REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skutecznie starać się o zaliczki w ramach dotacji unijnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Okrasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W unijnych programach operacyjnych 2007-2013 samorządy gminne i powiatowe mają możliwość otrzymania zaliczki na poczet ponoszonych kosztów inwestycji. Ideą wprowadzenia tej formy finansowania jest pomoc mniej zamożnym samorządom, by nie musiały zadłużać się np. w bankach, przy realizacji projektów unijnych.

Możliwość otrzymania prefinansowania (zaliczki) kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia to możliwość dysponowania kapitałem już od początku inwestycji, realizowanej w ramach pomocy unijnej.

REKLAMA

Zaliczka nawet na 100% inwestycji

REKLAMA

Zaliczki obok refundacji są obecnie podstawową formą otrzymania dofinansowania z programów unijnych. Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z 7 września 2007 r. w sprawie wydatków związanych z realizacją programów operacyjnych (dalej: rozporządzenie w sprawie wydatków) przewiduje możliwość otrzymania zaliczek, w jednej lub kilku transzach, nawet w wysokości 100% przyznanego dofinansowania. Te preferencyjne sposoby finansowania dotyczą przedsięwzięć realizowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Nieco gorzej wygląda natomiast sytuacja w innych programach. W Wielkopolskim Regionalnym Programie Operacyjnym (RPO) wysokość prefinansowania może wynieść maksymalnie do 20% wartości inwestycji. Natomiast w województwie opolskim, pomorskim i lubelskim w ramach RPO w ogóle nie ma takiej możliwości.

Kto otrzyma zaliczkę

Podstawą otrzymania zaliczki w każdym programie operacyjnym jest zawarcie umowy o dofinansowanie projektu lub o dotację. Istnieje oczywiście możliwość otrzymania zaliczki do np. połowy przyznanej dotacji, a reszta, czyli 50% kosztów, może być pokryta w formie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowanych.

Zaliczki będą przyznawane przede wszystkim samorządom, u których z racji szczupłości środków budżetowych może zaistnieć groźba niezrealizowania projektu. Samorządy wnioskując o zaliczkę nie muszą ustanawiać żadnego zabezpieczenia prawnego lub majątkowego, jak to jest w przypadku innych beneficjentów spoza sektora finansów publicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wszystkie prace związane z projektem muszą być realizowane zgodnie z harmonogramem czasowym przedsięwzięcia, jaki jest zawarty w studium wykonalności lub w opisie projektu.

Jest to możliwość, a nie obowiązek

Otrzymanie zaliczki to jedna z możliwości otrzymania dofinansowania. Nie jest to obowiązek prawny instytucji zarządzającej programem unijnym, nie jest to też konieczność dla głównego darczyńcy, czyli Komisji Europejskiej.

Aby otrzymać zaliczkę, samorząd musi wykazać przed komisją przyjmującą i oceniającą wnioski, a następnie podczas zawierania umowy o dotację, że realizacja projektu wymaga wsparcia w postaci prefinansowania.

Pierwszym etapem jest jednak sporządzenie bardzo dobrego projektu. Musi on być napisany precyzyjnie, w przejrzysty i zrozumiały nie tylko dla prawników i inżynierów sposób. Trzeba pamiętać, że w komisjach konkursowych zasiadają także osoby z wykształceniem humanistycznym, nieznające terminologii wiążącej się z projektem (np. budowy oczyszczalni ścieków).

Zaliczki nie będą przyznawane automatycznie, a każdy wniosek o wypłatę będzie traktowany indywidualnie.

Ubiegająca się o prefinansowanie gmina powinna negocjować najkorzystniejsze dla siebie warunki otrzymania zaliczki. Najlepiej starać się o jak największą transzę albo, jeżeli dane działanie i program daje taką możliwość - o zaliczkę w wysokości 100% przyznanej dotacji. Takie rozwiązanie pozwala na pomniejszenie kosztów realizacji projektu, ponieważ samorząd realizując przedsięwzięcie, nie musi wtedy zaciągać dodatkowych kredytów. W takiej sytuacji koszty kwalifikowane inwestycji zostaną w całości pokryte z dotacji. Administracja lokalna oszczędza czas i pieniądze, rezygnując ze starań o pozyskanie finansowania zewnętrznego.

ZALICZKĘ MOŻNA OTRZYMAĆ, GDY:

projekt dobrze wpisuje się w potrzeby gminy (regionu), jest społecznie oczekiwany i kwalifikuje się do wsparcia finansowego,

gmina udowodni przed instytucją zarządzającą programem operacyjnym, że z powodu braku środków własnych może mieć problemy z realizacją projektu,

• samorząd wykaże, iż staranie się o kredyt bankowy lub pozyskanie środków z emisji obligacji - w celu przeprowadzenia inwestycji przed otrzymaniem refundacji - to zbyt duże obciążenie dla gminy.

OKOŁO 10 MLD ZŁ NA ZALICZKI

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego szacuje, że w okresie 2008-2013 w formie zaliczek z różnych unijnych programów operacyjnych zostanie wypłacona kwota 10 mld euro. Średniorocznie będzie to ok. 1,25 mld euro.

Andrzej Okrasiński

Podstawy prawne:

• Ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2007 r. nr 223, poz. 1655)

• Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z 7 września 2007 r. w sprawie wydatków związanych z realizacją programów operacyjnych (Dz.U. nr 175, poz. 1232)

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA