurację.

STAN PRAWNY NIERUCHOMOŚCI KOLEJOWYCH

PKP posiada 98,2 tys. nieruchomości rozumianych jako działki ewidencyjne o powierzchni 107,4 tys. hektarów, w tym:

• 54,8 proc. powierzchni wszystkich gruntów ma uregulowany stan prawny,

• dla 29,7 proc. powierzchni gruntów PKP ma złożone w urzędach wojewódzkich wnioski uwłaszczeniowe do rozpatrzenia,

• 15,5 proc. powierzchni gruntów pozostaje do objęcia wnioskami.

LICZBA DWORCÓW

3005 dworców kolejowych posiada obecnie PKP, w tym:

1506 dworców jest czynnych

1499 nie prowadzi obsługi pasażerskiej

1,32 mln mkw. to łączna powierzchnia użytkowa dworców kolejowych w Polsce

700 mln zł to szacowana wartość wszystkich dworców kolejowych

ADAM MAKOSZ

adam.makosz@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

Ustawa z 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe (Dz.U. z 2000 r. nr 84, poz. 948 ze zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA