REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skutecznie starać się o zaliczki w ramach dotacji unijnych

Andrzej Okrasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W unijnych programach operacyjnych 2007-2013 samorządy gminne i powiatowe mają możliwość otrzymania zaliczki na poczet ponoszonych kosztów inwestycji. Ideą wprowadzenia tej formy finansowania jest pomoc mniej zamożnym samorządom, by nie musiały zadłużać się np. w bankach, przy realizacji projektów unijnych.

Możliwość otrzymania prefinansowania (zaliczki) kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia to możliwość dysponowania kapitałem już od początku inwestycji, realizowanej w ramach pomocy unijnej.

REKLAMA

REKLAMA

Zaliczka nawet na 100% inwestycji

Zaliczki obok refundacji są obecnie podstawową formą otrzymania dofinansowania z programów unijnych. Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z 7 września 2007 r. w sprawie wydatków związanych z realizacją programów operacyjnych (dalej: rozporządzenie w sprawie wydatków) przewiduje możliwość otrzymania zaliczek, w jednej lub kilku transzach, nawet w wysokości 100% przyznanego dofinansowania. Te preferencyjne sposoby finansowania dotyczą przedsięwzięć realizowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Nieco gorzej wygląda natomiast sytuacja w innych programach. W Wielkopolskim Regionalnym Programie Operacyjnym (RPO) wysokość prefinansowania może wynieść maksymalnie do 20% wartości inwestycji. Natomiast w województwie opolskim, pomorskim i lubelskim w ramach RPO w ogóle nie ma takiej możliwości.

Kto otrzyma zaliczkę

Podstawą otrzymania zaliczki w każdym programie operacyjnym jest zawarcie umowy o dofinansowanie projektu lub o dotację. Istnieje oczywiście możliwość otrzymania zaliczki do np. połowy przyznanej dotacji, a reszta, czyli 50% kosztów, może być pokryta w formie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowanych.

REKLAMA

Zaliczki będą przyznawane przede wszystkim samorządom, u których z racji szczupłości środków budżetowych może zaistnieć groźba niezrealizowania projektu. Samorządy wnioskując o zaliczkę nie muszą ustanawiać żadnego zabezpieczenia prawnego lub majątkowego, jak to jest w przypadku innych beneficjentów spoza sektora finansów publicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wszystkie prace związane z projektem muszą być realizowane zgodnie z harmonogramem czasowym przedsięwzięcia, jaki jest zawarty w studium wykonalności lub w opisie projektu.

Jest to możliwość, a nie obowiązek

Otrzymanie zaliczki to jedna z możliwości otrzymania dofinansowania. Nie jest to obowiązek prawny instytucji zarządzającej programem unijnym, nie jest to też konieczność dla głównego darczyńcy, czyli Komisji Europejskiej.

Aby otrzymać zaliczkę, samorząd musi wykazać przed komisją przyjmującą i oceniającą wnioski, a następnie podczas zawierania umowy o dotację, że realizacja projektu wymaga wsparcia w postaci prefinansowania.

Pierwszym etapem jest jednak sporządzenie bardzo dobrego projektu. Musi on być napisany precyzyjnie, w przejrzysty i zrozumiały nie tylko dla prawników i inżynierów sposób. Trzeba pamiętać, że w komisjach konkursowych zasiadają także osoby z wykształceniem humanistycznym, nieznające terminologii wiążącej się z projektem (np. budowy oczyszczalni ścieków).

Zaliczki nie będą przyznawane automatycznie, a każdy wniosek o wypłatę będzie traktowany indywidualnie.

Ubiegająca się o prefinansowanie gmina powinna negocjować najkorzystniejsze dla siebie warunki otrzymania zaliczki. Najlepiej starać się o jak największą transzę albo, jeżeli dane działanie i program daje taką możliwość - o zaliczkę w wysokości 100% przyznanej dotacji. Takie rozwiązanie pozwala na pomniejszenie kosztów realizacji projektu, ponieważ samorząd realizując przedsięwzięcie, nie musi wtedy zaciągać dodatkowych kredytów. W takiej sytuacji koszty kwalifikowane inwestycji zostaną w całości pokryte z dotacji. Administracja lokalna oszczędza czas i pieniądze, rezygnując ze starań o pozyskanie finansowania zewnętrznego.

ZALICZKĘ MOŻNA OTRZYMAĆ, GDY:

projekt dobrze wpisuje się w potrzeby gminy (regionu), jest społecznie oczekiwany i kwalifikuje się do wsparcia finansowego,

gmina udowodni przed instytucją zarządzającą programem operacyjnym, że z powodu braku środków własnych może mieć problemy z realizacją projektu,

• samorząd wykaże, iż staranie się o kredyt bankowy lub pozyskanie środków z emisji obligacji - w celu przeprowadzenia inwestycji przed otrzymaniem refundacji - to zbyt duże obciążenie dla gminy.

OKOŁO 10 MLD ZŁ NA ZALICZKI

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego szacuje, że w okresie 2008-2013 w formie zaliczek z różnych unijnych programów operacyjnych zostanie wypłacona kwota 10 mld euro. Średniorocznie będzie to ok. 1,25 mld euro.

Andrzej Okrasiński

Podstawy prawne:

• Ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2007 r. nr 223, poz. 1655)

• Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z 7 września 2007 r. w sprawie wydatków związanych z realizacją programów operacyjnych (Dz.U. nr 175, poz. 1232)

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA